Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:38

We krijgen vast wel foto's van het boek te zien.

Hier is het niet zonnig, dat was wel voorspeld, maar moest net even wat naar de container brengen, het lijkt niet koud. Heerlijk.

Ik zou eigenlijk moeten wennen aan hardlopen in 20 graden, maar dat gaat hier niet. Dan weet ik weer hoe dat gaat. :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:40

BusyMissy schreef:
Wat een prachtige kleuren! Is dat een verlaten snelweg ofzo?

Is de startbaan, vlakbij m’n huis (Soesterberg)

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:42

Jij loopt daar vaak langs, haha. Maar ook logisch als het vlak bij je huis is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:49

Haha ja daar loop ik inderdaad vaak langs. De andere kant op loop ik richting bos, maar nu was het nog donker dus dan deze route.
Dit is langs de startbaan, eroverheen kan ook. Alleen dat kan tussen half maart en half augustus niet in verband met broed seizoen, dan is het afgesloten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:53

leonie87 schreef:
Piekosjj ja die kou kan je echt nekken hoor!
Ik heb mijn studie niet af kunnen ronden ivm een zwaar fiets ongeluk waarbij ik door een auto geschept ben met 60km/h. Dus heb nooit gewerkt als fysio helaas. Mijn doel was paardenfysio worden.
Paardeneigenaren zijn lastige klanten, maar mensen met pijn ook }>

Oh wat heftig zeg! :(:)

SV super prestatie weer een trail marathon! _/-\o_

Goof ook lekker bezig, prachtige foto bij het meertje :)

Danseresje ja de zon is hier heel anders dan in NL ja, 's winters heel zwak, meestal krijg je pas rond midden maart een beetje warmte van de zon. In de zomer is de zon daarentegen wel veel sterker :D Niet dat je direct verbrand oid, maar als het bijv 18 graden en strak blauw is, is het echt heerlijk lekker warm en kortebroekenweer. Dat is in NL toch minder. Daarom zijn de zomers hier ook altijd heel vaak heel lekker, ondanks dat de temperatuur eigenlijk nooit boven de 25 komt :)

Wat gaaf Sall dat je je eigen boek heb geschreven én geillustreerd!

Samantha wat een prachtige foto! Net zo'n apocalyptische film met zo'n brede verlaten weg

Hier is de zon weer weg en ipv is het grijs, grauw, nat en 1 graden |( ff huilen hoor. Ik wil ook lente!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:49

Benieuwd naar jouw boek Sall!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:00

Supervixen schreef:
Een ochtend buiten en ik loop hier meteen enorm achter.. sorry even geen bijleespost.
Naar buiten gaan moet je ook in je eigen tijd doen :') :')
Respect hoor. "gewoon" even een marathon rennen tussendoor, omdat het kan.

Ook lekker loopje Goof. Jij zit echt dichtbij mij :D Keer jou routes jatten als ik afwisseling wil.

Hier gaat de korte broek pas aan bij 15 graden :+ . Bij 10 graden gaat mijn vestje/longsleeve uit. Daaronder heb ik dan altijd nog een t-shirt of als het echt koud is, een longsleeve. het is nu wel echt heerlijk zacht! Straks lekker lopen met dit weertje!

Ow dat is wel een goede Danseresje! Mijn hoepel ligt op zolder stof te happen maar vind dat altijd erg leuk! En idd daar gaat je hartslag echt wel flink van omhoog. Zal hem eens mee naar beneden slepen.

Jaa Sall ik ben heel benieuwd! Zo knap dat je dat kan _/-\o_

Wauw Samantha wat een prachtige foto. Ik vond de opkomst ook erg mooi maar had niet zo een mooi uitzicht!

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:48

Haha, heerlijke motivatie SV! Echt knap dat je dat zo loopt.

Prachtige foto Samantha <3

Wat geweldig Sall, een kinderboek! Ben heel benieuwd!

Danseresje, jaa ik doe voorzichtig, het was niet mijn plan om mijn scheenbeen te stoten. :') Maar het is oppervlakkig hoor, doet alleen altijd verrekte pijn en je botten zijn zo goed in gelijk een groot ei produceren. Maar heb er in beweging al geen last meer van. :D

Vanochtend een interval gelopen, absoluut dat het tijd was voor een korte broek en t-shirt, had het nog steeds heel warm, gekke omslag opeens.

Ging wel lekker, doeltempo was 4:55 voor 3 min en 2 min herstel. De eerste 2 intervallen zat ik op 4:40, ging heel lekker, alleen daarna was ik nog niet genoeg hersteld en kakte ik flink in, mijn benen waren opeens zo zwaar. := Dus 2 intervallen op 5:02 en de laatste wist ik mezelf weer te herpakken op 4:51, toen uitlopen en nog 3 sprintjes gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:02

Wat een prachtige foto van vanmorgen.
Suliko, mooie training zeg. Ik vind hem knap.
Oh ja Leonie, dat heb je al eens eerder gezegd.Ik weet niet meer waar je woont, maar volgens mij zitten we dicht bij elkaar ja. Gisteren heb ik gelopen in het Mastbos, daar kom ik graag.

Vraagje; ik heb voor komende week een nachtje weg geboekt in mijn uppie in Schoorl, wilde er even tussenuit (en vond dat ik het nodig had haha). Wil de 1e dag een rondje hardlopen en de 2e dag lekker wandelen. Weet iemand een leuke route van een km of 10? Zijn er ook makkelijk te volgen uitgezette wandelroutes? Ik ben niet bekend met op gpx lopen, dus een paaltjesroute met hardlopen is het makkelijkst dan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:51

Suliko, ik denk dat als je je eerste rust, echt rust had gepakt, je heb wellicht wel vol had kunnen maken. Mijn trainer zei altijd, zorg dat je de intervallen haalt, de rust is irrelevant. Maar desondanks, hele toffe training en lekker productief zo!

Owja dat ken k wel Goof. Kom er zelden maar het is helemaal niet zo ver.

Ik wilde even de benen strekken en mijn knie wat testen in het bos. Net voor vertrek kwam, jawel, mijn trailvestje binnen. Ik ben er nog altijd geen voorstander van maar met de afstanden die langer worden moet ik gewoon gaan oefenen met drinken onderweg. Dus die kon gelijk aan. Ik vind het nog steeds niks. Het voegt zeer veel warmte toe (ondanks dat deze bijna geen rug stuk heeft) en het voelt toch een soort van beklemmend ofzo. Maar hij zat verder 0 in de weg dus dat is dan wel weer positief.
Gelopen met een doel van 1 uurtje lopen en 06:00 gemiddeld ben ik goed geslaagd (zone 2 niet uitkomen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 17:02

Ohh instinct, daar heb ik er ook een van liggen. Krijg er enorme schuurplekken van omdat hij zo beweegt door dat elastiek. Nog geen 10 keer gebruikt en nu ligt hij in de kast. En hij was 160 euro ofzo.
Dus wie er nog eentje nodig heeft.. hij is ter overname, weet niet meer precies hoeveel liter hij is. Is wel een grote.

Tja veel warmte, je went eraan. Lange afstanden kun je bijna niet zonder lopen.

Lekkere tempo's Suliko! Knap dat je ze haalde.
In de coronatijd liep ik 7km op dat tempo (4.40), geen idee hoe ik dat toen voor elkaar heb gekregen. Ik ga dat nooit meer halen.

Ik ben gevraagd om ambassadeur te worden van de airborne freedom run.
Nou heb ik hem al vijf keer gelopen en had ik hem niet echt in de planning, maar ik kan dan gratis meedoen en moet daarvoor een inspirerende post maken van tevoren en twee stories.
Dus mooi als training voor de 7h trail. Ik ga dan de 28km lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:43

En zit het trailvestje goed? Warm, maar geen schuurplekken?

Ik heb ook een trailvestje en loop er eigenlijk alle langere afstanden mee.
Vandaag was ik er ook blij mee, had 2 keer 500ml water meegenomen en die was op aan het einde. Ik had weer 32km op het schema staan, en had nu op maandag al vrij genomen voor vandaag ;) en ben dus op pad gegaan. Omdat ik over 3.5 week naar een oord ga waar het 20 graden is en ik daar ook heel graag mee wil doen met een run (twijfel enorm of ik dat wel durf) had ik zoiets van ik ga vandaag lekker in lange broek met een tshirt en daarover een trainingsjas lopen. Want als ik in 20 graden een langere afstand moet lopen daar, dan ga ik het ook warm krijgen.
Ik liep de eerste kilometers snel, eigenlijk wat te snel. Heb er toen maar tegen gelopen om eens 11km in 90 minuten te halen. Normaal zit ik als ik snel ben op 10.8. Dus dat was gelukt. De halve marathon had ik in 3.08 uur en toen was ik eigenlijk al best moe. De laatste 4km was het meer walk en ik heb echt de laatste 3km toegegeven aan walk i.p.v. run-walk-run. Ik zat er doorheen zeg maar.
Maar ik had 32.3km en en was dus 280m verder gekomen in dezelfde tijd dan vorige week. Ben dus wel blij dat ik gegaan ben, maar ik vind zulke lange trainingen eigenlijk niet relaxed meer, het kost me gewoon te veel tijd. Maar ik heb er wel van geleerd dat ik dus het schema van Ben Parkes kan volgen. En dat dus de 7 uur voor een marathon voor mij realistisch is, hoewel ik er nog 10km bij wel heel zwaar vind (alleen het idee al zeg maar). Maar vandaag zat ik op een schema van 6.50 uur. Nu neemt het verval best toe bij mij, maar daar hou ik dan rekening mee. Mijn gemiddelde hartslag was deze week ook flink hoger dan vorige week. Dus toch nog niet geheel hersteld? Te snel gestart? (ik liep de eerste 5km binnen de 40 minuten, en ook dus 11km in 90 minuten is snel voor mij). Maar goed, blij dat ik gegaan ben.

Afbeelding

Ik heb 76 uur hersteltijd en kreeg van Garmin een melding dat m'n maximale hartslag verhoogd was naar 178. Geen idee wat het was, maar kennelijk was dat nodig.

Nu werkelijk VRESELIJKE dorst, haha.

Goof, ik ben niet bekend in Schoorl, maar ben vroeger wel eens bij de klimduin geweest. Die moet je wel even een keertje doen dan hoor.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:50

Wow Samantha, prachtige foto! En goed gelopen +:)+
Is de startbaan niet toegankelijk tussen half maart en half augustus? Of de omliggende natuur?

Germie, hier was het vanmiddag 18 graden volgens mijn auto-thermometer, ondanks dat de zon toen al weg was.
Knap dat je nog een 32km hebt gelopen! Mooie foto ook!

Piekosjj, dat klinkt heerlijk! Ben 1x in Zweden geweest, zou best nog eens terug willen.
Maar 18 graden en zon hier, betekent voor mij met wandelen al behoorlijk goed warm {:}
Wij hebben helaas morgen grauw en nat weer -O-

Leonie, dat jij serieus ook nog gaat hoepelen met alles wat je al doet _O- . Maar graag gedaan dat ik je er aan herinnerd heb :j
Leuke foto met je nieuwe trailvestje. En super knap, dat tempo in zone 2 +:)+
Ik wil echt niet meer zonder mijn trailvestjes. In de zomer gebruik ik de Osprey Dyna Lt, deze heeft een smalle racerback van mesh. Nu in de winter gebruik ik ook de grotere varianten, zodat ik ook wat makkelijker wat kleding of iets mee kan nemen. In de grotere zou ook een waterzak kunnen...

Ja Suliko, weinig rek in de huid op je scheenbeen voor een ei van een blauwe plek :x , maar gelukkig dat je er al weer weinig last van hebt!
Knappe training zeg :wow:

Gaaf SV dat je benaderd bent om ambassadeur te worden. Planning is er om aangepast te worden toch? :')

Ik heb vandaag eerst gewandeld en genoten van het weer. Ben bezig met het uitzetten van een wandeltocht (10, 15 en 25km) voor een wandelvereniging voor volgend jaar. Helaas trof ik wel gelijk een obstakel en was mijn eerste weg niet toegankelijk.
Helaas trok de lucht wel dicht, maar het werd niet koud gelukkig en na nog een onverwachte kop thee bij een kennis, was ik na 22,66km weer bij de auto. Helaas startte mijn Garmin wel opnieuw op toen ik voor de derde keer een koers moest selecteren (de route stond in verschillende bestanden namelijk) -O- . Laatste update heeft dus nog niet de problemen opgelost >;)

Afbeelding
Vanaf het uitzichtpunt richting het bos
Afbeelding
Vanaf het uitzichtpunt richting de zee
Afbeelding
Sneeuwklokjes
Afbeelding
Krokusjes: spring is in the air <3
Afbeelding
Wat geschiedenis
Afbeelding
Samenvatting
Afbeelding

Daarna nog even een snelle boodschap en thuis schoenenwissel voor mijn opbouwrondje, welke best lekker ging. Mijn gemiddelde tijd ligt lager dan de andere twee trainingen deze week, maar ik heb langer moeten wandelen voor ik thuis was....

Had vooral héél véél moeite om mijn hartslag in de herstelblokjes terug in zone 2 te krijgen, maar desondanks heb ik een uitvoeringsscore van 97% :):)! Kennelijk vindt Garmin het vooral belangrijk dat je de loopblokjes in de gewenste zone loopt _O-

Afbeelding
Wel heel stabiel qua afstand tijdens deze blokjes :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas morgen schijtweer, ga dan geen 30 of 40km lopen. Jammer, want de wandeling in Beesd leek me geweldig! Maar ga geen uur rijden voor slechts 20km. Dan morgen maar hoepelen ~~}>

Zondag een frikandellen tocht in Dordrecht met gids. 12km en 3 frikandellen, ik heb er zin in _/-\o_ . Probeer al langere tijd mee te doen, maar of de datum komt niet uit, of de tocht was al vol.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:27

Leuk, de frikandellentocht is van een goede vriendin van me :D
Gaaf SV.
Germie, gekkenhuis! Met je dikke laag kleding, je lichaam past zich ook echt wel aan als je je normaal kleedt. Mooie loop verder. Ja, de klimduin zit vlakbij, dus dat komt goed.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:31

Wat grappig Goof!

En sorry, ben jou in mijn vorige post vergeten :oo !
Lekker ff er op uit. Volgens mij zijn er paaltjes-routes vanaf het bezoekerscentrum, weet alleen niet wat voor afstanden. Zal eens kijken voor je!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 22:37

Frikandellentocht? Klinkt goed :D
En waar is die gids voor?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:41

Supervixen schreef:

Je kan hem met en zonder gids lopen, gids geeft wat extra uitleg onderweg en je kan er lekker achteraan lopen zonder zelf continue je route te moeten checken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:43

Supervixen schreef:

Ja toch? Vind ik nou ook! :j _/-\o_

De gids is voor wetenswaardigheden over Dordrecht. Is maar af en toe dat ie met gids is en op zich vind ik dat soort dingen dan altijd wel weer leuk.
Het is een tocht van 12km. Bij begin en einde een frikandel en ergens onderweg nog één :j
En je hebt dan de keus uit met de groep of individueel en af en toe dus ook met gids.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 07:11

3 frikandellen op 12km? haha. Dat is wel heel veel.

Hier voel ik mijn knie, helaas. Niet heel erg, maar wel iets. Het is de knie waar ik ooit 700kg paard over gehad heb toen m'n paard 2 galopsprongen na een landing na een sprong struikelde en viel. Nooit meer last van gehad, maar kennelijk blijft het toch een zwakkere plek. Ik gok dat ik gewoon maandag of dinsdag wel weer kan lopen hoor, neem sowieso 2 dagen rust (nou ja, uitmesten en paardrijden en duiken).

Ik heb een pizzaweekend. Vandaag pizza met m'n vriend, morgen naar de pizzeria met wat duikers.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:40

Vind ik wel meevallen hoor, om de 4 km een frikadel.
Even los van dat ik die zelf niet eet, maar kijkend naar kcal/ vulling. :)

Waar ik zelf meer moeite mee zou hebben, is zo'n bier- of wijn run. Maar dat is omdat ik dus zelden drink en van alcohol ga lopen als een natte krant. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 08:41

En bier en wijn vind ik smerig, dus ik zou nooit meedoen.
Ik vind alcohol promoten tijdens sport toch al iets heel raars.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:46

Ik drink al jaren niet meer, maar frikandellen gaan er wel in :)) echt een leuk idee :D

Ik ga maar eens op autojacht en hoop vanmiddag een rustige ronde te lopen, het lijkt iets minder warm, maar nog steeds wel weer voor een korte broek *\o/*

Ben je weer hersteld SV?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:58

Frikandellen in een wandeltocht, zou niks voor mij zijn als vega, en vind 3 inderdaad ook wel veel, dat loop je er nooit af in die 12km, vind het ook niet echt passen bij een gezonde leefstijl, maar goed, ieder zijn ding.

SV, wat gaaf zeg weer een trailmarathon er op zitten! Knap gedaan hoor! En je vriend natuurlijk ook de dag ervoor.
Mooie foto's ook! Fijn dat je weer lekker loopt.

Danseresje, lekker bezig geweest!

Germie, wat een afstand zeg, en dan met extra kleding, pffffff, zal jij gezweten hebben!

Leonie, wat een mooi vestje, staat je goed! En lekker steady gelopen met een lage harstlag.
Veel plezier dit weekend met Suliko!

Suliko, leuke intrerval heb je gelopen, was dat ook een suggestie van Garmin? Of had je deze zelf bedacht?
Hij lijkt wel wat op die ik afgelopen week deed.
Ik vind dat je het netjes gedaan hebt hoor!

Piekosj, ja kan me voorstellen dat in Zeden de winters lang en deprimerend kunnen zijn, dan ben je extra blij als de zon er wel is!
Ik zat in Madeira op een boot, waar een Noorse vrouw was, en die was zo blij Noorwegen even ontsnapt te zijn, daar was het -15, en 1 meter sneeuw! Snapte helemaal waarom ze een huisje op Madeira had gekocht voor de winter periode.

Samantha, wat een prachtige foto van die startbaan! Vliegen daar geen vliegtuigen meer dan?
Fijn dat je daar mag lopen, geeft wel een apart beeld zo!

Wat een geweldige dag was het gisteren hé!
Moest helaas de hele dag werken, maar ben er na werk nog wel even op uitgegaan, zonder handschoenen, en met maar een laagje lange mouwen shirt.
En ik twijfelde zelfs over een korte broek!
Dat toch maar niet gedaan, maar echt genoten van het weer.
Gezellig mijn zoontje mee op de fiets, en onderweg werd ik nog aangesproken door een passerend stelletje op de fiets, dat mijn loopje er mooi en soepel uitzag, en ze vroegen of ik ergens voor aan het trainen was, bleek dat ze zelf ook marathon's gelopen hadden, en nu nog fanatiek fietsen en zwemmen, zo leuk om te horen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:13

Voor de vega's is er de optie een kaassoufflé te bestellen.
Wat blijkt, de frikandel is in Dordrecht uitgevonden. En gezien ik weet dat Dordrecht ook een rijke historie heeft, is het gewoon leuk!

Alcohol drink ik ook al jaren niet meer, mijn lichaam doet het er gewoon heel slecht op en ik vind het dan ook niet dusdanig lekker dat ik het daar waard vind.
Was wel lastig afgekopieën december met een santawalk waarbij er bij elke gelegenheid qua stop glühwein en shots geschonken werden en er niet zo goed was nagedacht over alcoholvrij.

Succes met je autojacht Ninus!
En wat een leuk compliment dan zo Ieris!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:44

Omg, kaassoufle's :9

Ik ben net een rondje geweest in de regen.
Vond 7 km voor vandaag wel weer mooi. Heb zo nog 4 paarden te doen. :)

Afbeelding
Afbeelding