[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:37

Voor doorbraak bloedingen als ik me niet vergis.
Maar, oppassen met de pleister, ze zijn naar het schijnt risicovol voor het hart.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:08

Mirjamsel schreef:
Ik had wel telkens een schimmelinfectie ja.. Daarom overgestapt op de menstruatiecup. Vond ik zelf ideaal! Ben wel benieuwd of die speciale tampon werkt :)

Ik heb ook zo'n cup besteld (dus tampons en cup). En de dag nadat ik het allemaal binnen kreeg (gister) werd ik vandaag ongesteld! Die cup heb ik gebruikt maar dat stokje was te lang maar was eerder niet op een plek daar iets aan te doen, verschrikkelijk. Nu dus zo'n biologische non-toxic tampon in.

Ik heb trouwens wel even (geen diepgaande studie hoor :+ ) naar de inhoud van de cup gekeken, nooit geweten dat het er zo uit ziet (valt niet zo op in een tampon).

Maar wil wel de cup weer gebruiken. Steeltje al korter gemaakt dus ben benieuwd.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:32

Aria_zz schreef:
Voor doorbraak bloedingen als ik me niet vergis.
Maar, oppassen met de pleister, ze zijn naar het schijnt risicovol voor het hart.

Oh dat wist ik niet! Maar bedankt voor je reactie :)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:23

Ik heb gisteren een spiraaltje laten plaatsen! Ik vond de behandeling zelf wel meevallen. Het deed wel wat pijn, maar dat duurde echt maar heel kort. Even de tanden op elkaar en het was al voorbij. De dokter was heel lief voor mij en had er een assistente bij geroepen omdat het mijn eerste keer bij de gynaecoloog was. De assistente heeft me gesteund en me aan de praat gehouden tijdens de behandeling en gerustgesteld enzo, echt lief! Na de behandeling voelde ik me wel even heel duizelig en dacht dat ik flauw ging vallen (stond toen al bij de receptie voor een controleafspraak). De dame van de receptie heeft me goed opgevangen en ik heb ongeveer een kwartiertje gezeten met een glaasje water voor ik naar huis durfde te rijden. Ik had ook redelijk heftige krampen in mijn buik, wel verdraagbaar maar meer dan ik gewend ben als ik ongesteld ben. Ik ben thuis op de bank gaan liggen en de ergste krampen waren na een paar uurtjes over. Later op de dag nog wel wat lichte krampen gehad, maar dat was echt verwaarloosbaar en heb nu helemaal nergens meer last van. De behandeling viel mij alleszins mee, ik had me op het ergste voorbereid haha.

Nu afwachten hoe het spiraaltje verder bevalt. De dokter zei dat ik het minimaal 3 maanden de tijd moest geven omdat het de baarmoeder zich dan volledig aangepast had.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaring hebben. Aangezien slechte ervaringen vaak eerder worden gedeeld dan goede wilde ik dit toch even kwijt.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:45

Hallo!

Nu ik een vriend heb ben ik mij ook iets meer aan het oriënteren op dit gebied. Ik ben gezegend met een gezonde huid met nagenoeg geen puistjes. Tijdens mijn menstruatie heb ik nooit last van krampen, hoofdpijn of een slecht humeur. Ik ben dus een beetje bang dat ik die goede dingen ga verpesten wanneer ik de pil ga slikken. Zijn er mensen waarbij de pil nagenoeg geen effect had in het dagelijks leven? En hoe was het toen je stopte met de pil?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:54

Begin jaren merkte ik geen verschil met het gewone leven :) ook ik heb en had geen puistjes, of echt een zware menstruatie. Echter kreeg ik er uiteindelijk wel veel migraine door en was ik wat afgevlakter in emotie. Nu ik gestopt ben, wil ik iig niet meer terug :n

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:56

vuurneon schreef:
Begin jaren merkte ik geen verschil met het gewone leven :) ook ik heb en had geen puistjes, of echt een zware menstruatie. Echter kreeg ik er uiteindelijk wel veel migraine door en was ik wat afgevlakter in emotie. Nu ik gestopt ben, wil ik iig niet meer terug :n

Maar zou je het dan af of aanraden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:57

Neutrale mening; ja ik vond het fijn en nee omdat ik er uiteindelijk klachten van kreeg. Punt is dat je zo kan stoppen als het niet bevalt; je hoeft dan alleen de pil te laten staan immers.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:58

Oke bedankt! :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:02

Ik kreeg er een langere/zwaardere menstruatie van.
Ben wel nogsteeds aan de pil, omdat het gewoon zo handig is met plannen..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:03

Hier goede ervaringen met de pil :-) maar ik had voorheen wél ernstige klachten. M'n menstruatie is iets lichter en heb duidelijk minder last.
Ik merk zelf nu ook dat het mijn emoties afvlakt, maar daar ondervind ik geen hinder van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:08

Ik merkte ook pas dat mijn emoties af waren gevlakt na het stoppen met de pil, dus eigenlijk tijdens gebruik weinig van gemerkt. Behalve dan dat sentimentele films zoals Hachi eerder op mijn zenuwen werkte dan op mijn traanbuis :+ na het pil tijdperk merk ik wel dat ik meer reageer op dat soort films. Dat is ook niet altijd even charmant :')

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:26

BlondCowgirl schreef:
Ik heb gisteren een spiraaltje laten plaatsen! Ik vond de behandeling zelf wel meevallen. Het deed wel wat pijn, maar dat duurde echt maar heel kort. Even de tanden op elkaar en het was al voorbij. De dokter was heel lief voor mij en had er een assistente bij geroepen omdat het mijn eerste keer bij de gynaecoloog was. De assistente heeft me gesteund en me aan de praat gehouden tijdens de behandeling en gerustgesteld enzo, echt lief! Na de behandeling voelde ik me wel even heel duizelig en dacht dat ik flauw ging vallen (stond toen al bij de receptie voor een controleafspraak). De dame van de receptie heeft me goed opgevangen en ik heb ongeveer een kwartiertje gezeten met een glaasje water voor ik naar huis durfde te rijden. Ik had ook redelijk heftige krampen in mijn buik, wel verdraagbaar maar meer dan ik gewend ben als ik ongesteld ben. Ik ben thuis op de bank gaan liggen en de ergste krampen waren na een paar uurtjes over. Later op de dag nog wel wat lichte krampen gehad, maar dat was echt verwaarloosbaar en heb nu helemaal nergens meer last van. De behandeling viel mij alleszins mee, ik had me op het ergste voorbereid haha.

Nu afwachten hoe het spiraaltje verder bevalt. De dokter zei dat ik het minimaal 3 maanden de tijd moest geven omdat het de baarmoeder zich dan volledig aangepast had.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaring hebben. Aangezien slechte ervaringen vaak eerder worden gedeeld dan goede wilde ik dit toch even kwijt.

Wat fijn dat je er zo'n goede ervaring aan over gehouden hebt en dat ze zoveel extra zorg hebben gedaan omdat het je eerste keer was.
Ik zit te wachten tot ik gebeld wordt door de gynaecoloog.
Ik ga ook voor het eerst een spiraaltje laten zetten dus hoop dat het ook zo goed gaat bevallen.
Maar door jouw verhaal heb ik hoop :D

Voor wat betreft de pil.
Ik dacht dat ik geen last had van de pil maar de laatste tijd weer steeds vaker krampen en ook heel vaak hoofdpijn. Dit had ik nooit in verband gebracht met het gebruik van de pil maar nu ik alles ga overdenken en op een rijtje ga zetten is die hoofdpijn wel gekomen nadat ik met de pil ben begonnen.
Ik heb de laatste tijd (sinds de overstap naar een andere pil omdat het goedkoper zou zijn) ook heel veel last van mijn emoties. De ene dag voel ik me goed, terwijl ik me de volgende dag heel slecht en eenzaam enzo kan voelen. Ik heb ook heel erg veel rugpijn en krampen tijdens mijn menstruatie met de pil.
Ik ga nu dus ook voor de spiraal. Hopen dat me dat beter bevalt.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:32

Oke heel erg bedankt iedereen! :)

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:19

Hoi meiden,
Ik hoop hier een ervaringsdeskundige te vinden := .
Al sinds 8 jaar gebruik ik dezelfde pil, doordat de apotheek overstapte naar een ander medicijn merk werd mijn pil dus ook een aantal keer aangepast (het merk).
Sinds de laatste drie jaar werd ik vaker en langer ongesteld, hier was volgens HA nooit wat aan te doen en ik moest gewoon doorgaan met het slikken van de pil die ik al had.
Ook heb ik last van enorm veel mood swings, zit ik te janken om een reclame (terwijl ik zelf niet emotioneel ben geweest, ooit) en ik heb ik buiten mijn menstruatie periode's om onwijs veel buik en rugpijn. Ook ben ik die drie jaar tijd kilo's aangekomen (hier heb ik uiteraard tests bij de HA voor gedaan om uit te sluiten of het mogelijk iets anders was, dit was niet zo).
Nu na 3 jaar heeft de HA (in overleg met mij uiteraard) besloten dat ik overga op de prik pil.
Alleen moet ik dan wel 3 maanden "schoon" zijn, dus 4 maanden van te voren stoppen met deze pil.
Ik vind dit best wel spannend want de rede dat ik ooit ben begonnen met het slikken van de pil was omdat ik iedere maand weer een keer flauwviel van de pijn en dus ook vaak echt ziek thuis moest blijven, ik verloor onwijs veel "bloed" en was altijd de eerste 2 dagen van mijn menstruatie écht ziek.
Nu ik dus weer 4 maanden zonder de pil moet doen, ben ik bang dat dit weer gebeurt.

Ook mag ik geen ibuprofen, naproxen en advil etc slikken omdat ik daar niet tegen kan (lang verhaal, zou offtopic zijn :P) Dus stel dat ik een hoop pijn krijg dan moet ik het doen met paracetamol. En dat helpt vaak niet bij mij.

Wat heeft het voor jullie gedaan dat jullie gestopt zijn met de pil? Áls er iemand hier gestopt is met de pil.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:30

Ik vond de prikpil echt vreselijk. 2 x gehad, bij elkaar 6 maanden lang ongesteld geweest :+ Wat een rommel vond ik dat.

Ik ben niet met de pil gestopt. Ik ben meteen over gegaan op spiraal. Ik voelde me met de week opknappen :+ Maar da's natuurlijk anders dan de situatie die jij hebt.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:35

LHS13 schreef:
Hoi meiden,
Ik hoop hier een ervaringsdeskundige te vinden := .
Al sinds 8 jaar gebruik ik dezelfde pil, doordat de apotheek overstapte naar een ander medicijn merk werd mijn pil dus ook een aantal keer aangepast (het merk).
Sinds de laatste drie jaar werd ik vaker en langer ongesteld, hier was volgens HA nooit wat aan te doen en ik moest gewoon doorgaan met het slikken van de pil die ik al had.
Ook heb ik last van enorm veel mood swings, zit ik te janken om een reclame (terwijl ik zelf niet emotioneel ben geweest, ooit) en ik heb ik buiten mijn menstruatie periode's om onwijs veel buik en rugpijn. Ook ben ik die drie jaar tijd kilo's aangekomen (hier heb ik uiteraard tests bij de HA voor gedaan om uit te sluiten of het mogelijk iets anders was, dit was niet zo).
Nu na 3 jaar heeft de HA (in overleg met mij uiteraard) besloten dat ik overga op de prik pil.
Alleen moet ik dan wel 3 maanden "schoon" zijn, dus 4 maanden van te voren stoppen met deze pil.
Ik vind dit best wel spannend want de rede dat ik ooit ben begonnen met het slikken van de pil was omdat ik iedere maand weer een keer flauwviel van de pijn en dus ook vaak echt ziek thuis moest blijven, ik verloor onwijs veel "bloed" en was altijd de eerste 2 dagen van mijn menstruatie écht ziek.
Nu ik dus weer 4 maanden zonder de pil moet doen, ben ik bang dat dit weer gebeurt.

Ook mag ik geen ibuprofen, naproxen en advil etc slikken omdat ik daar niet tegen kan (lang verhaal, zou offtopic zijn :P) Dus stel dat ik een hoop pijn krijg dan moet ik het doen met paracetamol. En dat helpt vaak niet bij mij.

Wat heeft het voor jullie gedaan dat jullie gestopt zijn met de pil? Áls er iemand hier gestopt is met de pil.

Ik ben gestopt met de prikpil en ik vond het vreselijk. Mijn enorme buikpijn kwam terug, dus ben toen overgestapt op prikpil. Liever wat meer puistjes dan die enorme buikpijn. Ennuh apart dat je 4 maanden moest wachten.. ik mocht gelijk overstappen aan het einde van mijn strip (ik heb 5 jaar pil geslikt toen 2 maanden niet, toen andere variant wat niet goed ging en toen weer 2 maanden niet en toen weer een nieuwe en gelijk daarachter aan de prikpil)

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:36

Collie2008 schreef:
Ik vond de prikpil echt vreselijk. 2 x gehad, bij elkaar 6 maanden lang ongesteld geweest :+ Wat een rommel vond ik dat.

Ik ben niet met de pil gestopt. Ik ben meteen over gegaan op spiraal. Ik voelde me met de week opknappen :+ Maar da's natuurlijk anders dan de situatie die jij hebt.

Ja en dat is ook iets wat me tegenhoudt, ik hoor veel negatieve dingen over de prikpil maar ook onwijs veel positieve dingen.
Ik hoop iniedergeval dat mijn lichaam kan opschonen in die vier maanden en dat de rest allemaal meevalt :j

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:38

soloro schreef:
Ik ben gestopt met de prikpil en ik vond het vreselijk. Mijn enorme buikpijn kwam terug, dus ben toen overgestapt op prikpil. Liever wat meer puistjes dan die enorme buikpijn. Ennuh apart dat je 4 maanden moest wachten.. ik mocht gelijk overstappen aan het einde van mijn strip (ik heb 5 jaar pil geslikt toen 2 maanden niet, toen andere variant wat niet goed ging en toen weer 2 maanden niet en toen weer een nieuwe en gelijk daarachter aan de prikpil)

Mijn HA denkt dat mijn hormoon huishouding in de war is en dat het daarom beter is om eerst een beetje "op te schonen".

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:42

LHS13 schreef:
Collie2008 schreef:

Ja en dat is ook iets wat me tegenhoudt, ik hoor veel negatieve dingen over de prikpil maar ook onwijs veel positieve dingen.
Ik hoop iniedergeval dat mijn lichaam kan opschonen in die vier maanden en dat de rest allemaal meevalt :j

Klopt ik ben de eerste 2 prikken veel ongesteld geweest echter nam dat flink af toen ik de 3e prik gehaald had. Nu na de 4e ben ik amper tot niet ongesteld en binnenkort prik 5 halen :) Eerste 6 maanden was idd. even doorbijten maar ben nu blij dat ik dat wel gedaan heb :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:54

Zijn hier mensen die een menstruatiecup gebruiken en een vrij ondiepe vagina hebben? En wat voor cup gebruiken jullie?

Las eerder vandaag ergens dat als je (met gemak) met je vinger bij je baarmoederhals kan komen het beter is voor een ondiepere cup te kiezen. En volgens mij zijn de meeste normale cups rond de 6cm lang dus ben bang dat dat anders misschien te lang gaat zijn. Dus vraag me af of er hier toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben en hoe het bij jullie zit..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:41

Ik kan mn baarmoedermond ook aanraken en heb de mooncup. Heb nergens last van hij zit ook lager dan een tampon

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:49

Baarmoedermond wisselt ook enorm van positie tijdens het hele cyclus, ligt ie op vruchtbare dagen hoog, tijdens de menstruatie vaak weer laag.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:03

Blacky, MoonCup zit bij mij ook fijn.
Ergens op YouTube staat een filmpje van een meisje die verschillende soorten cups vergelijkt, de diepte van de vagina neemt ze alleszins ook mee in haar vergelijking. Ik zal eens kijken of ik het terug vind!

Edit: hier :) https://www.youtube.com/watch?v=_G87oBd6rOw

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:21

Karin92 schreef:
BlondCowgirl schreef:

Wat fijn dat je er zo'n goede ervaring aan over gehouden hebt en dat ze zoveel extra zorg hebben gedaan omdat het je eerste keer was.
Ik zit te wachten tot ik gebeld wordt door de gynaecoloog.
Ik ga ook voor het eerst een spiraaltje laten zetten dus hoop dat het ook zo goed gaat bevallen.
Maar door jouw verhaal heb ik hoop :D

Voor wat betreft de pil.
Ik dacht dat ik geen last had van de pil maar de laatste tijd weer steeds vaker krampen en ook heel vaak hoofdpijn. Dit had ik nooit in verband gebracht met het gebruik van de pil maar nu ik alles ga overdenken en op een rijtje ga zetten is die hoofdpijn wel gekomen nadat ik met de pil ben begonnen.
Ik heb de laatste tijd (sinds de overstap naar een andere pil omdat het goedkoper zou zijn) ook heel veel last van mijn emoties. De ene dag voel ik me goed, terwijl ik me de volgende dag heel slecht en eenzaam enzo kan voelen. Ik heb ook heel erg veel rugpijn en krampen tijdens mijn menstruatie met de pil.
Ik ga nu dus ook voor de spiraal. Hopen dat me dat beter bevalt.

Bedankt voor je ervaring blondcowgirl, ik zal ook rond de 9e ergens zijn.
Moet bellen als ik ongesteld ben.

Karin al geweest, enne??