Dimphyl schreef:Secricible, volgens het artikel gaat het om 5 verschillende vaccin producenten, of ik heb het niet goed begrepen.
Cosmetica etc is jaarlijks doorgaand, deze (hypothetische) 500.000 extra dode haaien komen daar nog boven op.. voor een populatie haaien die al tegen uitsterven aanzit is dit toch echt een flinke klap..
Volgens de bronnen in het artikel is het maken van de plantaardige squaleen al mogelijk maar te duur of tijdrovend.. haaien slachten is dus makkelijker..
waarvan in NL alleen het sanofi vaccin gebruikt gaat worden:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... accins.pdf
De andere 4 is niks over te vinden, ik vraag me af of ze überhaupt door de keuring zijn gekomen of gaan komen, maar de merken die genoemd zijn, zijn óf minimale lokale spelers, óf afgekeurd voor ze op de markt kwamen.
De berekening van 500.000 haaien is gebaseerd op dat de hele wereld dubbel gevaccineerd moet worden met die 5 vaccins die squalene bevatten. Dat was theoretisch gezien mogelijk ttv het schrijven van hun artikel, want toen waren er nog geen vaccins goedgekeurd. Dus ja, in theorie had het toen zo kunnen zijn dat alle andere 99% afgekeurd was en dus alleen die 1% vaccins op de markt zou kopen.
Je opmerking over cosmetica vind ik heel hypocriet. Dus als er jaarlijks miljoenen haaien geslacht worden voor niet-noodzakelijke cosmetica, en daar nu 500.000 haaien bij komen om levens te redden, dan is die miljoenen oke, want dat gebeurt al jaren. Maar die 500.000 om levens te redden, nee, die zijn het probleem?
Als ze zouden stoppen squalene in cosmetica te stoppen dan zou er onder aan de streep een stuk minder haaien gedood worden dan nu en ook nog eens mensen gered kunnen worden. Maar het vaccin is de dooddoener?