Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:54

Pandora2 schreef:
pien_2010 schreef:
Oeps Besita, ik hoop toch dat België ook kan accelereren en eventueel mee kan gaan in het aankoop beleid van de EU. Dit is niet goed.

Belgie zit toch mee in het aankoopbeleid van de EU ?

Ik vraag mij af hoe het in andere landen zit met de beschikbare hoeveelheden en de snelheid van enten. Lees daar eigenlijk weinig over.

Frankrijk is een stuk vandaag door mij geplaatst.
Nl zie nu.nl
Israel ligt op stoom
Spanje gaat goed zoals ik begreep van HC

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:59

Sclimpre schreef:
Pandora2 schreef:
Belgie zit toch mee in het aankoopbeleid van de EU ?

Ik vraag mij af hoe het in andere landen zit met de beschikbare hoeveelheden en de snelheid van enten. Lees daar eigenlijk weinig over.

Voor zover ik weet gaat het qua enten het snelst in UK (zij hebben wel een klein bochtje afgesneden in de goedkeuring van de vaccins). Frankrijk en Duitsland zijn te vergelijken met Belgie, ttz. er is een beperkt aantal entingen gebeurd en nu is de echte campagne aan het opstarten. Iedereen vindt dat het te traag gaat en men kijkt hoe het sneller kan. Hoever NL staat weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat Duitsland naast de EU aankoop nog extra vaccins besteld had.

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:17

Merci !
Israel is duidelijk koploper !
En de EU wordt gewoon geklopt door Troemp en Johnson :D
Ze hoefden natuurlijk ook niet te wachten op de europese goedkeuring.

Wij bengelen wel onderaan, maar Frankrijk en NL staan zelfs niet op de lijst :=

Die extra aankoop door Duitsland is niet doorgegaan volgens mij door tegenkanting van de fransen.
Maar het hoe en waarom juist weet ik niet meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:17

Miran schreef:
En ondertussen krijg je er wel nieuwe kinderen bij, betekent dat de klassen die nu op zo’n 25-30 kinderen eindigen volgend jaar echt veel te vol zitten.

Dat is een goeie! Dat ze daar eens flink extra geld voor beschikbaar stellen om een extra leerkracht aan te kunnen nemen. Alleen zit je dan soms ook met een max. aantal lokalen, wat dus een noodgebouw zou betekenen.

Ik ben in ieder geval benieuwd. Hier groep 8 en nu de 1e middelbaar en de andere groep 5 en nu groep 6. Die periode door corona helaas echt wel een achterstand opgelopen. In mijn ogen beide best belangrijke leerjaren.

Nu trouwens aan het bellen naar het nummer om een afspraak te maken voor de vaccinatie. Helaas kom ik er nog niet doorheen, maar ik kan nog tot 20:00 bellen. En anders morgen weer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:30

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:32

Pandora2 schreef:
En de EU wordt gewoon geklopt door Troemp en Johnson :D

Fauci :) en Johnson

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:01

:D
Ik dacht ik laat de rosse brulboei nog even de eer :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:03

besita schreef:
Israël gaat wel al vertragen om er zeker van te zijn dat ze er genoeg hebben om iedereen een tweede prik te geven
https://www.joods.nl/2021/01/meer-dan-e ... -verlaagd/

Maar nogmaals vind ik het bijzonder knap dat ze er al zoveel op korte tijd hebben kunnen enten

En dan ook nog een bijzonder strenge lockdown erbovenop. Ze laten er in elk geval geen gras over groeien }>

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:14

In Israël zijn ze gezien hun situatie nu en in het verleden, gewoon heel goed in crisismanagement.
Ik maak me wel wat zorgen om de armere landen. China schijnt nu hier en daar leningen te verstrekken voor de aankoop van vaccins. Straks staat de halve wereld bij China in het krijt. Kunnen we als westerse wereld beter zelf hulp geven.

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:19

Dat denk ik ook Mysa, want de Chinezen down niets voor niets. Het nieuwe kolonialisme noem ik dat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:21

Kan iemand kort uitleggen hoe het kan dat de cijfers zo dalen maar dat Rutte niet positief gestemd is over versoepelen van de regels vanaf 19 januari.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:23

moonsparkle schreef:
Kan iemand kort uitleggen hoe het kan dat de cijfers zo dalen maar dat Rutte niet positief gestemd is over versoepelen van de regels vanaf 19 januari.

Misschien om ons niet blij te maken met een dooie mus en omdat de mogelijke piek van de feestdagen nog moet komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:29

moonsparkle schreef:

Omdat er ook veel minder getest is. Percentueel stijgt het percentage positieve testen.
En je kan niet bepalen of dat komt omdat mensen geen zin hadden zich met de feestdagen te testen, of dat er ook daadwerkelijk minder mensen waren met klachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:40

secricible schreef:
moonsparkle schreef:

Omdat er ook veel minder getest is. Percentueel stijgt het percentage positieve testen.
En je kan niet bepalen of dat komt omdat mensen geen zin hadden zich met de feestdagen te testen, of dat er ook daadwerkelijk minder mensen waren met klachten.

Klopt. In absolute zin dalen de besmettingen. MAAR er wordt ook minder getest. Als je het percentage erop los laat, dan blijft dat percentage van besmette personen ongeveer gelijk.
In de ziekenhuizen daalt het ook nagenoeg niet. De vraag is nu, wat gaat er komende weken gebeuren? ER komt een nieuwe zich snel verspreidende variant aan, de oud en nieuw besmettingen moeten nog komen, dus hoe is nu de werkelijke stand van zaken.
Daarbij komt ook nog, dat als je een echte heuse strenge lock down doet, je ook echt moet zien dat de cijfers dalen en dus gunstiger worden. Dat is nu nog niet echt te zien.
Dus reden om vrolijk te zijn en optimistisch is er niet. De kans is dus groot dat NL net als Duitsland de lock down gaat verlengen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:53

moonsparkle schreef:

Ik vind die dagcijfers ook niet heel veel zeggend. In heel veel plaatsen schommelen die echt enorm. Een verschil van 150 per dag vind ik enorm. (En dan 150 per regio ..) daar kan je geen conclusies uittrekken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:59

Het schommelt idd zo. Ik vrees ook dat mensen het niet goed meer gaan volhouden. Meer dan nu lijkt me dat we bijna niet kunnen doen. Nog strenger ... ben ik juist bang dat mensen juist enorm hun kont tegen de krib gaan gooien. Ik merk aan mezelf ook dat ik het vertrouwen kwijt ben in de tijd die ze ergens voor zetten. Ik dacht 14 dec al dat het 19 jan echt niet soepeler zou gaan worden.

Gelukkig net mijn afspraakbevestiging binnen dat ik 24 jan en 14 febr mijn vaccinatie kan gaan halen.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er onderzoek gedaan wordt naar de mondkapjesplicht irt de besmettingen? Werken ze enigszins of kan het juist een bron van besmetting zijn aangezien veruit de meeste mensen het mondkapje niet juist (kunnen) gebruiken?

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:03

Als ik laatst zag dat rutte of een andere politicus het kapje gewoon zo uit de zak haalde... of dat rutte en de jonge lekker dicht naast elkaar kwamen...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:04

Ik denk nog steeds dat de mondkapjes zoals ze door iedereen gebruikt worden niks doen maar geloof ook niet dat het zal schaden.
Ik heb vandaag een weg werp mondkapje hergebruikt. Had mijn mondkapjes gewassen maar m’n astma werd geprikkeld door de wasmiddel geur (ja talentvol ... ik weet het) dus die heb ik nu maar in de hete was met alleen water :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:05

purny schreef:
Als ik laatst zag dat rutte of een andere politicus het kapje gewoon zo uit de zak haalde... of dat rutte en de jonge lekker dicht naast elkaar kwamen...

Tja.. blijven mensen hé?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:05

Ik zou ook niet weten wat er nog strenger zou moeten. Het houdt volgens mij alleen de mensen tegen die zich wél aan de regels houden.
En ja, het is heel k*t en ik vind het een stuk lastiger dan in maart. Maar ik ben ook volwassen, dus ik kan een beetje vooruitkijken en relativeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:06

Ik heb nog geen oproep gehad. Mijn zusje die in de vph werkt wel en die heeft haar afspraken staan :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:11

Een paar dingen die nog wel wat beter kunnen: meer regels rondom jongeren en kinderen (de scholen zijn gesloten maar dat je daar ook meer afstand in moet brengen is nog niet echt algemeen.)
En veel meer FFP2-maskers in de zorg. (Die zijn niet meer schaars.)

En ik denk dat de app wellicht nog eens heroverwogen zou moeten worden, met meer mogelijkheden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:14

Shadow0 schreef:
Een paar dingen die nog wel wat beter kunnen: meer regels rondom jongeren en kinderen (de scholen zijn gesloten maar dat je daar ook meer afstand in moet brengen is nog niet echt algemeen.)
En veel meer FFP2-maskers in de zorg. (Die zijn niet meer schaars.)

En ik denk dat de app wellicht nog eens heroverwogen zou moeten worden, met meer mogelijkheden.

Tja Rijksoverheid heeft die regels ook nog steeds niet aangepast. Kinderen hoeven volgens de regels geen afstand te houden.

Ik maak mij meer zorgen over de moeders die ook geen afstand houden van elkaar.
Ze hadden vanmorgen een hele speeltuin achter ons huis gemaakt en ik snap echt dat contact tussen kinderen ook heel belangrijk maar houd als ouder dan tenminste afstand
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-01-21 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:14

Avondklok en bedrijven aanpakken die hun personeel niet thuis laten werken. Niet verder dan een bepaalde afstand van je woning, geen visite.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-01-21 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:16

bigone schreef:
Avondklok en bedrijven aanpakken die hun personeel niet thuis laten werken.

Ik zie niet zo goed in hoe een avondklok kan werken?

Die bedrijven aanpakken had inderdaad al veel eerder gemoeten.