Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janne92

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:45

Ik had vanacht heel erg pijn maar dat is nu gelukkig weer over.
Ik moet nog 1 keer naar de kaak chirurg en dan hoef ik niet meer te komen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:22

kun je alweer een beetje normaal eten?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:04

Nog even een vraagje:
20/08/2008 heb ik mijn kaakoperatie gehad. Ruim 5 maanden geleden dus.
Ik ben nu grieperig; moet heel erg hoesten, heb lichte koorts, hoofdpijn, etc.
Mijn kaak doet aan de rechterkant ongelooflijk veel pijn, bij eten en praten.
Ik had het de weken hiervoor al, toen ik niet ziek was. Wanneer ik mijn hand onder mijn hoofd deed,
aan de rechterkant/kaak, ging de linkerkant pijn doen. Ook kauwen doet met links beetje pijn.

*Mijn onderkaak is naar voren geplaatst, vastgezet met schroefjes. + kincorrectie*

Heb het idee dat het nog erger is geworden door dat gehoest van de laatste week.
Komt dit iemand bekend voor?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:42

nee dit komt mij niet bekent voor, heb momenteel wel meer last van mijn kaak en ben ook ziek, maar de kaakpijn komt door het reflexmatig veel te ver opendoen van mijn mond met :r

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:12

ik heb een dergelijke operatie gehad op mijn 28ste.

eerst naar de ortho idd. de beugel heb ik ongeveer een jaar gedragen voor de operatie.

mijn ervaring is dat ik geen pijn heb gehad, alleen heel veel zwelling. bij mij is de bovenkaak naar voren en de onderkaak naar achteren gezet. als het goed is trekt het dode gevoel weer weg, ik heb er alleen een klein plekje op mijn kin wat niet goed meer voelt aan overgehouden.

Je moet het niet onderschatten en denken hupsa dat doe ik even. Je kan in de weken daarna je mond bijna niet openkrijgen, dus dat is vloeibaar eten. ik was 10 kg afgevallen... :D das misschien een voordeel :+

Ik vond het allerergste dat ik er echt een aantal weken niet uitzag.... toen ik net was geopereerd herkende niemand me meer , maar gelukkig ging de ergste zwelling wel snel minderen.

Als je heel veel last hebt van je kaken, dan moet je het doen, vraag je aan mij of ik het nog een keer zou doen.... nee... ik was enorm slap en mager geworden, en tuurlijk komt alles weer goed. maar toch.Vond het geen eitje in ieder geval, terwijl ik er heel erg onbevangen inging.

Het enige wat ik nu nog lastig vind is dat ik minder kracht in mijn kaak lijk te hebben, en mijn mond kan nooit meer zo ver open als voorheen.

succes met je beslissing!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:40

Pff jeetje al die verhalen over het afvallen... Voor sommige misschien gunstig maar ik heb daar zelf toch weinig zin in.

Kan nou met die verstandskies trekken ook amper eten wat gelijk resulteerd in weer 2 kilo eraf... Moet er niet aan denken dat dat er 10 worden.. Kunnen ze ook iets doen zodat je niet afvalt? Zoals heel vet vloeibaar eten ofzo?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:56

je krijgt van die nutrilon drankjes ofzo.... die zijn erg vet, en zouden genoeg moeten bezitten, maar ik had ook gewoon geen trek. je kan natuurlijk ook heel veel vette milkshakes gaan drinken enzo....

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:59

ik heb er al 5kg af ! Ja ik kan al weer aardig goed eten, eet cake, en soep met stukje er in, en aardappel puree enz. :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:07

Afvallen viel bij mij toch wel mee hoor!
Je moet gewoon goed door blijven eten, niet bij alles denken dat je dat niet kunt!
Je vindt er handigheid in hoor, in dat eten. Je kunt een hoop dingen gewoon kapot zuigen
of kapot drukken tegen je gehemelte.

Mijn dagen zagen er ongeveer zo uit, de eerste week:
ontbijt: vanilleyoghurt en een geprakte banaan
tussendoor: 5 biscuitjes gedoopt in thee
middag: 4/5/6/7/8 boterhammen met boter zonder korstjes gedoopt in soep
tussendoor: plakje cake + fruitshake
lunch: +-6 opscheplepels aardappels; geprakt+appelmoes en jus en 3 lepels groente (bloemkool, wortel, spinazie)
avond: kiwi, banaan, biscuit, cake, etc.

Ik heb van mezelf al een laag gewicht. Ben 16jaar, 1.74 en toen meestal om en nabij de 55/56 kilo.
Ik heb wel een tijdje 53/54 kilo gewogen na de operatie, maar minder toch echt niet geloof ik.
Mijn ouders zorgden wel dat ik goed at, anders gaat de genezing ook veel langzamer!

Fruit is gezond; banaan en kiwi kun je prima prakken.
Simpele thee biscuitjes dopen in de thee, valt in je mond uit elkaar.
Boterhammen kun je prima dippen/dopen(?) in soep. Beetje op zuigen in je mond en tegen je gehemelte aandrukken en klaar.
Geprakte aardappelen met jus en appelmoes, niks moeilijks aan; schuif je zo naar binnen.
Veel groente kun je pletten met je tong of kapot zuigen; bloemkool, wortelen, goed gaar koken. spinazie slikte ik zo naar binnen
Cake zelfde verhaal, kleine stukjes vanaf breken en op zuigen/pletten met tong.
Tussendoor veel vitaminedrank en vers geperste fruitsappen.

Dus, ik zou je niet zo drukmaken over het afvallen hoor. ;)

Overigens had ik geen fijne operatie hoor; onderkaak gebroken, naar voren geplaatst en vastgezet met schroefjes
en ze hebben een grote plak kin ertussen uit gehaald, anders kreeg ik een mega puntkin.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:13

Oei! Dat is inderdaad niet fijn.
Nou heb me eerste boterham gegeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:50

Bij mij moet mijn bovenkaak er ook aan geloven, ik denk dat mij dus de boel vastgezet wordt, maar nou scheelt het dat ik wel wat kilo's kan missen :P

Had trouwens maandag bericht van de assistente van kc dat ze de boel door hadden gestuurd.. Ze moesten wachten op een fototoestel om die gipsgebitjes van mij op de foto te kunnen zetten voor het opsturen.. (blijkbaar heeft niemand ineens meer een camera thuis :+ ) Zal maandag CZ ff bellen of ze het al binnen hebben..

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:03

Er zijn 2 elastiekjes gesprongen die me kaak op elkaar houden, en kan de elastiekjes niet vinden :(

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:16

Oewww en nu?

Ik heb de fysio gebeld voor een afpsraak, ik kan helaas pas de 26e terecht :n Ik moet maandag de 16e weer naar de ortho.. Toen ik vroeg wanneer mijn beugel er uit mocht, zei hij dat hij ongeveer maandje of 3 nog nodig heeft.. Beter gaat het sneller :D

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:35

Heb ze gelukkig gevonden :)

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:38

Ik heb een brief binnen van mijn orthodontist, maar wat een termen zeg :=

Weet iemand toevallig wat de volgende termen betekenen:

- crowding maxilla
- retrognatie mandibula
- convex profiel

Vaste apperatuur in boven- en onderkaak, dat zijn de schroeven e.d neem ik aan?
Daarna gevolgd door een bimaxillaire osteotomie (?)

Maar ik ben nog vol goede moed :')

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:59

maxilla is je bovenkaak crowding zal wel iets van de vorm zijn oid

retro is achterwaarts mandibula is je onderkaak
convex betekend bol
bimaxillaire betekent bijderzijds van de bovenkaak

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:41

Nou ben vanmiddag weer naar de kaak cirurg geweest en het ziet er allemaal goed uit en hij ziet aan me dat het goed gaat. Moet over 3 weken voor het laatst terug komen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:05

cheyentic schreef:
maxilla is je bovenkaak crowding zal wel iets van de vorm zijn oid

retro is achterwaarts mandibula is je onderkaak
convex betekend bol
bimaxillaire betekent bijderzijds van de bovenkaak

Dankjewel!

Janne92: Wat fijn dat het zo goed met je gaat!
Heb je nog veel pijn of valt het mee?

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:12

Nou helemal niet meer :)
Het is me echt heel erg mee gevallen!
Krijg gister alleen een poot van me hond tegen me kaak deed wel even pijn :o

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:24

ohw wat super dat het zo goed gaat janne, hoe is het verder met het gevoel in de kin etc? is dat alweer normaal?

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:22

Nee nog niet :( En voel me tandvlees ook niet goed. En me hechtingen kunnen er vanaf nu daags er uit vallen

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:44

Dat gevoel kan ook nog wel ff duren. Ik ben een half jaar verder en voel ook nog niks aan het oppervlak van onderlip en kin.

Ik heb gebeld met de kaakchirurg; de pijn wordt me echt teveel aan mijn rechter kaakhelft.
-Slapen en hoofd ondersteunen met arm/hand doet mega pijn, als ik dit aan links doe => rechts heel pijnlijk
-Eten kauwen kan niet met rechts,doet echt heel pijn. Eten met links doet helaas ook wat pijn aan links...
-Als ik mijn mond open, doe ik dat scheef; meer naar rechts zegmaar. Ik kan hem wel recht open doen, maar dat doet pijn en daar moet ik heel veel moeite voor doen, én voor in de spiegel kijken!

Ik kon direct komen! Maar helaas, niet haalbaar voor mij, want een uur later zou mn paard een osteopathische behandeling hebben.
Toen zou het morgenochtend kunnen. Helaas, kan ook niet, want dan moet mn broer voor controle naar A'dam (ooglaseren)
Dus nu wordt het woensdagochtend. Ben zeer benieuwd wat eraan de hand is en hoe het verholpen gaat worden!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:29

@sullebulle, ik ben een dik jaar verder en heb ook nog geen gevoel in sommige delen en andere gedeeltes geven een brandigerig, trekkerige pijn constant.. hopen dat hij wat kan doen aan je klachten ben wel benieuwd waardoor ze veroorzaakt worden

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:08

Oew sullebulle... Hoe is het nu?

Ik ben net terug van de ortho. Weer nieuwe draadjes boven en onder e over 4weekjes terug komen. Ik vroeg nog of het niet eerder kon maar hij zei dat mijn kaken tijd nodig hebben om een beet te vormen dus ik moet geduld hebben. Hij snapte gelukkig wel mijn hint ;) Ik ben natuurlijk in de race om die beugel er asap uit te krijgen :D
Die 16maart als ik terug moet heb ik ook gelijk weer een afspraak bij de kaakchirurg voor een check up. Die heeft mij nl helemaal niet meer gezien sinds hi die drains heeft weggehaald ( 3dagen na de operatie).

Mijn huid op mijn kin is echt overgevoelig, en mijn tandvlees is nog steeds dood onder.. Ook voelt het alsof de huid op mijn kin te strak zit, met lachen en mondbewegingen trekt het. Helaas is geduld de enige remedie dus we zullen zien.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:11

Nou ik moet volgende week naar de ortho om alles te bespreken. Aangezien we nu een jaar verder zijn en er is nog niks gebeurd. Loop al met een jaar slotjes en eigenlijk voor niks. :(