Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:51

MarlindeRooz schreef:
Je hebt hier zowat overal kans op een wolf haha. Lijkt me wel eng om er een tegen te komen. :P

Nee hoor, ik vond het geweldig! Ben er eentje in de Kroondomeinen tegengekomen. Oo nog geen 10 meter afstand.

Myka

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:40

200tjes en 1000tjes, slaat dat op het aantal meters of hoe werkt dat? :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:02

Myka schreef:

Is idd het aantal meters per interval. :)

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:10

Sherivey schreef:
Myka schreef:

Is idd het aantal meters per interval. :)

Ah thanks. Dan stem ik ook voor de 200tjes. :+

Vandaag m'n langste strava-activiteit voltooid in zowel km als afstand, 90 minuten en 13,8km. Nog twee weken en dan heb ik m'n van-10-naar-15km activiteit voltooid. :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:16

Wat goed Myka!

Ik hou het voor nu bij minuten met interval, check dan gewoon m’n Apple Watch qua tijd.
Volgens mij heb ik een interval app.. :+ maar ben te lui om dat in te stellen
Oooit maar eens investeren in een Garmin

Gisteren les gehad vandezelfde instructeur waar ik ook mijn verjaardagsles cadeau bij had gekregen, sodeju dat ging heel fijn
Het gevoel begint echt terug te komen :):)

Vandaag heb ik een langere run op de agenda staan

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:07

Wat voor les heb je gehad Sall?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:31

Oh, ik lees iets over intervalletjes. Ik vind ze heerlijk, als mijn hoofd er naar staat. En dan heb ik een voorkeur voor 200 of 400 als ik op een baan loop en 1 of 2 minuten als ik niet op de baan ben. GPS is me te onnauwkeurig om intervallen op afstand te lopen als er flats in de buurt zijn :')

Hier bezig om de duurlopen te verlengen over de komende weken. Wel met run-walk-run intervallen, daar heb ik met afstanden langer dan een 8 á 10 km het beste gevoel bij. Daarnaast gister een progressieve 5k gelopen, langzaam begonnen en elke km wat sneller. Dat was ook leuk om een keer te doen en ga ik er wel in houden. Het is nog best lastig om na een km op een bepaald tempo iets harder te gaan lopen maar niet meteen veel harder omdat je nog 3 keer moet gaan versnellen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:46

Oh ik zou hier ook graag komen meelezen :)
Zal wellicht veel onder een steen zitten want kan drukke topics nooit heel goed bijhouden maar neem graag alle tips mee.

In januari begonnen met lopen omdat iemand me zei dat ik het niet kon en ik kan dat nooit zo goed hebben haha.
Ook met start to run maar zonder druk, ik doe de intervallen tot ik ze gemakkelijk kan en ga dan pas naar de volgende. Probeer 3x per week te gaan en doe nu 1/1-2/2-4/3-4/3-6/2. Doel was om een half uur te kunnen lopen zonder wandelen tussenin maar zie wel waar we komen, vind het wel leuk nu (dat was ooit anders)

Heb na last van mijn voet door eigenwijs ook leren stretchen :Y)

Trouwens Sall, die intervallen kun je eigenlijk heel makkelijk instellen op je watch, ik vind het mega praktisch! Je kunt interval per tijd of per afstand instellen en als je telkens dezelfde tijd/afstand loopt vul je hem 1x in en kun je er een herhaling op zetten :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:37

Welkom Granouk.
Mij is ooit door een huisarts verteld dat hardlopen niet voor mij was weg gelegd. :))
Niks van aantrekken. ;)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:31

Dat eigenwijs zijn om te stretchen ken ik! Sinds ik dat doe heb ik beduidend minder spierpijn achteraf, en ook minder opstartproblemen bij het beginnen met lopen :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:35

Welkom!

Hoe doen jullie stretchen? Ik doe dat ook nooit maar misschien wel verstandig.

Ik heb vanochtend een easy run van 5 km gedaan, poging tot lage hartslag. Maar mag nog wel wat langzamer geloof ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:40

Ik raak steeds meer geïnteresseerd in mindfull hardlopen. Ik zou dit wel willen toepassen af en toe. Gewoon bewust zijn van mijn ademhaling, van mijn beweging. En vooraf ontstressen in plaatst van warming up meer een cooling down maar dan door even de ademhaling terug te brengen en vanuit ontspanning te gaan lopen. Zonder enig tempo doel of wat voor doel dan ook.

En stretchen kan zeker wel gunstig zijn. Vooral als je weet wat je moet stretchen. Ik vind bijv stretchen vooraf niet zo handig maar even de enkels losdraaien en even je nek een beetje draaien zeg maar dat doe ik wel en soms tussendoor even de hamstrings of de kuiten. En ik wandel altijd een stukje uit dat helpt goed de hartslag geleidelijk weer laag te krijgen :j

Welkom Granoek :wave:
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 31-05-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:47

Ik stretch zelden. Alleen als ik voel dat het nodig is na een run. Of als ik stijve spieren heb de dag na een pittige training. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 18:39

Ik stretch nooit. Ik vind het onzin. Maar als je je er goed bij voelt en het idee hebt dat het ergens voor helpt, dan moet je het doen natuurlijk.

De maand mei is alweer voorbij, voor mij eindelijk weer een hardloopmaand waar ik helemaal tevreden over ben. Een mooie ultra gelopen en de maand afgerond met 292 hardloopkilometers.
Op naar een mooie juni maand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:21

292 km, dat is veel zeg.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe veel ik gelopen heb.

Maar ik maak me een beetje zorgen, vorige week had ik met heuveltraining dat ik in m'n rechterbeen aan de achterkant van de knie wat voelde, net of daar iets bij een pees ofzo te krap is, alsof je je been niet naar voren kunt strekken. Maar dat was ook zo weer over, normaal kunnen trainen. Afgelopen weekend flink wat kilometers gemaakt, ging allemaal fijn. Ook de achillespees leek dat allemaal aan te kunnen. Maandag en dinsdag rust genomen, gewoon puur omdat dat ook wel eens goed is immers en woensdag stond ik op met een achillespees die ineens een stuk gevoeliger was. Maar ok, lopen ging wel. Woensdag voelde ik weer dat rare met strekken in de knie, maar dat was ook zo weer weg. Dus geen aandacht verder aan geschonken. Het vervelende was dat het gewoon niet lekker ging woensdag. Dus toch nog de kilometers van het weekend in de benen? Vandaag was het alleen wat loopscholing en een magic mile. Nou je raadt het al, dat rare blokkerende gevoel bij het naar voren strekken van m'n been ging nu niet weg (pas nadat ik de mile al wandelend afgerond had), en ik leek geen conditie meer te hebben. Het langste wat ik achter elkaar gelopen heb is 500m. Zo raar. Ik baal van dat rare gevoel alsof er iets klem zit waardoor je niet kunt strekken. Snap ook niet waar dat vandaan komt, want het heeft niets met hardlopen te maken verder. En de achillespees vindt het momenteel ook ineens niet leuk. De shockwave bij de fysio was ook echt pijnlijk.

Daarnaast heb ik sterke twijfels gekregen bij de Garmin Coach. voor komende week staat er op het programma:
-8 keer 800m tempo in sneller tempo dan het beoogde wedstrijdtempo. Tussendoor 3 minuten rust
-17.7 km
-6 keer 800m tempo

Deze 3 trainingen zijn ineens wel heel veel en heel zwaar. Garmin toont ook veel meer kilometers training per week dan wat andere schema's voor de halve marathon aangeven. De eerste 6 weken heb ik de Garmin Coach prima kunnen volgen, maar wat er nu komt voelt niet goed meer, gewoon echt te veel. Ook als je papieren schema's pakt kom je niet op zo veel kilometers als bij de Garmin Coach.
Dus toch maar terug naar een papieren schema? Of het een week stop zetten om dat probleem met het strekken van de knie aan de achterkant op te lossen en dan kijken of je het door kunt zetten met de coach? Ik lees online meer klachten van mensen die het te gek vinden voor een halve marathon. Ik lees ook dat je uiteindelijk wel naar 30-32km moet in een training.
De beloofde 1 lange run en 2 keer max 30 minuten worden ook niet gehaald. 17.7km is bijna 3 uur voor mij en 8 keer 800m met 3 minuten rust betekent ook dat ik meer dan 1050m per sessie afleg en dan nog een warming up en cooling down en je zit ook weer op 10km (en dus met wandelen erbij op 90 minuten training). De 6 keer 800m met alle loopscholing erbij doe ik meestal in 1 uur en 15 minuten, want die heb ik al vaker gehad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 20:19

Volgens mij had iemand hier gezegd dat dat trainingsprogramma dat jij volgt in mijlen is en je het om moet zetten naar kilometers.
Misschien ligt het daar aan.

En anders pas je het toch aan? Het is geen moeten. Maak je van de eerste sessie (die 8x800m) een rustige duurloop ofzo van 8km met twee tempoblokjes van 800 meter erin.
Van de duurloop van 17.7km maak je 14km en van de derde training 6x400m ipv 800 metertjes. Kan allemaal als je niet zo'n schemaslaaf bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:36

Je kunt het niet omzetten naar kilometers, hij telt gewoon al kilometers terug. Dus bij 800m staat er 0.8km. Als je dan 400m doet, dat kan, maar dan mis je 400m voordat je aan je wandelsessie begint. Dus die wandelsessie van 3 minuten rust begint pas als je echt 800m hebt afgelegd. Dat is het lastige. Zelf de training skippen en wat doen heb ik ook al geprobeerd, maar dan komt de hardloopsessie niet in de coach te staan en heb je 'een training gemist' volgens de coach.
Dus daarom neig ik er toch wel naar om de coach maar te ontslaan. Alleen ik was wel heel benieuwd wat er dan allemaal nog komt.
Dus ik kan wel wat anders gaan doen, maar om dat terug te zien in de coach, dan moet ik toch de gehele afstand afleggen. Dat is jammer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 20:46

Dan zou ik gewoon een heel ander schema gaan volgen en deze loslaten.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:40

@germie Je volgt het plan van Jeff toch? Die lange duurlopen zijn daarin verkeerd geprogrammeerd. De afstanden in km zijn ingevoerd bij de mijlen, en worden daardoor een keer te veel met 1.6 vermenigvuldigd. Die 17.7 die het plan je voorschotelt moet eigenlijk 11 moeten zijn

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 06:47

Ja zie, dat bedoel ik dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:19

IMAY1990 schreef:
@germie Je volgt het plan van Jeff toch? Die lange duurlopen zijn daarin verkeerd geprogrammeerd. De afstanden in km zijn ingevoerd bij de mijlen, en worden daardoor een keer te veel met 1.6 vermenigvuldigd. Die 17.7 die het plan je voorschotelt moet eigenlijk 11 moeten zijn

En als je dan aan een training begint, dan moet je hem stoppen voordat die klaar is. Dat is ook weer een probleem zeg maar.
Ik ga kijken wat ik nu ga doen. Afgelopen week kon ik het nog wel doen, maar komende week lijkt echt te gek te worden. Je komt nu op weken van 40-42km lopen per week. En dat terwijl 25 genoeg zou zijn om te trainen voor een halve marathon. Ik zat afgelopen week ook op 42km en woensdag was ik al moe, maar gisteren was het kwartje gewoon op. Dus dat is echt te veel. Een week flink terugschroeven lijkt me echt niet verkeerd en dat zou je bij een real life trainer natuurlijk gewoon bespreekbaar maken.

Als ik de training aanpas zoals ik denk dat het werkt, dan weet ik niet hoe Garmin doorrekent. Maar dat is natuurlijk te proberen. Sowieso ga ik morgen niet 8 keer 800m tempo doen op een snelheid boven het racetempo. Als ik morgen ga lopen wordt dat de long run van woensdag ingekort, dus dan moet ik die zien te verschuiven in de app. Ik had gisteren te veel last van de knieholte en ook wat meer van de achillespees om nu de uitdaging van toch het schema volgen aan te gaan.
Die knieholte voelde heel raar, alsof er iets blokkeerde bij het naar voren strekken van de knie, maar dan aan de achterkant langs een pees. Heel raar. Dat lijkt me niet direct iets van het hardlopen, eerder van iets compenseren door wat anders (heb ook wat meer paardgereden bijvoorbeeld), maar mijn looptechniek laat ook nog te wensen over zag ik vorige week toen iemand een stukje gefilmd heeft (ja, ik ben van de analyse ;) ). Dus daar moet ik ook nog aan werken. Cadans laat ik even los heb ik besloten, want een hogere cadans liep gisteren in die knieholte veel gevoeliger dan gewoon mijn eigen ritme er in houden.
En ik wil natuurlijk nog steeds voorbij de 10km en niet terug bij af zijn.

Het mooie van Jeff vind ik dus dat run walk run. Dat bevalt me eigenlijk wel. En ook dat ik uitgedaagd wordt om tempo's en intervallen te trainen. De suggesties van Garmin blijven toch voor 99% in de basis zitten en weinig uitdaging. Maar dit is weer het andere uiterste aan uitdaging. :P Nu de gulden middenweg nog vinden. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:46

Je kan hem toch gewoon eerder stoppen of langere stukken wandelen. Dat je hem wel op hardlopen laat staan maar gewoon wandelt. Dan ben je langzamer maar wat maakt het uit.

Of je stopt hem en gaat gewoon lekker lopen in een tempo dat op dit moment wel gaat. Dan kom je thuis en kun je denken dat is lekker gegaan ipv dat het niet is gegaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 08:48

Inderdaad BeFunny.

En dat ze in de basis blijven zitten, dat komt waarschijnlijk omdat je jezelf overvraagt. Dan geeft hij de dag erna een basistraining aan.

Plus, als jij die halve in je agenda zet in de garmin connect app, met als doel bijvoorbeeld een tijd, dan maakt hij een schema voor je met intervallen, sprints, duurlopen, drempeltrainingen, enz. Die kun je gewoon volgen.
Maar ja, zoals gewoonlijk, hou je je erg vast aan het moeten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:41

Germie, is het niet een idee om al dat moeten los te laten en te focussen op lekker lopen?
Toen ik voor mijn eerste HM trainde, was ik totaal niet bezig met tempo of aantal kiloneters per week. Ik ging gewoon een paar keer per week lopen. Dat was meestal 10-15 km, tot ik een keer een goede dag had, een blok verder liep, op 19 km uitkwam en dacht "die laatste 2 kunnen ook nog wel".
Dat was mijn eerste HM, gewoon tijdens een ochtendrondje in de polder. Had geloof ik alleen wat water mee en misschien een reep. Want ik wist nog niks van voeding voor onderweg af. :o

Ik ging vanochtend om 6:00 uur de deur uit voor een 23 km rondje. :)
Het waaide hard, dus het stuk door de polder uitgekozen dat ik meewind had.
Eenmaal bij het bos besloot ik het fietspad door het bos te nemen. Eenmaal bij het duin wilde ik onverhard terug naar huis. Helaas kwam ik al vrij snel erachter dat alles verzopen was, als in; geen pad meer zichtbaar en geen optie om er omheen te gaan. Had ook geen trailschoenen of teensokken aan.
Dus omgedraaid en dan maar over de fietspaden terug naar huis. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mn snackies voor onderweg vandaag zijn op aanraden van SV geweest :D
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:53

Germie, ik volg ook een Garmin schema. Althans, ik gebruik het als leidraad. Gisteren moest ik 100 minuten in rustig tempo lopen, maar ik vond het zo spannend en zag er enorm tegenop dat ik uiteindelijk gewoon in rustig tempo een leuke ronde heb gelopen. Eentje met een lus andersom en net even een ander paadje terug dan normaal.
Ik heb de buizerd zien zitten, de konijntjes toegesproken en de zwart/rode vlinders bekeken. En zo kwam ik uit mijn hoofd. Geen zorgen over mijn ademhaling, hoe ik mijn schouders moet houden, hoe ik dit in Gods naam vol zou gaan houden. Gewoon gelopen.
Toen ik mijn training eerder stopte kreeg ik alsnog een “Goed gedaan” :D
Afbeelding

Kan jij ook.

Sherivey, wat knap die 23 alweer! Ik kan me er maar niet toe zetten langer te lopen. Ik vind het weer zo spannend of ik het wel kan. Heel frustrerend.
En jij maakt er een stroopwafelfeestje van. Top dit, je wordt weer mijn voorbeeld :))
Die wind was heftig hè?

Lekkere maand weer, SV! Ik zag het al op insta. Fijn dat je er weer lekker in zit!