Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:55

De bewoners/revalidanten houden hier idd echt geen afstand van elkaar.
En wij hadden pas een wappie flex-verpleegkundige die alle pbm onzin vond en op een afdeling bij iedereen langsging met hetzelfde pak, terwijl er al een paar mensen waren met bewezen covid. Mens is weggestuurd maar week later zat die afdeling mooi met de gebakken peren en elke dag komen er nieuwe gevallen bij :(

Verder wordt er op besmette afdelingen idd met ffp2 gewerkt en verder met gewone mondkapjes en gezien we verder maar weinig besmettingen hebben gehad vind ik dat het erg goed gaat.

Vind het ook wel wat bijzonder om commentaar te leveren terwijl je overduidelijk niet in de zorg werkt en lijkt te insinueren dat medewerkers in verpleeghuizen niet willen dat het virus uitgeroeid wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:03

verootjoo schreef:
Verder wordt er op besmette afdelingen idd met ffp2 gewerkt en verder met gewone mondkapjes en gezien we verder maar weinig besmettingen hebben gehad vind ik dat het erg goed gaat.

Fijn dat het goed gaat. Maar op een aantal plekken is het overduidelijk niet genoeg gebleken en dit aanpassen van matig beschermende 'gewone' mondkapjes naar de betere FFP2-maskers is een manier om in elk geval iets te verbeteren.

Citaat:
Vind het ook wel wat bijzonder om commentaar te leveren terwijl je overduidelijk niet in de zorg werkt en lijkt te insinueren dat medewerkers in verpleeghuizen niet willen dat het virus uitgeroeid wordt.

Wat een onzin. Ik insinueer helemaal niks over medewerkers in verpleeghuizen. Dit lijkt me helemaal geen issue voor individuele medewerkers.

Maar het begon met de vraag wat er nog mogelijk is. En hier is nog duidelijk iets mogelijk: betere beschermingsmiddelen, want er treden dus nog steeds besmettingen op in verpleeghuizen en zorgsettings, EN het is bekend dat FFP2-maskers meer bescherming bieden dan IIR-maskers. En ik zou zeggen: laten we zoveel mogelijk inzetten wat wel kan helpen om besmetting te voorkomen, ipv bij alles te redeneren waarom het niet kan. Want daar komen we niet zoveel verder mee, toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:05

Shadow ik ben voor. Wij hadden IIR maskers en binnen no time de helft van de cliënten en medewerkers ziek. Ik denk dat we met FFP2 beter beschermd waren geweest.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:05

Avondklok is natuurlijk makkelijk handhaven. Geen certificaat ivm werk; bekeuring.

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:09

Shadow ik snap wat je bedoeld maar eens het virus binnen bij een demente bewoner die misschien ook nog eens geen symptomen heeft dan is de verpleging misschien wel beschermd maar is het vissen achter het net op zo’n afdeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:15

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:18

Shadow0 schreef:
Wat wil je dan dat ik zeg? Als de besmetting van bewoners alleen onderling zou plaatsvinden (wat erg onwaarschijnlijk is als het gaat om bewoners die apart op hun kamer zitten) dan zou het personeel niet ook positief testen. Ik denk dat het zinvol is om te kijken naar hoe we die besmettingen kunnen voorkomen, en 1 van de manieren waarop het kan is beter filterende maskers.

Maar als alles, echt alles, op voorhand wordt gezien als te moeilijk, te ingewikkeld, te lastig, te oncomfortabel.... dan stoppen die besmettingen niet, en weet je in elk geval zeker dat er een boel mensen ziek worden en ook een boel mensen nog doodgaan.

Bij mijn dochter op de afdeling (acute opname ggz) zijn al een paar x bewoners of collega's positief getest (met klachten). Dan wordt iedere x de hele afdeling (cliënten en collega's) getest, maar is de rest tot nu toe elke x negatief.
Dus 1 besmetting en dan verder niets.
Personeel draagt wel heel de dag mondkapjes.
Mijn schoonzoon was 2 weken geleden positief, mijn dochter gelijk in quarantaine, 2 x getest, 2 x negatief, dus daarna gewoon weer aan het werk.

Het is aannemelijk dat zij door thuis/elders worden besmet en het niet verder verspreiden op de afdeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:21

Weer die Jan Huzen??

Die zet het hele land op voor die zaak van Willeke Dost, daarna ruit ie de boel op met die boerenprotesten en nu weer met dit? Te gek om los te lopen lijkt me :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:24

De zus van mijn oudtante ligt op de corona afdeling. Dochter heeft ook corona. Mijn oudtante woont in Amerika en vond het rot dat ze niet in NL woont. (Stiekem ben ik wel blij dat er nu vrijwel geen vliegverkeer is want ik zie haar nog in staat om andere mensen te bezoeken dan haar zus.
Ik heb haar een paar keer gezien, laatste keer dat ik iets hoorde was ze niet meer in staat om alleen te wonen aangezien ze dementerend is. Ze zal denk ik ook naar een verpleeghuis gaan mocht ze het overleven....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:25

Het is sowieso lastig met waar je besmet wordt en of je besmet raakt. Er zijn al best wat voorbeelden van koppels of ouder-kind waarvan de ene wel positief is en de andere negatief, terwijl ze geen afstand gehouden hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:25

In Californië worden patiënten die een zware hartaanval krijgen en niet binnen 20 minuten gestabiliseerd kunnen worden niet meer naar het ziekenhuis gebracht. De overlevingskans is al laag voor deze groep en ze hebben geen plek in de ziekenhuizen. Dus code black is daar al ingetreden .

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:37

Poeh ....heftig. ik zie niet in, waarom iemand zou liegen wat weinig capaciteit ziekenhuizen.

Luxemburg: alle winkels en scholen weer open, horeca dicht.

Maar gelukkig kan de uitverkoop doorgaan :roll: . Echt niet te begrijpen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:19

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:26

Van mij mag straks eerst de horeca open.. als je ergens moet zitten zijn maatregelen veel beter te hanteren als een drukke winkel. Laat de deur desnoods maar open voor de nodige ventilatie. Kan gelijk uitgetest worden of het probleem bij de horeca ligt qua besmettingen oplopen. Of dat met scholen en essentiele winkels dicht, horeca open met strikte regels.. het wel goed gaat.

Dat meisje mogen ze van mij streng aanpakken. Met een vals resultaat een vliegtuig in willen stappen. Op die leeftijd besef je dondersgoed welk risico je daarmee bent voor omstanders. Lekker op vakantie gaan kon prima, dan kan je ook als gevolg in quarantaine gaan zitten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:29

idinn schreef:
Dat meisje mogen ze van mij streng aanpakken. Met een vals resultaat een vliegtuig in willen stappen. Op die leeftijd besef je dondersgoed welk risico je daarmee bent voor omstanders. Lekker op vakantie gaan kon prima, dan kan je ook als gevolg in quarantaine gaan zitten.

Het is gewoon een ik, ik, ik mentaliteit.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:33

idinn schreef:
Van mij mag straks eerst de horeca open.. als je ergens moet zitten zijn maatregelen veel beter te hanteren als een drukke winkel. Laat de deur desnoods maar open voor de nodige ventilatie. Kan gelijk uitgetest worden of het probleem bij de horeca ligt qua besmettingen oplopen. Of dat met scholen en essentiele winkels dicht, horeca open met strikte regels.. het wel goed gaat.

Een heel aantal horeca bedrijven heeft het gewoon verprutst voor de rest. Ook ik ben na de vorige lockdown in verlegenheid gebracht door de beslissing van een horeca ondernemer. Ze namen de boete wel voor lief. Ik ga ingeval nooit meer naar die zaak. Ook ken ik verschillende cafés die al gewaarschuwd waren en gewoon doorgingen. Ook daar kan ik boos om worden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:17

Jammer dat ze desbetreffende zaken niet hard hebben aangepakt of gesloten hebben.

Hier gaan de winkels dus net weer op tijd open voor de uitverkoop ( die 20.01 begint). Zal wel weer zwart zien van de mensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:30

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Ik pik er even een uit hoor... hoe had je dat precies voorgesteld? Iedereen in de zorg met cliëntcontact de hele dag met zo'n ding op z'n waffel inclusief het bezoek?

Ah, positieve bewoording, dat helpt altijd :)

En als het nodig is, dan ja? Als het alternatief is dat de ambulances in files voor het ziekenhuis staan met patienten? Sommige dingen lijken me echt niet zo moeilijk. Mondkapjes zijn vervelend, FFP2-maskers zijn ongetwijfeld nog veel vervelender... maar het verspreiden van een besmettelijkere variant van een virus dat voor veel mensen dodelijk blijkt te zijn is misschien ook niet helemaal ideaal.

Dat er verpleeghuizen zijn waarbij bijna alle personeel en alle bewoners besmet zijn geeft op z'n minst de indruk dat de bescherming niet overal voldoet. En vervolgens gaan er dus mensen dood. Die overdracht moet gestopt worden. En dat moet ook al voordat iedereen ingeent is (want 1. de vaccinatie werkt voorlopig nog niet als enige maatregel, en 2. je wilt niet dat er in de tijd waarin mensen wel en mensen niet gevaccineerd zijn, het virus ruim de tijd en gelegenheid heeft om te muteren naar een variant die om de vaccinaties heenkomt.)

Dus ja, meer FFP2 in de zorg, hoe naar ook.

Als de infectiepreventiedeskundigen (je weet wel, mensen die ervoor geleerd hebben) zeggen dat het niet nodig is, wie ben jij dan in vredesnaam om zulke nare insinuaties te doen?
Weet je wat nog veel belangrijker is in deze tijd, met enorme aantallen besmettingen en tekorten? Zorgen dat mensen geen twijfel hebben over de omstandigheden waaronder ze hun werk moeten doen, dat ze het gevoel krijgen dat ze serieus genomen worden door hun werkgever en over voldoende beschermingsmiddelen zijn.
Dit soort geroeptoeter door iemand die er totaal geen kaas van gegeten heeft en blijkbaar hele dagen niets anders te doen heeft dan de betweter uit te hangen op basis van 0 kennis, werkt juist contra productief.

Je beschuldigt de zorg er haast van dat ze opzettelijk het virus verspreiden, dat vind ik echt not done.
Ook voor mij geldt dat ik je vanaf nu onder de foei knop ga zetten. Ik ben wel klaar met dat beledigende opruiende gedoe.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:41

Achterom schreef:
Als de infectiepreventiedeskundigen (je weet wel, mensen die ervoor geleerd hebben) zeggen dat het niet nodig is, wie ben jij dan in vredesnaam om zulke nare insinuaties te doen?
Weet je wat nog veel belangrijker is in deze tijd, met enorme aantallen besmettingen en tekorten? Zorgen dat mensen geen twijfel hebben over de omstandigheden waaronder ze hun werk moeten doen, dat ze het gevoel krijgen dat ze serieus genomen worden door hun werkgever en over voldoende beschermingsmiddelen zijn.
Dit soort geroeptoeter door iemand die er totaal geen kaas van gegeten heeft en blijkbaar hele dagen niets anders te doen heeft dan de betweter uit te hangen op basis van 0 kennis, werkt juist contra productief.

Ik denk dat het gros in de zorg zich afvraagt of het wel veilig is en hoe ze zichzelf kunnen beschermen. Mijn moeder werkt als huishoudelijke hulp en die probeert zichzelf echt zo maximaal mogelijk te beschermen. Die is als de dood, maarja, het is wel haar werk. Van haar krijg ik trouwens wel de indruk dat haar werkgever te weinig faciliteert. Denk aan het voorzien in handschoenen bijvoorbeeld. Mondkapjes leveren duurde ook tot halverwege december. Het zal wel verschillen per werkgever hoor, maar ik vind die van haar aardig laks in het beschermen van mijn moeder én de bewoners (ouderen met zorgindicatie. Zij maakt dus hun huizen schoon, hoeft niet binnen 1,5m te zijn. Alleen die oudjes zijn nogal van de methode 'ja maar dat geldt niet voor mij'.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:47

Winged, dat is vervelend. Bij ons is dat gelukkig goed geregeld. Ik zie het inderdaad ook. Mijn cliënten houden moeilijk of simpelweg geen afstand van mij (dementerend, maar ook jongere cliënten met zware psychische problematiek).

Zo naar mijn eerste cliënt, maar nog even toevallig live aan het kijken naar de eerste vaccinatie. En jeetje. De verpleegkundige die gevaccineerd wordt en degene die vaccineert netjes een mondkapje. Maar al de woordvoerders en omstanders gewoon geen mondkapje. Ik merk dat ik me daar wel aan stoor. Maar zo blij dat de eerste vaccinatie erin zit. Voelt echt als een start naar een klein stapje richting terug naar normaal.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-01-21 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:48

Lichtpuntje: de eerste prik zit erin.

Vayo: ze hadden bij binnenkomst wel allemaal een mondkapje op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:48

Maar vragen andere mensen zich niet af of IIR wel genoeg beschermt? Ik heb IIR gedragen, faceshield, schort en handschoenen. Alles volgens de richtlijnen. Bij bewezen besmette en ook bij verdachte clienten omkleden in volledige PBM. Op de gang alleen IIR, schort en handschoenen. Wel corona gekregen. Ik ga me dan toch afvragen of IIR wel voldoende was. We hebben immers precies gedaan wat de RIVM voorschrijft in deze. En toch zoveel mensen wel ziek. Zelfde in de vph zorg. Ook daar draagt men IIR. En evenzovele besmettingen. Ik ga me dan toch wel achter de oren krabben.

Maar goed als ik dan dit plaatje kijk (weet niet hoe betrouwbaar) dan zou je als iemand hoest en degene die hoest draagt geen kapje, alsnog best veel risico lopen:

https://www.facebook.com/horsedotcom/ph ... 413867519/

Paarden zijn wel veilig :))

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:50

Niwla schreef:
Lichtpuntje: de eerste prik zit erin.

Vayo: ze hadden bij binnenkomst wel allemaal een mondkapje op.

Tja, maar daarna stond iedereen bij elkaar een hele poos zonder mondkapje. Begrijp me niet verkeerd... Ik heb zelf weinig vertrouwen in de mondkapjes op de manier waarop de meeste die gebruiken. Ik vind het gewoon een signaal afgeven. Je ziet in de live reacties dat veel mensen er over vallen. Met die mondkapjesplicht vind ik dat zij zich daar ook aan moeten houden. Puur om een beeld uit te dragen.