ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:44

Rl_PrincEsS schreef:
Shadow0 schreef:
Rl_Princess, waarom?

Omdat ik dat met die kaasschaaf gewoon een naar idee vind. En van die ogen ook. Ik wil er nog wel een beetje normaal uitzien als ik opgebaard lig!

Een kaasschaaf klinkt heel gruwelijk, maar de 'wond' die jij als donor krijgt is niets meer of minder dan een schaafwondje. Ook wordt het schaafwondje door de verzorgsters weggewerkt met make-up.
Ook wordt het op plekken gedaan die geen enkele nabestaande ziet.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:46

Ja! Ik ben donor en ben er trots op!
Ik zie geen reden om mijn organen (of wat dan ook mee te nemen aangezien ze in mijn lichaam toch niet meer zullen functioneren.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:48

Kort maar krachtig! en zo is het

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:34

Prrrr schreef:
De meeste ethische stromingen trekken een grens bij zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam.

Dit is niet in strijd met de morele plicht tot doneren etc. Je hebt het recht om keuzes te maken, maar de plicht om de moreel juiste keuzes te maken. Je hebt het recht om je egoistisch, onvriendelijk en asociaal te gedragen, maar de plicht om je als samenlevend burger op te stellen...
Oftewel: niet alles wat mag, is ook juist om te doen.

En zo heb je ook het recht op zelfbeschikking, maar ook de plicht om anderen te helpen. En zeker als je zelf gebruik zou willen maken van een systeem dat gebaseerd is op wederkerigheid, betekent dat de plicht om bij te dragen aan dat systeem.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:49

Jeetje, wat goed verwoord, zoiets had ik dus ook in mijn hoofd maar ik kan het dan niet neerzetten zoals jij.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:25

Shadow0 schreef:
Prrrr schreef:
De meeste ethische stromingen trekken een grens bij zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam.

Dit is niet in strijd met de morele plicht tot doneren etc. Je hebt het recht om keuzes te maken, maar de plicht om de moreel juiste keuzes te maken. Je hebt het recht om je egoistisch, onvriendelijk en asociaal te gedragen, maar de plicht om je als samenlevend burger op te stellen...
Oftewel: niet alles wat mag, is ook juist om te doen.

En zo heb je ook het recht op zelfbeschikking, maar ook de plicht om anderen te helpen. En zeker als je zelf gebruik zou willen maken van een systeem dat gebaseerd is op wederkerigheid, betekent dat de plicht om bij te dragen aan dat systeem.

Dat voorbehoud werd in de gequote tekst niet gemaakt; de context verdwijnt dan en dan verwordt het een algemene morele plicht tot doneren. Daar waar het morele zelfbeschikkingsrecht niet bestaat, kan de morele plicht niet bestaan. Daar gaat de redenering, zonder context, mank. Zonder die context kan ethiek überhaupt niet bestaan.

Het systeem van wederkerigheid heeft ook al meer dan eens op het ethische hakblok gelegen. Om dan zo maar te beweren dat orgaandonatie tot op zekere hoogte de morele pliicht van een ieder is, gaat veel te ver. Ook voor een (oud-)hoogleraar.

@ Tiessie: respect voor de mening van een ander is helemaal niet ingewikkeld. Ik geloof zelfs dat ik redelijk beargumenteerd heb omschreven wat er vanuit ethisch standpunt (en argumentatietechnisch) niet klopt aan de uitspraak. Het doet mij weinig of die uitspraak nu wel of niet van mevrouw Dupuis afkomstig is. De uitspraak zelf, zonder context, vind ik een hoogleraar ethiek onwaardig, en dat heb ik denk ik ook uitgedrukt. Daar insinueer ik verder niets mee.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:27

Vandaag een bevestiging binnen gekregen dat ik nu donor ben.
Het enige wat ze niet van mij mogen gebruiken is mijn huid + hoornvliezen.
De rest mogen ze allemaal gebruiken Ja waarom niet he ?

En het voelt goed !

Liza_vL

Ben geen donor, wil het eigenlijk ook niet, vind het idee beetje eng. Misschien doe ik het ooit nog wel.

Liesje_Lover

liza van loon schreef:
Misschien doe ik het ooit nog wel.

Misschien is het dan te laat

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:30

Liesje_Lover schreef:
liza van loon schreef:
Misschien doe ik het ooit nog wel.

Misschien is het dan te laat

Ja sorry ik ga het niet overhaast beslissen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:34

Nee dat moet je ook nooit doen! Maar je kan er wel al goed overnadenken en informatie zoeken, en dan een beslissing nemen ipv zeggen misschien doe k het ooit wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:01

Ik ben donor. Hier in Portugal is iedereen automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je het niet wilt zijn. Er is dan ook geen te kort (nou ja, wel in gevallen waar het moeilijker is een match te vinden) en Portugal is een van de beste (Europese)landen op transplantatie gebied, vreemd genoeg (als je ziet hoe slecht het verder met gezondheidszorg gesteld is).

Maar voordat ik hier kwam was ik al donor. Ben het al bijna dertig jaar.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:34

Ten eerste, als Belgische met een zeer nuchtere familie ben ik automatisch donor.
Maar moest ik de keuze hebben zou ik het zeker ook volledig willen doen.

Ten tweede, als student geneeskunde wil ik graag reageren op enkele aangehaalde zaken:

1) het niet willen doneren aan alcoholici
-> (ik heb het er zelf ook heel moeilijk mee, en ik zou wss ook veel liever mijn lever afstaan aan een jong kindje dan aan een alcoholieker, ik haal gewoon even wat argumenten aan uit mijn cursus ethiek): alcoholici niet behandelen omdat ze het 'zelf' veroorzaakt hebben, wil dat ook zeggen dat we rokers geen long geven? dat we zelfmoordenaars geen bloed geven? moeilijk, heel moeilijk... heeft iedereen geen recht op 'een 2e kans?'

2) de duidelijke gevoeligheid wat betreft het doneren van huid en hoornvlies
-> het hoornvlies is een doorschijnend stukje 'lens', het ziet er bij iedereen dus ongeveer hetzelfde uit.. wat ik hiermee wil zeggen, er zal na je dood heus niemand rondlopen met jouw mooie ogen (ik begrijp die bezorgdheid wel, ogen zijn iets heel 'menselijks')
-> de huid, wordt idd voor vele aanzien als zijnde een seksueel orgaan, een zeer intiem iets, je jasje, je kapseltje, je beschermlaagje... het is evenwel niet de volledige huid die word getransplanteerd, geen enkel zenuwtje wordt meegenomen, waardoor het eigenlijk slechts gaat om een 'laagje cellen'...

zo, ik vind dit verder een zeer volwassen en opbouwende discussie, fijn date r zo respectvol met elkaar wordt omgegaan!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:09

Lusitana schreef:
Ik ben donor. Hier in Portugal is iedereen automatisch donor, tenzij je aangeeft dat je het niet wilt zijn. Er is dan ook geen te kort (nou ja, wel in gevallen waar het moeilijker is een match te vinden) en Portugal is een van de beste (Europese)landen op transplantatie gebied, vreemd genoeg (als je ziet hoe slecht het verder met gezondheidszorg gesteld is).

dat vind ik goed geregeld,zo zou het hier ook in de wet moeten staan!

ik ben benieuwd of er na die show van BNN vananvond meer mensen na gaan denken over het donor zijn.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:54

Ik ben nog niet officieel donor, maar mijn ouders weten wel dat ik donor wil zijn. Waarschijnlijk krijg ik eerdaags post daarover, want ik ben net 18 geworden.
De reden waarom ik donor wil worden:
Ik ben vorig jaar een vriendin verloren door een te kort aan donoren. Ze had taaislijmziekte en wachtte nog op longen, helaas heeft ze ze niet gekregen.. Dat heeft mij aan het denken gezet, wel of niet donor worden?
Vervolgens overleed maart dit jaar weer een vriendin van me, haar oorzaak is onbekend. Maar ze heeft met haar organen wel 3 mensenlevens gered..
Dat wil ik ook. Mensen helpen, ook na mijn dood. Zelfs voor de wetenschap, want in de wetenschap blijven ze ontwikkelen. En hoe verder er ontwikkeld kan worden, hoe beter mensen kunnen leven, wat kunnen je organen wel en niet hebben?
Noem maar op.
Van mij mogen ze alles hebben.
Ik ben alleen geen bloeddonor omdat ik heel erg bang ben voor spuiten. Echt heel bang..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:00

ach cootjuh Ach gut jij begrijpt wel waar het om gaat. Je hebt het mooi gezegd hoor.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:02

Toch nog best veel bekenden met taaislijmziekte hier op bokt!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:09

De posts van Shadow en Lusitana sta ik achter, ik ben dus ook donor. Ik zou ook wel bloeddonor willen zijn alleen ik ga al van mijn stokje als ik 1 buisje moet geven Bloos

Ik vind ook dat ze iedereen automatisch donor moeten maken zoals in Portugal. En ook ik vind het een eng idee hoor doneren, maar als het goed is merk ik er niets van.

Ik zou niet met het idee kunnen leven dat er iemand dood gaat, die gered had kunnen worden, terwijl er aan de andere kant gezonde organen ´weggegooid´ worden. Mensen die wel willen ontvangen en niet willen geven vind ik erg egoistisch.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:12

Ik ben ook donor, geloof zelfs op alle keuzemogelijkheden...
Enkel nu bloeddonor ben ik niet, ik ben nl. echt panisch voor spuiten...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:52

Liesje_Lover schreef:
Toch nog best veel bekenden met taaislijmziekte hier op bokt!

fijn om te weten dat er meer met hetzelfde kampen ja..heb ook weer goed zitten brullen bij HIA deze week..

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:14

En als je echt zeker wilt weten dat je dood bent, dan kan je overwegen om bot/bloedvat/huid/ hoornvlies donor te worden.
Dit kunnen ze bij je verwijderen als je bijvoorbeeld al een dag of 2 in de koeling hebt gelegen. En je hoeft ook niet bang te zijn dat je botloos in je kist komt te liggen, want je krijg dan een prothese, zodat je wel in vorm blijft.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:17

Ik woon in België en ben dus automatisch donor. Ik weet echter niet zeker of ik het Belgische systeem beter vind dan het Nederlandse.

-) In Nederland kiezen mensen er bewust voor om donor te zijn. Ze beslissen er helemaal zelf over, bij hun volle verstand, waardoor er achteraf geen moeilijkheden kunnen ontstaan met de familie. Nadeel hieraan is wel dat er een relatief kleine groep mensen donor is.

-) In België is iedereen automatisch donor. Dit maakt dat het aantal mogelijke donoren erg groot is, maar ook dat mensen er niet bewust mee omgaan. Bovendien is de houding van de nabestaanden bepalend. Wanneer een geliefde net gestorven is, zijn veel mensen plots uit emotionele redenen niet meer geneigd om organen te laten doneren, ook al was de gestorvene akkoord.

Edit: stomme typo

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:38

Kaatie; het was deze week nog op het journaal dat België proportioneel tot zijn bevolking het meeste donors aflevert in het Europese donorsysteem (want dat is het, donoren worden immers niet per land geregeld)
Ik vind dit reden genoeg om te zeggen dat het Belgische systeem het ideaal is eigenlijk...

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:05

Ik zeg ook niet dat ik het ene systeem merkelijk béter vind dan het andere, ik weet het gewoon niet zo.
Feit is dat, ondanks deze grote groep donors, zich moeilijkheden met nabestaanden kunnen voordoen, omdat de overledene niet uitdrukkelijk gesteld heeft te willen doneren. Dat is bij het Nederlandse systeem een minder groot 'risico', omdat de rol van de nabestaanden niet zo bepalend is als in België.
Ik hoop dat ik mijn punt wat duidelijk heb neegezet...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:12

Ik ben nog geen donor, maar wil het wel. Ik hoef alleen nog maar dat formulier op de post te doen Lachen