De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:57

Karuna... Ik snap jouw houding niet goed, dat is wat ik bedoel. Je bent enerzijds panisch (ik ken niemand die was heter gaat draaien of elk stukje bestek gaat wassen), en anderzijds doe je niet alles om contact met mensen te vermijden. En dan leg je het de ene keer wel uit, maar de andere keer doe je dan weer iets waarvan ik denk :? Ik snap je echt oprecht niet. Schiet mij maar lek, maar dat gezond verstand vind ik moeilijk te bespeuren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:59

Panisch? Nee absoluut niet, ik volg de adviezen op die ik krijg van deskundigen. En ja die zijn afgelopen anderhalve week nogal gewijzigd :+ waar ik zelf ook knettergek van werd soms. Ben zelf risicogroep, erger dan mijn vader zelfs :j

Ik hoef niet iedereen te vermijden maar afstand houden zoals meer mensen moeten op dit moment. En niet meer opzoeken dan noodzaak. Wat ik ook netjes doe, maar ik zal toch moeten eten, en helaas de apk kwam ik niet onderuit. -O- Dan maar na overleg met oa de garage doen wat kan. Het mag.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:01

Ja dat vind ik dus ook DubbelDun :j Thanks voor de tips! ben niet 100% fit namelijk dus bedacht me van ja wat eigenlijk te doen als dat wel doorzet. Overigens geen genies of gehoest gelukkig, alleen wat keelpijn maar af en toe voelt ik me al wel wat warmer, dus ik blijf het gewoon goed aanvoelen.

Steentje: is helemaal iet gek hoor :(:) Bij mij komt het ook wel opzetten als ik er veel over lees, wees je dan bewust dat dit je gedachten zijn die je angstig maken.
Want wat is het precies dat je bang voor bent? Vaak komt dat omdat we geen controle hebben, terwijl we dat ook gewoon kunnen proberen te accepteren en je niet meer kan doen dan je aan de maatregelen te houden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:01

Echwel schreef:
Zit hier ook op advied GGD en huisarts in sociale isolatie, niets opzoeken en gewoon goed nadenken bij wat ik doe.
Mag wel bos in met honden, ook met vriendin maar wel afstand houden.

Familie ook rekening houden hiermee en hopen dat het aan mijn deur voorbij gaat.

Evt antibiotica ophogen van 3xpw naar 5x

Ach ik zal het wel zien.

Mag ik vragen hoe je er aan bent gekomen en wat je klachten zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:04

Echwel :(:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:04

Gelukkig nog geen klachten maar risicogroep en in het kader voorkomen is beter dan genezen.

Antibiotica moet ik altijd nemen ivm longklachten, had bv vorig jaar 9 longontstekingen en de teller staat nu pas op 2 dus houden zo.

IMJ

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:13

ah oke, je hebt het nog niet. Je wil voorkomen dat je het krijgt..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:15

karuna schreef:
Ja zowel door ggd en rivm en huisarts gaven me dat advies. Omdat je hoest in bv je elleboog komt dat vol te zitten met virusdeeltjes. (Zowel jas als bv een trui) Idem je bestek. Ik was nu dagelijks een miniwasje wat daarna in de droger gaat op hetere stand en de afwasmachine draait nagenoeg leeg op heetste stand. Mij is geadviseerd om dat als kan dagelijks te wassen zodat het niet kan doorbesmetten.

Bijzonder advies :+
Vooral omdat er blijkbaar van uitgegaan wordt dat iedereen een droger en een afwasmachine heeft... :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:15

@Echwel: Idd better safe than sorrow...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:16

121 nieuwe besmettingen erbij zie ik op nu.nl

Behoorlijk veel vind ik.

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:17

Ligt in de lijn der verwachting...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:17

NatasjavE schreef:
121 nieuwe besmettingen erbij zie ik op nu.nl

Behoorlijk veel vind ik.

Ik ben altijd behoorlijk nuchter maar ik schrok ook van de aantallen, gaat ineens zo snel!

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:18

Heet wassen is geen onzin. Staat gewoon in het protocol thuisisolatie.

Citaat:
Behandeling van wasgoed
Gooi wasgoed dat in aanraking is geweest met de patiënt of in de directe omgeving in een aparte wasmand. Was handdoeken, beddengoed en kleding (indien mogelijk) op minimaal 60°C met een volledig wasprogramma en normaal wasmiddel. Laat het wasgoed goed drogen in een droogtrommel of aan de waslijn. Draag handschoenen bij het behandelen van wasgoed en pas daarna handhygiëne toe. Door de patiënt gebruikte vaat moet gescheiden worden afgewassen met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma.

Reiniging
Door de patiënt gebruikte vaat moet gescheiden worden afgewassen met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma.

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/thuisisolatie

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:19

Mjelleke schreef:
Heet wassen is geen onzin. Staat gewoon in het protocol thuisisolatie.

Citaat:
Behandeling van wasgoed
Gooi wasgoed dat in aanraking is geweest met de patiënt of in de directe omgeving in een aparte wasmand. Was handdoeken, beddengoed en kleding (indien mogelijk) op minimaal 60°C met een volledig wasprogramma en normaal wasmiddel. Laat het wasgoed goed drogen in een droogtrommel of aan de waslijn. Draag handschoenen bij het behandelen van wasgoed en pas daarna handhygiëne toe. Door de patiënt gebruikte vaat moet gescheiden worden afgewassen met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma.

Reiniging
Door de patiënt gebruikte vaat moet gescheiden worden afgewassen met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma.

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/thuisisolatie

Wasgoed dat in aanraking geweest is met de PATIENT.
Wil dus zeggen dat iemand positief getest is. Dan kan ik het wel begrijpen uiteraard.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:20

En dan is er wel effectieve thuisisolatie. Het huis uitgaan is geen thuisisolatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:23

Better safe then sorry toch? Als huisarts me dit advies geeft. Wat is er mis met zo heet mogelijk wassen? :? Ik ben ten slotte door iets ziek geworden, alleen dat iets ja geen idee wat het is geweest/is of wat de status ook is geweest. Geen idee waarom er zo fel en vreemd gereageerd wordt op het advies dat ik gekregen heb van mijn huisarts,
.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:24

Halve maatregelen hebben weinig zin. Jij brengt het alsof je in thuisisolatie zit, terwijl je dus wel de deur uitgaat.

Edit: erg vervelend ook als berichten elke keer geëdit worden.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 11-03-20 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Steentje schreef:
Jongens, mag ik zeggen dat ik echt heel erg bang ben? ;(

Ik heb dit topic en nieuwswebsites al heel vaak weg geklikt, om vervolgens de liveblogs en het laatste nieuws vervolgens weer te lezen en meteen daarna heb ik al weer spijt, want het boezemt me echt serieuze angst in. Maar ik wil ook niet mijn hoofd in het zand stoppen..

Dikke knuffel :(:)

Urbanus

karuna schreef:
Better safe then sorry toch? Als huisarts me dit advies geeft. Wat is er mis met zo heet mogelijk wassen? :?

Daar kunnen mijn stoffen niet tegen.

Citaat:
Moeten we ook onze kleding extra wassen?

Met al dat genies in de elleboog kan het geen kwaad kleding extra te wassen, raadt het RIVM aan: op 60 graden om er zeker van te zijn dat het virus de wasmachine niet overleeft. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de overdracht van virussen via het kuiltje van de arm nu niet direct bekendstaat als een beruchte infectieroute: de kans dat het virus vanuit de elleboog naar u overspringt, is buitengewoon klein.

Uit de volkskrant

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:25

DubbelDun schreef:

Als we op deze manier doorgaan, zitten we over 4 dagen boven de 1000 besmettingen. Ik vind 121 ook echt veel en had uiteraard gehoopt dat het minder zou zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:26

karuna schreef:
Better safe then sorry toch? Als huisarts me dit advies geeft. Wat is er mis met zo heet mogelijk wassen? :?

Paniek. Dat is een hele slechte raadgever.
Vrouw, pak een pilleke valium en ga ergens wat stallen uitmesten.
Stress en druktemakerij zijn zo slecht voor de weerstand ! :7

IMJ

ja weet je, dit heeft niet zoveel zin.
Karuna wilde gewoon naar de huisarts voor mogelijke longontsteking. Die wilde haar niet zien want stel dat het corona is. GGD wil niet testen.
Wat is het probleem als ze heet wast uit voorzorg, daar waar ze in niest?

Ze zit niet in thuisisolatie. Ze mag weg maar hou afstand van anderen.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-03-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Nou oliebol...een van de kinderen bij mijn oudste zoon in de klas heeft nu ook de diagnose corona.
Had geen ziekte verschijnselen toen ze op school was. (Zit nu al een week in quarantaine)

Op hoop van zegen dan maar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:27

Amyyy schreef:
DubbelDun schreef:

Als we op deze manier doorgaan, zitten we over 4 dagen boven de 1000 besmettingen. Ik vind 121 ook echt veel en had uiteraard gehoopt dat het minder zou zijn.

Ik ook..
En ik hoor toch zoveel mensen zeggen dat ze het onzin vinden allemaal.. Ik haat dat. Wat maakt het uit dat je oppast waar je niest, dat je geen handen geeft en grote groepen (festivals etc) even mijdt?
Ik begrijp serieus het probleem niet.

Natascha, dat is wel echt balen.. ik hoop met je mee.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-03-20 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:28

Pandora2 schreef:
karuna schreef:
Ja zowel door ggd en rivm en huisarts gaven me dat advies. Omdat je hoest in bv je elleboog komt dat vol te zitten met virusdeeltjes. (Zowel jas als bv een trui) Idem je bestek. Ik was nu dagelijks een miniwasje wat daarna in de droger gaat op hetere stand en de afwasmachine draait nagenoeg leeg op heetste stand. Mij is geadviseerd om dat als kan dagelijks te wassen zodat het niet kan doorbesmetten.

Bijzonder advies :+
Vooral omdat er blijkbaar van uitgegaan wordt dat iedereen een droger en een afwasmachine heeft... :')

Volgens mij draaf je wat door Pandora, als je die machines hebt gebruik ze dan zoals aanbevolen. En anders goed heet afwassen met het handje, en de was laten drogen aan rek of lijn. {:}