Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:55

Super gedaan! Ik had al zo'n gevoel dat je die 10km heel goed zou doen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:34

Vandaag ik Breda geweest bij een vriendin die de halve marathon liep. Zo knap wat die lopers hebben gedaan!

Zelf blijf ik elke keer hangen in mijn trainingen met pijn in mijn kuiten. Hou er continue last van en kom maar niet verder dan de 15e les van Evy. Iemand nog tips? Voeding, smeersels, kleding? Heel graag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:12

Misschien wat extra magnesium slikken?
Loop je niet te vaak, neem je genoeg tijd om te herstellen?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:40

Supervixen schreef:
Misschien wat extra magnesium slikken?
Loop je niet te vaak, neem je genoeg tijd om te herstellen?

Ja, dat slik ik al en ik loop sowieso altijd met een dag er tussen en dan maximaal 3x per week.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:45

Roosje, heb je een link van het schema dat je volgt? Ik loop ook nog maar kort, sinds 8 weken en loop 3x per week. Afhankelijk van de training loop ik nu 5/6/7 km per keer. Wat mij ook helpt is dat ik lid ben geworden van een atletiek vereniging. Zij letten erg op je loop techniek en scholen je ook daarin, dat kan helpen om blessures te voorkomen.
En hoe zijn je schoenen? Schoenen met goede demping en afgestemd op jou voeten/lopen zijn ook erg belangrijk :) .

En Venthe, wat een tijd!! Snap dat je daar heel trots op bent. Super gaaf zeg *D !

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:02

Daar zat ik ook aan te denken om bij de atletiek vereniging te kijken. Al zou ik maar een paar keer geholpen kunnen worden. Ga eens zoeken.

En schoenen heb ik destijds laten aanmeten bij een hardloop winkel in Breda. Is al wel een aantal jaren geleden, maar de fysio zei dat ze nog prima waren.

Dank voor de tips tot nu toe!

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:36

Ik zou altijd eens gaan kijken, bij mij kon ik zelfs 4 weken vrijblijvend op proef komen trainen, zodat ik kon proberen of het wat voor mij was. Dat vond ik zelf heel fijn :) ! En merk absoluut dat mijn techniek met sprongen vooruit gaat en dat ook een positief effect heeft op de belasting van mijn lichaam.

En betreft je schoenen; top dat je ze hebt laten aanmeten bij een speciaal zaak, dat heb ik zelf ook gedaan. De leeftijd, tja dat is wellicht een discutabel onderwerp. Ik heb altijd geleerd dat hardloopschoenen ongeveer 1 jaar mee gaan en dat daarna de (meest optimale!) demping weg is of iig achteruit gaat. Ook al heb je de schoenen alleen in de kast gehad, de gel die in de zool zit verliest toch zijn veerkracht. Dat is van de buitenkant ook niet te beoordelen. Google maar eens, er is veel informatie over te vinden.
Ik weet niet hoe serieus je bent over het hardlopen? Als je ambieert het langere tijd vol te houden en zeker als je nu last hebt van blessures, zou ik je toch adviseren om je schoenen te vervangen :) .

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:40

Daar was ik al een beetje bang voor. Dan ga ik terug naar die winkel. Zij kunnen me daarin vast weer goed adviseren!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:58

roosje78 schreef:
Daar was ik al een beetje bang voor. Dan ga ik terug naar die winkel. Zij kunnen me daarin vast weer goed adviseren!

Afspraak ondertussen gemaakt voor nieuwe schoenen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:12

Hoe doe je dat dan op zondagavond?

Maar toch denk ik niet dat het volledig aan je schoenen ligt. Ben benieuwd of je ervan af bent als je nieuwe hebt.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:33

Online heb ik een afspraak ingepland.

En ik ga proberen lessen te nemen bij de atletiek om te kijken naar mijn techniek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:42

Oh ja online kan natuurlijk :+

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:39

Venthe, gefeliciteerd met je prestatie! Super knap zeg! :)
SV, goed gelopen ook zeg! 7 minuten sneller is heel wat!

Roosje, goed dat je je schoenen laat checken, dit kan best veel invloed hebben. Begin dit jaar liep ik ook op oude schoenen, klachten van kuiten en schenen, daarna nergens meer last van gehad met nieuwe schoenen.
Daarnaast heb ik ook meerdere pogingen gedaan om te gaan hardlopen met Evy. Dit werkte voor mij niet omdat mijn lichaam niet voldoende herstelde met 3 keer per week hardlopen. Het schema van sportzorg.nl gebruik ik nu, hier zitten 3 loopdqgen in per week, waarvan 1 hersteltraining welke ook over geslagen kan worden. Misschien is het interessant om daar is naar te kijken? Heb het schema zelf als tip gekregen van een collega (fysiotherapeut) en mij bevalt hij heel goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:43

Ik moet ook echt heel rustig opbouwen. Ik loop nu al ruim een jaar en loop zelden 10 km.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:52

Venthe, wauw wat een tijd!

Hoe zit dat op zo'n atletiekvereniging? Moet je dan al een beetje snel zijn?
Ik denk erover om eens mee te gaan doen, maar die ontiegelijk snelle lopers schrikken mij wat af.
Ik kan wel wat looptraining gebruiken denk ik. Maar om nou twee keer per week als sloomste mee te gaan hobbelen vind ik ergerlijk :D

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 23:47

Listiano, jij loopt toch al heel veel en lang? Kan me niet voorstellen dat jij bij een beginnersgroepje zou aansluiten :). Ik vond het ook heel spannend de eerste keer omdat ik bang was de groep niet bij te kunnen houden. Ik had toen wel 'al' zelf 4 weken getraind, zodat ik toch wel een soort van mini-basis conditie had en niet na 2 minuten rennen al afgeschreven was :Y) .

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het als super positief ervaar. Bij ons heet het ook een recreanten loopgroep, dus als je topsport zou ambiëren pas je niet in deze groep. Hier is het een hele gevarieerde groep van 20 / 25 lopers. We lopen eerst samen warm op de baan, ongeveer 1200m in een rustig tempo en doen daarna gezamenlijk loopscholing en oefeningen. Vervolgens krijgen we een gezamenlijke opdracht die voor sommige groepjes iets worden aangepast (lichter of zwaarder). En gaan we in groepjes van 2/3/4 personen de baan op. De groepjes variëren van rustig tempo tot flink aanpoten en op die manier zijn er veel verschillende niveau's waardoor je eigenlijk altijd wel aansluiting hebt. Je merkt ook niet of je nu bij de snelste of langzaamste groep zit. Het wordt pas vervelend als je jou groepje niet bij kan houden, maar een goede trainer weet waar hij/zij jou bij indeelt :j . Tijdens het lopen zelf krijgen we dan tips van de trainer(s) en lopen de trainers ook regelmatig zelf met ons mee.

Mij heeft het al erg geholpen. Ik ben in 4 weken enorm verbeterd en heb er lol in om het samen in zo'n groep te doen. Ik moet zeggen dat mijn trainster ook heel gemotiveerd is om mij te helpen en dat maakt het wel extra leuk om goed je best te doen :D . Zo deelt ze me elke keer in bij verschillende groepjes om verschillende tempo's en stijlen te proeven en loopt ze zelf vaak met mij mee zodat ik haar pace kan oppakken. Dat vind ik het leukste, want haar techniek is echt ge-wel-dig. Het loopt ook zó lekker als ik haar tempo kan oppikken <3 .

Dus ja, ik zou zeggen: niet twijfelen maar doen :D !

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 00:22

Ik lig op het moment op bed met koorts, balen, want ik had juist weer het doel gesteld 25 km per week te lopen maar heb helaas maar 5 km gehaald deze week.
Maar inderdaad, ik loop vrij regelmatig en ook langere afstanden. Al zou ik graag iets meer techniek toe gaan passen en iets sneller willen worden. Nu vind ik trail het allerleukste maar op de weg kan ik wel wat meer oefenen met mijn topsnelheid halen en dat vind ik toch wel leuk merk ik :D
Ik ben vorig jaar begonnen en opzich boek ik best snel vooruitgang denk ik, maar dan voornamelijk in een comfortabel tempo op langere afstanden. Vanaf 8 km ga ik echt lekker in mijn hoofd, ik laat de dag los en als ik thuiskom ben ik helemaal zen en tevreden. Pas dan is een dag echt helemaal geslaagd, heerlijk gevoel is dat.
Komende maanden staan weer wat lange afstanden gepland en ik merk dat ik wat fanatieker word. Ik wil sneller en beter :D

Fijn jouw bericht te lezen! Ik heb op een of andere manier het idee gekregen dat atletiek alleen wat is voor de snelle en heel ervaren lopers is. In mijn omgeving zijn heel veel snelle lopers en dat maakt me wat onzeker, ik loop nooit snel :+ Heel soms per ongeluk, maar dan ga ik ook wel half kapot. Een goede vriendin van mij, die ook vaak met mij samen loopt, is heel snel en dat kan ik gewoon lang niet bijbenen.
30 november ga ik voor 10 mijl samen met haar en dan zou het wel heel leuk zijn als ik boven die 10 km/u vol kan gaan houden!
Hopelijk kan ik gauw weer gaan lopen. Voor nu kom ik niet eens de trap normaal op, ik wil weer trainen! Wat is hardlopen toch verslavend leuk.
Mijn honden staan ook aardig te trappelen.
26 oktober 23 km, 30 november 10 mijl en 14 december weer een 22 km trail in het mooie Montferland.
Nou hopen dat ik deze maand alsnog de 100 km ga pakken, zou lekker zijn.

Ik ga er toch maar een paar proeflessen atletiek aan wagen geloof ik. Leer ik gelijk wat nieuwe mensen in mijn nieuwe woonplaats kennen.

Mijn werk sponsort ook een plaatselijke hardloopwedstrijd in maart. Tot nu toe is er iedere keer maar 1 collega die zich aan de halve marathon waagt. Daar komt nog eentje bij hoor jongens :D :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 06:34

Lisitano is die 23km toevallig de posbanktrail?
Ik loop die ook, zonder hond :+
Montferland is ook prachtig om te lopen, ik wandel er vaak en ga er ook wel eens hardlopen. Goed om hoogtemeters te trainen daar.

Ik heb spierpijn in mijn kuiten! Dat krijg je van dat geploeg door het zand.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:38

Wat een mooie tijd Venthe, gefeliciteerd!! *\o/*
En wat heb je goed gelopen zeg SV en wel 7 minuten sneller! :D *\o/*

En zou inderdaad eens andere schoenen proberen Roosje, kan zeker veel verschil uitmaken.

Nou jongens ik heb helaas niet meer kunnen hardlopen na de halve marathon vorige week, bij het 18km punt schoot het in mijn onderrug, maar toen toch doorgelopen omdat ik er al bijna was en je wilt dan ook niet meer stoppen. Maar de pijn heeft zich ondertussen verplaatst naar mijn linkerbil en zelfs wandelen is al geen pretje, laat staan hardlopen. -O- Zo balen! Dus nu maar rust, foamrollen enzo doe ik al. Iemand hier ervaring met een (bil) blessure? Misschien dat ik ook maar naar de fysio moet, ik ben echt een leek hierin want normaal heb ik nooit wat. :')

Ik heb er ook over nagedacht om weer bij de atletiek vereniging te gaan, maar ik vind het alleen lopen en gaan wanneer ik wil ook wel weer erg prettig, dus ik zit nog in dubio. :+ Heb er vorig jaar een tijdje opgezeten en het was zeker nuttig hoor, alleen na een tijdje mee gestopt omdat ik ook nog sport in de sportschool (krachttraining) en het een beetje teveel werd allemaal.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:08

Ik loop ook bij de club en ik vind het heerlijk.
Twee avonden in de week verplicht en de rest doe ik gewoon wanneer ik zin heb.
Dat stukje techniek samen met mijn vogeltjes-kijk-loopjes vind ik heerlijk. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:29

liespower94 schreef:
Ik loop ook bij de club en ik vind het heerlijk.
Twee avonden in de week verplicht en de rest doe ik gewoon wanneer ik zin heb.
Dat stukje techniek samen met mijn vogeltjes-kijk-loopjes vind ik heerlijk. :)

Ik combineer het ook. Samen lopen is leuk en haalt je soms over de streep om iets te doen waar je geen zin in hebt of je grenzen te verleggen, maar je eigen ding doen zou ik niet kunnen missen.

Volgend weekend doe ik de HM van Eindhoven. Ben weer incognito, heet nu 'Jeroen' :D . Heb er wel al twee rare dromen van gehad: de eerste keer kwam ik er na één km achter dat ik op teenslippers liep (en tegen de stroom in terug moest om schoenen te wisselen), de tweede keer dat ik me véél te warm had aangekleed en dat na drie km de stoom al uit mijn oren kwam :') _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:01

Lisitano schreef:
Venthe, wauw wat een tijd!

Hoe zit dat op zo'n atletiekvereniging? Moet je dan al een beetje snel zijn?
Ik denk erover om eens mee te gaan doen, maar die ontiegelijk snelle lopers schrikken mij wat af.
Ik kan wel wat looptraining gebruiken denk ik. Maar om nou twee keer per week als sloomste mee te gaan hobbelen vind ik ergerlijk :D

Nee hoor! Als het een beetje een fatsoenlijke club is kan & mag iedereen gewoon op z'n eigen tempo meedoen en ontstaan er zo vanzelf wel groepjes. Wij hadden een groepje pensionados meeliepen, die gewoon lekker op hun eigen tempo's meehobbelde, maar ook een paar gigantisch snelle lopers die een marathon in 2,5 uur liepen. En iedereen was bevriend, gezellig en supportive met elkaar!

Ik heb mij tijdens mijn stage in Engeland aangesloten bij een running club, en mede daardoor heb ik daar echt een geweldige tijd gehad. Voornamelijk heel veel vrienden gemaakt, veel van de omgeving gezien etc. Wij trainden 1x per week op de baan, en 1x in de week liepen we door het dorp of gingen we met een vast clubje de heuvels in. Ra ra welke dag mijn favoriete dag was :D Zou hier graag ook weer lid worden van een club, maar ik werk te onregelmatig op het moment om dan echt 'vast' naar de club te gaan. -O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:15

Atletiekvereniging is juist om sneller te worden dus dan hoef je echt niet al snel te zijn. Hier heb je echt heel veel verschillende lopersgroepen. Grof verdeeld in recreant groepen en wedstrijd groepen op basis van hoe serieus je het aan wil pakken. Dus los van het tempo. En zowel de recreant groepen als de wedstrijd groepen zijn weer onderverdeeld op snelheid. Dan heb je nog een aantal groepen op grond van andere dingen die hun bind. Bij de wedstrijd groepen loopt dan binnen de groep die op ongeveer de zelfde snelheid loopt nog een fijnere onderverdeling gemaakt in de tempo's die ze in trainingen lopen zodat echt ieder op een eigen tempo loopt. Op de baan is dat sowieso geen probleem, op de weg en in het bos worden de achterste steeds opgeveegd.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:30

Fijn jullie ervaringen te lezen, dankjewel! Toch maar eens aan die proeflessen wagen :j

SuperVixen, klopt, we doen de Posbanktrail. Ik loop die samen met mijn huskymix. Ik vermoed dat wij later starten dan de 'gewone' trailers maar als ik je voorbij zie gaan zal ik zwaaien :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:36

Vanavond kan ik al terecht bij de vereniging. Jammer genoeg vanmorgen zelf al gelopen, maar ga er toch heen voor een kennismaking en dan volgende week mee trainen. Ben benieuwd!