[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:29

Ik weet nog niet of ik dat wil. Maar ik mag geen hormonen meer (ivm hoge bloeddruk), en dan blijft er maar weinig anders over, helaas. Of vriendlief moet zich laten steriliseren, maar daar zijn we nog niet over uit.

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:48

Geloof me je ongesteldheid met een koperspiraal doet pijn ... heel veel pijn

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:59

Wendy schreef:
Wendy_Kila schreef:
Ben het gedeeltelijk met jullie eens. Paar pagina's geleden staat echter ook dat met de grote hoeveelheid mensen die de pil gebruiken, en bij correct gebruik nog een paar duizend zwanger worden.

Een paar duizend van de hoeveel? Dat soort aantallen heb je niet veel aan, percentages zeggen meer.

En bewezen is dat bij correct pilgebruik de kans op zwangerschap 0,1% is, in tegenstelling van wat sommige mensen willen laten geloven.
En zeg nou eerlijk, wat is makkelijker: de pill de schuld geven van de zwangerschap of jezelf?

Zal het even opzoeken in dit topic.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:10

Kieffertje schreef:
Kleine aanvulling/correctie: De pil is voor zo'n 99,98%-99,99% veilig, mits op de juiste manier geslikt. Dat betekent dus een kans van 1 of 2 op duizend dat je door de pil heen zwanger wordt. Op de ongeveer 1,5 miljoen slikkende vrouwen in Nederland zijn dat dus 1500 tot 3000 vrouwen.

Slik je de pil én gebruik je een condoom, wordt het nog veiliger natuurlijk. De condoom is voor zo'n 98% veilig. De kans dat het dan nog fout gaat (ervanuitgaande dat de pil voor 99,9 veilig is) is 0,02x0,001=0,0002 (2%x0,1%). Dat betekent 300 vrouwen op de 1,5 miljoen.

Correct me if I'm wrong

Dus 1500 tot 3000 vrouwen per jaar die met CORRECT pil gebruik zwanger worden!

Woogy

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:42

Wendy_Kila schreef:
@ Woogy:
Phoe, een jaar van te voren!! Toch iets meer dan ik had verwacht. Nu maakt het mij niet zo veel uit, maar moet het toch maar bij vriendlief voor mekaar zien te krijgen dat hij ervoor zorgt dat er dan geen kindje eerder komt dan gepland
Dat je foliumzuur moet slikken wist ik inderdaad, maar dat is pas als je zwanger bent volgens mij...
Handig zo'n mammie Mijn moeder doet crisisopvang, dus heb ook al meer poepluiers schoongemaakt dan menig ander van mijn leeftijd

condomis he dan kan je niet zo gauw zwanger worden ook
en met het foliumzuut moet je beginnen voor je zwanger wilt worden zodat je lijf kunstmatige hormoon vrij is

ach ik weet veel te veel dingen over babies bevallen en van alles. ik heb zo veel ernstige dingen gezin(tepelkloven en borstonstekingen(wie wil er in vredesnaam een kind))

Ik zou persoonlijk niet gaan voor een koperspiraal maar voor de mirena(ik heb die nu een jaar en ben niet meer ongesteld en heb er geen last meer van, m'n gedrag is zelfs hebbelijker)
www.mirena.nl

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:53

Zijn er hier mensen die gestopt zijn met de pil? Hoe lang duurde het voordat de menstruatie weer op gang kwam.?

Weet ik hoeveel geduld ik nog moet hebben.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:56

Foliumzuur is toch voor de celopbouw van je kindje? Niet om je liggen hormoonvrij te maken hoor. Foliumzuur, vitamine B11 (als ik me niet vergis), komt van nature in allerlei voedingsmiddelen voor.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:57

Ik ben gestopt met de pil, omdat ik een spiraaltje heb laten plaatsen. Maar ik was meteen weer normaal cyclisch, had op een normaal tijdstip weer de kramp van mijn eisprong (die voelde ik voor ik aan de pil was ook altijd al) en ook op een normale tijd (ong. 4 weken) kwam mijn eerste menstruatie weer.
Inmiddels menstrueer ik nog zelden, dat vind ik een enorm groot voordeel aan het mirenaspiraal.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:05

Citaat:
Foliumzuur is een belangrijke B-vitamine, die een rol speelt bij de aanmaak van DNA. Ons lichaam maakt zelf geen foliumzuur aan, maar is voor deze vitamine afhankelijk van de voeding. Om er dagelijks voldoende van binnen te krijgen zouden we veel meer groente en fruit moeten eten, zoals citrusvruchten, broccoli of spruitjes. Foliumzuur als voedingssupplement mag ook. De laatste ontwikkeling: foliumzuur in een huidtherapeutische dagcrème. Foliumzuur komt in de meeste voedingsmiddelen voor, maar vooral in volkorenproducten, groente en fruit. Deze B-vitamine speelt een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van DNA. Dit zijn de moleculen waarin erfelijke eigenschappen van onze lichaamscellen worden bewaard.
Het ministerie adviseert niet voor niets vrouwen die zwanger zijn, of dat willen worden, dagelijks 400 microgram foliumzuur als voedingssupplement in te nemen. Extra foliumzuur verkleint namelijk de kans op een baby met een aangeboren afwijking, zoals een open ruggetje of een ander neuraalbuis-defect.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:05

Ik ben begin december gestopt met de pil maar er gebeurt nog niets.

Wacht het nog maar even af en als ik over een maand nog niet ongesteld ben maar even de huisarts bellen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:47

simongek schreef:
Zijn er hier mensen die gestopt zijn met de pil? Hoe lang duurde het voordat de menstruatie weer op gang kwam.?

Weet ik hoeveel geduld ik nog moet hebben.

ik was tussendoor steeds gestopt met de pil en dus gelijk de eerste week was ik ongesteld en de maand daarna was ik weer spuugziek

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:45

Morris schreef:
Ik ben gestopt met de pil, ik lees dat sommigen niet direct ongesteld worden. Bij mij niet het geval.
De eerste keer na 26/27 dagen, en de tweede keer na 27 dagen.
Best keurig, vind ik zelf. Maar het is wel weer heviger en langer dan met pilgebruik.

Ik zag dat er een vraag hierover gesteld was.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:07

Simongek, ik ben na het stoppen met de pil precies weer na vier weken ongesteld geworden. Ik had wel altijd al (voordat ik dus met de pil begon) een regelmatige cyclus en ook gebruikte ik een vrij lichte pil.

Meisje201

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:27

Ik slik al bijna 2 jaar inmiddels de Minerva pil [diane]
en ik slik hem altijd 3 maanden door en dan week niet, dan weer 3 maanden,
Is altijd goed gegaan, maar ben nu plots begin 3e maand ongesteld geworden
Nou opzich geen ramp, blijf gewoon doorslikken en aan het eind van mijn strip gewoon weer even stoppen, maar zat me nou af te vragen, maar stel dat ik met mijn vriend naar bed zou willen, ben ik nou nog gewoon veilig of niet?
Aangezien ik gewoon mijn pil door slikte terwijl ik ongesteld was?

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:54

ik ben aan een antibioticakuur geweest tot gisteren(zaterdag) en mijn strip loopt nog door tot aankomende zaterdag....de pil is door de antibiotica niet meer veilig...maar zou dit ook voor de laatste 2 daagjes slikken(vrijdag en zaterdag) gelden van de pil...het is dan toch onmogelijk om nog een eiersprong te krijge..die moet nu toch al zijn geweest?en zo'n eitje leeft toch maar 24 uur...

groetjes manon

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:10

Even tussendoor, voor de (aspirant) spiraaldraagsters..
Heb ik vorig jaar september de spiraal laten plaatsen, krijg ik gisteren een rekening van 1100 euro in de bus.....

Voor de aspirantjes wel iets om na te vragen bij het ziekenhuis, waar ze de factuur heensturen!
En voor de draagsters... hadden jullie dat ook???

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:42

maar wat ik me nou afvrag.. nav mijn eerdere vraag hoe groot de kans is op zwangerschap, elders ook, kans blijft bestaan. Maar zolang ik dat niet zeker weet, blijf ik netjes de pil slikken. Hoe schadelijk is dit?

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:31

Cer schreef:
Heb ik vorig jaar september de spiraal laten plaatsen, krijg ik gisteren een rekening van 1100 euro in de bus.....

Voor de aspirantjes wel iets om na te vragen bij het ziekenhuis, waar ze de factuur heensturen!

jeetje das schikken!
spiraal was iets van 150 euro en werd heelmaal vergoed en ik heb hem door de huistarts laten plaatsen.

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:31

Tja ik heb een vraagje.

Ik ga namelijk vanaf februari de dienst in. (bij de landmacht).
Ben nu 22 jaar en heb nog nooit een anticonceptie middel of wat dan ook gebruikt. (tot nu toe nog niet nodig gehad;) )
Mijn vraag is omdat ik straks de dienst in ga lijkt het mij niet echt prettig daar (tjah hoe zeg je dat ?) ongesteld te worden.
Is er ook iets waarbij je helemaal niet meer ongesteld wordt?
De pil lijkt mij voor mijzelf niet zo'n goed idee. aangezien ik er toch helemaal niet om ga denken en je alsnog ongesteld gaat worden.

Wie o wie heeft er tips!
Alvast bedankt

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:06

Ik heb een vraagje..
Ik ben vorige week maandag begonnen met een nieuwe strip. Nou was ik vergeten nieuwe te halen, ik had nog wat reserves liggen, 4 om precies te zijn... heb van maandag t/m donderdag dus gewoon pillen geslikt. Vrijdag had ik dus niks meer.. ik was zo dom om ook geen nieuwe te halen, had er helemaal niet aan gedacht. Dus vrijdag, zaterdag & zondag niks geslikt. Ben ik zondag ongesteld geworden. Ik heb nu nieuwe pillen.. moet ik dan gewoon vanavond weer nemen en gewoon verder gaan met die strip??

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:18

sandorra schreef:
Tja ik heb een vraagje.

Ben nu 22 jaar en heb nog nooit een anticonceptie middel of wat dan ook gebruikt. (tot nu toe nog niet nodig gehad;) )
Mijn vraag is omdat ik straks de dienst in ga lijkt het mij niet echt prettig daar (tjah hoe zeg je dat ?) ongesteld te worden.
De pil lijkt mij voor mijzelf niet zo'n goed idee. aangezien ik er toch helemaal niet om ga denken en je alsnog ongesteld gaat worden.

Wie o wie heeft er tips!
Alvast bedankt

Misschien is de pleister wat voor jou? die kun je gewoon door plakken en hoef je niet perse een stopweek te houden.
Ik gebruik nu de nuvaring waarbij je ook niet perse een stopweek hoeft te houden.

Als je voor iets wilt gaan waar je minder om hoeft te denken ik misschien een spiraaltje of een staafje in je arm een idee

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:24

Cer schreef:

Ik heb het spiraal wel zelf moeten betalen bij de apotheek, werd ook niet vergoed. Maar het plaatsen is door de gynaecoloog gedaan en dat is wel volledig vergoed. Daar heb ik ook geen rekening van gezien, is door het ziekenhuis meteen doorgestuurd naar mijn verzekering, gok ik.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:39

sandorra schreef:
Tja ik heb een vraagje.

Wie o wie heeft er tips!
Alvast bedankt

De prikpil? Daarmee wordt je niet ongestelkd

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:39

ik heb een paar blz gelezen maar heb mijn vraag niet gezien.. dus sorry als ie er toevallig wel is.. dan heb ik erover heen gelezen..

maar ik wil dus beginnen met de pil..
maar als ik naar de huisarts ga om de pil te halen krijg ik die dan ook gelijk mee?
of moet ik dan wachten tot mijn volgende menstruatie?
ben het morge voor het laast.. dus wou hem dan gaan halen als het mogelijk is..

en ik hoorde ook dat de pil pas echt begint te werken na 2 maanden?? klopt dat of is dat onzin..?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:46

crazy_funky schreef:
ik heb een paar blz gelezen maar heb mijn vraag niet gezien.. dus sorry als ie er toevallig wel is.. dan heb ik erover heen gelezen..

maar ik wil dus beginnen met de pil..
maar als ik naar de huisarts ga om de pil te halen krijg ik die dan ook gelijk mee?
of moet ik dan wachten tot mijn volgende menstruatie?
ben het morge voor het laast.. dus wou hem dan gaan halen als het mogelijk is..

en ik hoorde ook dat de pil pas echt begint te werken na 2 maanden?? klopt dat of is dat onzin..?

Je krijgt de pil meteen mee maar het is verstandig om te wchten met slikken tot de eerste dag van je menstruatie. En de pil werkt veilig na 7 dagen slikken, wordt ook aangeraden eerste 7 dagen met condoom te doen