GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:45

MarlindeRooz schreef:
BMR is wat je lichaam nodig heeft als je niks doet. Zelfs geen vinger bewegen. Het is dus niet wat je per dag verbrand. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

Precies, ik heb het idee dat BMR niet goed wordt begrepen - of dat er verschillende definities van zijn.

BMR is wat je verbruikt om de status quo van je lijf te onderhouden. Je lichaam op temperatuur houden, cellen vervangen, de stofwisseling an sich.

Als jij je inname beperkt tot je BMR en je beweegt voor 1000 kcal, dan valt je uiteraard af, want je komt 1000 kcal tekort om die beweging mee mogelijk te maken. Die kcal komen dan vanuit je vetreserve.

Schat je je BMR te hoog in, en beweeg je weinig of niets, dan val je idd niet af/kom je aan. Dat betekent dan niet dat je pas af gaat vallen onder je BMR, dat betekent dat je BMR lager is dan je dacht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:04

Ik heb ook het gevoel alsof BMR en de totale dagelijkse energiebehoefte door elkaar gehaald worden. mij is ook altijd geleerd: Nooit minder dan je BMR eten.

Vermoedelijk val je wel af, als je voor X (laten we zeggen 1500 kCal) voedende voeding neemt maar dat je aankomt als je voor X (ook weer bijvoorbeeld 1500 kCal) aan suikerhouden toetjes, pudding en koekjes eet.

En wat is voedende voeding? In mijn ogen voor ieder anders. Net als dat mijn vorige grote paard (172 cm type stevig paard) echt niet 24/7 hooi mocht en mijn 168 cm grote huidige paard (veel smaller) dat wel mag.

En als je dan inderdaad ook nog zo'n stemmetje in je hoofd hebt die je 18/7 op eten attendeert (dodelijk vermoeiend en probeer dan maar eens om je aan de 3 (in mijn geval) goede eetmomenten te houden. Ik kon het niet in elk geval en alleen daarom is dit topic voor mij al een opluchting. Mijn partner heeft dat stemmetje niet, dus die denkt enkel: vreet wat minder. Ja hoe, als je niet vol raakt)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:05

Maar als je geen flikker uitvoert en de hele dag op een bureaustoel zit dan zal je toch echt onder je BMR moeten eten. Want je verbrandt amper extra calorieën. Je lichaam redt zich echt wel hoor met het aanwezige vet. Die spaarstand van je lichaam en vetten opslaan en vertraagde metabolismes worden ook tegengesproken, dat schijnt echt een fabel te zijn. Zolang je lichaam vetten heeft om te verbranden kan je prima in een flink calorietekort eten.
Nogmaals er zijn ook mensen die extreme vast diëten volgen en die zijn ook niet allemaal ineens ‘kapot’.

Mijn BMR is 1300 en mijn dagelijkse behoefte 1500 heb ik net via die tool berekend. Daar moet ik toch echt wel onder anders val ik geen gram af. Hoeft niet snel te gaan hier maar wil er ook geen jaren over doen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-03-25 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:07

Rocamor schreef:
Vermoedelijk val je wel af, als je voor X (laten we zeggen 1500 kCal) voedende voeding neemt maar dat je aankomt als je voor X (ook weer bijvoorbeeld 1500 kCal) aan suikerhouden toetjes, pudding en koekjes eet.

Nope. De mens is gewoon een chemische fabriek, 1500 kcal is 1500 kcal. Of dat nu uit de schijf van 5 komt of uit suikerklontjes.
Alleen zal je de neiging hebben om meer dan die 1500 kcal suikerklontjes te eten, omdat die suikerklontjes 'lege' calorieën zijn en je lijf ook vitamientjes en vezels wenst en dus daar om gaat 'zeuren'. Maar dan gaat er dus gewoon meer dan die 1500 kcal in, en kom je dáárdoor aan.

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:08

Precies.
Inname Minus verbranding is Aankomen of Afvallen.
Simpeler kunnen we het niet maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:10

rien10 schreef:
Precies.

Dit. En als je dus echt heel weinig verbrandt (en dat verschilt dus enorm per persoon) dan kan je dus ook maar heel weinig eten. Beetje het verschil tussen de Haflinger die al aankomt als hij naar een grasspriet kijkt en de Engels volbloed die je moeilijk op gewicht houdt. Ik ben de Haflinger.
Handje brokjes hier, vitaminebrokje en een graasmasker op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:13

Suzanne F. schreef:
Maar als je geen flikker uitvoert en de hele dag op een bureaustoel zit dan zal je toch echt onder je BMR moeten eten. Want je verbrandt amper extra calorieën.

Je verbrandt ook als je de hele dag op een kantoorstoel zit echt meer dan je BMR. Dat is nou eenmaal de definitie van BMR.
Je reis naar kantoor toe kost energie, het zitten op die stoel kost energie, je loopt op z'n minst een paar keer naar de WC, dat kost energie etc. Dat dat niet véél is, en hooguit een paar honder kcal op een dag klopt.

Dan nog heeft een min of meer gezond mens met een zittend beroep die verder niet sport, een negatieve energie-inname als-ie exact genoeg eet voor z'n BMR. En zal bij 7 dagen in de week 200 kcal minder inname (die kleine hoeveelheid beweging op die kantoordag) alsnog een pond per maand afvallen.

Punt is, dat die BMR een natte vinger gok is, en het dus verrekte moeilijk is te bepalen wat die BMR precies is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:17

Werken met je hersenen kost ook energie. :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:24

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:
Precies.

Dit. En als je dus echt heel weinig verbrandt (en dat verschilt dus enorm per persoon) dan kan je dus ook maar heel weinig eten. Beetje het verschil tussen de Haflinger die al aankomt als hij naar een grasspriet kijkt en de Engels volbloed die je moeilijk op gewicht houdt. Ik ben de Haflinger.
Handje brokjes hier, vitaminebrokje en een graasmasker op.

Haha hier nog zo'n haflinger. Maar mijn hele familie bestaat uit haflingers. :+

Ik ben in ieder geval nog steeds heel erg blij dat ik de stap gezet heb, en tot nu toe op een vol te houden manier aan het afvallen ben zonder doodongelukkig te worden.

Ik ben wel een beetje voorstander om dit topic niet het zoveelste "eet gewoon wat minder" topic te laten worden, dus zullen we het hier weer over de medicatie enzo hebben en alleen over de inname reageren als mensen echt extreem ongezond bezig zijn?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:29

Ik ben toch wel bijzonder. Heb als Haflinger een Engels Volbloed gebaard.

Je bedoelt de veroordelende posts negeren Mariska? }:)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:29

Sowieso is de bmr berekening van een hoop sites vooral geschikt voor gemiddelde mensen. Mensen met zeer weinig spiermassa verbrandwn in rust veel minder, met veel spiermassa veel meer. En zo zijn er meer variabelen. Voor de mensen die zeggen dat ze niet afvallen zonder onder de bmrtre eten, ligt te bmr waarschijnlijk gewoon lager.

Het is níet waar dat je sowieso onder je bmr moet eten om je vetreserves aan te spreken. En óok niet dat je sowieso minder voedingsstoffen binnen moet krijgen dan je lichaam nodig heeft. Daar worden echt termen doir elkaar gehaald. Je moet onder je bmr+pal (dus je basisverbranding+beweging) eten, en je moet minder calorieen binnenkrijgen dan je verbrand. Voedingsstoffen heb je daarentegen wel nodig, dus het is zinvol om op te letten uit welke voedingsmiddelen je je calorieen haalt. Je zal evengoed wel afvallen als je dat niet doet, maar gezondheid is ook belangrijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:10

MarlindeRooz schreef:
BMR is wat je lichaam nodig heeft als je niks doet. Zelfs geen vinger bewegen. Het is dus niet wat je per dag verbrand. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

De factor bij lichte beweging is 1,2.

Voor mijzelf zou ik bijvoorbeeld in plaats van 1460, 1752 calorieën verbruiken bij lichte beweging.
Dat zijn slecht 292 calorieën meer en valt dus ruim binnen die 400 calorieën die men gemiddeld onder rapporteert qua voedselinname.

Bij zeer zware lichaamsbeweging is de factor 1,9.

Als je de combinatie van een verkeerd geschatte BMR, overschatte mate aan lichaamsbeweging en onderschatte voedselinname hebt ga je het echt lastig krijgen af te vallen.

Als ik beoog 1200 calorieën te eten, eet ik er naar waarschijnlijkheid +- 1600. Dan zou ik dus afvallen. Als ik beoog 1700 calorieën te eten, omdat dat mijn BMR is + lichte activiteit eet ik er naar waarschijnlijkheid 2100 en val ik dus niet af.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:16

Mariska_28 schreef:
Ik ben wel een beetje voorstander om dit topic niet het zoveelste "eet gewoon wat minder" topic te laten worden, dus zullen we het hier weer over de medicatie enzo hebben en alleen over de inname reageren als mensen echt extreem ongezond bezig zijn?

niet een beetje voorstander maar helemaal voorstander hiervan. Zit echt niet te wachten op adviezen van allerlei Bokkers die deze medicatie niet nemen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:24

Nee ik ook niet, maar mensen mogen wel gewoon hun zorgen uiten toch? Ieder mag zijn mening hebben, maar graag wel respectvol. Er worden geen eetstoornissen gepromoot of extreem magere mensen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen GLP-1 wel wat omstreden vinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:31

maar daar is dit topic toch niet voor, dat sommigen het omstreden vinden? Dan moeten ze maar een nieuw topic aanmaken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:35

Vind dat veel mensen het zichtbaar uit bezorgdheid uiten. Als je met dit medicijn stelselmatig 2 kilo per week afvalt. Is dat niet gezond en op lange termijn goed voor je.

Dat je dat in de eerste weken hebt is niet erg. Je lichaam moet natuurlijk wennen aan de medicatie. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:37

wat mij betreft gaat het daar niet om. In mijn ogen hebben diegenen die hier alleen tips/adviezen/whatever plaatsen maar zelf geen ervaring met het gebruik hebben, niks in dit topic te zoeken. Maar goed, als iedereen er anders over denkt is dat ook prima

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:46

Ik heb nu dus advies gekregen van mijn huisarts en een eetstoorniskliniek (naja mijn man). Die waren er beide voorstander van en zagen veel voordelen.
Ze gaven duidelijke info. En gaven beide aan dat als je 6 maanden het gli traject volgt (ik weet niet of dat onlangs veranderd is, maar beiden gaven dat onafhankelijk van elkaar aan)je alles vergoed krijgt.
Naja dat is voor mij de bevestiging om het zeker te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:00

MarlindeRooz schreef:
Vind dat veel mensen het zichtbaar uit bezorgdheid uiten. Als je met dit medicijn stelselmatig 2 kilo per week afvalt. Is dat niet gezond en op lange termijn goed voor je.

Dat je dat in de eerste weken hebt is niet erg. Je lichaam moet natuurlijk wennen aan de medicatie. :j

In een eerste week verlies je ook vaak vocht en de inhoud van je darmen. Dat stabiliseert eigenlijk altijd na een week of 2

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:30

Wat ik zo fijn vind aan deze medicatie?

Dat je het oeverloze geouweh××× gewoon lekker links kunt laten liggen en je ook niet hoeft te vermoeiend met tellen/wegen/rekenen.

Ik volg mijn gevoel. Eet 3x per dag en eet dan de dingen die gezond genoeg zijn en waar bovendien mijn lijf om vraagt.

Toedeloe naar alle betweters :D
Ik lig lekker op koers en ervaar dit jaar iets wat ik mijzelf gun.

Voor mij zitten er zoveel voordelen aan deze medicatie, ik geloof niet dat ik er moeite mee zal hebben als ik dit langere tijd moet blijven gebruiken.

Voor mij is het geen kwestie van "wilskracht" of "gebrek aan kennis". Ik geloof in de hormonale disbalans en dat foodmanagement in mijn lijf gewoon niet helemaal goed gaat. Daar kan ik niets aan doen anders dan wat ik nu doe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:34

Goed gezegd Dees!
Idd de betweters zijn er weer en weten beter dan wijzelf wat we eten en wat we invullen in apps enz. Zo knap altijd :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:38

Dees schreef:

Dat je het oeverloze geouweh××× gewoon lekker links kunt laten liggen en je ook niet hoeft te vermoeiend met tellen/wegen/rekenen.

Ik volg mijn gevoel. Eet 3x per dag en eet dan de dingen die gezond genoeg zijn en waar bovendien mijn lijf om vraagt.

Voor mij zitten er zoveel voordelen aan deze medicatie, ik geloof niet dat ik er moeite mee zal hebben als ik dit langere tijd moet blijven gebruiken.

Voor mij is het geen kwestie van "wilskracht" of "gebrek aan kennis". Ik geloof in de hormonale disbalans en dat foodmanagement in mijn lijf gewoon niet helemaal goed gaat. Daar kan ik niets aan doen anders dan wat ik nu doe.

Dat is precies zoals ik het ook doe. Ik eet gewoon maar heb dan gewoon geen trek meer dus ik eet veel minder. Niks moeilijk gedoe. En de kilo’s gaan er zo ook vanaf. Misschien niet zo snel maar vind 3,5 kilo in 6 weken nog best veel. Moet zeggen dat ik er best van schrik hoe sommigen hier nu gaan crashen. Heb gewoon geduld.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:09

Dees schreef:

_/-\o_

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:36

Dees schreef:

Nou helemaal mee eens hoor! En helemaal herkenbaar. Anderen lekker laten kletsen.
Ik denk dat het voor mij ook goed kan werken, maar ik moet even afwachten of de cardioloog het ook ziet zitten. En dan moet ik nog goed kijken of ik zo´n bedrag per maand voor langere tijd kan missen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:47

Ik snap heel goed dat jullie niet zitten te wachten op wéér iemand die komt uitleggen hoe het werkt. Dat is - vanuit mij persoonlijk- ook echt de intentie niet.

Excuses als dat zo is overgekomen.