[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:51

Oooh ja de mirena dus :j Maar Blacky, jij had die dan ook dus neem ik aan? En anders, kan het niet zijn dat je allergisch bent voor koper? :)* Geen idee of dat bestaat, maar je hebt tenslotte ook mensen die allergisch zijn voor zilver, nikkel etc.

Blacky94

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:21

Ja ik had de mirena :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:24

Elke week migraine moet er niet aan denken dat is heftig. Ik heb het nu elke keer in mn stopweek. Afgelopen keer zo pittig dat ze aan een tia dachten.. gaat nergens over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:20

Heb je geen medicatie gekregen?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:17

Ik kom even binnenvallen met een vraag als dat niet erg is. Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kwam niet veel tegen.
Ik ben nu al best even aan het wachten op mijn menstruatie. Normaal hou ik het nooit bij, dus hoe lang het geleden is weet ik niet precies, maar ik schat toch zeker iets van twee maanden. Ik kan me wel nog herinneren dat mijn laatste menstruatie veel korter en minder was dan normaal.
Denken jullie dat ik me hier zorgen om zou moeten maken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:43

Is er een kans dat je zwanger kan zijn?

Verder kan spanning, stress, ziekte etc ook de boel even stilleggen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:15

Ik kom ook even binnenvallen met een kleine vraag. Ik zit nu in de 1e week van pilstrip. Dag 3. Ben hem gisteren vergeten, en heb hem dus nu vandaag ingenomen samen met mijn pil van vandaag. Ben ik alsnog beschermd?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:26

Is dit je 1e strip of slik je al lang de pil?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:54

Blue_flower schreef:

Nee, ik slik al 4 jaar de pil.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

Magrathea schreef:
Oooh ja de mirena dus :j Maar Blacky, jij had die dan ook dus neem ik aan? En anders, kan het niet zijn dat je allergisch bent voor koper? :)* Geen idee of dat bestaat, maar je hebt tenslotte ook mensen die allergisch zijn voor zilver, nikkel etc.

Kan hoor! Mijn lichaam stoot ook alles af!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:40

Xivura schreef:
Blue_flower schreef:

Nee, ik slik al 4 jaar de pil.

Hiermee word bedoelt of je momenteel de pil doorslikt ja of nee. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:01

Xivura schreef:
Ik kom ook even binnenvallen met een kleine vraag. Ik zit nu in de 1e week van pilstrip. Dag 3. Ben hem gisteren vergeten, en heb hem dus nu vandaag ingenomen samen met mijn pil van vandaag. Ben ik alsnog beschermd?

Er staat verschillende info op internet. Volgens de ene info betekent 1 pil vergeten in week 1 dat je de vorige 7 (of was het 3?) dagen niet beschermd bent geweest, en de volgende 7 niet beschermd bent. Volgens de andere info, die volgens mij nieuwe is, maakt 1 pil vergeten in welke week dan ook, niet uit. :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:03

Xivura schreef:

Even de bijsluiter van je pil pakken, hier staat een grote uitleg op! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:19

Pfff, ik vraag hier toch ook maar eens wat...

Ik heb echt ongelofelijke pijn tijdens mijn menstruatie. Aan het begin neem ik twee pillen Aleve Feminax, en vervolgens elke dag minstens één ibulrofen. En dan nog is het vaak pijnlijk.

Ook duurt mijn ongesteldheid 6 dagen, en heb ik tijdens beweging zoals naar school fietsen al twee weken van tevoren pijn.

Ik wil wel aan de pil, maar ik zit nu midden in mijn examenjaar, en de vorige keer dat ik de pil slikte werd ik ontzettend labiel. Huilen om niets, depressie... ik was totaal mezelf niet. Vandaar dat we het nu niet aandurven.

Heeft iemand nog andere ideeën?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:30

Zit in hetzelfde schuitje, hoewel de pijn wel minder is geworden sinds ik de pil slik :j

Bij mij werken pijnstillers bijna niet, behalve de zware Ibuprofen op doktersvoorschrift. Wat bij mij wel héel erg goed werkt is een warm kersenpitkussen (of kompres) op je onderbuik houden. Als ik het huis niet uitmoet tijdens mijn menstruatie is dat echt dé oplossing, werkt beter dan welke pijnstiller dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:13

Ik zal eens gaan proberen... ik wil toch wel eens van al die pijnstillers af. Lijkt me ook niet gezond om er elke maand 4/5 ibuprofen doorheen te jassen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:02

Wat erg goed helpt tegen de pij zijn speciale gymnastiek oefeningen. Let wel: ik ken ze in 2 varianten: trainen 'door de maand heen' en oefeningen voor op het moment supreme.

Verder zijn er een aantal voedingssupplementen die goed helpen.

Als je dat wilt, zet ik de info hiero neer.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:26

Die info is voor iedereen zeer welkom denk ik :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:39

Ik ben ook erg benieuwd Janneke2 :j

Bij mij werkt dat warme kersenpitkussen erg fijn zoals ik al aangaf hierboven, maar nogal lastig om dit buitenshuis toe te passen. Extra tips en oplossingen zijn dus zeker en vast welgekomen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:48

Wat zoal kan helpen bij menstruatiepijn...

Ooit kwam ik over de vloer bij mevrouw Dorine (haar achternaam weet ik niet meer - heel jammer!), die in groepen bekkenbodemgymnastiek gaf. In die tijd kreeg iedereen standaard 12 zittingen fysiotherapie, dus we hadden als groep veel tijd. (Acht vrouwen maal 11 keer een half uur - ik weet niet precies meer hoeveel bijeenkomsten we hadden, maar per keer was het twee en een half uur. En er was dus veel tijd voor informatie doorspreken, uitwisselen van ervaringen, etc.)

Maar wat we in al die tijd dus deden, was behalve "gewone" BBoefeningen ook oefeningen tegen menstruatiepijn. (En leren, om zelf een speculum in te brengen - erg nutig!)

Kleine waarschuwing vooraf: het is geen quick fix. Menstruatiekramp wil zeggen, dat er mogelijk qua stofwisseling dingen net niet ideaal zijn (in een andere cursus leerde ik, dat je een teveel hebt aan eicosanoïden (het is niet uit te spreken) en dat voedingssupplementen met voldoende magnesium, druivepittenextract en maca helpen, in combinatie met een dieet met lekker veel noten en zaden (=vegetarische onverzadigde vetzuren).

Of nu ja, er is wel een quick fix. Voor wie NU pijn heeft: je kunt een soort 8je maken op je heiligbeen:
lig op je rug, knieen boven je buik, als je dat leuk vindt: enkels gekruisd.
Dan leg je je gewicht op bijv. je linkerheup - en trekt je linkerheup 'naar je hoofd'.
Dan schommel je naar je rechterheup, en trekt die over de vloer naar je hoofd.
In een vloeiende beweging schomml je weer naar links, waar je weer je linkerheup optrekt.
Na een tijdje draai je de draairinchting om:
je legt je gewicht op links - en duwt die heup juist over de vloer weg van je hoofd -
dan schommel je naar links en duwt je linkerheup weg van je hoofd.

(Het is ook een buikspieroefening, maar met al dat ge-sleep masseer je je eigen rug zo heerlijk.)

Termen als core stabilitty waren nog niet in zwang in 1983, maar daar komt dit verhaal van Dorine wel op neer.
De kern van deze oefeningen was "bekkenschok", waarbij je een hele serie spieren tegelijk aanspant - en weer loslaat.
(Afdeling fysiologie: ontspannen van een spier is doorgaans niet moeilijk als je die spier eerst lekker aan het werk hebt gezet.)
* Bij correct bukken en tillen moet je je bilspieren aanspannen, heel plastisch, alsof je naar de wc moet en het op wilt houden;
* Ook bij correct bukken en tillen moet je je buikspieren aanspannen, wat min of meer neerkomt op je navel en het gebied er onder naar binnen trekken
*Er zijn een aantal subtielere oefeningen, waarbij je kalm en ontspannen, kaarsrechtop op een stoel zit, en "je zitbotten naar elkaar toe denkt". Fysiek kan dat niet, dat moge duidelijk zijn. Maar pal tussen je zitbotten hangt een grote, dikke BBspier, door grappenmakers wel de "trampolinespier" genoemd - en die spierbundel spant zich aan als je je zitbotten naar elkaar toe denkt.

Als je al deze 3 spieren kunt aanspannen (je hoeft ze niet per se afzonderlijk te kunnen aanspannen, ze horen met elkaar samen te werken, dus activiteit in de ene activeert acuut ook de ander) kun je de bekkenschok uitvoeren.
Dorine had er (in de tijd voor mp3 , you tube of zels maar de CD) een hele collectie muziek op band bij gezocht, het gaat heerlijk op muziek. Afrikaanse trommels of arabische buikdansmuziek blijken zeer geschikt.

Rechtop staan, knieen niet "in het slot"
doe het logischerwijze tijdens een uitademing
qua armbeweging: als je je armen bijv. gestrekt voor je hebt, buig je ze nu met je ellebogen naar je heupen
- met een soort van ''schok'' span je alles aan terwijl je uitademt, je bekken kantelt daarbij: venusheuvel naar voor.
Is je ademhaling klaar (doorgaans is het een soort kort pufje, anyway vrij snel), adem je weer in, ontspan, je mag je hele rug ietsje hol maken.

Deze bekkenschok voer je uit in een tal van variaties:
staan - bekkenschok - los en open bij inademen, weer alles activeren bij uitademing - etc.
staan - bekkenschok en stap opzij - los en open bij inademen etc. (voelt fijn je armen bij het opzij stappen ook opzij te strekken)
Diagonaal: staan - bekkenschok en bij het inademen en opengaan draai je met voet (alsf je een sigeret dooft), knie, heup en deels met je romp opzij, wisselend links en rechts, met je arm "wijs je een ster aan"
just for fun: 3 kleine "schokjes" op 1 uitademing;
een hele leuke: staan, bij de bekkenschok trek je 1 been op, je wordt echt een bolletje (armen en 1 been bij ekaar rond een aangespannen bekken) uitademen en openen: strek je armen voor je en je maakt een stapje, trek bij de volgende uitademing je andere been op en zo wandel je dus door de kamer;
'de zwaai': begin staand, armen gestrekt boven je op een uitademing met je handen naar heupen en 'bekkenschok', op inademing naar beneden en veeg met je armen langs je voeten over de vloer, naar achter - dan handen over de vloer naar voor, zet kracht zoals je dat doet bij correct tillen en kom overeind (dit alles was inademend) - bekkenschok, ellebogen naar je heupen - inademen en met een rechte rug je armen weer omhoog (geen holle rug!);
en de zwaardere varianten, waarbij je voorover gebodgen staat met een rechte rug - je blijft bij in- en uitademing 'laag'.

Deze oefeningen werken als een trein bij pijn - maar het heeft zin, ze 1x per week te doen. Een deel van menstruatiepijn is nl., dat je spieren botweg te zwaar moeten werken. Train je ze met dit soort werk, kunnen ze het op die ene dag ook beter aan.
Uiteraard leg je bij pijn de nadruk iets anders: veel warming up, bij het ''echte'' werk van bekkenschok en crosstraining telkens goed ontspannen (..of nu ja, maak daar ruimte voor, of het lukt is uiteraard een vraag...) en zorgvuldig cooling down doen.

En let op: het zijn spieren.
Begin dus met warming up: langzame hoelahoep; skigym (knieen en enkels bijeen, zigzaggen alsof je skiet); "de zeemeermin van Kopenhagen": zit naast je 2 benen op de grond, je voorste voet bij je achterste knie - til dan je achterste been op en leg m gekruist over je voorste been. (En/of allerlei losmaak, warming up, yoga etc. oefeningen die je buikspieren zachtjes aan het werk zetten.)

Doe aan "crosstraining":
*sta bijv. naast de muur, 1 hand vast en zwaai ieder been 15x fiks naar voor (en een beetje doorzwaaien naar achter, maar laat je rug niet echt hol worden)
zwaai 15 x naar achter (doen je rugspieren het werk)
til je been 15x opzij
*sta met 1 arm "naar het oosten" voor je en 1 arm "naar het westen" achter je - spring en draai om (zodat nu je oostelijke arm, die op haar plek bleef nu achter je is)
* sta met je rechte rug horizontaal en "wissel"zwaai met je armen: je begint met 1 naar voor en 1 achter. De oefening is je armen telkens omwisselen, houd je rug rcht en horozontaal - je mag in je knieen wat veren, sterker nog, dat veren in ej eknieen geeft extra zwaai en plezier (en maakt de oefeningen waardevoller).
Gaat dit goed, dan doe je ook telkens 1 stapje naar achter bij het veren.
(En uiteraard zijn er meerdere oefeningen te verzinnen die hier nuttig zijn.)

...en doe uiteraard aan een goede cooling down. Pak je onderlichaam goed warm in, wieg nog een beetje, ga op de rond ligen en til zowel vanuit buik- als rugligging nog loom een paar keer je been op (buikspieren moeten er wel voor zorgen, dat je rug plat op de grond blijft!!), herhaal een paar warming up oefeningen en rust uit.

Zowel voor alle mogelijke combi's van bekkenschok en crosstraining geldt: altijd warming up en cooling down, en het is dus goed, om dit 1x per week te doen.
Het kan een maand of 3 duren, voor je spieren sterk genoeg zijn, om het werk van de loskomende menstruatie aan te kunnen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:35

Wat goed Janneke!

Hier ook iemand die echt elke maand 7 dagen vloeit :x

Ik gebruik nu sinds een jaar of 7 de Meluna cup en echt die is grandioos!
Nooit meer denken, heb ik wel genoeg bij me.
Pijn heb ik nog steed ook ondanks bekkenfysiotherapie, maar wel degelijk minder. Eerste 3 dagen moet ik gewoon om de 3 uur 2 paracetamolletjes naar binnen werken en de eerste 3 nachten gaat mijn biologische wekker tegen een uur of 3 om het cupje leeg te gieten :')
Maar verder zie ik het tegenwoordig niet meer als een probleem, het hoort erbij.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:39

Hier iemand met een probleempje en hoop dat iemand mij kan helpen.

Al vanaf bij 12e niks anders dan problemen met mijn menstruatie gehad. Verschillende pillen gebruikt maar naar een tijdje werkte deze niet meer.
Ging het een paar jaar goed begint het gekloot weer.
Nu al 10 weken non stop ongesteld en elke keer begint het hele feest weer overnieuw. Van heftige buik en rugpijn en slapeloze nachten.

6 weken geleden weer een nieuwe pil gekregen en deze moest ik dus zo lang door blijven slikken totdat het zou stoppen. Nu dus nog steeds ongesteld. Ben er zo klaar mee. Vanmorgen dokter weer gebeld en donderdag kan ik langs komen.
Het rare is dat ik niks geen energie meer heb en heel moe ben, maar dan nog steeds niet goed kan slapen. Wat ook raar is dat ik niet scherp zie, geen idee of dat ermee heeft te maken.

Iemand hier ervaring mee en weet misschien wat tips?
Ik heb nu weer de microgynon 50 weer gekregen, aantal jaar geleden ook al gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:43

Naar de gyneacoloog?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:10

Als je al zo lang ongesteld bent en je zo moe/rot voelt vraag ik me ook af of je niet bloedarmoede hebt ondertussen...

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:18

Ik denk ook dat de kans zeer aanwezig is dat je bloedarmoede hebt ja..
En dat kan zeker ook te maken hebben met het niet scherp zien!