Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:53

'rauwe' groente kan ik helaas voor geen meter wegkrijgen -O-
Vreetbuien heb ik soms ook last van ja, i feel you Jolanda. Is het misschien voor jou geen idee om twee keer in de week te gaan lopen? Of eerst beginnen met gewoon 'simpel' wandelen? Daar krijg je namelijk ook al wat basisconditie van. Ik probeer zelf altijd minimaal 3x per week te lopen, maar soms gebeurt het dat ik door een druk rooster of van dat verschrikkelijke weer als dit weekend er maar 1 keer aan toekom, en ik ben dan helemaal de feeling kwijt waardoor alles toch net even ietsjes lastiger gaat. Misschien dat er gewoon net iets te veel tijd tussen komt bij jou dat je je flow weer kwijt raakt? En believe me, ik kon de eerste les ook nog maar net volhouden en nu loop ik een heerlijke 8km aan een stuk door zonder me daarna extreem moe of uitgeput te voelen. Doorzettingsvermogen is het allerbelangrijkste!

Lumea

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:15

Ik probeer ook minstens 3 dagen per week te lopen. Wel altijd minstens een dag rust ertussen, zodat spieren kunnen herstellen.

Inderdaad lekker groente/fruit pakken als je een vreetbui hebt. Of smoothies maken (heb gehoord dat die alleen niet zo gezond zijn, omdat de vitamine oid er dan 'uitgeperst' wordt ofzo?)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:23

@Jolandaa_: Waarom doe je niet een ander schema wat wél echt geschikt is voor opbouwen? Evy is heel veel van hetzelfde en gaat best hard omhoog wat voor blessures kan zorgen. Er zijn online diverse apps en schema’s te vinden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:42

Romyv schreef:
Bij blaren zou ik toch terug gaan.. Ook een keertje gehad met schoenen en na dacht dat het wel over zou gaan. Na een jaar nieuwe schoenen gekocht en wat een verlichting was dat! Had ik echt gelijk moeten doen :+

Bij mij maken sokken echt een wezenlijk verschil. Bij het hardlopen draag ik sokken van de Hema, speciale anti-blaren. Werkt echt als een tierelier. Toen ik laatst beide paren in de was had, heb ik gewone sokken aan gehad en prompt weer fikse blaren op mijn hielen :j.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:40

Net terug van lopen, les 2 van Evy, zaterdag les 1 gedaan. Ging heel goed! Donderdag weer :)
2,80 km in 21'23'' :)
Daarna nog 1,94 km uitgelopen, maak mijn rondjes steeds te groot.. :o
Ben wel blij dat ik het volhoud, mijn conditie is wel pijnlijk slecht.. :o

Wat betreft die zolang les 1 lopen, ik had daar ook moeite mee en liep hem met moeite uit. Daarna echt kapot. Dat was zaterdag.
Vandaag les 2 gedaan en die ging veel beter! Kon ik ook makkelijker volhouden :j
Wss ligt je tempo te hoog, als je al zo snel moe bent. Ik loop ook echt langzaam, maar toen ik echt goed op dreef was en de laatste minuut lopen in ging maakte ik mijn passen groter, en ik hield het nog vol ook! :j
Met doorzettingsvermogen kom je heel ver! :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:49

Hier nog iemand die een paar maanden geleden ook met moeite les 1 uit kon lopen... En vandaag les 25 gedaan en ging goed.. Gewoon volhouden dus.

Mijn 1e 15 minuten te hard gelopen, tweede stuk rond de 7,30 minuten over een km gedaan. Nou heeft Eefje het er maar over dat ik 5 km in een half uur ga lopen, maar dat wordt hem niet. Vraagje aan de 'echte' recreatie lopers hier; Wat is nou een beetje een 'goed' looptempo?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:20

Een goed tempo is een tempo wat je lang kam volhouden zonder kapot te gaan. Een tempo waarop je nog kan praten met een ander. Voor de 1 is dat anders dan voor een ander.

Sokken zonder naad zijn erg belangrijk. Ik heb hele dunne sokken van falcon

Ik net 8,7 km gelopen. Was echt zalig weer. Geen wind terwijl het vanmiddag stormde!

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:41

Hoi hoi, sorry dat ik even binnen kom vallen..
Ik heb tot april 2013 heel fanatiek hardgelopen en rende met gemak 5 km, maar sinds ik toen een heftige val van mijn paard heb gemaakt met operatie, heb ik daarna nooit meer zo veel/ver gerend. Hoog uit af en toe, maar dan werd ik chagerijnig omdat ik echt heel weinig conditie had :').
Hebben jullie tips om mijn loopritme weer goed op te pakken? :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:45

Ik vind de Evy app wel echt ideaal. Bouwt fijn op. Nou moet ik zeggen dat ik op de een of andere manier altijd een beetje conditie hou (ook al doe ik jaren niks :+ ). Alleen de warming up en cooling down mis ik wel. Die doe ik dus zelf maar.

Een goed tempo is een tempo waarin je kunt blijven praten of zingen zonder buiten adem te zijn. En dit moet op elk willekeurig tijdstip in je run kunnen. Aan het eind moet je dus ook nog gewoon kunnen praten. Als dit lukt heb je een goed tempo! Even zoeken natuurlijk. Veel trainen baart kunst.. Eerst doe je misschien een uur over 5 km, maar hoe vaker je traint hoe dichter je bij dat halve uur komt! :)

Renateeee_ ik ben na een lange tijd weer begonnen. Gebruik de mp3 bestanden van Evy. Kun je gewoon op internet downloaden. Ik vind het ideaal werken. Mensen in mijn omgeving die met Evy zijn begonnen zijn blijven lopen. Mensen in mijn omgeving die zelf maar een beetje gingen uitproberen hebben vaak blessures opgelopen..
Als je het heel saai vindt om alleen te lopen kun je ook altijd nog een loopgroepje zoeken in je buurt. Goede muziek helpt ook! :) Daarnaast zet ik naast de Evy run ook een de nike+ running app op, zodat ik naderhand ook zie hoever en hoelang ik erover heb gedaan. Ik vind dat ook erg motiveren om door te gaan, om mezelf te verbeteren. Overigens kun je ook op die app doelen stellen. Dat je zoveel km in zoveel weken wilt lopen, of een run van zoveel km/zoveel tijd wilt lopen, wat je wilt dus. Vind dat ook erg leuk om te doen :D

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:55

War betreft het tempo, lopen jullie allemaal op praattempo? Altijd, nooit tempoisselingen of intervaltraining? :o Ik zal daar anders binnenkort wel een duidelijke uitleg over schrijven. :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:48

Is de app van evy gratis of moet je in-app-aankopen doen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:04

Ik ga nu meer proberen om om de dag te gaan hardlopen.
Moet mijn frequentie toch eens omhoog gaan gooien als ik straks mee wil doen aan die obstakel run..

Maandag heb ik 6 km gelopen en heb ik daarna tijdens het terug lopen nog 5x gesprint.
Ben ook onder een tunneltje door gesprint, naar beneden gaat snel, maar naar boven gaat langzamer :')
Denk dat het sprintjes waren tussen de 150-250 meter per keer.

Had toen ook wel een leuke route, het was donker dus heb langs verlichte wegen gelopen en het regende.
Vinden jullie het ook zo fijn om met (lichte) regen hard te lopen?? Dan heb ik veel meer adem en krijg ik het minder snel warm..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:47

Naborah schreef:
War betreft het tempo, lopen jullie allemaal op praattempo? Altijd, nooit tempoisselingen of intervaltraining? :o Ik zal daar anders binnenkort wel een duidelijke uitleg over schrijven. :)
Ik wissel duurlopen af met kortere trainingen in hoog tempo en interval. Ik vind intervaltrainingen @#&*%^*& maar probeer ze toch zo veel mogelijk te doen om m’n conditie en looptempo te verbeteren. Doe maar ongeveer 1 keer per maand echt een duurloop. Voor de mensen die interesse hebben kan ik m’n schema voor de komende weken wel eens plaatsen.

Ik ben de circuit run van Zandvoort aan het overwegen maar dan moet ik nog wel wat heuvel training doen en er zijn geen heuvels bij mij in de buurt haha.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:58

Ik wissel duurlopen ook af met flinke tempolopen en interval. Als ik een intervaltraining heb gelopen, ben ik daarna toch echt wel buiten adem hoor. Probeer ook regelmatig wat heuvels mee te pakken, ware het niet dat die op het Groningse platteland niet in overvloed aanwezig zijn :+. Afgelopen maandag in de sportschool op de loopband+crosstrainer interval- en heuveltraining gedaan, dat was ook wel leuk. Maar in zo'n suffe sportschool op een loopband hobbelen is niet mijn ding, alleen het ondertussen kunnen kijken naar de OS maakte het een beetje leuk.

Met lichte regen hardlopen vind ik heerlijk. Eigenlijk heeft ieder weertype wel z'n charme. Ik ben in de zomer begonnen en wat is het dan heerlijk om 's ochtends vroeg te gaan of wat later op de avond. De herfststormen en -regen hadden ook wel wat leuks en onlangs met de vrieskou en een waterig zonnetje (zolang het maar niet glad is) vond ik op en top genieten. Maar krijg nu ook al wel zin in de lente :j.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:03

@Plien91: Ik heb het tijdens m'n intervaltraining meestal echt wel hard te halen!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:10

@Kiwipitje, ik zou Zandvoort graag doen, maar gebrek aan vervoer helaas.. Volgend jaar hoop ik sowieso mee te doen daar, lijkt me supergaaf! Heel veel plezier!

Ik ben wel benieuwd naar je schema's, maak je ze zelf, laat je ze maken of heb je ze ergens vandaan? 1 duurloop per maand is idd goed, die andere (vervelende) soorten trainingen boek je meer resultaat mee, al zijn ze soms behoorlijk frustrerend :+

Vlak na/in regen vind ik fijn, meer zuurstof in de lucht dan en dat helpt heel erg met ademen met luchtwegproblemen. Ik loop altijd savonds, dus ivm verlichting kan ik dan niet heel veeleisend zijn wat betreft paden, maar wat bruggen zal ik mee moeten pakken binnenkort, wel weer eens leuk voor de afwisseling.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:14

@Naborah: Ik heb schema via MiCoach app / MiCoach via internet. Heb pas een keer een stuk 'free run' gedaan met de app. Deze gaf toen aan dat ik op level 4 kon starten. Dit heb ik gedaan en deze traint toe naar 10k in 65 minuten. Dit kwam goed uit want dat is precies mijn doel.

Heb hiervoor ook al jaren getraind met deze app en hartslagband / pacer die erbij hoort, maar nooit zo'n 'free run' gedaan omdat dat nog relatief nieuw is. Nog een kort loopje in basistempo en een training met 'lange intervals' op de planning staan. Afgelopen training was fartlek interval training. BAH :P

Leuke blog heb je. Heb je ook Instagram?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:21

@Kiwipitje MiCoach zag ik hier inderdaad voorbijkomen maar heb er geen ervaring mee. Je doel klinkt in ieder geval goed! Dat wordt mijn volgende doel, dus ga even op jouw schema's letten O:) Mijn doel nu is vooral lekker lopen zonder pijn. Zolen zijn nog niet goed en nu flink ziek, dus concreet doel uitgesteld. Maar ik wil graag de 5km <25min lopen en dan afstand rustig uitbreiden.
Hahaha ja, fartlek interval, fantastisch is dat hé ;)
Thanks! (Nog) geen Instagram, ben ook nog maar 2/3 dagen bezig dus moet nog het een en ander regelen, zal Insta er ook bijzetten. En jouw blog zo bekijken natuurlijk! :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:25

De 5k onder 25 minuten wordt juist mijn volgende doel na 10k.
Oh ik blog al een jaar echt amper. Doe bijna alleen nog maar instagram haha.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:06

Kiwipitje schreef:
De 5k onder 25 minuten wordt juist mijn volgende doel na 10k.
Oh ik blog al een jaar echt amper. Doe bijna alleen nog maar instagram haha.

gaaf doel!! Wat is je tijdsdoel voor de 10?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:16

10k in 65 minuten. Laatste keer dat ik wedstrijd heb gelopen liep ik 5k in 33:55 dus een beetje doorberekend en naar beneden afgerond.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:33

van 33 naar <25 is ambitieus maar absoluut haalbaar! :) Het is van AVR 8.9km/h naar 12+km/h (om het even iets meer helder te maken)

Ben benieuwd naar je berekeningen

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:34

Het is ook geen doel dat volgende maand bereikt hoeft te zijn. Is mijn nieuwe doel na de 10k en misschien dat ik wel de tussenstap 5 in 30 maak.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:46

Ik weet niet wat jij prettig vindt, persoonlijk werkt het frustrerend wanneer voor mij een doel te ver weg ligt. Ik ben al een half jaar aan het trainen om de 10 binnen 50min te lopen. Zat op 53 cross, dus op snel parcour moet het wel haalbaar zijn. Toch kom ik niet onder de 51, GRRR. Het is 6 seconde per km wat ik sneller moet, maar dat laatste stukje is zoooo lastig!

Die knip zou ik wel adviseren om deze frustratie je te ontzorgen ;) MAar goed, zegt iets over mij he!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:50

Ik hou van kleine stapjes :P, maar het is meer een ultiem doel. Net als überhaupt 10k uitlopen voor mij al een doel opzich is.

Doe afvallen ook in kleine stapjes haha.