hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bolivia

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:04

xMarit schreef:
Marigold schreef:
joehoe!
ik heb mn boek
het heet hoogsensitieve personen in de liefde,
hoe ga je om met relaties als de wereld je overweldigd.

schrijver: Elaine n. Aron.

Wij hebben van haar het boek: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd. Moet het alleen nog lezen Tong uitsteken

Wij hebben ze thuis allebei, heb ze zelf nog niet gelezen, mijn moeder wel en die heeft me er meer over verteld Lachen

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:45

Ik ben ook hoog sensitief.Dat wist ik al maar van de score schrok ik wel even, had ik niet verwacht.Ik kwam uit op 21.
Bij een heleboel stellngen dacht ik...JA dat heb ik ook!
Wat ik zelf een lastige vind is het gevoelig zijn voor geluiden maar ook voor licht.Ik heb ook regelmatig last van hoofdpijn omdat ik licht gevoelig ben.Mijn ogen zijn helemaal goed,daar ligt het niet aan.
En ik ben meestal de eerste die iets ruikt, dan heeft de rest nog niks geroken.

Mijn zwager heeft het ook en die is echt heel hoog sensitief en hij heeft er wel enorm veel last van.Helaas kan de psych hem niet helpen en zag het als probleem veroorzaakt door de ouders.Niet logisch want zijn ouders zijn supermensen.
Mijn zwager voelt sferen heel goed aan en dat zorgt er voor dat hij zich nooit ergens thuis voelt.Zelfs in zijn eigen huis soms niet.Er hoeft maar iets negatiefs te hangen en hij voelt zich rot.Ook lichamelijk.Hij wordt misselijk en moet overgeven.
Hij kan ook niet tegen de zon of tegen de kou.Het is erg lastig voor hem en zijn ouders.
Dus mocht iemand nog een goede therapeut weten die hsp uitstekend begrijpt.Ik hoor het graag!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:12

Licht ook inderdaad, het licht ook een beetje wat voor licht. Want de gewone lichten hier in huis zijn geen probleem.
Ik heb trouwens ook erge last van heimwee (ook als ik met mijn eigen gezin om vakantie ben). Zou dat ook met hsp te maken kunnen hebben of is dat weer iets anders?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:33

nou,
inmiddels me wat meer verdiept in het fenomeen HSP, en ik weet nu zeker dat ik dat ben.
en ook HSS (high senstion seeker), die combinatie is niet fijn,
maar ik begrijp hierdoor wel veel meer van mezelf!
de combinatie voelt ongeveer aan alsof je je ene voet op het gaspedaal hebt, en de andere op de rem.
ik ben wel vaker uit tests gekomen als persoon met erg tegenstrijdige persoonlijkheids kenmerken,
nu snap ik waarom Clown

goed, (h)erkenning is 1 ding, nu nog leren hoe ermee om te gaan..

wat ik nou toch weer heb,
echt niet normaal vind ik zelf,
laatste tijd best veel stress gehad, en ik ga dan gewoon door,
en ik dacht dat alles oke was, totdat ik sinds gister ineens klachten heb,
kortademig, keelpijn, pijn met ademhalen, en hartkloppingen bij elke beweging die ik maak..
ik was echt bang! Scheve mond

dus toch maar ens naar de huisarts, en wat bleek, was pure spanning, anders niks!
zo raar heb ik het nog niet eerder meegemaakt!
ik denk dat het een soort van hyperventilatie was..

hebben jullie dat ook wel eens, en zo ja, hoe krijg je dat dan weer weg??

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:03

Ik heb ook zo iets gehad.
Op een gegeven moment at ik erg weinig door alle spanning enzo, had gewoon weinig trek meer, waardoor ik afviel en een lage stofwisseling kreeg en een beetje ondervoed raakte (mijn lichaam neemt al slecht vitaminen op) en zo raakte ik in een neerwaartse spiraal. Toen op een gegeven moment kreeg ik een hele langzame hartslag, en ik had het altijd koud (toen ik een keer ziek werd was mijn lichaamstemperatuur 35,4 .. niet echt normaal lijkt mij)
Toen bedacht ik me dat het misschien toch maar beter was dat ik naar de huisarts ging!

Ik heb het weggekregen door mij zo min mogelijk druk te maken. Ik stopte met mijn verzorgpony's en ging alleen nog maar naar school als intensieve bezigheid. Mijn moeder sleurde me mee naar een acupuncturist. Geen ik kon me daar in ieder geval een half uurtje helemaal relaxen ik kreeg dan een warmtedeken over me heen met een stuk of 10 naaldjes en dan werd het licht uit gedaan en de deur dicht om de 'energieen Clown' in te laten werken, maar het lag eigenlijk wel heel lekker Haha! De dag erna was ik dan heel moe maar de rest van de week had ik wat meer energie

Mijn meoder heeft hetzelfde gehad toen wij er nog niet waren, toen ze met te veel bezig was (15 km heen en terug naar haar werk, verbouwing, verhuizing, duiken, sportschool etc.)
Toen stopte ze met haar werk, duiken (en daarbij de sportschool) en ging rustiger aandoen. En toen ging het over (en werd ze zwanger van mij Clown want toen ze zich zo druk maakte wou dat ook niet lukken)

Te veel spanning en stress is echt slecht.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:11

Marigold ik denk ook dat je even wat rustiger aan moet doen dan .. Ik heb het nu ook vreselijk druk met school, nog allemaal losse dingen en mn verzorgpaard gaat zaterdag weg en dat kost allemaal heel veel energie dus ben al 2,5 week ziek. Vandaag lekker thuis gebleven, alles losgelaten, school beetje bijgewerkt en morgen weer kijken of het goed gaat Lachen

Ik slaap ook heel slecht als ik stress of druk heb .. ik slaap om half 12 eindelijk in (al lig ik om half 10 in bed, maakt niet uit) en om 7 uur word ik alweer wakker Nagelbijten / Gniffelen, maakt niet uit of ik uit kan slapen of niet. Echt heel irritant hopelijk is het snel voorbij Clown

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:33

Ik had 19 keer ja, maar ik geloof niet zo sterk in internet testen. Wel is er sinds kort ADD geconstateerd bij mij.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:32

Wat is HSS?

@ Fair, nee daar geloof ik ook niet zo in haha. ADD is toch heel wat anders of niet? Dat is toch dat je chaotisch bent in je hoofd? Dat je je niet goed kan concentreren enzo?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 23:58

High Sensation Seeker, dat is HSS

dus dat je snel verveelt bent, risico's wilt nemen om dingen mee te maken, impulsief bent,etc.
terwijl HSP je juist erg op de rem houd.
lekkere combinatie maar niet heus Tong uitsteken

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:21

ik had 14 vragen met JA geantwoord. kan best hoor, als kind enn u nog heel gevoelig. mijn moeder is waarschijnlijk ook hoogsentitief. we hebben het er wel eens over gehad.

sommige dingen waren wel heel herkenbaar. van zenuwachtig worden als mensen op je letten en zo.. niet tegen fel licht kunnen..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:55

Marigold schreef:
High Sensation Seeker, dat is HSS

dus dat je snel verveelt bent, risico's wilt nemen om dingen mee te maken, impulsief bent,etc.
terwijl HSP je juist erg op de rem houd.
lekkere combinatie maar niet heus Tong uitsteken

Wat een rare combinatie haha Tong uitsteken je zou denken dat je dan dus precies weer in "evenwicht" bent

Vork

Maar dan ben je soms dus heel terughoudend en de andere keer heb je een impulsieve actie .. lijkt me een moeilijke combi idd ..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:37

met sferen heb ik het niet zo. Ik heb wel dat ik dus met geluiden héél gevoelig ben.
En met geuren ook echt héél gevoelig. Ik ga ook snel over mijn nek van bepaalde geuren. En van harde geluiden kan ik paniek van binnen voelen.
Verder ben ik trouwens ook erg verlegen. Maar zodra je me kent, het tegenovergestelde *LOL*

Nu wil ik toch wel weten hoe je er achter kunt komen of je HSP bent..[/quote]

Hee ja ik ben het hoogswaarschijnlijk ook en ben ook eerste instantie verlegen maar als je me kent echt heel erg druk Vork

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:03

had 20 vragen met ja...

ik weet niet wat ik ervan moet denken..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:17

mariz schreef:
had 20 vragen met ja...

ik weet niet wat ik ervan moet denken..

Misschien gewoon een boek erover lezen ofzo? Een internet testje zegt natuurlijk niet alles Knipoog

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:23

ja dat is waar, zal eens kijken van het weekend in de boekhandel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:28

*zwaait*

hier nog een.
Ik had op die test 18 gescoord.
Ik háát uitgaan, al die indrukken, emoties, beuh.
Ik blijf lekker thuis zitten, dan kan er ook niets mis gaan.

Ik pik heel snel stemmingen op, zowel van mensen als van dieren. Ik kan hier alleen nog niet heel goed mee om gaan. Ik denk altijd negatief in over mezelf. Voorbeeldje: Als ik een negatief gevoel oppik bij iemand denk ik altijd dat ik iets fout heb gedaan.

Ook na een dagje school, stage of een drukke plek zoals concoursen, beursen oid, moet ik altijd een hele dag bijkomen.
Ik zweer inmiddels bij Bach Rescue, dat helpt enorm bij dit soort dagen, als je even geen lucht krijgt.
Ook heb ik het boek over HSP van Elaine Aron en die helpt me ook wel. Ik kan nu beter 'nee' zeggen tegen dingen.

Ik vind het wel lastig om het HSP aan anderen uit te leggen, die wimpelen het vaak af naar het rijk der fabelen en dan voel ik me echt gefrustreerd.. .

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:45

Ja dat uitleggen vind ik ook altijd lastig .. meeste weten het ook eigenlijk niet van mij Tong uitsteken Maar meestal snappen ze het wel als je begint over dat je extra gevoelig bent voor dingen en dat je daardoor je soms moet afsluiten voor die dingen.

Ik was ooit bij een haptotherapeut en die zei: HSP kan je vergelijken met ADHD. Met ADHD krijg je ook teveel prikkels binnen maar word je er juist heel druk van. Een HSP-er krijgt ook teveel prikkels binnen (of pikt ze beter op) maar sluit zich dan eerder af.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:47

een HSPer kan zich niet voor prikkels afsluiten hoor Knipoog
je kan zorgen da je niet te veel binnen krijgt.
als ik merk dat het me te veel wordt dan ga ik even ergens heen waar het heel stil is, dat gebeurt vooral met verjaardagen, enz.
daar heb ik zo'n hekel aan...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:01

Ik kan weer merken dat me een hoop afspraken te wachten staan. Kan moeilijk in slaap komen en ben zo onwijs hyper, niet normaal man

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:45

Verrek ja, dat heb ik ook! Ik heb nu standaard mijn mini-laptop naast mn bed liggen met agenda erin en een tekstverwerker. Kan ik gelijk opschrijven wat me bezig houdt en dan gaat het meestal wel.

Maar gisteren heeft t ook twee uur geduurd voordat ik sliep. Eigen paardjes die net een week bij je staan zorgen voor een boel stress, toch Tong uitsteken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:49

Je woont bij mij in de buurt Clown

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:59

check Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:59

Ik wil mijn eindscriptie voor de pabo over hoogsensitiviteit bij kinderen in de basisschool leeftijd doen, zijn hier ouders met hoog sensitieve kinderen?

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:48

Ik heb 22 Ja
als je er dingen op internet over zoekt lijkt het alsof ze over een enge ziekte praten Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:24

dat is het niet, het is gewoon een grote gevoeligheid voor prikkels, sferen etc.
ik zelf vind het heel verhelderend dat ik van hsp gehoord had,
het verklaart zo veel, alleen nu is het nog de kunst om er goed mee om te gaan,
dus om dingen voor te zijn, op tijd rust in te voeren, etc etc..