GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 18:17

Ik merk week 1 helemaal niets, dus die 4 kilo op een maand ga ik echt niet redden....

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:32

Ja, het hangt echt van persoon tot persoon af. Je hebt nu eenmaal trage en snelle responders. Mijn vriendin is ook een trage maar dat komt omdat ze suiker intolerant is. Ze wist dat eerst niet maar blijkbaar hebben heel veel mensen dat. Mss komt het ook door zoiets waardoor je trager reageert. Je moet het natuurlijk wel een beetje tijd geven

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:28

Ik ga er mee stoppen. Ik ben constant misselijk en echt ziek er van. Daardoor nu wel 5 kilo kwijt, maar op deze manier is het niet gezond. Vannacht weer de hele nacht lopen overgeven..

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:56

Het afgelopen jaar heb ik Mounjaro gebruikt. Gemiddeld tussen de startdosering en 7,5mg. Er is ongeveer 20kg af nu. Meestal met 1kg per maand. In het begin ging het sneller. Ik wil er nu graag nog 7kg af. Merk dat dit wel lastig is nu hoor.

Ik betaal het zelf en 100/150 euro per maand via de endocrinoloog in mijn ziekenhuis. Gelukkig geen bijwerkingen meer! Sterkte iedereen met bijwerkingen. Het wordt beter. Echt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 17:07

Vulina schreef:
Ik ga er mee stoppen. Ik ben constant misselijk en echt ziek er van. Daardoor nu wel 5 kilo kwijt, maar op deze manier is het niet gezond. Vannacht weer de hele nacht lopen overgeven..

He wat naar voor je. Dat is het ook niet waard inderdaad. Je kan ook een andere variant proberen. Dat is toch een andere stof.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 17:23

Vulina schreef:

Krijg je goede begeleiding qua voeding, bewegen en dat soort dingen? Wel enorm vervelend voor je :knuffel:

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:07

Wat vervelend Vulina, kun je niet terug in dosis en daar langer op blijven, in de hoop dat het went?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:51

Ik ben al terug gegaan naar de 0.5, na de 1mg. Naast dat ik er ziek van ben, doet het bij mij ook niet wat het bij jullie wel doet. De foodnoise is niet volledig weg en een paar dagen na het prikken merk ik ook weinig. Ik merk of niks of ik ben ziek :+

Edit; ik heb eind augustus mijn galblaas eruit gekregen, daarna nog complicaties waaraan ik nog 2 operaties heb gehad. Misschien ben ik te snel begonnen?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:22

Misschien even een poosje rust nemen en misschien in de zomer weer proberen, desnoods overstappen naar Mounjaro?

Echt heel vervelend voor je, dit is niet wat je vooraf hoopt natuurlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:51

Vulina, wat vervelend voor je zeg, misschien inderdaad even pas op de plaats en even stoppen. Die operaties doen ook wat met je lijf. Beterschap!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:53

Ik kom het hier toch even vragen.

Het levendig dromen heb ik wel gelezen hier, maar hadden jullie dit al in week 1?
Ik wordt er helemaal gek van..... en het vervelende is dat ik al medicatie slik tegen levendig dromen en het niets meer lijk te doen...

En dan het meest vervelende van alles..
Ik ben zo extreem moe, ik functioneer niet meer. Ik dacht dat ik niets merkte maar ik zit nu voor de 3e dag op rij op de bank en val om de haverklap in slaap zonder dat ik het in de gaten heb. Overdag sleep ik mijzelf voort.
En dan is het niet dat ik niet voldoende eet want dat geremde gevoel heb ik nog niet ....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 06:38

Wat naar Ivy. Ja het dromen had ik meteen al. Maar heb me nooit moe, lusteloos of ziek gevoeld. Ik herken het dus totaal niet wat Vulina en jij aangeven. Toch kan het zeker want het zijn bekende bijwerkingen. Op de socials lees ik dit ook weleens. Heel naar als je dit hebt. Ik voel me juist veel beter op de medicatie. Totaal niet moe of ziek, juist heel fijn eigenlijk. Stabiel in mijn hoofd en geen pijn in mijn lijf meer.
Ik hoop dat de vermoeidheid tijdelijk is, dat het wegtrekt en mogelijk alleen bij verhoging dosis terugkomt. En dat je hongergevoel weggaat natuurlijk.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:33

ivy_power89 schreef:

Het levendig dromen heb ik wel gelezen hier, maar hadden jullie dit al in week 1?
Ik wordt er helemaal gek van..... en het vervelende is dat ik al medicatie slik tegen levendig dromen en het niets meer lijk te doen...

Ik ben zo extreem moe, ik functioneer niet meer. Ik dacht dat ik niets merkte maar ik zit nu voor de 3e dag op rij op de bank en val om de haverklap in slaap zonder dat ik het in de gaten heb. Overdag sleep ik mijzelf voort.
En dan is het niet dat ik niet voldoende eet want dat geremde gevoel heb ik nog niet ....

ik heb nooit raar gedroomd, daar heb ik geen last van gehad.
Dat moe zijn vertelde mijn vriendin dat ze dit had vanaf ze op 5mg is gestapt, daarvoor niet. Dus kan wel van de GLP 1 komen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:43

Hier ook levendige dromen en moe heid ervaren, duurde een paar weken en is geheel verdwenen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:11

ivy_power89 schreef:

Geen dromen maar voel mij er ook vreselijk mee. Ik ben wel gewicht kwijt heeeeeel langzaam maar het gaat. Ik ga door puur omdat ik mij zonder ook rot voel en echt iedere arts aangeeft gewicht, ja ik snap het maar het gaat echt niet anders. Bij mij denk ik overigens wel dat het komt door te weinig voeding. Ik drink ruim maar eet echt weinig. Smorgens smoothie en dat zijn de meeste calorieën, smiddags 1 broodje en savonds vlees met soms wat groente anders enkel vlees. Heel soms een keer pasta omdat ik het nu wel durf te eten maar eigenlijk weinig. Dit is overigens niet normaal en ben mij bewust maar in combi met de andere aandoeningen is dit enigste mogelijkheid.
Kan ook slecht naar de wc maar is ook niet gek.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:34

Hier droom ik ook extreem levendig, wordt altijd moe wakker en ben extreem vermoeid, val op de meest vervelende momenten gewoon in slaap op een dag..
Maar dit had ik al voordat ik aan saxenda begon, speelt nu 2 jaar. Toen bleek dat ik Pfeiffer had, dus kon dat de oorzaak zijn. Maar na 1,5 jaar geen verbetering en alleen verslechtering, dus weer naar ziekenhuis gestuurd om verder te onderzoeken. Ook daar is helaas niks uitgekomen.
Ben nu doorgestuurd naar slaapcentrum voor een slaaponderzoek, mogelijk een slaapstoornis.
Mocht dat het ook niet zijn, zijn er nog 2 opties.
- overige medicatie gebruik (anti depressiva) maar dat gebruik ik al bijna 4 jaar, dus lijkt mij niet en is ook geen optie om mee te stoppen.
- CVS na de Pfeiffer infectie.

Maar sinds start saxenda merk ik geen verergering gelukkig

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:54

Ik heb het alleen rondom m'n menstruatie maar dat had ik al voordat ik aan de glp1 medicatie brgon.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:11

Ik herken (gelukkig) al die dingen niet echt. Levendig dromen heb ik dan altijd gedaan....het is niet anders dan anders. Ik voel me sinds ik opgehoogd heb van 2,5 naar 5,0 mg ook topfit. Daarvoor lamlendig maar ja was ik ook al door het te dik zijn.... Verder nergens last van. Ik heb in december veel gerommel in de buik gehad maar kan stress zijn geweest of dat er iets heerste, nu nergens meer last van.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:21

Vulina schreef:

Ik ben de eerste 3 maanden ook heel misselijk geweest. Daarna is het overgegaan. Heb je dit goed met je begeleider besproken?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:30

Vulina schreef:

Is er een optie dat het samenhangt met bepaalde voedingsmiddelen?
Ik verdraag momenteel heel slecht koolzuurhoudende dranken, en ben daar dan ook echt heel ziek van s nachts.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:31

Nou dit levendig dromen is echt niet grappig meer... vannacht ook weer.
Ik loop bij een psycholoog en die benoemde eerder al dat het eigenlijk gewoon nachtmerries zijn (in mijn geval) en dat betekend niet dat het angstige of enge dromen zijn overigens!
Dus vind het jammer dat ik ze weert terug heb... maar we zetten door en hopen dat het minder wordt

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:01

Vulina, wat naar zo ziek ervan. Dat is inderdaad niet vol te houden zo.

Ik droom ook vanaf week 1 heel apart en heel veel. Het begon gelijk en ook elke nacht en nu na een paar maanden nog 2a3x per week ofzo.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:13

Vulina schreef:
fjordjes schreef:
Wat ik trouwens ook merk is dat ik veel beter tegen minder slaap kan. Ik heb afgelopen nacht slecht geslapen en moest werken maar sinds ik mounjaro gebruik kan ik er veel beter tegen!

Ik gebruik ozempic, maar ik droom ineens echt heel ineens en "echt". Ik weet ze de volgende dag ook nog. Ik word er vaak wakker van, als ik dan weer in slaap val, droom ik weer heel erg. Vaak niet echt leuke dingen :(

Ik heb dat ook, maar ik sliep van te voren heel slecht en nu juist beter. Het dromen zijn bij mij wel weer afgenomen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:14

Jokonootje schreef:
Vulina schreef:

Ik verdraag momenteel heel slecht koolzuurhoudende dranken, en ben daar dan ook echt heel ziek van s nachts.

Dat zou best kunnen. Ik had nu zuurkool gegeten.. Sowieso heb ik het bij ook maar iets "extra" eten.

Qua begeleiding moet ik eerlijk zijn dat ik geen contact heb gezocht.. Ik kan ze nog eens berichten inderdaad.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:22

Vulina schreef:
Jokonootje schreef:

Dat zou best kunnen. Ik had nu zuurkool gegeten.. Sowieso heb ik het bij ook maar iets "extra" eten.

Qua begeleiding moet ik eerlijk zijn dat ik geen contact heb gezocht.. Ik kan ze nog eens berichten inderdaad.

Zuurkool, bieten, koffie, koolzuurhoudende dranken, spruitjes, wit brood, ik kan het allemaal niet meer eten mijn maag reageert er enorm heftig op.
Het is echt een zoektocht geweest. Ik schrijf mn eten op en noteer als mn maag erop reageert.