De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:58

Destination schreef:
Joman schreef:

Nee, maar dan moet men niet pretenderen dat het er 121 zijn. Dat is gewoon niet zo. Dat is het aantal bevestigde besmettingen. Dat is heel iets anders dan het aantal daadwerkelijke gevallen.

Gelukkig? Dat weet ik niet. Het zal best interessant zijn in kaart te brengen hoe of wat.

Maar dat zegt het RIVM toch ook? 'Op dit moment zijn 121 nieuwe mensen positief getest op COVID-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus.'
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus

Ja klopt, maar mensen in dit topic niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:58

karuna schreef:
Citaat:
Kunsthandelaar Tefaf besmet
Een handelaar die op de kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht was, is positief getest op het coronavirus, meldt de regionale omroep 1Limburg. Volgens de GGD Zuid Limburg vertoonde de handelaar geen verschijnselen van het virus tijdens de kunstbeurs en is er daarom geen besmettingsgevaar geweest voor medewerkers en bezoekers.

Volgens GGD-woordvoerder Klaasen is het nog verantwoord om de beurs open te houden.

Oef -O-

Raar, want je kunt toch juist wanneer je nog niet ziek bent, anderen besmetten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:59

Daarom mijn oef, omdat die opmerking kan geen kwaad weer lijnrecht tegenover andere meningen van deskundigen staat. Dus hoe moet je hier nu wijs uit worden :o?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:01

Joman schreef:

Dat staat nog niet bij de richtlijnen van de RIVM geloof ik dus vooralsnog vindt NL dat dat niet zo is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:03

Joman schreef:
germie schreef:
Het zijn er vast meer, maar niet getest. Je kunt niet iedereen testen gelukkig.

Nee, maar dan moet men niet pretenderen dat het er 121 zijn. Dat is gewoon niet zo. Dat is het aantal bevestigde besmettingen. Dat is heel iets anders dan het aantal daadwerkelijke gevallen.

Gelukkig? Dat weet ik niet. Het zal best interessant zijn in kaart te brengen hoe of wat.

Als we dan toch gaan mierenneuken:
Als jij nou eens het goede voorbeeld geeft en niet meer pretendeert te weten hoeveel het er wel zijn?

Joman schreef:
Amyyy schreef:

Als we op deze manier doorgaan, zitten we over 4 dagen boven de 1000 besmettingen. Ik vind 121 ook echt veel en had uiteraard gehoopt dat het minder zou zijn.

We zitten al lang over die 1000. Wanneer gaat men dat nu eens beseffen?
Er zijn 121 nieuwe besmettingen bevestigd. Dat betekent dat deze 121 lui zijn getest. Veruit de meerderheid wordt helemaal niet getest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:04

IMJ schreef:
Joman schreef:

Dat staat nog niet bij de richtlijnen van de RIVM geloof ik dus vooralsnog vindt NL dat dat niet zo is..

Joh, die berichtgeving is al lang achterhaald.
Als je het college van de UU bekijkt of ieder willekeurig nieuwsbericht, dan lees/hoor je dat hetgeen het RIVM stelt niet klopt en zeker niet kan worden aangenomen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:05

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:11

Joman schreef:
Mars schreef:
Hier in t dorp ook eerste besmetting bevestigd, en op FB gaan mensen compleet uit hun tent. := Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Kleding op 60 graden wassen doe ik ook niet hoor, dan worden het naveltruitjes. En het overleeft sws toch slecht buiten een gastheer om?

Wat doen mensen dan? Ben wel benieuwd eigenlijk :D

In bijna de hele stad geen paracetamol meer te krijgen en een heksenjacht openen op wie er besmet is. Men vind dat dat bekend gemaakt moet worden en ook waar degene de afgelopen 14 dagen geweest is := Zodat de hele gemeente kan nagaan of ze mogelijk door de stadsgenoot besmet zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:12

Misschien geeft Belgie wel het meest correcte antwoord:

We zitten pas aan het BEGIN van de epidemie! Helder toch, het BEGIN!

Gewoon allemaal je verantwoording nemen daarmee bescherm je jezelf, je directe omgeving en de kwetsbare in de samenleving. Wanneer gaan sommige het gewoon accepteren dat het luxe IKKES leventje even “ on hold “ gaat?!

Geen doom denken maar realistisch denken, anticiperen op wat er kan/ gaat komen.

Wakker worden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:13

Ik denk dat ik het wel snap wat ze bedoelen met geen besmettingsgevaar. Het is allemaal niet zo zwartwit. Het gaat via druppeltjes. Om te besmetten moet je hoesten en niezen, want dan komen die druppels vrij. Zonder klachten hoest en nies je dat niet, dus geen druppels die vrij komen. Dan lukt het ongetwijfeld nog steeds om iemand alsnog te besmetten, maar dan moet je echt close contact hebben, anders krijg je die druppels met virus niet over. Dat vraagt meer dan elkaar even voorbij lopen of even spreken op een beurs. Transmissie is via droplets, niet airborn.

Hij werd ook pas na de beurs positief getest. Misschien heeft hij daar geen mensen besmet, maar het daar wel opgelopen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:14

Pareltjes schreef:

Gewoon allemaal je verantwoording nemen daarmee bescherm je jezelf, je directe omgeving en de kwetsbare in de samenleving. Wanneer gaan sommige het gewoon accepteren dat het luxe IKKES leventje even “ on hold “ gaat?!

Geen doom denken maar realistisch denken, anticiperen op wat er kan/ gaat komen.

Wakker worden!!!

Deze schreeuwerige reacties worden ook aardig irritant.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:14

Nu al boven de 500 besmettingen bekend. Met een incubatietijd van 2 -12 dagen zitten we ws al op een paar duizend besmettingen. Als een olievlek gaat het verder. Hele strenge maatregelen komen er ws toch wel, dus zou beter zijn om dat nu al te doen. Ik irriteer mij mateloos aan mensen die keihard rond lopen te hoesten...gaat er ook een ander virus rond met veel hoesten, weet iemand dat?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:16

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ge ... ~a040c192/

Italië maar dan in het Spaans: In spanje zitten ze tegen hun limiet en vrezen ze dat de gezondheidszorg het aantal patiënten niet meer gaat aankunnen.
Fun fact: er staat een anekdote in van een man die zijn 90+ moeder met klachten doorheen heel wat medische centra heeft gesleept zonder extra maatregelen "want neeeh, kan niet dat ze besmet is hoor", tot ze bij de laatste plek getest werd en oepsiepoepsie was mevrouw toch niet positief }:0 .

Maar we kunnen misschien vanuit bokt een mail sturen naar Spanje om ze gerust te stellen dat het "maar om een griepje" gaat.

uit het artikel schreef:
Santiago Moreno, hoofd infectieziektes in het ziekenhuis Ramón y Cajal, treedt hem bij: “Verschillende ziekenhuizen zitten al over hun limiet. Het probleem is niet zozeer de impact op de gezondheid van de individuele personen, want dit blijft vaak een milde infectie. Het probleem is de boom, de piek. Die moeten we vermijden: dat alle gevolgen zich voordoen op korte termijn, want dat zou het systeem verwoesten.” Een groot deel van het medisch personeel werkt nu al weken aan een stuk, zonder veel pauzes. Een deel van hen valt door het veelvuldige contact met patiënten zelf uit omdat ze zelf besmet geraken en in quarantaine moeten, ook al zijn ze niet erg ziek.

*sorry als het al eerder gepost is, ik krijg het niet bijgehouden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:17

Whale schreef:
Pareltjes schreef:

Wakker worden!!!

Deze schreeuwerige reacties worden ook aardig irritant.

Zo, weet je het.

Caps uit mensen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:20

safina schreef:
Ik denk dat ik het wel snap wat ze bedoelen met geen besmettingsgevaar. Het is allemaal niet zo zwartwit. Het gaat via druppeltjes. Om te besmetten moet je hoesten en niezen, want dan komen die druppels vrij. Zonder klachten hoest en nies je dat niet, dus geen druppels die vrij komen. Dan lukt het ongetwijfeld nog steeds om iemand alsnog te besmetten, maar dan moet je echt close contact hebben, anders krijg je die druppels met virus niet over. Dat vraagt meer dan elkaar even voorbij lopen of even spreken op een beurs. Transmissie is via droplets, niet airborn.

Hij werd ook pas na de beurs positief getest. Misschien heeft hij daar geen mensen besmet, maar het daar wel opgelopen.

Het gaat niet alleen via druppels, ook via spullen, deurklinken, kranen etc.
Maar eens, niezen of hoesten zal wel wat gemakkelijker gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:22

Even wat anders he? Vindicat is sinds zaterdag terug en sommigen verwachtten dat daarna in Groningen een hele uitbraak. Er werd zelfs gesproken over het 'verloren gaan' van Groningen. Of zoiets. Het is nu woensdag en Groningen is de enige provincie waar nog geen enkele melding vandaan is gekomen.

Als ze wat hebben meegesleept zou je onderhand wel de eerste gevalletjes gaan zien, leek me zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:24

Joman schreef:

En hoe komt het op die spullen, deurklinken en kranen? Via druppels. Hoest of nies en het daalt er op neer. Hoest in je hand en pak iets vast en het zit er aan. Dat werk. Het virus overleeft in druppeltjes. Daarbuiten niet.

Anoniem

safina schreef:
Even wat anders he? Vindicat is sinds zaterdag terug en sommigen verwachtten dat daarna in Groningen een hele uitbraak. Er werd zelfs gesproken over het 'verloren gaan' van Groningen. Of zoiets. Het is nu woensdag en Groningen is de enige provincie waar nog geen enkele melding vandaan is gekomen.

Als ze wat hebben meegesleept zou je onderhand wel de eerste gevalletjes gaan zien, leek me zo?

Hmmm, ik kan me bijna niet voorstellen dat het nergens in Groningen zit. Weliswaar niet gemeld, maar het lijkt me erg stug.

Majabeestje

Maar Groningers hebben eierballen..

Afbeelding

BloemBloem

safina schreef:

Volgens mij zijn ze ook allemaal jn thuis isolatie geplaatst en ik hoop dat ze zich daar aan zullen houden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:25

safina schreef:

De eierballen doen hun werk 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:26

safina schreef:
Joman schreef:

En hoe komt het op die spullen, deurklinken en kranen? Via druppels. Hoest of nies en het daalt er op neer. Hoest in je hand en pak iets vast en het zit er aan. Dat werk. Het virus overleeft in druppeltjes. Daarbuiten niet.

Of praten met een beetje consumptie. Of iemand die net in zijn of haar mond heeft gezeten en vervolgens een klink aanraakt... Zoveel mogelijkheden te verzinnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:26

Lees net op de Facebook pagina van mijn woonplaats dat er ook hier een corona patiënt is. Man is inmiddels in thuisisolatie.

Heb het linkje over exponentiële groei gelezen. Het viel mij ook al op dat het aantal besmettingen exponentieel toeneemt. Toch nog iets opgestoken en onthouden van al die jaren wiskunde. Maar het boezemt toch wel wat angst in. In die zin dat ik aan voel komen dat we er allemaal veel meer van gaan merken dan we nu doen. Ik ben normaal niet van het hamsteren en had nog een doosje paracetamol liggen, maar nu toch nog maar 2 doosjes gehaald. Omdat ik van mijn man al begreep dat het op sommige plaatsen minder makkelijk verkrijgbaar is.

Dochter zou 21 maart met opa en oma naar de Efteling. Leek mij al geen strak plan. Maar hoorde net dat de Rabobank dag in de Efteling is afgelast.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:27

BloemBloem schreef:
safina schreef:

Volgens mij zijn ze ook allemaal jn thuis isolatie geplaatst en ik hoop dat ze zich daar aan zullen houden.

Nee hoor, ze hoeven niet verplicht thuis te zitten.
https://www.ad.nl/groningen/vindicat-on ... oogle.com/