Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:44

thnxxx :D

Voelt nu na 3 dagen zuipen en vreten even niet zo hoor! hahahah net even rondje strand, crossduin loop gedaan van 11 in 1.01. Normaal doe ik die in 58 ofzo hahaha dus heeft er stiekem toch wel ingehakt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:44

Je gewone steunzolen zijn ook niet aan te raden in je hardloopschoenen Lindy, daar zijn ze niet voor gemaakt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:52

KarinvdM schreef:
Je gewone steunzolen zijn ook niet aan te raden in je hardloopschoenen Lindy, daar zijn ze niet voor gemaakt.

Duidelijk! dan weet ik dat! m´n ouders zaten er namelijk op te drammen dat ik die zolen erin moest doen ;)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:55

LiiNd_Y schreef:
KarinvdM schreef:

Duidelijk! dan weet ik dat! m´n ouders zaten er namelijk op te drammen dat ik die zolen erin moest doen ;)

Ik heb ook steunzolen én varianten voor in mijn loopschoenen. Deze zijn van wat ander materiaal, beter bestemd tegen de schokken e.d. Vraag er eens naar bij je podoloog/therapeut :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:12

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:29

Hoi Allemaal, ik kom hier ook een beetje meekletsen :)

Ik ben nu sinds een paar maand (ben wel vorig jaar al begonnen, maar niet actief), actief aan hardlopen. Heb thuis een loopband waar ik op begonnen ben en begin dit jaar ben ik buiten aan het lopen.
Vorig weekend heb ik een wedstrijd meegelopen, de 2,5km en dit ging best al goed. Was niet laatste hihi
Vandaag weer buiten gelopen en heb nu al 4,5km te pakken.
Heb me weer opgegeven voor een wedstrijd van 5km in Haarle, dit is over 8 weken. Dus moet nog even goed trainen. Ik heb een oud schema van Evy gevonden (van 2011) en werk hiermee. Dit gaat al best goed. Vandaag schema van 8hard, 2rust, 10hard, 3rust, 8hard en 2 rust. Ging heel goed voor mezelf.

Wel ben ik benieuwd of iemand misschien een idee voor me heeft.
Ik heb nu ik buiten hardloop vaak last van mijn heupen. Ik heb goede hardloopschoenen, heb ik laten aanmeten bij runnersworld in Enschede en ben daar ook erg tevreden over.
Maar op loopband heb ik nergens last van maar sinds ik buiten loop gaan na het hardlopen (ongeveer 30min na ik klaar ben) mijn heupen zeer doen.
Beide en op precies dezelfde plek.
Loop ik nu iets verkeerd, zouden jullie me adviseren om eventueel eens bij een fysio langs te gaan?
Ik moet wel zeggen dat ik sinds vorig jaar al 11kg kwijt ben en mijn lichaam dus iets anders 'reageert'. Vorig jaar met hardlopen kreeg ik nog erg veel last van mijn knie. Daarom heel lang niet meer buiten hard gelopen. Want door die kilo's toen was ik echt bang dat ik mijn knie om zeep zou helpen. Maar nu beginnen de heupen en dat vind ik niet echt prettig. Morgenvroeg is het al wel bijna weer over. Maar als ik dan overmorgen weer ga lopen, heb ik er, helaas, weer last van.
Is het iets waar mijn lichaam aan moet wennen (meer km's lopen, meer tempo?) of is het verstandig eens bij fysio langs te gaan??

Bedankt voor reactie alvast!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:02

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar mijn moeder (die net als ik ook hardloopt alleen dan meerdere keren per week) kreeg hier ook last van. Ze is bij de fysio langs geweest en die vertelde haar dat ze niet goed landen met haar voet, te veel op de voorkant geloof ik. Hier is ze toen op gaan letten, (ook een paar keer met de fysio getraind) en nu gaat het eens stuk beter, wel is ze i.p.v. 3 nu twee keer per week gaan hardlopen een keer gewoon gaan wandelen. Ik zou dus gewoon naar de fysio gaan en vragen of hij tips voor het lopen heeft.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:39

Wat denken jullie van hielspoor? Was 10 dagen op diclofenac gezet door huisarts maar kreeg gisteren weer te horen dat dat pure rotzooi is. Als dat niet hielp moest ik voor zooltjes onder mn hak gaan maar ook daarvan kreeg ik gisteren te horen dat dat alleen tegen de pijn helpt en niet de hielspoor geneest, terwijl mijn moeder vorige week nog iemand sprak die door de zooltjes er vanaf was gekomen. Ik heb nog niet heel erg hielspoor (alleen tijdens en de dag na eventueel sporten en hetzelfde met werken omdat ik veel loop in de bediening). Wat vinden jullie en wat kan ik het beste doen? Als zelfs deskundige (huisarts en soort fysiotherapeut) elkaar al tegenspreken... Ik hardloop op dit moment al zeker 4 weken niks meer.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:26

Heb net even online een fysio bij mij in de buur opgezocht die ook met sportklachten werkt, heb er een mail heen gestuurd. Kan nooit geen kwaad om te informeren. Kan beter er nu mee bezig dan dat ik er straks (lees, latere leeftijd) last van krijg.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:27

Je loopt op de band aanzienlijk anders dan buiten. De band veert iets, vs keihard asfalt, het is kaarsrecht ipv opletten waar je loopt, hij draait terwijl de vloer buiten stillicht. Vooral dit laatste zorgt voor een grotere belasting op oa je heupen.

Wat ik zou doen is iig starten met eventjes rust. Als je weer gaan beginnen rustig opbouwen en niet gelijk een half uur rennen (pezen hebben tijd nodig, spieren groeien sneller nl). Begin met de EVY intervallen en als je op de band loopt zet hem dan op 3-5% helling waardoor je meer de afzet van een buitenondergrond simuleert.

Wat betreft hielspoor vind ik heel moeilijk!!! mn zus heeft er ook last van, alles geprobeerd van zooltjes, tapen, shockbehandeling, fysio en medicatie. Alles werkte maar kwam altijd na een half jaar weer terug. Ik geloof erin dat bloed geneest, dus zou sowieso niet gaan stilzetten. de schokbelasting van het lopen is wanneer je er last van hebt denk wel iets te, daar zullen de verschillende artsen het wel over eens zijn. Maar welke belasting wel kan, voel jij het beste aan, persoonlijk denk ik aan fietsen. Feitelijk is het in de basis een te korte agilluspees, die moet je dus met oefeningen oprekken om herhaling te voorkomen (dus geen hakken dragen). Goede schoenen en zooltjes kunnen overbelasting iets voorkomen door een betere houding van je voet. Dit eventueel ondersteund met medicatie (ontstekingsremmers en pijnbestrijding) en eventueel tapen kan er voor zorgen dat je er eerder vanaf bent.

Kan je hier iets mee?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:30

Hoi Romyv, ik heb de loopband op helling 3 staan meestal. Ik ren buiten ook niet meteen een half uur; doe wel het gehele programma, totaal 30min, maar ben begonnen met 4min rennen, 4 minuten lopen en vanmorgen heb ik programma gedaan 8-2-10-3-8-2 (korte tijden = wandelen). Het ging gewoon heel goed en had tijdens het lopen ook geen pijn, maar komt steeds 30min na die tijd ongeveer en morgen is het zo goed als weer weg (net niet helemaal).

Maar heb ook afspraak bij fysio gemaakt, dus ben erg benieuwd. Hou jullie wel op hoogte ;)

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:12

Hoi allemaal,

Ik lees hier altijd mee en zie er altijd erg nuttige tips voor bij komen. Ik zelf loop nu ongeveer 2 maanden hard en loop nu 5 km ongeveer 2/3 keer in de week. Om de dag of om de twee dagen. Nu heb ik sinds een aantal keren tijdens het hardlopen last van hele zware onderbenen, meestal ongeveer tot op de helft en kan ik daarna lekker lopen. Vandaag waren ze alleen zo zwaar dat ik er door ben gaan lopen, want liep echt niet fijn. Toen even alles weer opgerekt en toen had ik er ook geen last meer van, maar kwam langzaam aan weer terug.. Ik vroeg me af of nog meer mensen hier last van hebben gehad, wat de oorzaak kan zijn of wat er aan te doen is? Ik ben zelf nog nooit bij de fysio geweest, dus wilde eerst even kijken of hier tips waren en anders even langs de fysio. Ik loop overigens op Nike sportschoenen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:30

Als je in 2 maanden hebt opgebouwd naar 5km is dat best snel. Kan het niet zo zijn dat je lijf even een weekje rust nodig heeft? Even je spieren goed laten herstellen en die week dan wat anders doen qua beweging (fietsen, zwemmen, wandelen). Qua conditie ga je er niks op achteruit.
Drink je genoeg na het lopen en hoe is je cooling down? Stretch je je spieren na het lopen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:32

met DS eens.. Wat je ook zou kunnen doen is ondersteunde voedingsstoffen tot je nemen als magnesium.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:31

Ik heb dat ook. Magnesium helpt goed, maar bij mij helpt het nog beter om pas onder de 5 graden een lange tight aan te trekken. Soort warmtestuwing

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:54

Hallo lopers :)
Vandaag voor het eerst weer gelopen, na de hele "winter" niets gedaan te hebben. Ik werk tegenwoordig altijd overdag en in het donker kan ik hier geen kant op. Klein dorpje midden in de bossen, en ik ben niet zo'n held in het donker.

Ben met een schema van looptijden.nl begonnen (beginnersschema, 5 km van begin tot finish). 10 x 1 minuten hardlopen en 10 x 1 minuut wandelen. Ging best gemakkelijk. Ben 5 kg kwijt en dat merkte ik meteen.
Helaas begint mijn knie meteen weer te protesteren, maar ik weet van vorige keer dat als mijn spieren daar sterker worden, de pijn vanzelf minder gaat worden.

Ik ga vanaf hier weer bijlezen in dit topic.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:59

Gister weer gelopen, snelste tijd op dut rondje :D

Eigenlijk vind ik hardlopen helemaal niet zo leuk :'). Maar ik moet wel (spieren sterk houden).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:03

Dan heb je de runnershigh Nog niet leren kennen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:05

Ik heb gister voor de tweede keer de 6,5 km hardgelopen, (en dat na een hele nacht ziek geweest te zijn) ging best goed, had alleen in het midden wel een beetje last van soort spierpijn in m`n onderbenen (zou ik meer spieren krijgen ofzo?) maar dat ging onderweg weer weg.

Ik weet niet of het handig was om hard te lopen op een lege maag, maar had geen zin om weer misselijk te worden en had eigenlijk nergens last van. En loop verder ook altijd zonder te ontbijten. :o

Verder zijn er mensen die ervaring hebben met zooltjes en hardlopen (schoenen) ik hoorde namelijk pas dat je je zooltjes niet mag gebruiken in je hardloopschoenen omdat je daar speciale zooltjes voor zou moeten hebben? Ik doe dat wel altijd, maar heb ook vaak last van blaren, weet niet of dat er mee te maken heeft?
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 17-02-14 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:15

Ik loop wel op mijn gewone steunzolen. Zou eigenlijk andere moeten, maar dat paste even niet meer in de verzekering. Nu weer wel dus moet ff een afspraak maken

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:18

dressuur518 schreef:
Ik heb gister voor de tweede keer de 6,5 km hardgelopen, (en dat na een hele nacht ziek geweest te zijn) ging best goed, had alleen in het midden wel een beetje last van soort spierpijn in m`n onderbenen (zou ik meer spieren krijgen ofzo?) maar dat ging onderweg weer weg.

Ik weet niet of het handig was om hard te lopen op een lege maag, maar had geen zin om weer misselijk te worden en had eigenlijk nergens last van. En loop verder ook altijd zonder te ontbijten. :o

Verder zijn er mensen die ervaring hebben met zooltjes en hardlopen (schoenen) ik hoorde namelijk pas dat je je zooltjes niet mag gebruiken in je hardloopschoenen omdat je daar speciale zooltjes voor zou moeten hebben? Ik doe dat wel altijd, maar heb ook vaak last van blaren, weet niet of dat er mee te maken heeft?

zie aantal reacties hierboven ;)
Ik heb zooltjes van footlogics besteld. krijg ze morgen binnen. mag ze 30 dagen op proef gebruiken.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:18

DarkShines schreef:
Als je in 2 maanden hebt opgebouwd naar 5km is dat best snel. Kan het niet zo zijn dat je lijf even een weekje rust nodig heeft? Even je spieren goed laten herstellen en die week dan wat anders doen qua beweging (fietsen, zwemmen, wandelen). Qua conditie ga je er niks op achteruit.
Drink je genoeg na het lopen en hoe is je cooling down? Stretch je je spieren na het lopen?

Ik denk dat ik inderdaad maar een weekje niks ga proberen, of wandelen. Fietsen doe ik elke week wel 50 km, dus in beweging blijf ik wel. Ik drink na het hardlopen wel genoeg (water) en ik loop ongeveer 5 minuten uit, en daarna nog even alle spieren stretchen. Ik had zelf ook al bedacht dat het misschien wel kon liggen aan mijn opwarmen, ik doe wel een aantal oefeningen even de spieren stretchen, maar heb eigenlijk het idee dat dat misschien ook wel niet genoeg is. (start sowieso daarna niet met volle snelheid hardlopen, maar rustig joggend inlopen) Weet iemand nog goede opwarmoefeningen?

@benangelique, dat magnesium aanvullen kan ik ook wel eens proberen, heb jij het idee dat dat echt helpt bij jou? En met pas onder de 5 graden een lange tight aantrekken, bedoel je dat je als het bijvoorbeeld +6 is nog in een korte broek loopt?

Ik heb ook echt het idee dat al mijn spieren dan gewoon helemaal strak worden op dat moment en ze daardoor zo zwaar aanvoelen. Net alsof ik 10 kilo lood aan beide benen heb hangen. Het gekke is dat het normaal gesproken na 2,5 km sowieso over was..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:20

Ik heb vandaag na 6 maanden blessureleed weer een stukje gelopen. 2x1 km met 1 minuut wandelen er tussen. Hopelijk kan ik dat rustig gaan op bouwen en komt de blessure niet meer terug.
Met 3x per week een rondje van 5,5 km zal ik al blij zijn, dat is beter dan niks, maar ik hoop het toch weer verder uit te kunnen bouwen om toch nog eens de halve marathon in wedstrijdverband te kunnen lopen...

Je gewone steunzolen zijn inderdaad niet geschikt voor het hardlopen, daar zijn speciale sportzooltjes voor.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:32

Rustig aan doen idd Karin. Fijn dat je iig weer kan lopen nu.

Opwarmen doe ik door minimaal 10 minuten in een super laag tempo te joggen. Daarna stretchen en wat loopoefeningen (hakken/billen., knie heffen, huppelen etc) en daarna pas echt hardlopen.

Bij +6 loop ik inderdaad in korte broek en t shirt. Wel een jasje en lange broek voor het grijpen zodra ik klaar ben met rennen

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:41

ik heb net bericht gehad van de fysio en kan volgende week dinsdagavond al terecht :) ben benieuwd wat hij me verteld.