Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:00

Hier vanochtend een fleecegevoerde broek, t-shirt en jasje.
En hoofdband en handschoenen :o

Had het niet te warm iig.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:06

Ik heb het gekkenwerk na zaterdag fietsen en rennen, maandag rennen en krav les op dinsdag nog even uitgebreid, gaan boulderen en 35 minuten krachttraining erachteraan gedaan. :=
Nu heb ik echt weer eens flinke spierpijn, heerlijk. En een heel erg boos scheenbeen, die ik tijdens een route waar je een soort sprong moest nemen om bij de volgende greep te komen, vol gestoten heb aan een rand. Ik hing wel eindelijk aan de greep na meerdere pogingen, maar man, wat heb ik gevloekt. :')
Op mijn scheenbeen zit een bult en een deuk en het begint al mooi alle kleuren van de regenboog te krijgen. Gister en vandaag doe ik wel echt rustig aan, gister heerlijk 5 km gewandeld met paard, vandaag alleen wat yoga. Morgenochtend interval of tempo en zondag een lange trailrun met Leonie!

Wat een mafklapper Danseresje! Hopelijk valt hij je niet meer lastig. Dat is wel een hoge piek in je hartslag ja, maar fijn dat hij erna weer zakte en normaal deed, dat lijkt mij het belangrijkste!

Supervixen, genieten dat het zo lekker ging!

Leonie, thanks voor de uitleg, bij de hoogste volhoudhartslag, hoe baseer je daar dan je zones op? Zijn daar rekensommetjes voor? Want die klinkt voor mij makkelijker om te meten dan de max hartslag, ik vraag me echt af of garmin die wel goed kan meten.
Om bij mezelf te checken of ik niet te snel loop, ga ik ook altijd tegen mezelf banketstaaf. :') Maar ik kan dus prima gesprekken voeren tijdens het lopen terwijl mijn hartslag dan in zone 3 zit, en nog wel volle zinnen maar af en toe ademhalen tussendoor, zit ik in zone 4. Dus dan kan het best zijn dat garmin mij telkens een zone te hoog inschat. Als ik volgens garmin in zone 5 zit, kan ik ook nog steeds woorden/korte zinnen uitspreken.
Ik heb nu in ieder geval mijn max hartslag in garmin aangepast van 204 naar 210. Ik weet dat hij een keer 209 heeft gemeten, volgens mij zelfs 211, maar die activiteit kan ik niet terughalen. Dan zou zone 5 bij 189 beginnen, daar zit ik echt zelden tegenwoordig. Maar nog steeds lastig, want hoe een hogere max hartslag, hoe een grotere range je zones hebben als je met procenten rekent.
Balen dat je last hebt van je knie! Hopelijk houdt ie zich zondag koest en anders doen we (nog) rustiger aan. ;)

ieris, poeh, pittig, 3 min op 4:10. In mijn ervaring zijn de anaërobe/tempo suggesties van garmin vaak te ambitieus. Ik vind dat je het alsnog heel knap gedaan hebt!

Eef_Bam, gefeliciteerd! Wat een leuk nieuws! Ik zou inderdaad langer achter elkaar lopen, maar minder herhalingen, zodat de duur dat je loopt wel echt gerekt wordt en dan eerst nog binnen een totale rentijd van 30 min blijven, dan 35, 40, etc. En als je de tijd uitbreidt, weer iets meer wandelen ertussen of kortere rentijd.

Piekosjj, bizar hé, wat de zon doet? Temperatuur maakt dan ook niet meer uit, zolang de zon maar schijnt. {:} Haha, ik was ooit toen ik jonger was bezig met toewerken naar revalidatietrainer voor paarden, tot ik mij besefte waarom 90% van de paarden gerevalideerd moet worden en hoe strontvervelend de meeste paardenmensen zijn, toen heb ik dat ook lekker laten varen, dus ik snap je! Wel leuk, sportfysio richting! Fijn dat de interval goed ging, ondanks de kou en stijfheid erna!

Sall, wat fijn dat je je deadlines gehaald hebt! Wel vervelend van je rug, altijd fijn hoe je lichaam zo allerlei lichaamsdelen kan laten zeuren en mekkeren. Hopelijk brengt de easy run met Oscar een lekker gevoel!

Ik heb sinds de update ook nog niet op gps gelopen, Ninus, ben dus ook benieuwd of het herstarten weg is sinds de update! Fijn dat je man weer kan opbouwen, die heeft wel pech gehad de afgelopen tijd! Waar gaan jullie volgend weekend heen?
Tip, zet de uiterlijke dag van annuleren in je agenda, ik ben dus één keer een dag te laat geweest met een ultra annuleren, omdat ik dacht dat ik tot de 31ste had, maar het was tot de 30ste.

Tiggs, het is inderdaad een stuk minder koud dan de afgelopen dagen, het te warm hebben in je kleding is echt vervelend, maar goed dat je gegaan bent!

Goof, lekker hoor! Hoe gaat het nu met je energielevel?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:47

lies_sparkle schreef:
Ja, die is echt wel zwaar! Juist ook omdat je amper rust krijgt. Doe je oefeningen om je knie sterker te maken?
Nouja ik dacht, ik kan ook 20 min op 4:30 lopen dus moet prima te doen zijn :+ Maar dat viel, zeker met de spinning 14 uur eerder in de benen, toch tegen.

Haha ieries, nou ja hebt iig je best gedaan een fijne training gehad. Laat Garmin maar zeuren :+

Wat een idioot hoor Dansersje, hopelijk idd straks geen last meer van op je nieuwe route.
En weer lekker gelopen!

Knie is denk ik iets overbelast/iets verdraaid bij de 25km trail op dat zware terrein. Moet zeggen dat het steeds wel snel bijtrekt dus het is wel te overzien. Hij moet alleen weer gewoon even helemaal normaal gaan doen :')
Ik doe er geen oefeningen voor nog. Ga wel preventief langs de fysio volgende week.

Piekosjj ja die kou kan je echt nekken hoor!
Ik heb mijn studie niet af kunnen ronden ivm een zwaar fiets ongeluk waarbij ik door een auto geschept ben met 60km/h. Dus heb nooit gewerkt als fysio helaas. Mijn doel was paardenfysio worden.
Paardeneigenaren zijn lastige klanten, maar mensen met pijn ook }>

LMM geniet van je daagjes weg! Even niet lopen is nooit slecht volgens mij.

Goed bezig Sall. Mogen wij mee genieten van je werk? O:)
Oscar rules!!!

Ow dat zou wel jammer zijn Ninus als je die kan lopen... Maarja liever in goede gezondheid dan half he.
Wat betreft Garmin, ook naar mij hebben ze aangegeven dat de update dingen zou moeten oplossen maar ook ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Sherivey schreef:
Hier vanochtend een fleecegevoerde broek, t-shirt en jasje.
En hoofdband en handschoenen :o

Had het niet te warm iig.

ik sta aan jou kant _O-

Suliko jij bent echt niet te stoppen (herkenbaarwel :Y) ) . Boulderen is echt zo leuk <3
Ja heel veel zin in zondag en die knie komt wel goed.

Wat betreft je hartslag, een horloge kan het boven de 140, niet meer zo mooi meten. Hoewel de fenix 7 hier wel een stuk beter in zou moeten zijn!
Max volhoudhartslag is dus echt randje zone 4. Dat kan je dan als uitgangspunt aanhouden als omslagspunt. Het klinkt mij alsof jou zone 4, 3 moet zijn en jou 3, 2. We kunnen zondag wel eens kijken :Y) .

Ik heb gister avond nog training gegeven. Wel even gezegd dat ik het hoogste niveau niet mee wilde nemen :') . Uiteindelijk was het eigenlijk wel lekker om nog wat te lopen paar uur na die interval.
Vanavond weer training geven en nog even de sportschool in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:03

Ik vind het ook nog steeds niet echt warm buiten, maar vandaag ga ik niet hardlopen. Handschoenen en muts zijn niet meer nodig, maar zou wel een jas, shirt met lange mouwen en lange broek aantrekken als ik nu zou gaan hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 15:57

Een ochtend buiten en ik loop hier meteen enorm achter.. sorry even geen bijleespost.

Ik ging vanmorgen lekker in de korte broek, shirtje met lange mouw en dun shirtje met korte mouw.
Warm zat weer. Ik begon om iets over acht met 2 graden.

Ik heb een trailmarathon gelopen. Rond 15km een flinke bui van een half uur op mijn kop gehad. Gelukkig had ik nog wel een droog shirt mee, dus die later aan gedaan. De auto als vp gebruikt en daar een paar keer langs gegaan. Hoefde ik een keer niet met rugzak te lopen. Alle paadjes op dit landgoed heb ik ongeveer drie keer gelopen.
Laatste 4km waren pittig, de rest ging eigenlijk wel prima. Mijn vriend liep gisteren zelf ook een trailmarathon, dat was mijn motivatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:59

Haha, ik doe bijna 5 uur over 32km. Maar goed, die marathon wil ik ook ooit nog eens lopen. En als dat lukt, dan wil ik ook een mooie medaille. :D

Maar vandaag geen korte broek hoor, nog te koud. Maar de foto's zijn wel mooi.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:05

Haha, je wilde niet achterblijven voor je vriend :D
Mooie loop, vlot tempo ook hoor.

Ik had maar 1 foto gemaakt vanmorgen (en had gelukkig geen bui op mijn kop):
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:14

Mooie foto’s weer!

Ik heb ook een Garmin probleem. Op m’n horloge denkt ie dat m’n primaire race al is geweest (dat duurt nog een paar weken), want hij laat ‘m niet meer zien. Dat had ik bij Egmond ook al.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:16

Wauw SV, top gedaan zeg!
Echt super.

Zo SV jij zit ook niet stil zeg.

Lekker gelopen Goof!

Leonie kan ook niet stilzitten haha.

Kleding is nu wel lastig ja. Ik liep gisterenmiddag toen was het nog best fris, lange broek en dikkere longsleeve. Handschoenen maar die doe ik dan na 2 km uit.

Ik had vanochtend best wel pijn na mn snellere loop van gisteren, maar nu eigenlijk niet? Nog niet te vroeg juichen maar heb dit al heel lang niet gevoeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 16:37

germie schreef:
Haha, ik doe bijna 5 uur over 32km. Maar goed, die marathon wil ik ook ooit nog eens lopen. En als dat lukt, dan wil ik ook een mooie medaille. :D

Maar vandaag geen korte broek hoor, nog te koud. Maar de foto's zijn wel mooi.

Dit was inclusief pauzes ook 5 uur, maar ik heb dan ook de tijd genomen om even goed te eten en drinken. Had ook sneller gekund. Maar het was maar een training en tempo was niet belangrijk.

Hopelijk blijft het zo Samantha!

Lekker gelopen Goof en toch een mooie foto.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:38

Lekker bezig SV! Een trailmarathon mik ik ook altijd op 5 uur, soms ben ik flink sneller, soms zelfs wat langzamer. Afhankelijk van hoogtemeters, gezelschap, mijn benen.

Ik programmeer nooit races in mijn Garmin Tiggs, dus geen idee :n

Fijn dat de pijn weg is Samantha, ik duim!

Lekker Goof!

Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik morgen in korte broek zou kunnen lopen :D Ik zit te vernikkelen in mijn panty in een koude trein en ik heb het niet zo snel koud :brr:

Heb net mijn avondeten op en ga zo gelijk door bootcampen. Morgenochtend een lekker rustig rondje zeedijk op de planning.

Ik heb overigens nog 2 kaartjes voor de RFR 43K in de aanbieding voor 1 maart, we zijn zelf in Duitsland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:40

Ik mik gewoon op de 7 uur voor mijn eerste marathon, al is uitlopen het belangrijkste. Ik zal niet veel sneller zijn denk ik. Het is gewoon een enorme grote afstand. Maar ik ga het een keer doen.
Maar 5 uur is niet realistisch, ik loop de halve net binnen de 3 uur hard. Dus dan gaat 5 uur niet lukken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 19:13

Netjes hoor SV!

Ik vind het ook nog niet heel warm Ninus, maar wel al stuk beter dan van de week.

Ik ga morgenochtend vroeg lopen, even twijfel of ik dan in korte broek ga. Om 7u is het nog wel fris denk ik?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 19:54

Morgen is het 9 graden om 7 uur. Is korte broek en dun shirt met lange mouwen bij mij.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:01

Samantha_ schreef:
Netjes hoor SV!

Ik vind het ook nog niet heel warm Ninus, maar wel al stuk beter dan van de week.

Ik ga morgenochtend vroeg lopen, even twijfel of ik dan in korte broek ga. Om 7u is het nog wel fris denk ik?

Hier wordt het vannacht volgens mijn app niet koeler dan 9 graden..... Ruim 10 graden verschil met maandag- en dinsdagochtend :j

Vandaag uiteindelijk een luierdagje gehouden. Wil morgen lekker gaan wandelen..... Misschien wel lekker in 3/4-broek.... Alhoewel er nog wel behoorlijk wat wind staat......

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:08

Ik zag het net inderdaad. Ik ga m’n outfit even wisselen die ik heb klaargelegd haha.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:21

SV, weer prachtige plaatjes en goed gedaan! Slim om zo je auto als verzorgingspost te gebruiken.

Goof ook weer top gedaan en gelukkig droog gebleven.

Sall, de Oscar-run nog gelukt vandaag?

Leonie, jij bent toch ook maar onvermoeibaar hè! Hoop wel dat je knie snel stopt met lastig doen.

Piekosjj, verraderlijk dan hè? Ik had dat maandag, had mijn extra buff en handschoenen niet aangedaan op de terugweg, want het was toch nog warm met dat zonnetje....... Uh..... Was blij toen ik thuis was :')
En denk dat dat zonnetje bij jullie nog wat minder warmte geeft dan de weinige warmte hier.....

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:31

Joehoe!! Oscar run wordt morgen. Ik zal mijn telefoon meenemen voor de beelden
Vandaag hard gewerkt op stal en mijn tel abbo verlengt met nieuwe iPhone. Duurt altijd langer dan gedacht :+

Binnenkort komt de cover v mijn boek online, dan kan ik wat laten zien! De proefbeelden kwamen vandaag all. Ik ben erg enthousiast :):)

SV knap hoor! Mooie foto’s

Leonie, Joe super woeman!!

Lekker Goof!

Succes morgen Samantha

Pijnlijk Suliko! Sterkte met je gedeukte scheenbeen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:21

Ben benieuwd Sall! Wat voor soort boek is het?
Succes morgen met je Oscar-run!

O, helemaal vergeten! Maar Suliko.... Hou je jezelf een beetje heel? Klinkt niet fijn van je scheenbeen en dat is sowieso al een gevoelig stukje van je been...

Ik heb vanavond mijn hoepel er maar weer eens bij gepakt. Idee was 10 minuten, maar werden er bijna 14!
Voor mij een goede manier om een beetje hoog aerobe/anaerobe training te doen ook zonder echt heftige impact belasting, want mijn hartslag stijgt hier doorgaans aardig mee. Alhoewel het vandaag mee viel qua hartslag. (Had het al even niet gedaan, linksom kreeg ik het balletje maar niet rond, rechtsom ging vrij vlot goed)
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:29

Lekker bezig danseresje!

Ik heb een kinderboek geschreven en geïllustreerd
Als het goed is ligt het in mei in de winkels *\o/*

Heb last van een winter kleine teen.. ik moet zeggen Oscar is ook een fijne kruik onder een kleedje ;-)
#oscarisvanvelemarktenthuis
Laatst bijgewerkt door Sall op 20-02-25 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:41

Sall schreef:
Lekker bezig danseresje!

Ik heb een kinderboek geschreven en geïllustreerd
Als het goed is ligt het in mei in de winkels *\o/*

O, wat gaaf zeg! Ben heel erg benieuwd! Laat je hier wat zien zodra je het kan/mag/wil delen?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:47

Zal ik zeker doen!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:59

Ben ook benieuwd naar je boek en naar je Oscar run!

Het was inderdaad best warm om te lopen, maar wel lekker gelopen. M’n benen waren bij km 3 pas wakker. *D
Toen moest ik helaas al bijna stoppen, iets met werk. Tot 5.1 km gelopen.
Gauw gedoucht thuis en op fiets naar werk!

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:27

Wauw wat een foto!! Heerlijk wakker worden zo!l

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:29

Wat een prachtige kleuren! Is dat een verlaten snelweg ofzo?