De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:34

fokfanaat schreef:
Totaal in china 80750 besmettingrn

En hoeveel % in de druk bevolkte delen?
Nederland is ook druk bevolkt op wat plekjes in Groningen na waar nu ook nog weinig Carona is.
Hier zijn we druk bevolkt en in de delen waar we wat minder opgepropt wonen gaan we in de stad werken en verspreiden zo ook lekker.

Tel je in China de mensen mee die ver buiten alles af wonen, daar komt het aantal % ook niet hoog.
Maar die tel je nu wel mee in de cijfers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:38

https://duitslandinstituut.nl/artikel/3 ... gelen-aan#
Duitsland kondigt drastische coronamaatregelen aan
Kanselier Merkel heeft volgens Duitse media dinsdagavond in haar CDU-fractie gezegd dat ze er rekening mee houdt dat 60 tot 70 procent van de Duitsers met het virus besmet raakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:38

Het gaat hier onwijs snel dus weet niet of het misschien al eerder gevraagd is, maar ik ben benieuwd wat je nu moet doen op het moment dat je een verkoudheid/koorts/griep krijgt. Van wat ik lees is wordt er niet meer getest dus dan is het lastig te achterhalen wat je precies hebt. Is het dan puur gewoon uitzieken en wel contact vermijden, of gelden daar ook voorschriften voor?

Woon zelf in Groningen dus niet in ''risicogebied'' , maar vind dat sowieso een beetje raar want je weet nooit of iemand het wel of niet heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:40

Air schreef:
Het gaat hier onwijs snel dus weet niet of het misschien al eerder gevraagd is, maar ik ben benieuwd wat je nu moet doen op het moment dat je een verkoudheid/koorts/griep krijgt. Van wat ik lees is wordt er niet meer getest dus dan is het lastig te achterhalen wat je precies hebt. Is het dan puur gewoon uitzieken en wel contact vermijden, of gelden daar ook voorschriften voor?

Woon zelf in Groningen dus niet in ''risicogebied'' , maar vind dat sowieso een beetje raar want je weet nooit of iemand het wel of niet heeft.

Onze minister van volksgezondheid zegt '' Blijf in je kot als je ziek bent '' :Y) :D
Is wel in belgie, maar ik denk dat dit aardig de lading dekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:41

@Air: IMO is élk gebied risikogebied :) zolang er vrij verkeer binnen NL is :)
Uitzieken, kontakt vermijden, veel handen wassen, geen handen schudden (ook geen elleboogbumpen) en wc na gebruik even reinigen met een alcoholdoekje (min. 60%)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:43

Wat mij gister is gezegd door huisarts is gepaste sociale isolatie. Als je naar buiten gaat voor noodzakelijke dingen. Houdt afstand op mensen blijf je handen wassen en zoek niets voor je plezier op. Probeer te voorkomen dat je zelf op pad moet voor dingen. Was je kleding en bestek zo heet mogelijk en bij voorkeur dagelijks ivm niezen en hoesten. Idem toilet deurklinken kranen schoonmaken enz En uitzieken en rustig houden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:43

Air schreef:

Kijk op de site van het RIVM. Daar vind je actuele informatie.

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:45

Die imo lang niet voldoende zijn...

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:45

Karuna, dat van dat heet wassen, is dat echt door een dokter gezegd? Dat advies heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook niet nodig, aangezien voor handen wassen ook zeep wordt aangeraden en niet bijvoorbeeld warm water.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:47

Ja zowel door ggd en rivm en huisarts gaven me dat advies. Omdat je hoest in bv je elleboog komt dat vol te zitten met virusdeeltjes. (Zowel jas als bv een trui) Idem je bestek. Ik was nu dagelijks een miniwasje wat daarna in de droger gaat op hetere stand en de afwasmachine draait nagenoeg leeg op heetste stand. Mij is geadviseerd om dat als kan dagelijks te wassen zodat het niet kan doorbesmetten.

Voorbeeld dat ze me gaf. Trui in geniest. Het is warm, je doet je trui uit en legt hem even neer. Kans op virus overdracht op gekke plekken. Klinkt voor mij erg logisch Mijn loopkrukken bijvoorbeeld gebruik ik nu zo min mogelijk maar die worden ook dagelijks goed schoongemaakt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:47

DubbelDun schreef:

Dat is jouw mening. Ze hebben de maatregelen weloverwogen gemaakt, niet door een iemand maar door een heel team met experts.

Massahysterie is niet waardoor ze zich laten leiden bij de keuzes die ze maken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:48

PSvanLot schreef:
DubbelDun schreef:

Dat is jouw mening. Ze hebben de maatregelen weloverwogen gemaakt, niet door een iemand maar door een heel team met experts.

Er staat toch ook imo (in my opinion)?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:49

Tieneke schreef:
Karuna, dat van dat heet wassen, is dat echt door een dokter gezegd? Dat advies heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook niet nodig, aangezien voor handen wassen ook zeep wordt aangeraden en niet bijvoorbeeld warm water.

Ik vind het een bijzonder advies. Gek ook dat dit dan niet landelijk protocol is.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:50

karuna schreef:
Ja zowel door ggd en rivm en huisarts gaven me dat advies. Omdat je hoest in bv je elleboog komt dat vol te zitten met virusdeeltjes. Idem je bestek. Ik was nu dagelijks een miniwasje wat daarna in de droger gaat op hetere stand en de afwasmachine draait nagenoeg leeg op heetste stand.

Beetje apart om risico op te zoeken zoals contact met je vader, garage etc, maar wel halflege machines te laten draaien? Ik snap het niet zo goed.

Ik vind het ook een bijzonder advies, geloof er ook niet zo erg in eerlijk gezegd.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:50

Jongens, mag ik zeggen dat ik echt heel erg bang ben? ;(

Ik heb dit topic en nieuwswebsites al heel vaak weg geklikt, om vervolgens de liveblogs en het laatste nieuws vervolgens weer te lezen en meteen daarna heb ik al weer spijt, want het boezemt me echt serieuze angst in. Maar ik wil ook niet mijn hoofd in het zand stoppen..

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:51

Steentje schreef:

Ik heb dit topic en nieuwswebsites al heel vaak weg geklikt, om vervolgens de liveblogs en het laatste nieuws vervolgens weer te lezen en meteen daarna heb ik al weer spijt, want het boezemt me echt serieuze angst in. Maar ik wil ook niet mijn hoofd in het zand stoppen..

Waar ben je bang voor?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:52

Steentje schreef:

Wat is je angst dan, is deze reëel?

Behoor jezelf tot een risicogroep of heb je angst voor de geliefden om je heen omdat zij tot een risicogroep horen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:53

Ik heb wat uitleg gegeven in vorige post, ik vond de uitleg en voorbeeld van de huisarts wel logisch klinken en kwaad kan het nooit. Ik hoestte en nieste aardig wat slijm in de rondte begin vorige week vooral dat dan op kleding terecht komt. Ik was normaal redelijk koud (max 30 graden) maar kreeg het advies om dat zover te verhogen als de kleding aankan. Zodat je zeker weet dat er niks overleefd en je jezelf en anderen misschien herbesmet op die manier.

Tieneke ik herhaal alleen wat mijn huisarts gezegd heeft. En mijn vader bezoeken, nogmaals is na goed overleg met meerdere instanties geweest. Met schone kleding en jas ook nog en afstand houden, en klachtenvrij en koortsvrij, verantwoord onder die condities voor het heel kleine geval dat. :j

Iets extra wassen maakt mij niks uit, kost extra water maar kwaad kan het niet. Doe dan liever dat kleine beetje extra

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:54

DubbelDun schreef:
PSvanLot schreef:

Niet alleen mijn mening, er zijn zat vooraanstaande mensen die er wel kijk op hebben die het ook graag anders zouden zien, maar die worden 'niet gehoord' omdat het niet in het straatje past!

Giolli
Zeg maar Ber!

Steentje schreef:

Vervelend dat je zo bang bent. :(:)

Pindabear

Ik lees al een tijdje mee en ik wil toch ook nog even iets kwijt.
Ikzelf ben nu aan het reïntegreren op m’n werk (maar dat doet er even niet toe) :D
Vanmorgen toen ik even op m’n werk was (ik sta in een winkel) had ik het met een paar klanten over hoe laks over het caronavirus gedacht word. Ik hoorde veel mensen zeggen; ach het is maar een griepje. Ikzelf dacht ook altijd dat het niet meer is als een griep die wat heftiger zou kunnen zijn... tot ik oa de verhalen zag en las van de bokkers die nu met deze ellende zitten. Ik ben toch best wel geschrokken van wat het virus met je kan doen (ook als je gewoon een gezond jong iemand bent). Ik heb het ook met m’n klanten hierover gehad dat hier niet zo licht over gedacht moet worden. En tuurlijk zal de ene misschien er zieker van worden dan de andere maar toch zijn er veel mensen die er gewoon te licht over denken.

Ik wou de bokkers die met deze virus worstelen heel veel sterkte en beterschap wensen! Hopelijk knappen jullie snel op.

Nu duik ik weer onder de mee leessteen :)
Laatst bijgewerkt door Pindabear op 11-03-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:55

Zit hier ook op advied GGD en huisarts in sociale isolatie, niets opzoeken en gewoon goed nadenken bij wat ik doe.
Mag wel bos in met honden, ook met vriendin maar wel afstand houden.

Familie ook rekening houden hiermee en hopen dat het aan mijn deur voorbij gaat.

Evt antibiotica ophogen van 3xpw naar 5x

Ach ik zal het wel zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:56

Steentje schreef:

Ach, wat naar. :+: Misschien helpt het als je wat meer vertelt over waar je bang voor bent? Dan kan je in ieder geval je ei kwijt. Ik denk dat je niet de enige bent.

DubbelFun

Bang is de overtreffende trap van voorzichtig. Bij voorzichtig kun je nog logisch nadenken, bij bang sla je door/dicht en ga je juist verkeerde dingen doen.
Dus wees alert/voorzichtig en houd je kop er bij :)

karuna
Drukke kabouter

Bang zijn helpt ook niet al kan ik het soms wel begrijpen. Het is iets onzichtbaars wat jou en je omgeving ziek kan maken. :(:) alleen meer dan je gezonde verstand gebruiken maatregelen nemen en afwachten kun je ook niet doen. Als het komt dan komt het. Mag ik hopen dat we niet zo gaan moeten doen als Italie. En zelfs dan er het beste maar van maken :(:)