Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:57

Wat ik als NT heeeeeel vervelend vind aan mijn vriend:
Hij kan de in mijn ogen nutteloze details wel onthouden en ook in mijn ogen nutteloze vragen stellen erover (bv: welke maat velgen heeft jullie nieuwe auto Clown) maar een simpele afspraak vergeet hij of belangrijke dagen (zoals verjaardagen Nagelbijten / Gniffelen).
Of ruzies die wij hebben gehad... Dat is voor hem wel fijn, maar voor mij reuze vervelend als ik dan zeg: weet je niet meer waar wij het gister over gehad hebben? Nee! Maar hij kan wel de kentekens opnoemen van de auto's die hij onder handen heeft genomen die dag Nagelbijten / Gniffelen
En bedankt schat Clown Haha!

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:04

Grappig, word net op dit topic gewezen door iemand..

Hier een rasechte autist ter uwer beschikking..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:13

*krijgt allerlei beelden voor zich met leliev als proefkonijn* Haha!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:17

Leliev schreef:
Grappig, word net op dit topic gewezen door iemand..

Hier een rasechte autist ter uwer beschikking..

Ik WIST het Haha!, vraag me niet waarom, maar jij hebt van die acties Clown Welkom welkom Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:19

hahaha ik dacht het ook al alwiene! Haha!
Al kon ik er op het moment niet mijn vinger op leggen wat er nou precies was Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:20

Ik 'ken' leliev alleen van de badeendjes Clown

Zie ook al diverse experimenten voor me, denk soms te veel in plaatjes Tong uitsteken

edit: typo
Laatst bijgewerkt door snowdon op 26-11-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:22

Ik ook...
Laatst had iemand het over de bh van zijn moeder. Ik riep gelijk al ieeeeee! zag het al helemaal voor mij...
Visualiseren is niet altijd even praktisch Nagelbijten / Gniffelen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:28

Hier nog zo'n beelddenker Ja Meestal geweldig, maar soms... Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:30

Als iemand al het woord: tepelhaar, zegt lig ik al onder de tafel Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:32

Tsja, op de gekste plaatsen kan je haren vinden hoor Tong uitsteken
Zie t dan ook gelijk voor me, nog in de meest extreme vormen ook.... iek

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:33

Whuhaha, ik kan me er dus ook echt niks bij voorstellen dat de meerderheid van de mensen bij het horen van een woord blijkbaar het woord voor zich zien en niet een afbeelding? Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:33

Ja onvoorstelbaar idd Clown

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:35

Plaatjes denken is gewoon veel leuker en handiger, daarom doen we het Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:37

haha nou ik ken gelukkig heel veel mensen die wel een afbeelding voor zich zien, maar ik zie het alleen wat eerder of juist bij hele andere woorden Clown
Bij niet alle woorden denk ik 'ieeee' of zie ik het voor mij en zij dan juist wel Tong uitsteken
En zijn net zoals ik rasechte NA Tong uitsteken
Maar bij lichamelijke woorden reageer ik direct!
hahahaha
Vooral bij rare jakkie woorden zoals tepelhaar inderdaad Nagelbijten / Gniffelen of navelpluis Clown

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:52

He,
mijn oudste broer heeft ook autisme.
hij is hoogbegaaft autist.
hij heeft pdd-nos.
ik merk het wel maar ik beschouw hem niet als ziek of anders .
hij is gewoon mijn broer .
veel vinden van wel en daar kan ik slecht tegen.
ik vind het super dat julie hier een topic over starten.
ik merk het allenbij me broer omdat hij weinig/geen vrienden heeft.
veel zich terug terkt achter de pc.
en niet reageert als je zegt doe maar wat .(als hij bijv. vraagt of je wat wil drinken.
ook als de plannen opeens verandere is het neej ik ga niet of hij gaat naar boven om rustig te worden.
alles hier in huis heeft ook structuur .
alles blijft het zelfde en word niet veranderd nee is nee en jah is jah.
ik vind het wel fijn.
vroeger sloeg hij me wel vaak omdat ie niet andere emoties naar me kon uiten maar zins hij op een andere school zit is dart veranderd.
hij zit nu op het altra daar word hem geleerd om om te gaan met zijn gevoel enzo.
ook heeft hij een tijd geblowt omdat dat rust geen in een hoofd van een äutist

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:03

Leuk man, een terrorist in ons midden! Haha! Haha! Haha!
God wat heb ik gestrekt gelegen toen met dat speelgoedgeweer! Huilen van het lachen

In beelden denken?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Of heb ik het gewoon niet in de gaten dat ik in beelden denk? Nerd

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:08

Als ik tegen jou 'Boom' zeg moonfish, wat zie jij dan voor je in je hoofd? het woord BOOM of een ding met stam en blaadjes gras, vogeltjes Nagelbijten / Gniffelen

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:16

Wat een geweldig topic is dit Haha! Ik had het al eens gelezen zo'n tig pagina's terug..
Mijn zoontje vanaf vandaag 12 jaar en heeft PDD-Nos, hij is erg introvert, en heeft het sociaal emotioneel vrij moeilijk..

Ik vindt het fijn om jullie verhalen te lezen, het geeft me als moeder zijnde een soort "rust"

Komende schooljaar gaat hij de wijde wereld in, op naar de middelbare school, ik vindt het volgens mij enger dan hij Knipoog

Mag ik vragen of jullie naar een gewone school zijn gegaan of naar een speciale school met extra begeleiding / kleiner klassen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:38

siena1 schreef:
Mag ik vragen of jullie naar een gewone school zijn gegaan of naar een speciale school met extra begeleiding / kleiner klassen?

Gewone school, had toen nog geen diagnose. Ouders zijn wel de hulpinstanties af gelopen, zowel kinderpsycholoog die aangaf dat er inderdaad iets fout zat, maar geen toegang kreeg van mij en ook geen naampje eraan kon geven. Riagg die alleen het huwlijk van mijn ouders probeerde te slopen, want daar moest wel iets fout zijn en mij nooit heeft willen zien. Ouders zijn daar logischerwijs pissig vertrokken, immers dochter ging alleen slechter en hulpverlener doet niks. PPI als begeleiding tijdens laatste paar jaar middelbare school, deed goed hun best, maar kregen ook geen toegang.
Balletje is pas augustus vorig jaar gaan rollen en ik heb nu sinds feb. dit jaar officieël een diagnose asperger.

Nu is met de ellende van ontslag na ongeluk (baas heeft mij gezond gel*ld om mij te kunnen ontslaan, en vertikte mij ziek te melden bij UWV toen dat niet bleek te lukken) Nu nog steeds financieële ellende. WW, geen recht ivm ziek = niet beschikbaar voor werk.
ZW, zou beter zijn, dus benadeeld werkgever, dus geen recht, rechtszaak loopt, uitslag onzeker.
Wajong, u heeft gewerkt, dus u kunt werken (flink veel fout gegaan, ook met vroegere baantjes + contract voor onbepaalde tijd, dus niet zomaar eruit te gooien) bezwaar loopt nog.
Bijstand, u hebt uw spaargeld te snel opgemaakt, nl niet volgens bijstandsnorm (dus ik had een jaar geleden al moeten voorzien dat ik in de bijstand zou belanden en hoeveel ik dus zou mogen uitgeven?!), dus ook moeilijk (dit loopt nog).

Rond je 30-ste instorten en de balletjes niet meer in de lucht kunnen houden schijnt trouwens normaal te zijn voor autisten die tot dan toe schijnbaar normaal functioneren konden volhouden. Helaas hebben de officieële instanties en gemeentes 0,0 kennis en inzicht over autisme en zeker als dat niet overduidelijk zichtbaar is bij de eerste keer dat je er voet over de drempel zet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:04

Alwiene schreef:
Als ik tegen jou 'Boom' zeg moonfish, wat zie jij dan voor je in je hoofd? het woord BOOM of een ding met stam en blaadjes gras, vogeltjes Nagelbijten / Gniffelen

Ik zie niks? Clown
Of ik besef het niet, Kan ook? Nerd

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:10

Mijn zusje heeft ADD, en ik loop stage bij een bedrijf dat vooral met kinderen met autisme werkt.
Ik ben er hierdoor een hoop dingen over gaan leren, het is inderdaad niet erg bekend en sommige dingen weet ik nog steeds niet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:56

tamary, je verhaal klinkt beangstigend....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:03

Ik heb van de week toch maar de stap gezet en ben op gesprek gegaan bij een lerares van mijn vroegere basisschool. Zij heeft ooit tegen mijn moeder gezegd dat ze mij moesten laten testen op autisme en dat ik volgens haar asperger zou hebben. omdat ik toch af en toe behoorlijk met mezelf in de knoop zit, tegen de nodige dingen aanloop en me altijd al anders dan anders heb gevoeld heb ik toch maar de stap genomen. al is het alleen maar om te weten hoe het komt dat ik ben zoals ik ben. ze heeft me duidelijk uitgelegd wat het is en verteld waarom zij dacht dat ik het had. erg verhelderend. er komen nu allerlei dingen boven tafel waar de autisme hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van is.
het blijkt nu ook dat deze lerares er toch meer verstand van heeft dan ik gedacht had. ze blijkt haar diploma's te hebben om iemand te testen op autisme en ook hierin verder te begeleiden.
vanaf volgende week ga ik hiermee beginnen en dan gaat zij mij proberen handvatten en oefeningen te geven in hoop dat ik er wat makkelijker mee om kan gaan en het leven wat makkelijker voor mij wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:43

Mijn vriend heeft op een speciale basisschool gezeten, maar dat was de stomste keuze ooit. Enige wat ze daar leerden was spelen! Hij is nu 21 en kan nog niet eens rekenen en qua taal kan hij wel dyslectisch zijn zo dramatisch.
Hij had daar wel een kleine klas, maar die telden wel voor 40 Nagelbijten / Gniffelen Op stoelen springen, tafels gooien etc... dus geen leeromgeving en de school richte zich dus ook alleen op het spelen en uitleven.

Middelbare school was daarom bewust een reguliere school, wel praktijkgerichte vmbo Lachen Hoewel hij een mega achterstand had die niet was in te halen, heeft hij het toch netjes gehaald (mede door zijn goede cijfers in vaardigheidsvakken en leraren die hem sja toch maar goede cijfers gaven vanwege de inzet ipv resultaat).
Mijn vriendin is echter wel naar speciaal onderwijs gegaan, maar vond het een ramp. Heeft met moeite het vmbo gedaan door het onrustige klimaat.Zal niet op alle scholen zo zijn, maar daar was veel drugsgebruik doordat er zoveel probleemkids waren.
Daarna heeft ze op het vavo met gemak haar havo gehaald en doet nu hbo! Haha!

Dus als je zoon het aankan, probeer regulier onderwijs! Lachen

Onderzoeken hadden ook aangetoond dat kids met een achterstand (om het maar zo even te noemen) juist beter presteren op een reguliere school dan op een speciale school. Maar als je kind hoogbegaafd is, is speciaal onderwijs meer aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:46

Ik heb 2 jaar op een ZMOK-school gezeten, voor mij was dit ideaal! Ik was nog steeds wel het buitenbeentje, maar niet meer zo erg als anders.

Er werdt extra aandacht aan mij besteedt, en ik kreeg extra opdrachten omdat de rest te makkelijk was Nagelbijten / Gniffelen