Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:45

Beter dat je het gauw te weten krijgt Firefly!

Koud hoor benangelique!

Hoe doen jullie de warming up eigenlijk? Ik doe meestal een beetje rekken en strekken, beetje springen, met m`n arme en benen zwaaien en dan het de eerst 200 lopen en dan rustig joggen, en dan "rennen" zelfde als ik klaar ben het zelfde maar dan omgekeerd en zonder joggen en met armen en benen zwaaien haha.

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:47

In mijn vorige post staat mijn warming up. 200 meter uw echt veel te weinig om op te warmen

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:59

dankje voor de tips. denk dat ik me er maar even bij neer moet leggen dat ik gewoon even moet stoppen met hardlopen. mijn doel was half juni een 10 km lopen en dan september de 10km sneller of 15 km. dat was heeeel ruim gesteld. liep met oud en nieuw 7,5 km in 45 minuten maar nu lijkt het bijna niet meer te kunnen :( balen was gaan hardlopen omdat ik minder moest gaan paardrijden en me in die tijd ging vervelen dus dacht zo iets te doen te hebben. hoop stiekem toch nog met die zooltjes in maart weer te kunnen gaan hardlopen, ga ook vasten van carnaval tot pasen dus het doel was die periode toch ook wat sportiever te zijn (en dat uiteraard ook volhouden maar vond de vasten periode een mooi begin).

moet zeggen dat ik al die blessures maar lastig vind, deed hiervoor puur en alleen maar paardrijden en dan krijg je niks (ja een keer eraf vallen en je breekt je arm ofzo maar dat gewoon 6 weken gips en weer verder gaan).

qua warming up deed ik 1 km, rustig hardlopen, huppelen, hakken-billen, knieheffen, armenzwaaien enz. en dan daarna strekken. deed in het begin stiekem geen warming up (bang dat ik al moe was voordat ik aan mn rondje kon beginnen) maar mij helpt het juist positief, ben dan soepel en kan gelijk vlot van start. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:18

Ik doe niet aan warming up.
Ik begin te lopen.. Loop 1-2 minuutjes en ga dan rennen.
Nooit klachten gehad :n

Uitlopen doe ik wel altijd, meestal 10 minuten dan wel, soms iets langer soms iets korter.. Ligt er net aan hoever ik van huis ben :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:40

Ik doe ook niet een extreem uitgebreide warming up. Ik ben een enorme koukleum en het duurt dus enorm lang voordat ik het warm heb. Ik stretch alles voorzichtig als ik nog in de garage sta, stukje lopen de straat uit, wat huppelen met afwisselend om de pas, om de twee pas, stukje joggen, andere maffe sprongen en dingen, dan wat uitgebreider stretchen, stukje lopen en tegelijkertijd m'n muziek en app aanzetten, en dan begin ik met hardlopen, pas als ik ongeveer een km heb gelopen krijg ik het pas lekker warm.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:39

Ik wandel gewoon vijf minuten en dan begin ik :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:41

Ik wandel een minuut of 2 in en wandel 3-5 minuten uit (soms langer, ligt aan de route) en doe wat stretchen als ik thuis ben.
Gaat prima :)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:49

Na een aantal keer pij vrij te hebben gelopen, ging het gister vreselijk mis. Ik weet het gewoon niet meer nu, waarom steeds die pijn weer.
Oke, depri-modus uit, mn oefeningen doen en rust pakken, in het weekend met goede moed weer proberen! :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:40

Jij hebt toch al lang knie-klachten?
Het lijkt me dan niet voldoende om maar een paar dagen rust te nemen...
Bovendien heb je ook wel heel erg snel weer opgebouwd en een wedstrijd gelopen...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:46

Vervelend Naborah :(:) Even rustig aan doen, voorzichtig met je knieen hoor!
Er zijn zat andere sporten waarbij je je knie niet zo zwaar hoeft te belasten..

Ik ben gister weer geweest.
5 km gelopen en 3 sprintjes à 100-200 meter.

Als ik wandel heb ik last van buitenkant onderbeen (onderkant van het onderbeen :')), maar als ik ga rennen heb ik nergens last van.. :n
Maar goed, ik doe nu ook even rustig aan tot de pijn verdwenen is.. Die komt door het skeeleren wat ik al lang niet meer was gewend.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:08

Sterkte iedereen met de blessures. Heel vervelend.

Vandaag mijn 2e intervaltraining gedaan. Ging wederom erg lekker. Vorig jaar had ik zo'n moeite met starten en dit jaar loop ik echt te genieten.

Wat warming up betreft, ik doe voordat ik begin wat loswerkoefening thuis. Ik wandel ongeveer 800 meter, dan begin ik aan mijn training in het bos. Daarna wandel ik weer 800 meter naar huis en doe ik thuis nog wat rekoefeningen.
Wat uitdampen en dan heerlijk onder de warme douche!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:22

Het zijn mn knieen niet hoor, die gaan goed gelukkig. :D Mijn pijn is ook bekend (heup), maar 'behandeling' duurt nou eenmaal maanden. Het is gewoon een down na wat ups, maar komt wel goed, denk ik. Ik doe braaf mijn oefeningen en dan hoort lopen goed te gaan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:27

Oh ik dacht de knieen omdat ik dat ergens las :+
Ben je onder behandeling bij een fysio ofzo? Ik denk inderdaad dat die wel weet of jij kunt hardlopen of niet :j

Ik ga ook weer beginnen in de sportschool :+
Er staat in september een heeeeeeeeeele mooie vakantie van 3 weken doorreis aan de westkust van Amerika met mijn vriend (en zijn gezin) gepland en dat moet natuurlijk wel in een goede shape :=
Dus veel hardlopen en andere cardio en weer aan de kracht :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:39

Het blijft bizar hoeveel blessures er altijd zijn bij hardlopers, zie het ook op de club. Van de 5 sporten die wij doen (zwemmen, hardlopen, mountainbiken, wielrennen en schaatsen) kan van de geblesseerde 90% niet lopen omdat daar de blessures vandaan komen. De overige 10% is met schaatsen of fietsen te hard gevallen :+ (er is een onderlinge wedstrijd wie het meeste zijn sleutelbeen kan breken ofzo)

Ik gisteren PR gezet op de 5km (24 min) en daarna 7km uitgelopen met collega's die ik train voor de halve marathon. Het idee was in totaal 9 te lopen en vreesde voor spierpijn vandaag door mn heftige crossloop van zondag (ook 11 in 1.01), krachttraining van maandag en alle dagen flink aan de bak met mn paard. Maar ik voel niets, dus straks helemaal fit mountainbiken en vanaaf naar mn PT.. Dan even kijken of ik de rest rust hou of datik nog 1x ga lopen, fietsen of zwemmen voor mn wedstrijd zondag..

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:29

Heb je zondag een halve marathon Romyv? :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:47

Hoi

Ik zou graag weer willen beginnen met hardlopen en kwam dit topic tegen. Ik heb nog een vraagje.
Weten jullie of het mogelijk is om die start to run-lessen die op de eerste pagina staan op een mobiel te zetten? En weet er iemand een goeie app die de afstand meet die je hebt gelopen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:49

nee, heb zondag een cross duathlon. Dat is 8km hardlopen, 20km mountainbiken en dan weer 4 km lopen. (word ook wel run-bike-run genoemd). Tijdsdoel voor de 12km lopen is 1.05 en voor het fietsen tussen de 1.04 en 1.10. Dus wil binnen 2.15 klaar zijn :+ (dit is zoo ambitieus! hahaha)

Ik heb over 2 weken een halve marathon (de city-pier-city in den haag), tijdsdoel onder de 1,50 en met mn collega's ga ik die van rotterdam en eindhoven lopen als haas, dan is het doel uitlopen voor hun :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:22

Hoe je de lessen moet downloaden heb ik gevonden :)

Weet er iemand nog een goeie app die de afstand meet die je hebt gelopen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:24

Looptijden.nl, runtastic, endomondo ed zijn wel oke

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:21

Ja, die uit de OP kan je op je telefoon zetten, dat heb ik ook gedaan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:22

Net een rondje gedaan.. 2 km en ik ging kapot :+ Haha
Mijn benen wilde niet meer, dus ben maar opgehouden..

Even paar dagen rust en misschien wat andere cardio (crosstrainen, roeien of fietsen ofzo)

Ga ook weer beginnen in de sportschool na 3 maanden niks te hebben gedaan..
Mag ik weer aan de bak :+ Wordt wel weer tijd en zeker met de zomer in aantocht!

Even gekeken naar Runtastic, maar ik kan alleen de Pro app kopen op mijn Windows telefoon :( Jammer!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:51

ja, klinkt idd als toe aan rust!! Ken je de term Supercompensatie?

check:

http://www.sportrusten.nl/hardlopen/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercompensatie

Het gaat erover dat je in je training feitelijk je lichaam uitput. Door goed je herstel te pakken groeit je vermogen (daardoor komt de werking van je training pas tot uiting), wanneer je op het juiste moment dan weer gaat trainen boek je progressie:

(afbeeldingen zijn te groot, daarom even linkjes)
http://www.thijsvanvalkengoed.nl/foto/o ... t_1_gr.jpg

http://www.thijsvanvalkengoed.nl/foto/o ... t_2_gr.jpg

Je kan je rusthartslag (dus sochtends in bed voordat je iets gedaan hebt) zien in hoeverre je hersteld bent.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:06

Romyv, bedankt voor de duidelijke plaatjes. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:50

Romy, nooit eerder van gehoord :)
En eerlijk gezegd snap ik het nog niet helemaal :+ Maar misschien denk ik wel te moeilijk.
Heb de wiki gelezen en de plaatjes goed bekeken..
Hoe weet ik dan wanneer ik genoeg rust heb gehad? :)

Ik neem in ieder geval een paar dagen complete rust (van cardio en kracht muv paardrijden). En dan denk ik dat ik het maandag weer ga oppakken :)
Merk dat ik een beetje een 'lam' gevoel heb in mijn benen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:04

meet even na een 3 dagen niet sporten je hartslag in bed sochtends. Dat is je rusthartslag. Als je zwaar getraind hebt, is die de volgende dag hoger. Dit betekent dat je hersteltraining moet doen of rust houden. Hersteltraining is op max 60% van je vermogen en duurt ongeveer 3 kwartier (fietsen is een goede bv)

Wanneer je hartslag niet meer dan 3-5 slagen hoger is dan je normale rusthartslag, kan je weer gaan trainen!