Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:En als de paniek toch eens een keer uitbreekt, laat het er dan gewoon zijn. Fijn is het niet, maar het is "alleen maar" paniek.
. Zo iemand is toch degene die je het dal uit heeft geholpen. Ik heb mijn 'nieuwe' leven voor een deel aan haar te danken. Dan doet afscheid nemen toch een beetje pijn.UhNee schreef:Vanmorgen ben ik voor (hopelijk) de laatste keer naar mijn psych geweest na een zomerstop. Ze zei dat ik er veel beter uitzag, en dat ze blij was dat het zo goed met me ging. Ik ben ' gezond verklaard' wat betekend dat ik officieel geen labeltje meer heb. Ben daar erg blij mee. Het afscheid was wel raar, moest er zelfs een traantje om laten. Zo iemand is toch degene die je het dal uit heeft geholpen. Ik heb mijn 'nieuwe' leven voor een deel aan haar te danken. Dan doet afscheid nemen toch een beetje pijn.
Ik ga dit topic dus ontstippen! Anders ga ik alleen maar mijn oude berichten doorlezen terwijl ik graag met een frisse blik de toekomst in wil kijken.
Heel erg veel succes allemaal, jullie komen er wel!
UhNee schreef:Vanmorgen ben ik voor (hopelijk) de laatste keer naar mijn psych geweest na een zomerstop. Ze zei dat ik er veel beter uitzag, en dat ze blij was dat het zo goed met me ging. Ik ben ' gezond verklaard' wat betekend dat ik officieel geen labeltje meer heb. Ben daar erg blij mee. Het afscheid was wel raar, moest er zelfs een traantje om laten. Zo iemand is toch degene die je het dal uit heeft geholpen. Ik heb mijn 'nieuwe' leven voor een deel aan haar te danken. Dan doet afscheid nemen toch een beetje pijn.
Ik ga dit topic dus ontstippen! Anders ga ik alleen maar mijn oude berichten doorlezen terwijl ik graag met een frisse blik de toekomst in wil kijken.
Heel erg veel succes allemaal, jullie komen er wel!
Catnip schreef:@ikkkke: je hebt helemaal gelijk, ik vind het alleen zo moeilijk om de spanning af te laten vloeien.
Catnip schreef:@ikkkke: je hebt helemaal gelijk, ik vind het alleen zo moeilijk om de spanning af te laten vloeien.
.
niet braken, wel vasten en laxeren. Ik heb er ook geen echte hulp voor gehad, het is voornamelijk crisissen voorkomen bij mij
soms heb ik ook wel goede periodes, dan heb ik ook minder therapie. Ik zit nu bij een fact team. Ik hield me heel lang vast aan het 'this too shall pass' principe, maar nu is de moed me een beetje in de schoenen gezonken omdat de slechte periodes inderdaad altijd voorbij gaan, maar dus ook altijd weer terug lijken te komen..
ikkkke schreef:@Janneke: Het gaat er ook niet om dat gedachten angst veroorzaken. Maar gedachten, gedragingen en gevoelens hangen wel samen. Gevoelens kan je niet zomaar beïnvloeden, die komen zonder dat je er echt controle over hebt. Gedachten en gedragingen daarentegen kan je wél beïnvloeden en sturen.
Citaat:Door deze te veranderen, kan je tot op zekere hoogte je gevoelens lichtjes sturen. Neem nu bij paardrijden bv. Stel dat je ooit gevallen bent nadat je paard bokte toen hij aansprong in galop. Je bent bang geworden om opnieuw te vallen bij het aangaloperen. De oorzaak van de angst ligt bij de val. Als je dan "moet" aangaloperen, ga je misschien denken: "oh nee, dadelijk gaat hij weer bokken, dan val ik er misschien weer af en doe ik me pijn". Door zo te denken ga je al dan niet bewust je houding veranderen: je gaat je opspannen, misschien meer naar voren zitten, je benen om het paard klemmen of de teugels korter nemen etc. Je paard voelt dit aan en gaat zelf ook meer gespannen lopen daardoor. De kans is dan groot dat hij opnieuw gaat bokken bij het aangaloperen.
_Jorine schreef:Ze zijn er bij mij nog niet helemaal uit welke psychotische stoornis ik heb, vandaar dat ik voor nu onder nao val. Verder heb ik een dysthyme stoornis, borderline, een eetstoornis en een alcoholverslaving (ik drink niet meer sinds december vorig jaar).
ik ben wel nerveus, maar goed, dat gevoel heb ik ook voor de tandarts, en daar krijg ik ook geen paniekaanval.