Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:06

Wat leuk danseresje! Knap gedaan zeg!

Balen van je verkoudheid Lisitano! O dat herken ik wel ja van dat mentale stuk en dat je minder gezellig wordt haha.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:39

Leuk Lisitano dat jij hier in de omgeving bent opgegroeid. Ben zelf wel import, maar vond het hier heerlijk!

Hollen door de bollen.... Ik moet nog ff inschrijven ja. En hopelijk is het een beetje goed weer. Wil eigenlijk ook wel weer heen en terug lopen, twee jaar terug ook gedaan!

Het hardlopen is vooral om de conditie wat op te schroeven en hopelijk helpt het me ook wat kilootjes te verliezen....
Maar moet wel zeggen, zoals het vanavond ging, dan vind ik het toch wel leuk.

Alleen ff bedenken hoe ik het over twee weken ga doen als ik mijn week bereikbaarheidsdienst heb.... Moet vanaf 17u telefonisch bereikbaar zijn en ip ook kunnen handelen indien nodig..... Maar wil eigenlijk mijn schema niet onderbreken nu ook zo lekker ga.....

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:31

Lekker bezig hoor Danseresje, zo veel wandelen en hardlopen! Drie frikandellen klinkt echt heerlijk :D In Zweden hebben we vooral relatief gezonde snacks :') |(

Balen dat je verkouden terug kwam van de wintersport Lisitano, verder wel leuk gehad? Nieuwe schoenen is altijd goed voor de motivatie :D

Ik heb even m'n motivatie erg laag liggen ondanks dat het lopen zelf wel lekker gaat. Volgende week ga ik verhuizen en ik ben nu veel dingen aan het verkopen en tussen m'n werk, m'n paard en inpakken door zo veel mogelijk spullen te verkopen die we niet mee kunnen/willen nemen, dus je zit steeds een beetje te wachten tot degene de spullen op komen halen en dat haalt zo m'n hele dag en planning overhoop :') Zo zou ik eigenlijk vandaag willen lopen maar er is uiteindelijk helemaal niks van gekomen. Morgen een nieuwe poging :))

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:18

haha Suliko. Misschien is jou verslag wel heeeel anders :')

Kan me voorstellen dat 3frikandellen genoeg is Danseresje _O- . Ziet er heel mooi uit. Grappig hoe je dan een stad opnieuw kan ontdekken. En je moet niks he, laat garmin maar zeuren.

Met bereikbaarheidsdienst kun je misschien gewoon telefoon mee en dicht bij huis blijven? Zodat je snel kan handelen als je telefoon krijgt?

Lisitano nieuwe schoenen is altijd goed *\o/* Hopelijk is het alleen ene verkoudheidje.
Wat betreft gezelschap. Ik merk dat conditioneel het allemaal niet echt een probleem is. Alleen mijn lijf heeft er wel echt gewoon zwaar mee en dan vooral mijn benen. Juist doordat ik dan niet alleen loop, heb ik lekker wat afleiding en loop je toch gewoon verder. Alleen heb je dan misschien toch sneller de neiging om te stoppen. En Suliko kon mij soms ook mooi even afremmen in het naar boven rennen door te gaan lopen en zo wat zuiniger met mijn energie om te gaan. Was ik in de laatste km's heel dankbaar voor :+ .
Mentaal is het soms wel even dat besef als ik op mijn horloge keek van, we moeten nog zo vreselijk ver! Maar dat s ook gewoon loslaten, opknippen in blokjes en bezig zijn met de km die je loopt.

Piekosjj je zei het al natuurlijk dat je het nu druk zou gaan krijgen maar kan me voorstellen dat dat wel vervelend is. Hopelijk vind je vandaag een gaatje.

Vrijdag was ik naar de fysio geweest waar ik al 12 jaar kom voor mijn bekken/onderrug/nek. Die vond mijn bekken weer iets vast staan en heeft dat los gemaakt zodat ik met lopen weer recht loop.

Gisteravond ben ik naar een fysio geweest die me was aangeraden omdat zij meerdere marathon/ultra lopers begeleid. En dan vooral op de benen. Eigenlijk vooral om preventief te monitoren om een (overbelastings)blessure voor te zijn.
Ze heeft shockwave toegepast op mijn binnenste knie band omdat deze geïrriteerd was (AU!). Als het goed is moet dat ervoor zorgen dat mijn lijf bewuster die irritatie gaat oplossen. het kan alleen wel een paar dagen pijnlijker zijn. Verder geen onregelmatigheden en had ik sterke knieën.
En in mijn kuiten heeft ze dry needle-ing toegepast. Er zaten extreem veel knopen in (dat wist ik zelf ook := en ze heeft er nu per been 5 geprikt. Volgende keer weer tot ze alle grote eruit heeft. Kon daarna niet meer normaal lopen. Zo een kramp, ik liep als een pinguïn.
Heel blij dat ik dit gedaan heb! Nu zijn we er goed op tijd bij en kunnen we het mijn lijf wat makkelijker maken. En hopelijk, kost het mijn benen zo allemaal wat minder kracht.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:34

Oef dat klinkt pijnlijk Leonie! Sterkte met het herstel
Wat leuk dat jullie samen hebben gelopen! Mooie foto's!

Sterkte met de drukte en verhuizing Piekosjj!

Klinkt als een leuke run Danseresje, buiten de frikandellen dan :+

Herkenbaar Lusitano, sterkte met je verkoudheid.

Vorige week kwam het er maar niet van om mijn oscarloopje te doen, of uberhaupt een loop.
Druk druk druk wachten op koeriers die maar niet kwamen etc etc. Maar goed, ik zie het maar als herstel/rust etc
Gisteren kwam het er dan eindelijk van, had eigenlijk al opgegeven. Had hard gewerkt op stal en in mijn atelier, het zeek van de regen.
Maarrrr rond half 5 knapte het op en heb ik een easy run gedaan van 30 minuten (nou ja iets langer want ik wilde de 4km volmaken en niet stoppen op 3,nog wat _O-

Ging heerlijk, had zelfs nog een waterig zonnetje.
Deze week staat er een interval en een longrun op het schema :j

Ik kreeg als verrassing een startbewijs van de 538 ochtendrun. gesponsord door mijn man samen met een goede vriendin.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 11:07

Leonie held! Ik heb iets van 18 tattoos en ben dus heel veel geprikt, maar dry needling, mij niet bellen. Brrr.. dat durf ik niet.

Leuke verrassing Sall!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:27

O leuk Sall!
En lekker gelopen!

O auw Leonie! Maar als het helpt wel fijn.
Is shockwave ook effectief bij de bilspier?

Ik heb toch weer veel last, eigenlijk waren mn klachten steeds links, sinds die arts me behandeld heeft rechts. En het straalt helemaal door tot mn enkel helaas. Dus toch weer aan de pijnstillers. Moet volgende week woensdag terug.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:55

Ahh lekker is dat dan Sall als het onverwachts nog wel lukt! Wel jammer dat oscar loopje niet gelukt is. En wij maar wachten op een oscar foto }>

Haha Sv. ik heb 1 tattoo en toen gezegd dat doe ik nooit meer. Maar dit deed me weinig. Ze zei ik kan het ook masseren maar dat doet mijn man al 2x pw, dat heeft alleen gewoon geen zin, hij komt er niet doorheen. Dat bevestigde zij ook toen ze ging voelen :') . Het was/is blijkbaar een vrij extreem knopen veld dat er ligt :7

Ik weet niet of dat jou ook kan helpen Samantha. Normaliter zou ik zeggen van wel maar als jij last van uitstraling hebt, heeft dat niks te maken met een pees, maar echt met te hoge tonus/beknelling van een zenuw. En daar helpt het niet tegen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:55

Leonie, dry needling helpt wel super goed idd :j
Ben meerdere keren geneedled in kuiten en bovenbeen, ter preventie van blessures. :)

Samantha, balen dat je weer last hebt! :(

Hier vanochtend een rondje wezen lopen.
Gisteravond een intake gehad voor een coachingtraject. Niet voor het sporten, maar om verder te gaan waar de therapie bij mijn psycholoog gestopt is. Want ik ben bij de psych een eind gekomen, maar ben er nog lang niet.

Was best vermoeiend en ook onrustig geslapen.
Lopen ging dan ook niet geweldig. Halverwege werd ik enorm misselijk. En nog even focus verloren en een boomwortel gemist. Toen ging mn enkel even dubbel. :=

Afijn, heb 8,5 km in de benen zitten, deels verhard, deels trail. :)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:55

Afbeelding

U vraagt, wij draaien :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:27

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:18

Sherivey, oei dat klinkt niet zo fijn, beterschap met je enkel.

Samantha, baalen dat een kant nog last geeft, beterschap ermee.

Leonie, wat leuk dat jij en Suliko samen gelopen hebben! Jullie zijn echte bikkels zeg, wat een afstand knap gedaan hoor.
En fijn dat je schokwave en dry needling lijkt te helpen.
Lijkt me ook wel eng hoor!

Piekosj, succes met je verhuizing, snap dat je nu niet zo veel aan lopen toe komt.

Danseresje, mooie foto's!
En fijn dat je loopje zo goed ging.

Ik zit helaas nu bij de dierenarts in Zwolle, onze kat heeft een ongeluk gehad, zijn staart is gebroken |(
En daarbij veel zenuwen beschadigd, hij kan niet meer zelf plassen op dit moment.
Nu veel pijnstillers gekregen, en katheter, hopelijk gaat het goed komen.
Zit er echt even doorheen.
Vanacht moet hij nog even blijven.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:29

O jeetje Iris, wat heftig! Wat is er precies gebeurd?
Knuffel voor jou en de kat. :knuffel:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 16:21

Ahh wat zielig! Ik duim dat het goed komt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:58

Sherivey Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft. Dat geeft moed.
Aiii enkel wel oke? En goed dat je hulp zoekt! Daar rust nog te veel een taboe op vind ik.

Omg Sall hij is zoo cute <3

Owjeej dat is schrikken ieries, hopelijk knapt hij goed op! Wat is er gebeurd? Altijd zo sneu dat je ze niet kan uitleggen/helpen.

Ik was een klein rondje gaan lopen in mijn lunchpauze. Nou.... Alsof mijn benen eraf vielen zo zwaar, mega kramp, voeten slapen en een enorme steek ik mijn zij (heb ik zelden). Alsof er geen connectie was tussen mijn onderbenen en mijn hoofd ofzo. Heel apart. Moest de eerste km moeite doen om 06:30 te halen :') . Het werd langzaam wel wat beter gelukkig. Vanavond spinnen gecancelled en rustig wat core/armen doen en dan morgen maar even zien met de bootcamp hoe ver we komen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:17

Leuk die frikandellentocht Danseresje :9 .
Fijn dat je een goede fysio hebt, maar wel pijnlijk inderdaad. Ik heb ooit shockwave gehad voor hielspoor waar ik al 2 jaar mee rondliep, was echt pijnlijk fijn maar heeft het wel opgelost uiteindelijk. dagen na de behandeling wel extra gevoelig dus rustig aan.
Dat klinkt niet fijn Samantha, beterschap.
Oh nee Iris, hopelijk komt het goed met je kat :(:) .

Ik heb afgelopen week gewoon op gevoel weer wat opgebouwd, zondag 6.7 km gelopen met 2 min wandelen na elke 8 min lopen. Hoop zo blessurevrij toch wat sneller de afstand weer op te bouwen. Vandaag in de sportschool wat training gedaan voor verschillende spieren. Op het eind nog even los op de crosstrainer, die vind ik zo fijn om te doen met een heuvelprogramma, kom altijd met een soort high van dat apparaat af :') .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:35

Sterkte voor poes en jullie, Ieris! Hopelijk knapt ie snel op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:50

Eef_Bam schreef:
Leuk die frikandellentocht Danseresje :9 .
Fijn dat je een goede fysio hebt, maar wel pijnlijk inderdaad. Ik heb ooit shockwave gehad voor hielspoor waar ik al 2 jaar mee rondliep, was echt pijnlijk fijn maar heeft het wel opgelost uiteindelijk. dagen na de behandeling wel extra gevoelig dus rustig aan.
Dat klinkt niet fijn Samantha, beterschap.
Oh nee Iris, hopelijk komt het goed met je kat :(:) .

Ik heb afgelopen week gewoon op gevoel weer wat opgebouwd, zondag 6.7 km gelopen met 2 min wandelen na elke 8 min lopen. Hoop zo blessurevrij toch wat sneller de afstand weer op te bouwen. Vandaag in de sportschool wat training gedaan voor verschillende spieren. Op het eind nog even los op de crosstrainer, die vind ik zo fijn om te doen met een heuvelprogramma, kom altijd met een soort high van dat apparaat af :') .

Ik vond die shockwave helemaal niet zo pijnlijk. EPTE kan nog veel pijnlijker zijn is mijn ervaring. Maar goed, beiden zijn niet prettig.

Hier gisteren niet gelopen en vandaag ook niet. Ik krijg het met wandelen nog steeds benauwd en heb er nu ook hoofdpijn bij. Het is geen hoofdpijn van ziek zijn, maar een soort hormonale hoofdpijn. Dat heb ik heel af en toe (zit links, en dan kan ik ook niet goed over bepaalde geuren). En uiteraard moest ik vandaag naar kantoor. Heb de dag overleefd, en direct thuis maar 2 paracetamol en 12.5mg diclofenac genomen. Ik leef nu weer een beetje. Maar sporten zit er niet in. Dat benauwd zijn vind ik het meest vervelend omdat ik dat niet van mezelf gewend ben en in januari er ook 3-4 weken last van gehad heb.

En omdat ik dus dit weekend nog heel fit was heb ik me voor komend weekend opgegeven voor een trailrun van 18km (trainingsschema zegt 21km, maar trail is net wat zwaarder dan op de weg). Is een nieuwe loop in het noorden. En ik hoop stiekem dat de 'herinnering' gewoon een medaille is. Voor de hondenliefhebbers, je kunt ook 8km canitrailen. :) Andere afstanden zijn 8 en 12 voor de trailrun. Maar ik wil gewoon het hele natuurgebied zien, ben er nog nooit geweest. Je hebt 3 uur de tijd voor de 18km, dat moet normaal gesproken wel lukken, maar nu voel ik me al niet prettig met wandelen, heel raar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:56

ieris schreef:
Sherivey, oei dat klinkt niet zo fijn, beterschap met je enkel.

Samantha, baalen dat een kant nog last geeft, beterschap ermee.

Leonie, wat leuk dat jij en Suliko samen gelopen hebben! Jullie zijn echte bikkels zeg, wat een afstand knap gedaan hoor.
En fijn dat je schokwave en dry needling lijkt te helpen.
Lijkt me ook wel eng hoor!

Piekosj, succes met je verhuizing, snap dat je nu niet zo veel aan lopen toe komt.

Danseresje, mooie foto's!
En fijn dat je loopje zo goed ging.

Ik zit helaas nu bij de dierenarts in Zwolle, onze kat heeft een ongeluk gehad, zijn staart is gebroken |(
En daarbij veel zenuwen beschadigd, hij kan niet meer zelf plassen op dit moment.
Nu veel pijnstillers gekregen, en katheter, hopelijk gaat het goed komen.
Zit er echt even doorheen.
Vanacht moet hij nog even blijven.

Ahh wat zielig! Sterkte met jullie kat. ;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:11

Ik heb ook wel eens gehoord dat de staart later alsnog geamputeerd moet worden. Hopelijk hoeft dat niet.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:56

Piekosjj, sterkte met je verhuizing! Balen als je weinig kan doen over je alleen maar zit te wachten -O-

Leonie, ik heb Garmin lekker laten 'zeuren' en mijn eigen geplande training gedaan. Eerst maar lekker opbouwen en dan eens kijken naar dit soort gekke fratsen :')
Ja, dat is nu wel hoe ik het bedacht heb voor de dienst. Ik denk dat ik op z'n best 2km van huis zal zijn en dat kan ik in principe in 20 minuutjes lopen. Moet ook even goed kijken wat voor programma we hebben... Even goed proberen in te schatten
Samen lopen is altijd fijn en nu was het voor jou dus ook nog heel leerzaam, top!
En aardig flinke behandeling bij de fysio gehad :(:)
Goed dat je ff rustig aan doet :j

Sally, het was dan geen Oscar-run, maar wel lekker gelopen dus en ook een heel schattige foto van Oscar <3
Wat leuk, dat startbewijs +:)+ ! Veel plezier en succes alvast.
En het was een wandeltocht hoor, die frikandellentocht ;) . Denk dat ik er met een run ook niet over zou moeten denken _O- .
Trouwens, met de 50km in Nijmegen, heb ik op dag 4 de Via Frikandella :Y) _O-

Dat klinkt niet fijn Samantha! Hopelijk helpen de pijnstillers een beetje...

Sherivey, wat goed dat je nog met een coach aan de gang gaat. Wel balen dat het tijdens je loopje niet helemaal lekker ging. Sterkte met je enkel!

Ach ieris, heel veel sterkte :(:) . Dit klinkt echt wel naar en je kan het ze ook niet uitleggen. Duimen dat hij opknapt!

Lekker Eef, weer rustig opbouwen, goed bezig.
Ga ik je komende zomer weer in Nijmegen zien op hal/op post?

Luister goed naar je lichaam Germie.

Zaag vandaag een grappig filmpje op Facebook over het verschil tussen carbon-schoenen en reguliere schoenen:
https://www.facebook.com/share/v/19x7B2 ... tid=wwXIfr
Vind het wel een bizar verschil eigenlijk :wow:

Zo nog even hoepelen, morgen mag ik weer een rondje lopen *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:58

Welke trail is dat, Germie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:35

Ieris, jeetje. Arm beest. Beterschap en dikke knuffel voor de poeskat. Ik ga duimen dat hij opknapt.
Germie, komende dagen even lekker rustig aan doen, hopelijk trek je op tijd bij.
Danseresje, wat leuk dat de frikandellentocht beviel. Goede reclame weer haha.
Sall, wat een geweldig lief toetje heeft de hond <3
Sherivey, toch spannend, een nieuwe coach. Ik ben ook flink aan de slag geweest afgelopen jaar met mijn burnout. Heb je het gevoel dat je er iets uit gaat halen bij deze persoon?
He Samantha, wat balen zeg.

Ik ben 2 daagjes in Schoorl en heb vanmiddag in de duinen gelopen. Ik had geluk, het was echt heerlijk weer en wat is het hier schitterend zeg <3
Ben via 2 lange, hoge trappen de duinen in gegaan (jeetje, meisje uit de platte polder moest die trappen op....... -O- ) en via bos en wat hei bij de klimduin weer naar beneden gegaan. Ik vond de hoogtemeters (130) wel pittig, maar wel tof. En uiteindelijk heb ik 8,5 km in 60 minuten gelopen, dus mijn tempo viel me nog alles mee. Heb er erg van genoten in ieder geval (ik voel alleen nu mijn benen al :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 20:37

Leonie jammer dat je zulke zware benen had, nog niet hersteld van je lange trail denk ik? Mijn benen voelden ook zo afgelopen zondag.

Eef slim om rustig op te bouwen. Die crosstrainer belast je lijf ook niet zo lijkt me.

Wat een heerlijke trap goof, kun je je goed op uitleven.

Hier net meteen na het avondeten een kort rondje gelopen met 5x500m wat versnellen. Aan mijn hartslag in het begin kun je wel zien dat mijn lijf denkt: wtf doe je?!
Nog steeds een zere plek in mijn voet rechts, dus ik ben nu aan het koelen. Verder goed hersteld nu na de marathon, de benen werkten weer goed mee.

Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:47

Sall wat leuk dat je die loop cadeau hebt gekregen! En wat een superlieve foto van Oscar <3

Samantha balen dat je weer zo'n last hebt en dat het ook helemaal uitstraalt

Sheri hopelijk kom je bij je nieuwe coaching traject weer een stapje de goede richting in :knuffel: Hopelijk niet te veel last van je enkel!

Oh wat onzettend zielig Ieris! Hoe is het nu met je kat of heb je nog geen updates gekregen?

Germie balen dat je je niet fit voelt. Hopelijk van het weekend weer beter en klaar voor de trail!

Wat een mooie foto's Goof, ziet er uit als een geslaagde run!

Oef SV kan jij hardlopen direct na het avondeten? Ik moet echt minstens 2.5/3 uur niks eten dat ik net op het randje zit dat ik weer trek begin te krijgen :')

Oh oh ik moest mezelf echt van m'n bureau slepen voor mijn rondje vandaag. Zat het echt zo uit te stellen :') Had ook echt iets maar van 6 km op de planning en dan denk ik oh dat is zo lang, voel me niet zo energiek vandaag bla bla bla. Tot ik het even omdraai en tegen mezelf zeg: joh het is maar 40 minuutjes rennen. Tegen de tijd dat je opgewarmt ben, mag je alweer omdraaien en naar huis :+ Had m'n favoriete album op gezet en hop die 6 km eruit gelopen. Ging nou niet echt lekker, m'n hartslag was ook best wat hoger dan normaal, maarja het is weer gedaan he. Nog een keer hier 'thuis' hardlopen voor het verhuizen, die laatste dagen komt er toch niks van. Dan hoop ik eindelijk weer de 10 km te behalen, dus een mooie mijlpaal zo :j