Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:03

En ondertussen krijg je er wel nieuwe kinderen bij, betekent dat de klassen die nu op zo’n 25-30 kinderen eindigen volgend jaar echt veel te vol zitten.

mag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:45

Miran daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad, dan heb je weer een lerarenprobleem.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:49

Zo mijn corona test is negatief.
Ik heb dus een ander virusje, ja ze bestaan nog.
Snotter hatsjoe,spierpijn,keelpijn verhoging griepje?
De uitnodiging om te vaccineren is binnen.
Ik mag volgende week

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:50

Eindelijk een situatie waarin Montessori wél zo zijn voordelen biedt!

(Ja heb zelf op een nogal slechte Montessorischool gezeten. Geen uitleg, leraren konden overzicht niet houden. Lijkt me ook onmogelijk met 32 leerlingen van 3 verschillende leerjaren).

En fijn Esje!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:53

In BE gaat nu ook de vraag rond van ziekenhuisartsen om ziekenhuis personeel eerst te vaccineren
Virolooog Van gught hierop " we krijgen in januari 300.000 vaccins dat is niet eens genoeg om woonzorgcentra en hun personeel 1 keer te vaccineren " serieus mannekes wat een klucht _O-
Aan dat tempo krijgen we het misschien klaar om binnen 5 jaar de helft vd bevolking te enten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:38

Oeps Besita, ik hoop toch dat België ook kan accelereren en eventueel mee kan gaan in het aankoop beleid van de EU. Dit is niet goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:38

Van mij had vorig jaar wel over gemogen. Dat was toch een hele grote hap uit het lesjaar.
Hier ook thuis onderwijs. Bij ons houdt dat in groep drie en vijf beide een half uur per dag gezamenlijk met leerkracht en hele klas mogelijkheid tot stellen van vragen.
Jongste had vandaag een half uur begeleiding in klein plusgroepje, rest van de week mogen ouders alle taken uitleggen want ze geven geen instructie.
Dochter uit groep vijf zit in extra instructie groepje voor rekenen, wat meester vanmorgen pas had gemaild dus dat had vrijwel iedereen gemist. Nieuwe afspraak ingepland maar dat mailde hij pas vijf minuten van tevoren.
Ja hoor wij ouders zitten de hele tijd achter de pc op mail te wachten want verder hebben wij ook niks te doen zeker :+
Op mijn mail voor de kerstvakantie dat ik vind dat school (wederom) tekort schiet heb ik geen reactie gekregen :')

Hoewel zwaar voor ouders en kinderen denk ik dat langere sluiting wel beter is voor de cijfers. Waarvan ik erg benieuwd ben welke kant ze volgende week op gaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:02

opisop_shop schreef:
Van mij had vorig jaar wel over gemogen. Dat was toch een hele grote hap uit het lesjaar.
Hier ook thuis onderwijs. Bij ons houdt dat in groep drie en vijf beide een half uur per dag gezamenlijk met leerkracht en hele klas mogelijkheid tot stellen van vragen.
Jongste had vandaag een half uur begeleiding in klein plusgroepje, rest van de week mogen ouders alle taken uitleggen want ze geven geen instructie.
Dochter uit groep vijf zit in extra instructie groepje voor rekenen, wat meester vanmorgen pas had gemaild dus dat had vrijwel iedereen gemist. Nieuwe afspraak ingepland maar dat mailde hij pas vijf minuten van tevoren.
Ja hoor wij ouders zitten de hele tijd achter de pc op mail te wachten want verder hebben wij ook niks te doen zeker :+
Op mijn mail voor de kerstvakantie dat ik vind dat school (wederom) tekort schiet heb ik geen reactie gekregen :')

Hoewel zwaar voor ouders en kinderen denk ik dat langere sluiting wel beter is voor de cijfers. Waarvan ik erg benieuwd ben welke kant ze volgende week op gaan.

Je wou toch niet 2020 nog een keer doen, hoop ik? :D :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:19

Ik ben wel benieuwd hoe lang de boel dicht gaat blijven nog. En vind dat er best nagedacht kan worden over iedereen een jaar over laten doen, tenzij een leerling echt graag over wil naar de volgende klas.

Op zich denk ik dat die kleine van ons (groep 2) na de zomervakantie er wel klaar voor is om naar groep 3 te gaan. Qua werkjes dan althans. Een extra jaar kleuteren zou natuurlijk wel leuker zijn met al dat samen spelen-werken, dan veel aan een tafeltje moeten zitten ;)

Maar ik zou er dan wel wat in zien om een nieuwe kleutergroep te maken. Voor gevorderde kleuters.
Ze hebben nu 2 kleuter klaslokalen op onze Dalton-school. Groep 1-2A en 1-2B. Gemengde groepen dus van 4- en 5-jarigen. Die ook vaak samen dingen doen.

Er werd vorig jaar al nagedacht over het inrichten van een extra kleuterlokaal vanwege grote aanwas.
Ik zou het bij de insteek van alle klassen een jaar overdoen, dan best een idee vinden om de huidige lokalen gewoon voor groep 1 en 2 te houden. Zodat daar de nieuwe kindjes in kunnen blijven stromen.

En dan de huidige groep 2 kindjes nog een tussenjaar aan te bieden in een nieuw klasje waarin ze nog veel kunnen samen spelen en samen leren en werken, maar ook al wat meer aan hun tafeltjes werken :)

Dat zou dan mooi die ribbel er uit kunnen halen van de groep 3 t/m 8 die hun jaar nog een keer over moeten doen, en de kleuters waarvan er toch weer nieuwe 4-jarigen instromen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-01-21 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:20

Sheran schreef:

(Ja heb zelf op een nogal slechte Montessorischool gezeten. Geen uitleg, leraren konden overzicht niet houden. Lijkt me ook onmogelijk met 32 leerlingen van 3 verschillende leerjaren).

En fijn Esje!

Ook niet ieder kind is daar geschikt voor. Ik vond het heerlijk en mijn zusje werd gillend gek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:21

Ik ben best benieuwd of er meer kinderen 'niet geschikt' voor montessori-onderwijs zijn, of meer kinderen niet geschikt voor klassikaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:22

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

En fijn Esje!

Ook niet ieder kind is daar geschikt voor. Ik vond het heerlijk en mijn zusje werd gillend gek.

Lenaatje dat houd je altijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:24

Shadow0 schreef:
Ik ben best benieuwd of er meer kinderen 'niet geschikt' voor montessori-onderwijs zijn, of meer kinderen niet geschikt voor klassikaal.

Beide ieder kind leert op een andere manier. De 1 werkt graag zelfstandig en de ander word graag aan de hand gehouden. Ook daar is niks mis mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:27

Welke onderwijsvorm neemt kinderen bij de hand volgens jou? Regulier of Montessori?

(En een ander punt is natuurlijk: is dat een statische eigenschap? Geldt dat voor een kind altijd of in alle situaties?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:29

Een beetje kindgerichte school beweegt daar ook in mee toch :)

Hier op de Daltonschool krijgen de kinderen een weektaak. Lijstje met dingen die ze moeten en mogen doen die week en dat kunnen ze dan zelf in principe indelen. Mogen ook zelf uitkiezen waar ze gaan zitten werken, bvb. op de vide boven, op de gang aan een tafeltje....

Maar ze worden niet helemaal losgelaten ofzo. Juf houdt wel de vinger aan de pols :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:40

Die meer positieve testen komt dat door de feestdagen?
Zou het daarvoor niet erg laat zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:46

lenaa_tje schreef:
Shadow0 schreef:

Beide ieder kind leert op een andere manier. De 1 werkt graag zelfstandig en de ander word graag aan de hand gehouden. Ook daar is niks mis mee.

Jenaplan was niet geschikt voor mijn kinderen. Ze hebben een fantastische schooltijd gehad maar waren veel meer gericht op de sociale aspecten dan op leren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:57

Jenaplan, Dalton, vrije school, montesori, regulier, nog anders...

Er zijn tig mogelijkheden. Helaas vooral voor basisonderwijs, voortgezet is daar veel minder. Er bestaan montesori-voortgezet scholen, maar niet veel. Jenaplan 1 dacht ik in Nl etc.

Ik denk dat het heel erg per kind wisselt wat het beste past. En sommige kinderen zullen ook overal wel gedijen, andere maar in 1 of twee vormen.

Voor de meeste kinderen past regulier in meer of mindere mate best ok. Anders zou het geen regulier zijn.
Hoewel ik uit ervaring kan zeggen dat er ook binnen regulier nog weer gigantische verschillen kunnen zijn.

Zelf vind ik de verschillen en overeenkomsten altijd leuk om te zien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:01

pien_2010 schreef:
Oeps Besita, ik hoop toch dat België ook kan accelereren en eventueel mee kan gaan in het aankoop beleid van de EU. Dit is niet goed.

Belgie zit al in de groepsaankoop van de EU en krijgt dus vaccins geleverd pro rata van het aantal inwoners. De eerste vaccinaties zijn gebeurd en ze zijn nu aan het kijken om sneller te vaccineren dan gepland. Op dit moment zijn er in Vlaanderen minder mensen gevaccineerd dan in Wallonie en Brussel maar het is niet zo duidelijk waarom (Belgie vaccineert eerst bewoneres van RVT wat een regionale bevoegdheid is).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:03

pien_2010 schreef:

Belgie zit toch mee in het aankoopbeleid van de EU ?

Ik vraag mij af hoe het in andere landen zit met de beschikbare hoeveelheden en de snelheid van enten. Lees daar eigenlijk weinig over.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:10

friezenfan2 schreef:

Mensen hebben daartussen niet getest, want positief betekend thuisblijven, klachten kun je nog wegwuiven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:43

friezenfan2 schreef:

Euh oud en nieuw is 4 dagen geleden.. Die mensen gaan nu juist beginnen de klachten te krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:52

Pandora2 schreef:
pien_2010 schreef:

Belgie zit toch mee in het aankoopbeleid van de EU ?

Ik vraag mij af hoe het in andere landen zit met de beschikbare hoeveelheden en de snelheid van enten. Lees daar eigenlijk weinig over.

Voor zover ik weet gaat het qua enten het snelst in UK (zij hebben wel een klein bochtje afgesneden in de goedkeuring van de vaccins). Frankrijk en Duitsland zijn te vergelijken met Belgie, ttz. er is een beperkt aantal entingen gebeurd en nu is de echte campagne aan het opstarten. Iedereen vindt dat het te traag gaat en men kijkt hoe het sneller kan. Hoever NL staat weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat Duitsland naast de EU aankoop nog extra vaccins besteld had.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:53

Shadow0 schreef:
Welke onderwijsvorm neemt kinderen bij de hand volgens jou? Regulier of Montessori?

(En een ander punt is natuurlijk: is dat een statische eigenschap? Geldt dat voor een kind altijd of in alle situaties?)

Montessori is echt heel zelfstandig dus nee dat neemt bij ons niet de overhand. Je kan dit ook niet zo zeggen. Bij ons leerlingen en ouders maar ook ouders ol de basisscholen kiezen natuurlijk bewust een bepaald onderwijs type.

Wel bewegen wij mee. Leerlingen krijgen veel meer keuze vrijheid.

Maar beetje off-topic. Edit wel denk ik dat het ‘regulier’ onderwijs voor de mensen van 40/45 en ouder heel anders is. Denk dat regulier een beetje een gekke naam is. Er is geen docent bij ons die 50 minuten aan het woord is en leerlingen laat meeschrijven en ze dan huiswerk op geeft.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-01-21 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:53

Behalve dat de UK voornemens is om 12 weken tussen de 1e en 2e enting te laten zitten, niet zo handig omdat de fabrikant dan ook de werking niet garandeert. Dus ja, lijkt wel lekker dat ze al zoveel hebben gevaccineerd, maar ja..