Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:30

pien_2010 schreef:
Dank je wel Bigone, dit is het antwoord op mijn vraag. Ik was even bang dat mijn leeftijd het afvalputje is, zo van.....doet er niet toe.

Ik ga ook voor AZ heb ik besloten, hoe poedersuiker ik ook al die negatieve pr er omheen vind. Mijn bloed heeft juist wat te weinig stollingsfactoren. Dat uit zich in giga blauwe plekken bij stoten, overdreven bloeden bij wondjes. Niets onrustbarend maar dat is wat anders als bij anderen. Dus ik ken ook mijn lichaam goed en verwacht geen stollingsproblemen en zeker niet vanwege net iets te weinig stollingsfactoren.

Eerder in dit topic was iemand met trombose verleden. Terecht en verstandig dat zij voor een ander vaccin gaat.

Nee joh. :+ niemand heeft het hier over afvoerputjes gehad. Maar om dadelijk zo snel mogelijk 60- te prikken heb je wel vaccins nodig, dan lijkt het mij handiger om AZ te geven aan bij wie ze nu zeggen dat het veilig kan en dan de rest te bewaren of alvast te beginnen met 60-. Als dadelijk alles van Pfizer op is en je alleen nog AZ hebt gaat het wel stokken. Maar wellicht hebben ze daar een andere oplossing voor.

PlukenKrul

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:42

Misschien herinner ik het mij verkeerd hoor, maar in het begin mocht AZ toch niet bij 60+ gebruikt worden, omdat het daar juist veel slechtere resultaten boekte en nauwelijks werkte? En nu moet het opeens weer alleen bij 60+ toegediend worden? Dat is toch niet geloofwaardig meer...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:46

Het was niet getest op 60++ en ouder, maar AZ doet het zo goed in de UK ook bij 60++ dat het daar dus gelijk ook voor ouderen is ingezet en daardoor er nieuw data is gekomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:04

Wat pien zegt idd, er waren nauwelijks resultaten van 60+. Ondertussen zijn die er wel.
Bovendirn is het ook een afweging.
Als je een vaccin hebt dat bovengemiddeld werkt bij een groep geef je dat aan die risicogroep. Maar als vervolgens blijkt dat een ander vaccin te risicovol is voor een andere groep moet je je strategie aanpassen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:44

Het trombose probleem bij AZ is geen klassieke trombose Pien.
Het is een vorm van trombose in combinatie met te weinig bloedplaatjes. Dat is vermoedelijk een zeldzame (immuun)reactie die op dit moment door niemand te voorspellen is. Dus iedere aanname over predispositie is een pure gok.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:52

Sizzle schreef:
Het trombose probleem bij AZ is geen klassieke trombose Pien.
Het is een vorm van trombose in combinatie met te weinig bloedplaatjes. Dat is vermoedelijk een zeldzame (immuun)reactie die op dit moment door niemand te voorspellen is. Dus iedere aanname over predispositie is een pure gok.

Ik was eigenlijk totaal niet bang, maar ik merk dat ik het wel word.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:03

Moet je niet doen. Dat gespeculeer hier is totaal zinloos. Het wordt onderzocht door mensen die wel gewoon alle data hebben. Public opinion en willekeurig in de ruimte gokken op basis van oppervlakkige media is hier nutteloos.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:17

@Elnienjo,bedankt voor de informatie over de tussenposes bij de verschillende vaccins.Overigens dacht ik dat je bij AstraZeneca maar 1 spuit kreeg? Is dat dan bij weer andere merken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:29

Az zijn gewoon 2 prikken..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:30

Het Jansen vaccin volstaat met 1 vaccinatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:40

PlukenKrul schreef:
Misschien herinner ik het mij verkeerd hoor, maar in het begin mocht AZ toch niet bij 60+ gebruikt worden, omdat het daar juist veel slechtere resultaten boekte en nauwelijks werkte? En nu moet het opeens weer alleen bij 60+ toegediend worden? Dat is toch niet geloofwaardig meer...

Zeker wel, op basis van de hoeveelheid deelnemende 60 + aan de proeven mochten ze daar geen positief advies over geven, inmiddels is allang duidelijk dat ook AZ uitstekend zijn werk doet bij deze groep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:42

Mijn oma kon van de week AZ krijgen via de huisarts. 2x gebeld met de GGD, geven allebei ander antwoord. Trombosedienst, 2x over ander antwoord over de veiligheid. Uiteindelijk belde 's morgen de huisarts uit de praktijk (een collega van degene die haar vast HA is) om te vragen of ze wel zeker wist dat ze AZ vaccin wilde hebben, want zelf raden ze het af. :+

Uiteindeljk dus gekozen om het niet te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:52

Jessix schreef:
Mijn oma kon van de week AZ krijgen via de huisarts. 2x gebeld met de GGD, geven allebei ander antwoord. Trombosedienst, 2x over ander antwoord over de veiligheid. Uiteindelijk belde 's morgen de huisarts uit de praktijk (een collega van degene die haar vast HA is) om te vragen of ze wel zeker wist dat ze AZ vaccin wilde hebben, want zelf raden ze het af. :+

Uiteindeljk dus gekozen om het niet te doen.

Hoe oud (of jong) is jouw oma?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:08

98 jaar. Heel oud dus!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:09

Jessix schreef:
98 jaar. Heel oud dus!

Hoe kan 't dan dat ze nog geen pfizer heeft gehad?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:13

elnienjo schreef:
Jessix schreef:
98 jaar. Heel oud dus!

Omdat je daarvoor naar een prik locatie moet komen en dat kan ze niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:17

Ik twijfel nu ook wel over het nemen van AZ hoor (gelukkig ben ik nog niet aan de beurt)
1. Is zijn er in NL in verhouding nog niet veel 60 minners geprikt met AZ. Dat gaat nog komen. Ook vraag je je af of gevallen in de periode tot de eerste meldingen kwamen uit het buitenland over deze mogelijke bijwerking op de juiste manier zijn geregistreerd. De bijwerking treedt niet direct op.
2. De onbetrouwbaarheid van AZ als leverancier en de leugens en gedraai daarover geven me nu ook niet echt het vertrouwen dat ze niet ook stapjes in het proces 'vergeten' zijn of anders hebben voorgesteld om maar de snelste te zijn
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-04-21 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:17

elnienjo schreef:
Jessix schreef:
98 jaar. Heel oud dus!

Jessix schreef:

Absurd!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:29

Babootje schreef:

Jessix schreef:

Babootje schreef:
Absurd!!!

Nee dat is het niet :) . Het kan nl niet in een gewone koelkast bewaard.. dus de huisarts kan het niet geven. Dan zouden ze 1 hele flacon voor 1 of 2 patiënten moeten laten komen. Hier is het gelukkig iedereen gelukt zulke oudjes te brengen naar een priklokatie. Vind het wel vreemd van die huisarts om het af te raden eigenlijk!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:31

Ja ze valt daardoor tussen wal en schip. En daar moest dan een oplossing voor komen. Dus dat is prima, ze wacht wel af. Alleen werd dat van AZ wel een heel raar verhaal met tegenstrijdig advies... De huisarts die de prik dus moest zeggen had die ochtend een lijstje gekregen met nog 10 bejaarde mensen in hetzelfde schuitje en die durfde dat dus helemaal niet aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:32

IMJ schreef:
Nee dat is het niet :) . Het kan nl niet in een gewone koelkast bewaard.. dus de huisarts kan het niet geven. Dan zouden ze 1 hele flacon voor 1 of 2 patiënten moeten laten komen. Hier is het gelukkig iedereen gelukt zulke oudjes te brengen naar een priklokatie. Vind het wel vreemd van die huisarts om het af te raden eigenlijk!

Niet alleen een huisarts, ook een GGD medewerker en iemand van de trombose dienst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:33

Jessix schreef:

Woont ze nog zelfstandig dan? In zorgcentra werd het toch centraal geregeld?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:35

@IMJ: Bij de oma van Jessix hebben ze AstraZeneca afgeraden. Pfizer dus niet zoals ik het begrijp,maar ze kon niet naar de priklocatie komen. Dat kan inderdaad een probleem zijn voor mensen die niet mobiel zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:36

@ elnienjo ja ze woont zelfstandig, uiteraard met hulp thuis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:37

Maar hoe kan 't dan dat ze niet naar de priklocatie kan komen? Iemand van de (klein)kinderen kan haar toch met de auto brengen en ter plaatse in 'n rolstoel vervoeren?