Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:21

Hechtingen deden bij mij ook zeer maar is vanzelf minder geworden nu trekken de littekens soms nog een beetje maar je moet de huis erop van het begin af aan proberen te masseren om het los te houden. ik heb 2 weken geleden voor t eerst weer gereden en ben 2 juni geopereerd is dus binnen 4 maanden weer, zelfs gesprongen vorige week zonder pijn.. Je voelt het erna wel maar dat zal voorlopig blijven.. Ik ben blij iig!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:55

Ik doe het nu ook elke keer masseren en doe er uiercreme op, zodat het soepeler wordt. Werkt volgens mij wel :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:31

De tip die ik kreeg van mijn fysiotherapeut was om de littekens in te smeren met vitamine E zalf. Spul stinkt verschrikkelijk, ruikt een beetje naar oude rubberen laarzen, maar, werkt wel. :j
Zolang je nog open wonden heb, moet je het er voorzichtig omheen smeren zodat het niet in de wond zelf komt. Een open wond is dus een wond waar nog bloed uitstroomt. Zodra er een korst opzit kan je het er wel opsmeren.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:59

ik had bio oil dat is huisolie voor littekens werkt ook goed

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:18

Goed dat ik dit allemaal lees :). Ik heb hier wel Zwitsal al staan, omdat door de brace mijn benen erg droog worden (omdat er zo'n soort panty onder zit). Maar uierzalf, moet toch vandaag naar de winkels... brrr ik ben vrijdag aan de beurt, vind het wel spannend (omdat niet alleen mijn kruisband stuk is, maar ook meniscus aan 2 kanten afbrokkelt en verder moet hij kijken of er nog iets mis is). Hopelijk valt het allemaal mee :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:36

tja kom ik aan ik ben afgelopen dinsdag wederom geopereerd. Dit keer niet mijn knie maar mijn galblaas is verwijderd met een heel zooitje stenen. Was net klaar met revalideren van mijn knie krijg ik dit er achter aan.
Niets aan te doen.Dus daar mag ik nu weer van revalideren dat was de 4de operatie dit jaar .

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:22

Hey Fenja, ik ben ook geopereerd aan mijn galblaas alleen voor de tijd van mijn knie. Ik snap je dus goed... heel veel sterkte meid!

Ik ben vrijdag geopereerd... Ik had niet gehoord dat ik de narcose kreeg, dus ik voelde me raar worden, en ik moest huilen omdat ik schrok (ik ben bijna blind dus zag ook niet dat ik dat spul binnen kreeg). Dus werd huilend wakker; ook met veel te hoge bloeddruk en hartslag waar ik medicatie voor moest. Maar ben daarna goed opgevangen en goed opgeknapt. Wel waren er paar zenuwen gekneusd, dus had paar dagen geen gevoel in mijn enkel/voet. Dat was even schrikken; nooit meegemaakt..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:10

Fenja: Balen dat je nu aan je galblaas bent geholpen.
Een stalgenoot van mij is daar vorige week aan geholpen, zij had erna er wel flink last van.

Madeira: Kan me voorstellen dat je schrok omdat je niet wist dat je de narcose kreeg. Fijn dat je daarna wel goed opgevangen bent. Nu kan het revalideren beginnen!

Ik ben net bij de orthopeed geweest. Operatie is 2 wkn geleden. Balie medewerkster ging de hechtingen eruit halen. Ze vond mij goed lopen en vond dat m'n been er dun uitzag. Orthopeed was ook erg positief! Vond mijn been ook dun. Hij zei dat ie verwacht dat ik over 4 wkn zonder krukken gemakkelijk kom binnen lopen.
Heb straks voor het eerst fysio, ben benieuwd :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:15

Libertylove, wouw dat klinkt goed meid! Hoe doen ze dat, hechting eruit halen? Gewoon doorknippen ofzo? Heb me er echt geen beeld
bij. Heb je nu pas voor het eerst fysio? Ik moest dat gelijk de 2e dag toen ik in het ziekenhuis lag..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:45

Ik heb wel fysio in het ziekenhuis gehad, de dag na de operatie.
Hechtingen verwijderen viel reuze mee. Weet niet hoe er bij jou gehecht is?
Bij mij is het grotendeels binnenin gehecht, zat alleen aan de boven- en de onderkant een knoopje en daaronder hebben ze het doorgesneden. Ik voelde er niks van, kieteld hooguit een beetje.

Fysio net viel mee. Moest zonder krukken lopen. Dat is echt raar, want je denkt dat je er nog steeds doorheen gaat. Ging steeds beter. Mag nu in huis zonder krukken lopen.
De verwachting is dat ik over 3 mnd weer mag paardrijden! :D

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:50

Libertylove schreef:
Ik heb wel fysio in het ziekenhuis gehad, de dag na de operatie.
Hechtingen verwijderen viel reuze mee. Weet niet hoe er bij jou gehecht is?
Bij mij is het grotendeels binnenin gehecht, zat alleen aan de boven- en de onderkant een knoopje en daaronder hebben ze het doorgesneden. Ik voelde er niks van, kieteld hooguit een beetje.

Fysio net viel mee. Moest zonder krukken lopen. Dat is echt raar, want je denkt dat je er nog steeds doorheen gaat. Ging steeds beter. Mag nu in huis zonder krukken lopen.
De verwachting is dat ik over 3 mnd weer mag paardrijden! :D

Ahh super dat fysio goed ging en dat je over 3 maanden waarschijndeiljk weer mag rijden! :D

Oke, ja ik heb zeg maar 4 kleine wondjes, (echt heel klein gaatje) en daar zitten volgens mij geen hechtingen in. En 1 hele lange, van je vinger lang zeg maar onder je knie, daar zitten er wel een paar in. Bij mijn galblaas operatie hebben ze het open geknipt bedenk ik me nu. Dat is waar ook. Dat voelt niet pijnelijk.

Lijkt mij ook raar om weer zonder krukken te mogen lopen. Ik loop voordat dat mag waarschijndelijk bijna 3 maanden met krukken/zit in de rolstoel (laatst te hard doorheen geklapt). Ik zou ook bang zijn er doorheen te zakken..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:03

Zo, das al een tijdje geleden ......

Hoe gaat het met jullie pootjes?
Ik heb vorige week voor t eerst weer op mijn arabiertje gezeten *\o/* (en lag er bijna meteen weer af want ik moest opstappen met een krukje en dat vond meneer raar/eng :D )

Het voelde wel raar maar toch ook vertrouwd! Heb de eerste keer alleen wat rondjes gestapt met lange teugel. Gister heb ik hem voor het eerst weer wat losgewerkt in de stap. Ik merk/voel het alleen wel als ik mijn linkerbeen aanleg. Gewoon met knie tegen het zadel is geen problee, maar als ik been geef met onderbeen, dan is dat wat gevoelig.
Maaaar ik heb er weer op gezeten en volgende week ga ik met stalgenoot een stap bosrit maken heb er nu al zin in!!!!! :j

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:41

Bij mij gaat het hardtikke goed. De operatie is ong. 6 wkn geleden.
Ben sinds vorige week al weer langzaam aan het werk. Heb nog steeds 2 keer in de week fysio. Mag zoals het er nu uitziet deze week of volgende week op het paard stappen :D
Paard wordt gelukkig wel door anderen gereden, dus verwacht geen problemen :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:55

Ja, mijn paard gelukkig ook en die 2 is een hele leuke combi en ze gaan ook lekker met de wedstrijden. Vind t gewoon zonde/sneu om hem zelf weer te gaan rijden.... :=

Maar ja, ik had alle banden in/om mijn knie compleet kapot en achterste kruisband flink ingescheurd dus vandaar dat ik langer moest wachten met weer op t paard stappen en t zou ook nog wel even duren voor ik hem zelf weer (volledig) kan rijden dus zeker tot die tijd, start mijn bijrijder mn paardje maar lekker door op concour!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:55

Uthrick, wouw super zeg dat je weer hebt paardgereden :D Hoe lang is het geleden dat je bent geopereerd?

Libertylove, wouw al na 6 weken weer paardrijden! Super joh :) Mijn paard word inderdaad nu ook door andere gereden.

Bij mij is het nu een maand geleden dat ik ben geopereerd, dus niet aanstaande vrijdag maar daarop mag ik zonder krukken lopen :D En kan ik dus weer met mijn geleidehond eindelijk weer naar school (ga nu met een taxi).

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:09

Ik ben eind april dit jaar geopereerd maar zoals hierboven gezegd waren zowel voorste kruisband, mediale band en de meniscus compleet afgescheurd en de achterste kruisband ingescheurd. Daarbij hadden botsplinters het "zachte" weefsel beschadigd dus dat verklaard de lange(re) revalidatie.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:27

Uthrick: Jeetje hoe heb je dat voor elkaar kunnen krijgen?
Hebben ze dat allemaal in één keer gemaakt?

Madeira: Fijn dat je volgende week vrijdag zonder krukken mag lopen! :)

Ben wel blij dat mijn paard door anderen gereden kan worden. Normaal gesproken is ze niet zo makkelijk, maar nu ze drachtig is vindt ze alles best :=

Na 6 wkn paardrijden is trouwens wel erg snel. Hij zei eerst dat ik 3 mnd na mijn operatie mocht paardrijden ...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:21

Paar jaar geleden is met skiën al een mensicus ingescheurd maar na fysio, spieren trainen en begin met sporten een knieband had ik daar eigenlijk geen last meer van.

Tot dat ik bij een achtervolging (politie, is mn werk :+ ) van een stellage van ruim 170cm sprong en bij de landing mijn knie naar achterklapte. IPV dat ik dus door mijn knieën veerde bij landing, sloeg mijn knie naar achter en daar lande ik vol op. Je hoorde t knappen net of er een rubberen elastic knapt ofzo, heel raar en mn knieschijf zat meteen in de knieholte :Y)
Eerst dacht de orthopeed dat alleen de mediale band en meniscus gescheurd waren, omdat die eigenlijk altijd scheuren als je knieschijf uit de kom schiet. Eerst 2 weken gips, toen 6 weken een brace en rust. Mediale band hersteld zichzelf eigenlijk of anders spieren nemen het over maar 8 weken na de "crash" kon de ortopheed mijn knieschijf nog zo met 3 vingers uit de kom drukken.
MRI-Scan gemaakt en daar bleek al snel dat er toch wel wat meer kapot was en botsplinters het kraakbeen irriteerde. Tijdens opereatie zag othopeed dat de achterste kruisband dus ook een - zoals hij zelf zei- een beste opdonder gehad had. Kreeg spontaan een preek waarom die politie en leger mensen toch altijd zo verdomde hard en koppig voor zichzelf waren en niet gewoon toegaven dat ze best wel pijn hadden ;)

Maar goed, zo kwam het dus...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:27

Tegen mij zeiden ze dat ik na 9 maanden weer mag sporten/paardrijden enzo.

Utrick, balen zeg wat er allemaal is gebeurt :(:)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:29

*schopt dit topic weer omhoog* :o

Hoe is het nu met jullie knieen meiden?

Voor mij was het gisteren 2 jaar terug dat ik mijn nieuwe kruisband heb gehad en vandaag 13 maanden dat de schroef eruit is. En na de nodige opstart problemen, zoals jullie misschien nog wel weten, moet ik zeggen dat het nu super gaat!

Het door mijn knie heen zakken gebeurd, zeg maar, niet meer. Ook voelt mijn andere knie nu veel beter dan voor de operatie omdat deze niet meer al het werk hoeft te doen doordat mijn slechte knie ontlast moet worden.
Het enigste wat ik nog wel kan merken is dat bij zeer koude temperaturen (-5 en lager) mijn knie wat gevoeliger is en dat ik dan wat sneller pijn heb. Maar, niet zo veel dat ik pijnstillers moet nemen hoor. Het voelt dan gewoon alsof ik iets te veel heb gedaan, vooral met traplopen kan ik het dan merken.

Daar waar de schroef heeft gezeten zit nog altijd een gat / deuk in mijn bot en is het ook gevoelig als ik erop duw. Alsof er een blauwe plek zit. Maar, zolang ik er niet aan zit, heb ik daar geen last van. Niet aanzitten dus. ;)

De littekens zijn nog steeds niet mooi weggetrokken (vooral die lange onder mijn knieschijf) maar ja, het is natuurlijk ook "pas" 13 maanden terug dat het voor het laatst open lag. En aangezien ik toch geen korte broeken / jurkjes mens ben, maak ik mij daar niet druk over. :D

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:23

MandyR, ik zat er ook nog aan te denken van de week om hier nog een berichtje te plaatsen, toevallig :D ik ben 9 oktober 2009 geopereerd. Ik snap wat je bedoelt. Nu het koud is, lijkt het wel of mijn knie wat stijver is (?) Maar over de schroef eruithalen; volgens mij hoef ik dat niet? Tenminste niets over gehoord. Ze hebben mijn hamstring gebruikt als kruisband, geloof ik. Jammer dat je de litteken nog goed kunt zien, zou vast nog wel wat meer wegtrekken :j Fijn dat het beter met je gaat, ik zak inderdaad ook niet meer door mijn knie heen en ben ik erg blij mee :D kun je ook weer gewoon alles doen? Of heb je er dan nog wel last van?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:21

De schroef zou er in principe ook niet uit gehaald moeten worden maar, ik bleef er last van houden en kon daardoor ook niet fatsoenlijk trainen.
Een half jaar na de operatie was ik op controle en werd er ook gezegt dat die schroef vanzelf op moest lossen en dat het dan beter zou gaan. Een paar maanden later was ik weer op controle en het ging nog steeds niet beter dus toen is er besloten dat hij er maar operatief uit gehaald moest worden. Hij heeft er uiteindelijk 11 maanden ingezeten en na het verwijderen ging de revalidatie ineens met sprongen vooruit. :j

Ik kan nu gewoon alles weer doen. Dat deed ik voor de operatie ook al maar, dan met pijn / angst om pijn te gaan krijgen. Zo af en toe nog wel wat gevoelig maar, ik heb er natuurlijk wel jááááren mee gelopen dus die slijtage blijf ik toch houden.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:03

Hoi

Hier ook weer even een teken van leven van mijn kant. Gaat bij mij opzich goed, al heb ik dus wel te veel kraakbeen ontwikkeleing wat " ooit" weggehaald moet worden. De orthopeed wil liever niet 2 best grote operaties binnen 1 jaar doen, dus daar wachten we nog even mee tot ik er écht last van krijg.
Ik merkte vooral met de gladheid van afgelopen weken dat mijn knie veel stabieler is en ik er niet meer doorzak. Ik kan ook weer op mijn kniëen zitten maar aan sommige dingen moet ik nog even niet denken. Zoals springen op een trampoline of van iets hoogs afspringen. (Al heb ik vorige week wel in de kroeg op een liedje mee staan springen :o en dat hield mijn knie goed )

Maar en schaatsen heb ook dus nog even niet gedaan, durven jullie dat al aan, of zie je dat ook nog even niet zitten?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:40

Ik heb nu dus ook een schroef die eruit gehaald moet worden net als Mandy. Vorig jaar eind januari geopereerd en blijf er last van houden.
Heb 2 weken geleden wel weer geskied en dat ging super. Alleen in de cross krijg ik aan het einde problemen, mede door de klappen die ik op moet vangen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:46

MandyR, op die manier :j ja, als je er last van houdt heeft het natuurlijk ook geen zin. Ik heb de nieuwste techniek gehad, zover ik weet zit er geen schroeven ofzo in mijn knie. Fijn dat het nu weer goed gaat :D

Uthrick, ik mag nog niet springen enzo (9 oktober 2009 geopereerd) maar ik snap wel wat je bedoeld. Hier was natuurlijk ook glad, en zakte er ook niet doorheen ofzo echt super :D balen dat je nog een operatie moet. Wel goede keuze lijkt me, om daar even mee te wachten. :j

peanutbutter, wanneer was jij ook al weer geopereerd? Balen dat je ook last had van de schroeven. Fijn dat het nu goed gaat :) met crossen dan minder, maar zou dat altijd zo blijven? Of zou dat nog over gaan?