[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:16

Hallo dames,
Gister had ik mijn afspraak in het ziekenhuis voor het plaatsen van mijn spiraal.
Aangezien ik van mijn huisarts amper info had gekregen heb ik dit eerst uitgebreid gekregen in het ziekenhuis. Er werd mij gevraagd of ik hem gelijk wou laten plaatsen of dat ik het liever tijdens de menstruatie wou aangezien je baarmoedermond dan wat verder open staat (dit wordt meestal gedaan als je nog geen kinderen hebt gehad). Ik had wel pijnstillers genomen van te voren dus de arts stelde voor om het te proberen en als het niet ging te stoppen en terug te komen tijdens de menstruatie.

Ik moet zeggen dat de behandeling me eigenlijk best wel mee viel. Of in ieder geval had ik het veel en veel erger verwacht. Het vastbakken van de baarmoedermond en het opmeten/inbrengen van de spiraal is wel even super vervelend en doet best wel pijn. Echt kramp. Maar over het algemeen viel het me mee. Er was ook bij mij een assistent bij die me er doorheen heeft gepraat.

Na de behandeling moest ik in de wachtkamer nog even een kop thee drinken aangezien mensen nog wel eens licht in het hoofd konden worden en na een kop thee was het zo goed als zeker dat het goed met je ging dus dat je veilig naar huis kon. Ik heb wel heel veel kramp en last van mijn rug gehad gisteravond en vanochtend nog. Nu gaat het wel weer.

Dus al met al vond ik het niet zo erg als sommige verhalen beweren die ik heb gelezen :P
Maarja dat zal ook per persoon verschillen denk ik!

Nog wel even een vraag aan de mensen met een spiraal....
Als jullie ongesteld zijn gebruiken jullie dan nog wel een tampon? Of kan/mag dit niet meer als je een spiraal hebt. Ik heb namelijk een hekel aan maandverband of inlegkruisjes.

Judass

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:21

Ik wel gewoon hoor :)
Alleen de eerste keer was ik nog een beetje huiverig (werd 3 dagen na het plaatsen ongesteld). Maar dat was nergens voor nodig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:22

Ik gebruik een cup met mijn spiraal. Nu wordt dit niet aangeraden de eerste tijd nadat je een spriaal hebt laten steken. Dus misschien even overgaan op maandverband en daarna weer verder met de tampon.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:25

Ik snap dat eigenlijk niet helemaal, want een tampon gaat toch veel dieper naarbinnen dan een cup? Ik kon tampons meteen gebruiken, over een cup niks gehoord maar ben wel van plan er een te bestellen. Verder voel ik mijn draadjes zelf niet (hij zit wel goed). Maar dan zou dat toch geen probleem moeten zijn?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:31

Een cup zet zich vacuüm, wanneer je als beginner nog niet goed bent in het uithalen, kan het zijn dat je te hard trekt en als de spiraal nog niet volledig vast zit, deze gaat bewegen. Dit is niet noodzakelijk zo, maar ze waarschuwen er gewoon voor.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:57

Wat aria zegt ;)
Overigens vind ik het wel ideaal zo'n cup maar heb ik de mijne pas gekocht na het verwijderen van mn spiraaltje..

Verder heb ik wel gewoon regelmatig tampons gebruikt toen ik mn spiraal nog wel had... :)
Geloof wel dat dat de eerste 3 dagen ofzo niet aangeraden wordt maar ik heb de mijne ook buiten mn ongesteldheid om laten zetten en ik werd pas een week na het zetten ongesteld..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:21

Karin, thanks voor je ervaring en wat dapper dat je het meteen hebt laten doen.
Fijn voor je dat het meeviel.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:34

Tja ik dacht ben er toch, en als je niet probeert weet je ook niet of het meevalt of niet :P
Had ook eigenlijk niet zo'n zin om nog een keer te moeten rijden en ik had nu iemand die me kon rijden. Als ik tijdens mijn menstruatie zou moeten dan heb ik niemand om me te laten rijden.
Wat echt wel aan te raden is, je wilt niet echt naar huis rijden als je dat ding net hebt laten zetten.
Ik vond het in ieder geval niet een heel fijn gevoel, laat staan dat ik ook nog zelf had moeten rijden!

Gelukkig kun je dus gewoon een tampon gebruiken.
Heb nu met de rare afscheiding na het zetten wel gewoon inlegkruisjes maar ik weet gelijk weer waarom ik er zo'n hekel aan had!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:34

Dat wordt al een probleem, iemand die me er naartoe moet rijden.
Weet je wat karin, ga jij met mee kun je meteen mijn hand vast houden. Hahaha.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:54

jesito schreef:
Dat wordt al een probleem, iemand die me er naartoe moet rijden.
Weet je wat karin, ga jij met mee kun je meteen mijn hand vast houden. Hahaha.

haha er is een assistent bij hoor. En als je geluk hebt zelfs een knappe co assistent :P <<)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:32

Je mag na het plaatsen meteen tampons gebruiken. De dokter zei tegen mij dat ik alles mocht doen net zoals normaal alleen liever 2 weken niet in bad en zwemmen in verband met het risico op ontstekingen/bacterien. En ik ben wel gewoon zelf naar huis gereden, nadat ik even bij was gekomen.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:30

Oke, ik kom even binnen vallen...

Ik gebruik nu een aantal jaar de Diane pil, heb 2x geprobeerd te stoppen, maar kreeg snel heel veel acne. Toen stediril 30 voorgeschreven gekregen en dit hielp niks. Heb benzoylperoxide gesmeerd, dit hielp iets, maar er was gewoon niet tegenop te smeren...

Nu ben ik echt helemaal klaar met die Diane pil, ik ben moe, lusteloos, soms down, vaak hoofdpijn ed... Maar ik durf gewoon niet over te stappen naar een andere pil, of cold-turkey te stoppen -O-

Ik heb wat research gedaan naar stoffen die werken tegen acne, maar dan nog heb ik geen idee op welke ik zou kunnen overstappen.

De opties zijn:
1. Cerazette, zonder oestrogeen
2. Mercilon
3. Marvelon
4. Yaz 24+4
5. Yasmin

En evt Implanon NXT

Heeft iemand van jullie verstand van of ervaring met deze pillen? Ik wil er ook wel voor naar de huisarts gaan, maar op de locatie waar ik ga, zijn er 3 en dat vind ik niet zo fijn (ze vinden altijd wat anders dan de ander).

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:53

Ik heb de Yasmin, is een duurdere pil maar ik ben er wel tevreden mee, afgezien van het feit dat ik af en toe behoorlijk emotioneel kan worden. Heb eigenlijk nagenoeg geen acne meer terwijl ik hier vroeger wel last van had, maar dat kan ook te maken hebben met mijn gezondere levensstijl sinds een paar maanden :j

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:05

Maar Yasmin is ook wel een zwaardere pil toch? Ben jij ook overgestapt van de Diane? Ik lees namelijk dat de "ontwenningsfase" enorm heftig kan zijn en dat veel andere pillen dit niet goed kunnen opvangen...
Gezond leven doe ik eigenlijk altijd al wel :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:12

Ik ben niet overgestapt, Yasmin is echt m'n eerste pil :j
Onlangs is me gevraagd door de HA of ik graag de goedkopere variant wou, maar ben gewoon tevreden van deze, dus hou ik me hieraan. Overstappen naar een andere pil heb ik dus helaas geen ervaring mee.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:11

Mag ik eventjes binnen komen vallen?
Ik slik de pil, normaal altijd met stopweek. Maar met verschillende redenen niet fijn om binnenkort ongesteld te worden.

Nu wilde ik eigenlijk weten, is het een ramp dat ik geen stopweek houd en dus bv 2 strips achter elkaar slik. En dan pas een stopweek weer te houden? Of mogelijkheid dat ik kan vevroegen zoals bv eerder stoppen met de strip als gebruikelijk?!

Het is voor mij even helemaal nieuw namelijk! :oo

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:43

Je kunt gewoon een pilstrip doorslikken hoor.
Ik slikte altijd 2 strips en dan deed ik een stopweek.

Het is volgens mij wel zo dat als je begonnen bent met een strip dat je die ook af moet maken.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:45

Je kan inderdaad doorslikken, een hele strip of bijvoorbeeld slechts 1 of 2 weken :j

Hou er wel rekening mee dat je eventueel doorbraakbloedingen kan krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:47

Karin92 schreef:

Het is volgens mij wel zo dat als je begonnen bent met een strip dat je die ook af moet maken.

Nee, niet bij de 1 fase pil. Je mag halverwege de tweede strip rustig stoppen of zelfs al na 1 pil.

Xxlyzet: niet schrikken als je last van een doorbraakbloeding krijgt, dat is namelijk mogelijk. Hoeft dus niet, maar kan.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:48

vuurneon schreef:
Karin92 schreef:

Nee, niet bij de 1 fase pil. Je mag halverwege de tweede strip rustig stoppen of zelfs al na 1 pil.

Xxlyzet: niet schrikken als je last van een doorbraakbloeding krijgt, dat is namelijk mogelijk. Hoeft dus niet, maar kan.

Oow er is mij altijd verteld dat als je met een strip begonnen bent je hem af moet maken.
Maar dat zal misschien ook per pil verschillen dan...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:50

Okay thanks kan dus gewoon met een "gerust hart" 2 strips doorslikken! Dankj jullie welll!! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:58

purple schreef:
Oke, ik kom even binnen vallen...

Ik gebruik nu een aantal jaar de Diane pil, heb 2x geprobeerd te stoppen, maar kreeg snel heel veel acne. Toen stediril 30 voorgeschreven gekregen en dit hielp niks. Heb benzoylperoxide gesmeerd, dit hielp iets, maar er was gewoon niet tegenop te smeren...

Nu ben ik echt helemaal klaar met die Diane pil, ik ben moe, lusteloos, soms down, vaak hoofdpijn ed... Maar ik durf gewoon niet over te stappen naar een andere pil, of cold-turkey te stoppen -O-

Ik heb wat research gedaan naar stoffen die werken tegen acne, maar dan nog heb ik geen idee op welke ik zou kunnen overstappen.

De opties zijn:
1. Cerazette, zonder oestrogeen
2. Mercilon
3. Marvelon
4. Yaz 24+4
5. Yasmin

En evt Implanon NXT

Heeft iemand van jullie verstand van of ervaring met deze pillen? Ik wil er ook wel voor naar de huisarts gaan, maar op de locatie waar ik ga, zijn er 3 en dat vind ik niet zo fijn (ze vinden altijd wat anders dan de ander).

Je zou je licht kunnen opsteken bij je apotheker. Niet een assistent, de apotheker m/v zelf.

"Diane" is een commerciële naam. 'Hetzelfde spul' is ook op de markt, gefabriceerd door andere firma's.
En nu komt het.
Het college ter beoordeling van de geneesmiddelen laat pillen op de markt toe, als ze qua werking 80% tot 125% van de oorspronkelijke, commerciële pil leveren.
Hier wordt nauwelijks over gepraat - maar deze cijfers zijn openbaar/ de apotheker kan een en ander zo opzoeken.
...en wellicht dat firma x een dianepil maakt met de werkingskracht van bijvoorbeeld 85% - en dat je dan precies nog wel de werking hebt, maar niet de ongewenste neveneffecten ("bijwerkingen").

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 00:44

Janneke, bedankt voor je tip! :j

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:31

xx_Lyzet schreef:
Mag ik eventjes binnen komen vallen?
Ik slik de pil, normaal altijd met stopweek. Maar met verschillende redenen niet fijn om binnenkort ongesteld te worden.

Nu wilde ik eigenlijk weten, is het een ramp dat ik geen stopweek houd en dus bv 2 strips achter elkaar slik. En dan pas een stopweek weer te houden? Of mogelijkheid dat ik kan vevroegen zoals bv eerder stoppen met de strip als gebruikelijk?!

Het is voor mij even helemaal nieuw namelijk! :oo

Wegens heftige pijn tijden mijn menstruatie en verschillende voorgeschreven pijnstillers niet helpen moet ik het maar uitstellen dus ik slik 3 strips en heb gelukkig geen last van doorbraak bloedingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:54

...veel menstruatiepijn is vaak een kwestie van de lever: die moet de wateroplosbare hormonen omzetten in vetoplosbare hormonen. Lukt dat niet, hebje idd pijn - en pijnstillers nemen hooguit de gevolgen weg. (Em soms zelfs dat niet, grrr!)
Uiteraard zijn er ook oefeningen en voedingssupplementen die soelaas kunnen bieden.