Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:52

Kiwipitje schreef:
10k in 65 minuten. Laatste keer dat ik wedstrijd heb gelopen liep ik 5k in 33:55 dus een beetje doorberekend en naar beneden afgerond.

Ik liep 5k in 29:24, dus naar boven afgerond 65 minuten op de 10 hoop ik. :))

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:19

Naborah schreef:
War betreft het tempo, lopen jullie allemaal op praattempo? Altijd, nooit tempoisselingen of intervaltraining? :o Ik zal daar anders binnenkort wel een duidelijke uitleg over schrijven. :)

Zeker wel! Praattempo is bij ons fit1, iets sneller en met moeite praten is fit2, buiten adem is fit 3.
Tijdens mijn duurlopen in fit1, wissel ik af door bijvoorbeeld na 10 minuten over te gaan in fit2 gedurende 2 minuten etc

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:22

Ik ben pas sinds september weer in training. Doel is de 10 km uitlopen. Daar zal ik zo'n 70 minuten voor nodig hebben. Laatst liep ik op de 5k 33,29

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:28

Pfoeeee wat lopen jullie allemaal snel :oo :oo
Ik loop 5 km in 45 minuten :o Haha
Ik loop ook nog geen 7 km per uur dan.

Ach ja, het komt wel! Het volhouden ervan vind ik belangrijker dan de snelheid.
Dat komt misschien later en anders niet :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:57

xVerax schreef:
Is de app van evy gratis of moet je in-app-aankopen doen?

Evy app weet ik niet zeker, volgens mij is die betaald, maar de mp3 bestanden zijn gewoon gratis te downloaden op internet.

Ik volg nu het trainingsprogramma van Evy. Heb ik al die trainingen doorlopen, dan ga ik over op interval trainingen en tempolopen en af en toe een duurloop.

Ik vind het ook erg prettig lopen met de wat regen, koelt je wat af en veel meer frisse lucht, heerlijk! :)

Ik kan 5 km lopen in +- 33 minuten. Bouw nu alleen rustig op, zodat ik geen blessures krijg.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:38

ik heb evy op een site gedownload.
Ik ga zoveel mogelijkj proberen om de dag te lopen. vandaag weer. ging redelijk. merk wel dat ik op een bepaald punt niet meer logisch na denk. dat m'n voeten wat er onder zwalken. ook bij het laatste stuk 3 min rennen dat ik ook niet meer in kan ademen via mijn neus maar alleen nog maar door m'n mond.
zo bagger is m'n conditie dan ook.

verder doe ik 2,63 over 27 min. incl 5 min uitlopen.
gem min/km is 10:18. geen idee wat dat is.

nu vol houden :)
nog een of 2x les 1 doen en dan toch naar les 2 toe.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:39

Ik zit nu op de site te kijken van MiCoach en het ziet er allemaal erg interessant uit, ook erg fijn dat je zelf je hele plan uit kan zetten, omdat ik elke week een ander rooster heb en vooral 's ochtends loop heb ik nooit vaste loopdagen. :)

Ik kan ook niet ademen door m'n neus Jolanda, en ik ben toch echt al meer dan een jaar aan het lopen. Ik kan op de fiets trouwens ook niet door m'n neus ademen, ik heb namelijk er erg last van dat als ik denk niet goed/te weinig adem te kunnen halen dat ik meteen met een paniekaanval op de fiets zit, of dus aan het lopen ben. 6 min/km is 10 km/h en van veel hardlopers een uitgangstempo, (geloof ik) misschien dat dat je wat helpt?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:56

Naborah schreef:

nee joh, dan moet je het echt wel redden in 62 min hoor!! Super goed, wanneer ga je het proberen?

Woehoeh, uitslag gehad van mn sporttest!!! Heb een kuur sportvasten gehad om mn prestaties te verbeteren..

Nulmeting:
lengte 1.88
gewicht: 71.1kg
Vet%: 20.7
hr rust: 52
hr 10km, 51min: 179
Watt vermogen per kg lichaamsgewicht: 4.1

Na sportvasten:
Gewicht: 69,2
Vet%: 18.9
hr rust: 44
hr 10 km, 51 min: 168 (morgen kijken of ik mn PR kan verbeteren naar <50min)
Watt vermogen per kg lichaamsgewicht: 4.5

Mn hartslag is dus aanzienlijk gedaald, mn vermogen is ruim vergroot (belangrijkste!), mn vet% is gedaald, heb meer energie en cm's kwijt op mn buik, armen en benen.

Ben super trots, zit nu in de categorie profs kwa kracht en conditie!!!!! Heel motiverend voor mn eerste wedstrijd van het seizoen volgende week!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:59

Ik kan ook niet makkelijk door mijn neus ademen, maar dit komt mede door mijn allergie. Door je neus of mond ademen maakt niet veel uit, zolang je maar genoeg ademt, zodat je genoeg zuurstof binnenkrijgt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:03

Wauw, dat ziet er allemaal goed uit zeg Romy _/-\o_

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:04

Wauw dat ziet er goed uit Romy! Hoelang ben je nu bezig?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:10

Dit zijn resultaten van een kuur van 10 dagen..

Ik ben nu een jaar bezig met triathlon, daarvoor vooral veel krachttraining gedaan en stukjes hardlopen en beetje fietsen. 3 jaar geleden toen ik begon met sporten woog ik 80kg, had ik een vet% van 35.8 en de conditie van een mopshond met astma :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:13

Goed zeg Romy!

Eens kijken of ik morgen een rondje ga lopen (ligt aan huiswerk en het weer). Beetje weinig motivatie, zeker met dit weer... Zaterdag of zondag ga ik sowieso :j.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:31

Super resultaten! Hoop dat dat voor mij ook na een tijdje zo is haha!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:33

Zo, dat is dan echt een heel resultaat. Mag ik vragen wat zo'n kuur inhoudt? Puur uit nieuwschierigheid :o
Ik heb trouwens ook nog een vraagje. Ik ben volgende week jarig en aangezien ik de laatste tijd enorm fanatiek hardloop zou ik graag een sporthorloge willen. Ik ben al wat rond aan het kijken geweest, en het horloge van Nike viel mij meteen op, loop zelf met de app van Nike die ik zelf erg fijn vind en het horloge zelf springt er natuurlijk meteen uit door het mooie design. Iemand die misschien ervaringen heeft met dit horloge of juist zegt; een andere is veel beter.
Ik ben op dit moment nog niet heel veel bezig met intervals en/of hartslagzones, maar ik heb wel intervaltrainingen in de planning staan met mijn nieuwe schema van Adidas, en eventueel een hartslagmeter lijkt me erg interessant, maar - op dit moment - is dit nog geen must-have.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:29

Morgen ga ik, als het droog is weer lopen.
Interval doe ik niet, geen idee wat en hoe ik wat zou moeten doen.. :o en met schema's op papier die zeggen dat je na een minuut moet gaan lopen en na 2 minuten rennen ben ik niet zoveel mee. Ik wil gwn weten wat ik moet tijdens het lopen.. :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:46

Alles staat hier in een topic:
[MW] sportvasten, ervaringen gezocht

(anders gaan we misschien iets te veel offtopic)

Ik ben fan van garmin! Zou aanraden om een hartslagmeter plus GPS te doen, dan zie je direct je snelheid en afstand. Anders investeer je nu veel geld en dan zit je over een jaar weer met wensen :)

zie hier de horloges van Garmin:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/bij-het ... 01-p1.html

Dit is eigenlijk de marktleider met de meeste ervaring in GPS sporthorloges!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:36

Top hoor romy! Echt een snelle dame ben je op de 10!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:56

Jolandaa_ schreef:
verder doe ik 2,63 over 27 min. incl 5 min uitlopen.
gem min/km is 10:18. geen idee wat dat is.

10min/km betekent (zoals je wss wel al hebt bedacht), dat je 10 minuten over één km doet. Als je dit omrekent is dit 5,89km/h (dus je rent 5,89km in een uur), dus inderdaad tegen de 6km/h aan, en dat is een prima begin. Snelheid komt later wel, als je dat wilt, tenminste.

Romyv schreef:
Naborah schreef:

nee joh, dan moet je het echt wel redden in 62 min hoor!! Super goed, wanneer ga je het proberen?

Woehoeh, uitslag gehad van mn sporttest!!! Heb een kuur sportvasten gehad om mn prestaties te verbeteren..

Ben super trots, zit nu in de categorie profs kwa kracht en conditie!!!!! Heel motiverend voor mn eerste wedstrijd van het seizoen volgende week!

Wauw wat een verbeteringen zeg, ga zo eens dat topic lezen, ben heel benieuwd wat het inhoudt! Helemaal top Romy! Je 10km tijd is ook mooi, succes met <50min lopen, dat gaat je lukken!

Ik ga nog lang geen 10K/kwart marathon lopen hoor, ben net weer begonnen. Keer of 8 gelopen nu, dus even rustig aan. :+ Eerst dit jaar maar eens 5 op tijd en daarna afstand uitbreiden naar 10/12km. Wil wel een mooie wedstrijd uitkiezen voor m'n eerste 10 :))
Heb halverwege dit jaar ook nog twee triathlons (1/10 en sprint of een 17+ mini :+ ) op het programma staan geloof ik, dus de focus moet ook nog verdeeld worden over drie onderdelen.

Piekosjj schreef:
Zo, dat is dan echt een heel resultaat. Mag ik vragen wat zo'n kuur inhoudt? Puur uit nieuwschierigheid :o
Ik heb trouwens ook nog een vraagje. Ik ben volgende week jarig en aangezien ik de laatste tijd enorm fanatiek hardloop zou ik graag een sporthorloge willen. Ik ben al wat rond aan het kijken geweest, en het horloge van Nike viel mij meteen op, loop zelf met de app van Nike die ik zelf erg fijn vind en het horloge zelf springt er natuurlijk meteen uit door het mooie design. Iemand die misschien ervaringen heeft met dit horloge of juist zegt; een andere is veel beter.
Ik ben op dit moment nog niet heel veel bezig met intervals en/of hartslagzones, maar ik heb wel intervaltrainingen in de planning staan met mijn nieuwe schema van Adidas, en eventueel een hartslagmeter lijkt me erg interessant, maar - op dit moment - is dit nog geen must-have.

Ik stem voor Polar, heb er drie liggen en ben helemaal verliefd. :j Maar Garmin is uiteraard ook een goede, ik zou voor een van die twee gaan. Garmin heeft geïntegreerde gps terwijl je met Polar (bijna) altijd een losse GPS mee moet slepen. Toch ben ik voor de Polar gegaan, een RCX3 GPS. Uit de wat lagere prijsklasse voor Polar maar precies wat ik zocht/nodig heb en wat extra.
Wat ik zelf een voordeel vind van Polar tegenover Garmin: Polar draag ik ook casual, Garmin vind ik minder mooi daarvoor.
De Nike is inderdaad heel gaaf qua design, maar ik heb toch voor jarenlange ervaring/bewezen kwaliteit en persoonlijke voorkeur gekozen dan voor een mooi design, bij mijn keuze.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:48

Ik kan minstens deze week niet lopen, bloeduitstorting in mijn knie omdat ik gisteren (Valentijn weer he.. :+ ) onderuit gegaan ben met de fiets.. :( Ging het net lekker.. :roll:
Ik fiets niet, loop niet hard, maar heb vandaag wel gwn 2 paarden gereden :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:03

Wel opletten met zo'n knie hoor!

Vandaag ondanks de enorme storm een fijne 5k gelopen. Helaas nog kletsnat geworden omdat we langs water liepen wat in flinke golven over de oever sloeg. Zeiknatte schoen en koud been als gevolg.
Vanochtend de hardloop kalender bekeken. Er staat weer genoeg in de planning iig!

Met hartslagmeter train ik nog niet. Gaat mij nog om de prestatie van het uitlopen van een bepaalde afstand. Dat komt dus nog wel

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:08

Hmmm. Ik ben vorig jaar september begonnen met hardlopen na een herstelperiode van een klap van mijn paard (had een gescheurde milt). Ging heel goed, ik heb een paar lopen gedaan van 5, 6 en 7,5 km en wilde nu doortrainen naar de 10 km. Maar heb de afgelopen tijd toch weer last gekregen van die klap, ben erg moe, en ben weer bij de osteopaat onder behandeling. #) Maar lopen heb ik nu even helemaal geen puf voor, vind ik wel erg jammer, was zo lekker bezig!

Maar Romy, wauw jij bent goed bezig zeg!

@benangelique, oooooh natte voeten, als ik ERGENS een hekel aan heb... :x

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:11

Balen dat je nu een terugval hebt zeg! Ik moet binnenkort ook onder het mes en ben dan minimaal 7 weken uit de running (letterlijk dus ook nog). Daar zie ik erg tegenop. Ben net zo lekker op dreef!

Natte schoen was echt heel vervelend. Die andere was nog droog

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:42

Vraagje..

Ik heb sinds les 1 al meteen last van mijn schenen als ik ga hardlopen.
Ik nu mijn steunzolen in mijn hardloopschoenen gedaan maar nog steeds krijg ik last van mijn schenen.
Ik heb al op internet gekeken en dan kom ik bij zo'n blessure uit.
De pijn die ik heb is nou niet zo erg dat ik er niet om kan lopen.
Maar zullen andere hardloopschoenen kunnen helpen? Ik heb nu Puma's van 40 a 50 euro.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:40

Dat zou kunnen helpen maar pijn in je schenen moet je eigenlijk even laten beoordelen door de fysiotherapeut