Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:27

Pfff ik wou dat ik savonds had, ik moet smorgens ruim een uur voor ik wegga opstaan, omdat ik anders onderweg "moet" Verdrietig

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:30

crossmonster schreef:
Pfff ik wou dat ik savonds had, ik moet smorgens ruim een uur voor ik wegga opstaan, omdat ik anders onderweg "moet" Verdrietig

Dat heb ik ook, t ergste is s'ochtends. Verdrietig
Ik sta om kwart voor 6 op als ik om half 8 weg moet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:31

Dus we can shake hands ...

Heb jij ook dat het niet in een keer lukt Bloos

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:35

Dat had ik ook bij iedere pil. Die doorbraakbloedingen. Met de spiraal niet meer.
Het kan ook zijn dat de pil niet opneemt door teveel naar de wc gaan. Maar de pil eruit gooien is heel slim zegt mijn arts. Die zorgt voor grote problemen. Ik ben zo blij dat ik er vanaf ben. Voor zulke mensen als wij is de spiraal erg geschikt.
Laatst bijgewerkt door Blommen op 19-12-08 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:36

Ja Bloos
Ik doe 3 kwartier om aankleden en alles. de rest van de tijd zit ik op de wc.
Ik heb wel het gevoel dat ik moet, maar t komt niet..
Op moment van weggaan is het pas raak Bloos

Maar ik durf het risico niet te nemen om later op te staan en pas naar de wc gaan als ik weg moet, want moet 5 kwartier met OV reizen, eerst bus en trein. Ik durf geen risico te nemen, ben bang dat het fout gaat Bloos

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:38

Ik heb trouwens ook spijsverterings tabletten. Met die dingen kan je nu veel meer eten.

En het spiraal heeft dacht ik 1 hormoom en die is heel licht. Ik ben zo opgeknapt. Terwijl ik 100 procent was afgekeurd vanwege mijn hpu maar nu de pil eruit is krijg ik langzaam mijn leven weer terug. Plus dat ik fitter ben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:58

Je kunt jezelf ook dingen wijsmaken wat betreft naar de wc moeten.. spreek ik uit ervaring hoor.
Ik heb altijd wel een psychologisch 'wc punt' Haha!
Ik heb het een tijd in de trein gehad, was ik altijd bang dat ik moest. dan moest ik dus ook.

Heb het een tijd lang bij de paarden gehad. Als ik er heen fietste had ik na de laatste wc op de route al het gevoel dat ik moest haha... vreselijk want dan moet je dus ook spontaan..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:01

spiraaltje durf ik niet aan.. ik wil graag kinderen over een paar jaartjes en hoorde dat dan een spiraaltje niet goed is? Nuvaring wil ik ook toch eens proberen...

crossmonster schreef:

's avonds is ook niet alles; ik durf door mijn klachten 's avonds niet eens meer bij m'n vriend te slapen.. vanwege mijn onrustige darmen, gas en zware buikpijnen.. schaam me er dood voor Bloos

maar in de ochtend lijkt me ook heel vervelend, dan moet je gewoon zoveel vroeger opstaan om naar je werk te kunnen zonder al te veel klachten..

Def; hier ook voor een groot deel psychisch inderdaad..
als ik bang ben dat ik last krijg, krijg ik ook last. en precies wat je zegt, op momenten dat het eigelijk niet kan, moet je op z'n ergst Boos!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:14

wat een gave tinkers heb jij trouwens kytha Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:07

Def schreef:
wat een gave tinkers heb jij trouwens kytha Haha!

ow dank je Haha!
Het zijn nu echt van die harige knuffelbeesten *LOL*

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:35

_Micha_ schreef:
Anita1987 & anne_joy: ik heb ook movicolon in de kast liggen maar dat helpt niet echt
Hier door het topic heen staan eigenlijk al de meeste medicijnen vermeld, de meeste hier hebben al het hele ratteplan gebruikt Huilen van het lachen

Ligt er natuurlijk ook aan wat het probleem is, bij diarree is het idd niet aan te raden Clown
Maar ja als je verstopt zit, zoals ik, dan helpt zoiets zeker! Moet nu elke dag wel 2x naar de wc, en voor Movicol was het 1x in de 2/3 dagen. Maar tegen de krampen helpt het dan weer niet, wel tegen het opgeblazen voelen.

Heb ook gemerkt dit weekend dat de krampen erg toenemen de ochtend na een gezellig avondje (lees:drank) maar ja daar is dan niets aan te doen Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:40

Drank gaat bij mij ook geheid fout, daarom drink ik ook niets.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:51

Drank gaat soms bij mij wel. Geen bier want dat gist. En bv. wodka ofzo gaat wel. Ik drink nooit echt veel hoor, teveel van iets werkt sowieso bij mij niet!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:19

Spiraal kan je beter nemen als je zwanger wil nemen dan de pil. Ik heb het aan mijn ha gevraagd.

Ik heb de allergietest laten doen. Zodat ik weet wat ik wel of niet kan eten en drinken....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:03

crossmonster schreef:

Dan belemmert het dus wel je leven Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 05:00

Nee, want er zijn ergere dingen Knipoog

Ik moet er rekening mee houden -ja.
Maar om te zeggen dat het mijn leven belemmerd- nee Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:21

Whaha... hier nog zo'n idioot die altijd ruim voor tijd opstaat zodat het nog even kan van tevoren Tong uitsteken
En geloof me.. daar is echt niets psychisch aan, ik moet 's ochtends gewoon echt naar de wc, alleen is dat geen werkje van 3 minuten, dat komt standaard nadat ik iets gegeten heb..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 20:50

Als iets je belemmert hoeft het niet te betekenen dat er niets ergers is in de wereld. Natuurlijk zijn er ergere dingen in de wereld.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:54

ja dat heb ik ook, ik moet ook altijd standaard 's ochtends nadat ik iets heb gegeten Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:56

Ik reageerde even op het binnenvallen van een opmerking Lachen
Verder snap ik dat voor sommige mensen wellicht het probleem nog wat groter is.

Op den duur moet je accepteren wat je hebt, en dat je er niks aan kan doen.
En dat is moeilijk!!!

Maar goed te doen, en een mooi punt om naar toe te werken.

Overigens laat ik er geen eten voor staan.
Ik heb vanavond kruiden op, en net chocolade ( ik moet wel, ik had in mijn kerstpakketten echt een overkill aan chocolade Huilen van het lachen )

En ach daarvoor zal ik morgen wel gestrafd worden.

Sorry collega's , maar neusje dicht Huilen van het lachen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:01

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus ik weet niet of het genoemd is, maar afgelopen week stond er in de wetenschapsbijlage van nrc dat er een vergelijkend onderzoek is gedaan m.b.t. spastische darm. Twee groepen mensen, de ene groep kreeg de gebruikelijke medicijnen, die vaak worden voorgeschreven, de andere groep kreeg pepermuntolie. De laatste groep had heel veel minder last.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:04

_Micha_ schreef:
Als iets je belemmert hoeft het niet te betekenen dat er niets ergers is in de wereld. Natuurlijk zijn er ergere dingen in de wereld.

Inderdaad Ja
Dit verschilt natuurlijk ook per persoon! Bij mij kan het namelijk regelmatig mijn leven belemmeren en dan met name mijn sociale leven omdat ik gewoon bijna nergens een tijdje kan zitten zonder pijn, veel wc-bezoekjes etc etc... maar in veel meer opzichten...en dan is het meer dan alleen maar rekening houden met Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:30

mysa schreef:
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus ik weet niet of het genoemd is, maar afgelopen week stond er in de wetenschapsbijlage van nrc dat er een vergelijkend onderzoek is gedaan m.b.t. spastische darm. Twee groepen mensen, de ene groep kreeg de gebruikelijke medicijnen, die vaak worden voorgeschreven, de andere groep kreeg pepermuntolie. De laatste groep had heel veel minder last.

toch voor een deel psychisch misschien?
Ik merk bij mezelf dat ik wel degelijk lichamelijke klachten heb, maar dat het idd voor een deel psychisch is, dat bekende kringetje wat ik maar niet doorbroken krijg Scheve mond

Cyntje; dat heb ik ook, het is vervelend m steeds rekening mee te houden, maar er zijn periodes dat het me echt heel erg belemmerd, en dat ik zowat nergens meer heen durf. De laatste paar weken is het echt op z'n ergst Verdrietig ..wil dan ook wel hulp zoeken richting de altenatieve kant, hypnotherapie ofzo.. mdat het bij mij voor het grootste deel gewoon psychisch is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:21

Ho, nee, niet psychisch, of misschien ook wel, maar van pepermunt is al heel lang bekend dat het een kalmerende uitwerking heeft op de spijsverteringsorganen, dat is dus nu 'wetenschappelijk bewezen'.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:36

crossmonster: ik heb ook wel geaccepteerd dat ik PDS heb maar het maakt het niet minder pijnlijk.
Net zoals cyntje zegt het belemmert soms echt mijn sociale leven, gewoon omdat ik dan zoveel pijn heb dat ik liever thuis in vertrouwde omgeving ben of op de wc.