Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:31

welkom voor de nieuwelingen

hier dag 1 na menstruatie, leek heel even weer raak te zijn maar toch niet. Vandaag een slechte dag, moe, alles is teveel en sjago. Zal ook wel deels te maken hebben met de 1e miskraam, was dat goed gegaan was ik vandaag uitgerekend geweest. op maar weer naar de volgende ronde

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:14

trustHim schreef:

hier dag 1 na menstruatie, leek heel even weer raak te zijn maar toch niet. Vandaag een slechte dag, moe, alles is teveel en sjago. Zal ook wel deels te maken hebben met de 1e miskraam, was dat goed gegaan was ik vandaag uitgerekend geweest. op maar weer naar de volgende ronde

:knuffel:

Zo, Wat heftig

Mijn Enig advies is om er toch even aan toe te geven.
Je bent je kleine ongeboren kindje verloren..

‘een volgende ronde’
Ik snap dat helemaal. Maar je vorige ronden ‘zijn’ er ook nog. Anders was je niet zo uit balans.
Geef jezelf ook de ruimte om te rouwen. Een ‘ronde’ klinkt zo hard, zoals de maatschappij het zou zeggen. Terwijl ik en jij weten dat er zoveel emotie bij komt kijken.

Lees het niet als kritiek. Alsjeblieft niet. Laatste wat ik wil is een sneer uitdelen.

Maar soms is even goed luisteren naar jezelf ook erg belangrijk en nodig. Vooral op zo’n dag als vandaag.

De harde vertaling van de maatschappij en het alsmaar door willen gaan, het moeten vechten en vechten. soms is ook ‘heerlijk’ om dat eens van tafel te vegen.

Even goed janken in je pyjama op de bank. Kan zo bevrijdend zijn.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:59

Damber2 schreef:
trustHim schreef:

:knuffel:

Zo, Wat heftig

Mijn Enig advies is om er toch even aan toe te geven.
Je bent je kleine ongeboren kindje verloren..

‘een volgende ronde’
Ik snap dat helemaal. Maar je vorige ronden ‘zijn’ er ook nog. Anders was je niet zo uit balans.
Geef jezelf ook de ruimte om te rouwen. Een ‘ronde’ klinkt zo hard, zoals de maatschappij het zou zeggen. Terwijl ik en jij weten dat er zoveel emotie bij komt kijken.

Lees het niet als kritiek. Alsjeblieft niet. Laatste wat ik wil is een sneer uitdelen.

Maar soms is even goed luisteren naar jezelf ook erg belangrijk en nodig. Vooral op zo’n dag als vandaag.

De harde vertaling van de maatschappij en het alsmaar door willen gaan, het moeten vechten en vechten. soms is ook ‘heerlijk’ om dat eens van tafel te vegen.

Even goed janken in je pyjama op de bank. Kan zo bevrijdend zijn.

Dank je wel voor je begrip

Mijn man staat er heel anders in, hij voelt er veel minder bij wat het lastig maakt om het te delen. Voor hem scheelt denk ook dat hij al 3 kinderen heeft

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:07

Het is zo makkelijk om jezelf daarin te verliezen en een andere denkwijze aan te meten.

Maar als jij de behoefte hebt om bijvoorbeeld te rouwen om een verloren kindje of boos te zijn om de vorige rondes,.. dan moet daar ruimte voor komen.

Soms mis je die aansluiting bij een partner. Dat hoeft niet erg te zijn. Mannen zijn immers geen vrouwen. Ik zeg niet dat je tegen hem in moet gaan, maar ik zeg je ook niet dat je zomaar mee moet gaan als jij denkt dat je wel gevoelens wil uiten.

neem je eigen gevoel wel serieus. Anders blijf je er heel lang onbewust mee worstelen.

Traject is al frustrerend genoeg. Tussendoor een miskraam krijgen doet veel met een vrouw. Helemaal als het daarna nog steeds niet wil lukken.

Niets om je voor te schamen!
Laatst bijgewerkt door Damber2 op 07-04-21 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:11

Trusthim. Mn deelneming :(:)
Rouwen mag. Wij vrouwen voelen meer dan de mannen. :(:)
Ik geef damper gelijk. Xxx
Sterkte dames voor al jullie moed,uiteindelijk zijn jullie sterke meiden hoor!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:27

Ja die uitgerekende datum is bij mij ook wel een dingetje geweest na elke miskraam, tis toch een moment van besef en verdriet.

Welkom alle nieuwelingen!

Dikke knuffel voor wie het nodig heeft :knuffel:

Ik ben helemaal klaar met het zwanger zijn van een leeg vruchtzakje, wordt gestoord van de hormonen want heb nog steeds last van heftige misselijkheid.
Waarvoor denk ik dan er zit niks in dus hou nu maar op lijf! Moet nog 3 weken wachten voor ik aan de medicatie mag om het op te wekken. -O-

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:38

Boompje1985 schreef:
Ja die uitgerekende datum is bij mij ook wel een dingetje geweest na elke miskraam, tis toch een moment van besef en verdriet.

Ik ben helemaal klaar met het zwanger zijn van een leeg vruchtzakje, wordt gestoord van de hormonen want heb nog steeds last van heftige misselijkheid.
Waarvoor denk ik dan er zit niks in dus hou nu maar op lijf! Moet nog 3 weken wachten voor ik aan de medicatie mag om het op te wekken. -O-

Dat is k*t fff. Gemberpilletjes schijnt te helpen.. vind het zo jammer :( idd stom lichaam!!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:19

Boompje1985 schreef:

Snap je helemaal Boompje. Ik heb uiteindelijk 4 weken moeten wachten na de echo. Maar moet wel zeggen dat symptomen na 2 weken wel afnamen en het daarna zo fijn was om voor je gevoel je lichaam weer terug te hebben. Echt een opluchting om voor je gevoel weer te kunnen functioneren want was door de hormonen dood- en doodmoe. Hoop voor jou dat het snel op gang komt. Veel sterkte in de tussentijd, zorg maar goed voor jezelf want het is niet niks.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:27

Het is niet dat ik mijn gevoel niet mag uiten hoor, dat mag ik en ik mag ook huilen bij hem, het is meer dat zijn goed bedoelde opmerkingen dan onbedoeld lomp overkomen (we geven het niet op, dan ben je straks weer voor eerst zwanger enz. ) en dan denk ik, nee ik was maar 1x voor het eerst zwanger!

Waarom laten ze je zo lang wachten boompje? eind januari bleek ik een leeg vruchtzakje te hebben en een week later had ik een curettage. Werd ontdekt op 8 weken en mijn lichaam deed niks, overgens net als tijdens de 1e miskraam waarbij het vruchtje ook al 4 weken overleden was toen we het zagen op de 12 weken echo, ik had toen 1x kort gebloed de dag ervoor. medicatie deed toen ook niks dus toen ook een curettage gehad.

tegen de misselijkheid, ik had reistabletjes die hielpen goed

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:02

Wat een heftig dat zoveel van jullie een miskraam/ miskramen hebben gehad. Het verdriet mag er zijn. Geef het tijd en wees lief voor jezelf. En probeer mensen om je heen te zoeken waaraan je je verhaal kwijt mag, zeker als je het gevoel hebt dat je niet altijd bij je partner terecht kunt met je gevoelens. Dikke knuffel voor wie dit nodig heeft! :knuffel:

Boompje, wat duurt dat nog lang! Hopelijk stoot je lichaam het vruchtje snel zelf af zodat je niet zo lang hoeft te wachten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:54

Trusthim omdat de natuurlijke manier toch het beste is omdat dat het minste risico met zich mee brengt. Ook heeft mijn lichaam alle vorige miskramen zelf opgeruimd dus we hopen dat dat nu ook gebeurt. Curretage beginnen ze niet zomaar aan vanwege de risico's. Dus komt het niet vanzelf komende weken dan is medicatie de volgende stap voor mij.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:15

Begrijp je hoor boompje, daarom heb ik de 1e miskraam ook gekozen voor medicatie maar daarvan heb ik gezegd dat nooit meer. Mijn lichaam pakt het helaas ook na 4 weken of langer niet op

Ik hoop dat het bij jou snel voorbij is. Dat gevoel van zwanger maar eigenlijk ook niet zwanger is zo klote

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:24

Sterkte meiden vreselijk al die verhalen
Dikke knuffel

En neem de tijd die je nodig heb om te verwerken

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:17

Mannen ervaren een miskraam denk ik anders. Een beginnende zwangerschap is veel minder ‘echt’ nog dan voor vrouwen. In had hier in het begin wel moeite mee en heb hier veel over gesproken met een man. Vrouwen hebben natuurlijk ook last van de hormonen enzo..

Het geeft niets dat jullie het allebei anders verwerken, als je elkaar maar kunt steunen en je verdriet bij elkaar kwijt kunt.

Over de uitgerekende datum, ik had daar bij de eerste miskraam heel veel last van en hem daardoor bij de volgende zwangerschappen niet gekeken wat de uitgerekende datum was.

_IJsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:14

Boompje, ach nee wat rot dat het niet goed zat :(:) hopelijk ruimt je lijf het snel op en voel je je gauw beter..sterkte

Wat veel miskraam verhalen zeg wat moeilijk lijkt me dat ook...misschien nog wel grotere emotionele rollercoaster dan gewoon niet zwanger raken...hoewel alles gewoon rot is als het niet 'gewoon' werkt

Hopelijk gauw positief nieuws voor iedereen hier!

_IJsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:18

Adamootje schreef:
Nauwelijks menstrueren betekent dat ik soms gewoon 7 maanden helemaal niet bloed. Word ik na een aantal maanden weer ongesteld, dan duurt de menstruatie maar 2 dagen en dan is deze heel licht (kan betekenen dat er geen eisprong heeft plaatsgevonden). Ze hebben alle waardes m.b.t. vruchtbaarheid bekeken, zoals LH, FSH, testosteron, schildklierwerking, of ik in de vervroegde overgang zou kunnen zitten, Chlamydia, etc. en alle waardes waren gewoon goed.

Dat is fijn, Beentjesshar. Hopelijk geeft die drukte wat afleiding.

Blijft toch ook een apart een apart verhaal zo...en de oorzaak is niet te achterhalen. De artsen zullen het echt wel weten maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat je zelf twijfels hebt en een second opinion zou willen..

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:39

Mijn eerste gynaecoloog vertelde dat de oorzaak PCOS was, maar mijn huidige gynaecoloog was het dus niet met die diagnose eens. Een verklaring die ikzelf heb voor mijn uitblijvende menstruatie, is dat ik vorig jaar en het jaar ervoor veel kilo's kwijt ben geraakt en veel sportte. Een combi van te weinig eten en veel sporten kan er ook voor zorgen dat je menstruatie stopt. Na meer eten en minder sporten kwam de menstruatie moeizaam op gang. Uiteindelijk hulp gekregen mbv medicijnen dus. Een vreemd verhaal blijft het wel dat je lichaam opeens stopt met doen waar het o.a. voor gemaakt is.

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:53

Adamootje schreef:
Mijn eerste gynaecoloog vertelde dat de oorzaak PCOS was, maar mijn huidige gynaecoloog was het dus niet met die diagnose eens. Een verklaring die ikzelf heb voor mijn uitblijvende menstruatie, is dat ik vorig jaar en het jaar ervoor veel kilo's kwijt ben geraakt en veel sportte. Een combi van te weinig eten en veel sporten kan er ook voor zorgen dat je menstruatie stopt. Na meer eten en minder sporten kwam de menstruatie moeizaam op gang. Uiteindelijk hulp gekregen mbv medicijnen dus. Een vreemd verhaal blijft het wel dat je lichaam opeens stopt met doen waar het o.a. voor gemaakt is.

Het eerste doel van je lijf is overleven. Niet voortplanten. Dus er zal toch iets zijn wat niet in balans is.

En aanhakend op het eerste. Hoeveelheid aan cystes kan het oordeel PCOS krijgen. Exacte hoeveelheid en grootte ligt dus niet helemaal vast waardoor je idd verschil van mening kunt hebben.

Dus je mag best kritisch zijn op hun oordeel. En een onderbouwing eisen. Waarom nu niet en toen wel?

Je hebt hulp gekregen dus laat ze dan ook maar wat duidelijker zijn toch?

Vandaag heb ik gelezen dat het oordeel onderzoek trage schildklier ook nog wel eens door de huisarts op de oude grens waarde wordt gedaan. Terwijl klinieken een andere waarde hanteren. Nu zit ik mij af te vragen of dat in mijn geval ook is gedaan.

Dus ik ga voortaan gewoon een uitdraai van een onderzoek eisen. Inderdaad ook meer onderbouwing eisen.

Dan maar de irritante patiënt zijn.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:58

Damber, dank voor je berichtje. Ik zal eind april zeker om meer duidelijkheid vragen. We mogen dan weer terug naar het ziekenhuis om de uitslag van de semenanalyse en het vervolgtraject te bespreken.

En je hebt gelijk hoor. Dan maar de irritante patiënt, maar die onduidelijkheid is ook vervelend.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:06

Inderdaad dames, zeker altijd kritisch proberen blijven en uitleg vragen. Ik heb ook al ondervonden in het ziekenhuis dat het soms allemaal nogal snel moet gaan en ze weinig uitleg geven. Laatste keer ook, dan vraag ik iets en zegt de gynaecoloog dat ze dat later op de dag wel zal bespreken met me bij het doorbellen van de uitslag van het bloedonderzoek. Maar vervolgens is het dan de verpleegster of iemand van het secretariaat die belt en die kan me dan ook niet meer info geven. Frustrerend... ik weet ook graag op voorhand wat de volgende stap is als iets niet werkt, maar dat wordt nu niet meegedeeld en dat vind ik best moeilijk. Je blijft dan toch vaak piekeren vind ik. Liever een duidelijk plan. Morgen heb ik weer een follikelmeting dus ik duim voor een mooi eitje deze keer :)

Adamootje zien ze in jouw bloed ook niets abnormaals (kan zijn dat ik erover gelezen heb hoor)?

En wat betreft het medeleven van de mannen, heb ik soms ook een beetje het gevoel dat ik "de last" alleen moet dragen. Mijn man is superlief en zal mij altijd troosten, maar hij heeft zo niet dat gevoel van de biologische klok die tikt, er is voor hem geen haast bij. Maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat hij er niet echt onder lijdt natuurlijk.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 01:46

Hoi Allemaal!

Sorry dat ik zo kom binnen vallen, maar Bokt voelt het veiligste voor mijn vragen :D

Vandaag zijn ik en mijn partner bij de gynaecoloog geweest, bloedwaarden en semenonderzoek waren goed. Echter te veel blaasjes waardoor nu de diagnose PCOS is gevallen.
Afgelopen week mezelf al wel ingelezen en herkende mezelf wel in het appelfiguur, afterdinner dips, bij suikerdips snaai (of in ieder geval snel eten) zin, veel beharing, moeilijk afvallen, futloosheid (alhoewel ik nog een ton aan medische klachten meer heb), acne.

We hebben een week de tijd gekregen om het e.e.a. te laten bezinken en te beslissen wat we willen gaan doen. Afvallen, Clomid tabletten en injecties zijn besproken. Voor nu lijkt de beslissing gevallen te zijn om gelijktijdig tabletten en afvallen te combineren. Mijn BMI is 30.4 (88 kg bij een lengte van 1.70). niet extreem zwaar (maatje 42) en altijd wel een hoog BMI gehad ondanks een kledingmaat 38/40.

Ik ben sinds Mei vorig jaar onder behandeling van het B12 institute.
Momenteel slik ik het volgende voor mijn klachten of om het e.e.a. op peil te houden:
Vitamine D
IJzer
B12 injecties
Foliumzuur
Erytromycine (antibiotica voor de acne, vorige week mee gestart)
Magnesium

Veel is al op peil, nu had ik nog wat vragen gekregen na het lezen over PCOS en wil deze volgende week aan de arts stellen, maar wellicht dat jullie nog dingen weten die ik ook zeker niet moet vergeten.

Is Metformine een optie?
Kan ik me laten testen op insulineresistentie?
Welke diëtist wordt eventueel aangeraden om af te vallen met PCOS?
Welke supplementen moet ik nog meer slikken voor een optimale dosering? (ik gebruik bijvoorbeeld weinig zuivel en wil daarom Calcium gaan slikken maar wil dit dus nog even overleggen, moet ik ook nog zink gaan slikken?
Een multivitamine is moeilijk omdat ik dus al meerdere dingen slik in een bepaalde dosering om mijn lage ijzergehalte weer op peil te krijgen, vitamine D op peil te houden en B12 behandeling goed te laten verlopen (foliumzuur was veel te hoog voor mijn b12 behandeling maar moet weer hoger zijn vanwege een eventuele zwangerschap). Afgelopen Oktober vanwege de succesvolle behandeling alle pijnmedicatie kunnen staken en mede daardoor al 8 kilo kwijt geraakt sinds die tijd, echter hang ik nu steeds een beetje op hetzelfde gewicht.

Privé/werk balans is op het moment nog erg fragiel vanwege vermoeidheid en pijnklachten waardoor meer bewegen soms ook erg moeizaam is. Ik ga op het werk de vraag stellen of ik tijdelijk een dag minder kan werken (wellicht onbetaald verlof) zodat ik 3 dagen in de week een flink stuk kan gaan wandelen, mijn ervaring is dat dit erg goed werkt voor mij. 2,5 jaar geleden sportte ik nog intensief (6 dagen per week fitness en krachttraining) en was ik nog erg fit totdat ik steeds meer klachten kreeg en uiteindelijk in Oktober 2019 thuis kwam te zitten vanwege alle klachten.

Ik ben nu vooral heel blij dat we verder kunnen en dat er een oplossing is met een hoge slagingskans.
Mijn laatste echte menstruatie moet in 2016 zijn geweest, ik heb toen de Implanon laten plaatsen en in 2019 toen hij er uit moest verder gegaan met de prikpil. Deze is de laatste keer op 3 Juni 2020 gezet en zou daarom vanaf 3 September 2020 uitgewerkt moeten kunnen zijn, echter.... nog steeds geen cyclus en menstruatie op gang gekomen en vandaar ook een doorverwijzing gehad.

Zusje had een cyste op haar eierstok en is m.b.v. IUI zwanger geworden en mijn moeder had zover ik heb begrepen ''taai baarmoederslijmvlies''. dus er zijn wel wat genetische zaken die mee speelden. Partner is 11 jaar ouder dan ik waardoor we niet te lang meer willen wachten (hopen we :+ ). Injecties vinden we voor nu een te heftig middel mede vanwege de bijwerkingen maar ook vanwege de verhoogde kans op meerlingen.

Tips, tricks of eventuele andere vragen die ik de gynaecoloog nog kan stellen zijn zeer welkom :D

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:18

Welkom MissBambi!

Ik ben in het begin door de gynaecoloog doorverwezen naar een endocrinoloog, oa om te kijken naar insulineresistentie. Misschien kan je dit eens navragen? Metformine is bij mijn weten enkel zinvol in geval van insulineresistentie. Voor de andere supplementen kan ik je niet helpen , maar wellicht kunnen ze hiervoor ook het een en ander uitsluiten via bloedonderzoek? Bvb calciumtekort zou je in het bloed moeten zien. En wat de spuitjes betreft, naar wat ik gehoord heb zouden die juist minder bijwerkingen hebben dan clomid. Je moet wel vaker op controle voor een echo dan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:41

Even een reactie van een ervaringsdeskundige met injecties tegenover clomid of provera.
Heb ook PCOS.

Provera kreeg ik als eerste maar gaf vreselijk hoofdpijn als bijwerking.
Daar moest ik na 2 maanden ook al mee stoppen.
Toen over op clomid wat ik een paar maanden geslikt heb.
Grootste rommel ooit, uiteindelijk gevraagd of ik iets anders mocht.

Ik was totaal mezelf niet meer, altijd boos en chagrijnig en zat zelfs tegen een depressie aan.
Mega emotioneel werd ik ervan en relatie werd er niet beter van.

Enige optie bleef toen injecties, even wennen om jezelf te prikken maar uiteindelijk was het veeeeel beter.
Voelde me weer happy en meer mezelf.

Na 13 maanden totaal zwanger geworden en een dochter gekregen die nu 2 jaar is.
Afgelopen zomer weer mogen starten met injecties maar dat was na de eerste maand al raak en inmiddels dus bijna 39 weken zwanger van nr 2.

Ik zou zelf dus injecties verkiezen boven de pillen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:50

@MissBambi, welkom! Clomid verhoogt ook de kans op meerlingen. Letrozol zou minder bijwerkingen geven en de kans op meerlingen zou hiermee kleiner zijn. In principe werkt Letrozol zo'n beetje hetzelfde als Clomid. Ik snap dat je spuiten voor nu te heftig vindt. Die tabletjes hoef je slechts 5 dagen (van dag 3 t/m 7) te slikken en je hoeft inderdaad minder vaak een echo te krijgen/terug te komen voor controle.

Ik slik ook visolietabletten. Ik begreep dat dit voor PCOS'ers ook goed kan zijn om te slikken.

@joketje, wat irritant om dan inderdaad de assistent aan de lijn te krijgen in plaats van de gynaecoloog. Ik snap ook wel dat je graag wilt weten waar je aan toe bent. Om even in te gaan op je vraag: In mijn bloed is niets abnormaals gezien.

@Eilinora, wat fijn dat jij uiteindelijk zwanger bent geworden met de prikjes! Heb je deze ook 13 maanden gebruikt?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:58

Nee 2 maanden provera, 3 maanden clomid en toen 8 maanden injecties.