Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:19

pmarena schreef:
Ik ben nog even aan het bijkomen van de Hemafrodiet hoor.....iemand die geboren is / zich aangetrokken voelt tot rookworsten? _O-

Verder vind ik dat je ook gewoon kan respecteren dat er mensen zijn die moeite hebben met "al die rarigheid" want inderdaad niet iedereen is even progressief. Dat ligt ook wel aan de omgeving waarin je opgroeit denk ik. En dat kunnen prima mensen zijn, die in principe niemand buitensluiten of raar behandelen, maar die dan nog wel volmaakt onschuldig woorden als "neger" kunnen gebruiken of die kerel in die jurk maar een rare snuiter vinden. Maar ze verder niks anders behandelen dan elke andere klojo die op aarde rondloopt.

Het is tenenkrommend ja dat het (nog) niet doorgedrongen is dat dat "niet kan" maar ze komen er wel, het heeft gewoon even tijd nodig :=

Haha _O- sorry

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:20

Gini schreef:
Nikass schreef:
Als ik nu in de winkel met de beste intentie zeg: "mevrouw, u laat uw portemonnee liggen" dan reageert het mens gekwetst want ik had de persoon gender neutraal moeten aanspreken.

Als je in de winkel met de beste intentie zegt: "mevrouw, proficiat met je zwangerschap!", terwijl de dame in kwestie alleen maar wat voller is, dan kan het zijn dat ze gekwetst reageert.
Als je in de winkel met de beste intentie tegen een dame zegt: "gaat je vader dit voor je kopen? Dat is wel lief van hem.", maar het gaat om de partner van de dame, dan kan het zijn dat de personen in kwestie gekwetst reageren.

Je af en toe gekwetst voelen is mens-eigen en beperkt zich niet tot transgenders. In mijn opgesomde voorvallen is het dan precies een kleinere moeite om je te excuseren en nemen we onszelf zelfs voor dergelijke aannames in de toekomst niet meer te doen, want te risicovol. Daar waar transgenders er maar mee moeten dealen want "het probleem ligt toch echt bij hen".

Pardon?

Ik hoop oprecht dat ik het verkeerd interpreteer,

Maar zeg je nu echt dat je dus wèl voorzichtiger wordt met vrouwen feliciteren met zwangerschap omdat dat kwetsend kán zijn, dat je voorzichtiger wordt met aannames over partner relatie/ vader dochter relatie, omdat dat kwetsend kán zijn,

Maar bij Transgenders niet want het is hun eigen schuld?

Zo lees ik jouw bericht?
Ik hoop heeeeeeeeeeeeel erg dat dat niet is wat je bedoelt.

Als dat wel echt is wat je bedoelt heb ik er eigenlijk geen woorden voor, voor wat ik daarvan vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:25

Haha, wauw, nee, zo bedoel ik het niet. Ik snap dat je schrikt. :o
Het punt wat ik wil maken is dat situaties met transgenders niet zo heel anders zijn dan situaties die we nu al dagdagelijks tegenkomen. Soms vergissen we ons, soms doen we aannames en raken mensen daardoor gekwetst. Bij de meesten is het dan geen probleem om ons te excuseren voor de aanname en ons eventueel zelfs aan te passen door de aanname niet meer te doen.
Bij transgenders wordt dat dan ineens moeilijk. Men wilt zich niet excuseren en wilt zich niet aanpassen. Dat is jammer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:38

Gini schreef:
Haha, wauw, nee, zo bedoel ik het niet. Ik snap dat je schrikt. :o
Het punt wat ik wil maken is dat situaties met transgenders niet zo heel anders zijn dan situaties die we nu al dagdagelijks tegenkomen. Soms vergissen we ons, soms doen we aannames en raken mensen daardoor gekwetst. Bij de meesten is het dan geen probleem om ons te excuseren voor de aanname en ons eventueel zelfs aan te passen door de aanname niet meer te doen.
Bij transgenders wordt dat dan ineens moeilijk. Men wilt zich niet excuseren en wilt zich niet aanpassen. Dat is jammer.

Ah zo, fijn dat je het toelicht, dankjewel.

Nu snap ik wat je bedoelt.

En ik denk dat daar inderdaad wel een pijnpunt zit.
Sorry zeggen bij andersoortige vergissingen die gevoelig kunnen liggen vinden mensen geen probleem, maar sorry zeggen bij een gendervergissing ineens wel.

Als dat inderdaad zo is, dan is dat inderdaad wel een signaal van 'geen acceptatie trans'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:39

Ik denk dat ik de berichten gemist heb waarin mensen aangeven dat ze in zo'n geval geen "sorry dat wist ik niet" zouden zeggen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:44

pmarena schreef:
Ik denk dat ik de berichten gemist heb waarin mensen aangeven dat ze in zo'n geval geen "sorry dat wist ik niet" zouden zeggen?

Citaat:
En als Bo wel een heel verhaal op gaat hangen over zijn/haar gender en aangeeft non-binair te zijn dan ga ik echt geen "sorry, dat zag ik niet..." zeggen.

En het gaat ook niet alleen over het excuseren, ik heb het ook over aanpassen. En daar zijn in dit topic toch genoeg impliciete voorbeelden van te vinden van mensen die liever willen blijven vasthouden aan hij en zij met daarbijhorende uiterlijke kenmerken.
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-05-23 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:46

Er zijn in het topics ook voorbeelden gegeven van mensen die dan best het andere vnw willen gebruiken maar dat is dan nog niet voldoende want ''dan tolereer je alleen maar ipv accepteren''.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:49

Volgens mij is de vraag naar neutralere aanspreekvormen (beste reizigers,...) er ook niet op vraag van de LGBT++++++++ gemeenschap. Daar gaat het toch eerder om gender gerelateerde vooroordelen/verschil in behandeling uit de wereld te helpen. Hetzelfde voor genderneutrale kinderkleding. Het is geen aanval op man of vrouw zijn. Het is een poging om stereotyperingen te doorbreken. Daar profiteren transmensen natuurlijk ook van, maar niet-trans jongens en meisjes evengoed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:49

Mars schreef:
Er zijn in het topics ook voorbeelden gegeven van mensen die dan best het andere vnw willen gebruiken maar dat is dan nog niet voldoende want ''dan tolereer je alleen maar ipv accepteren''.

Voor mij is dat voldoende. De personen die zich dus wel op een nette manier aanpassen, hoeven zich door mijn bericht niet aangesproken te voelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:55

Eef_Bam schreef:
Wildgirl schreef:
@zwerte, nee dat is dus niet juist.
Wanneer iemand zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt maar 'paars' (ik noem maar wat) en graag aangesproken wil worden met 'pe' dan is dat wat mij betreft helemaal goed en zal ik mijn best doen rekening te houden met deze PERSOON.
Dat wil niet zeggen dat ik geloof in het fenomeen paars. Maar ik respecteer 'pe' wel!

Dat is dus het hele ding.
Waarom kan men niet accepteren dat ik geen enkel bezwaar heb tegen 'paars' maar het niet gelóóf omdat er voor mij alleen maar geel en groen bestaan?
Waarom moet het een maatschappelijk gedragen en veroordelen verhaal worden?
De hele community predikt voor mijn gevoel continu dat ze zo ruimdenkend zijn maar, er is geen ruimte voor mensen die in HUN optiek verkeerd denken. Dat irriteert me soms.

Het is prima als jij er niet in gelooft maar wel iemand aanspreekt met wat hij/zij/hen graag wilt. Maar waarom moet je je daarover hardop uitspreken? Dat is hetzelfde als iemand die gelovig is. Jij gelooft misschien niet in god (even voor de sake of argument) . Moet je dan met elk gelovig persoon een discussie starten dat je het onzin vind en god helemaal niet bestaat??? Laat andere mensen gewoon in hun waarde. Jij hoeft er niet in te geloven, maar respect betekent soms ook dat je je mening gewoon voor je houd.

Een mening is als een piemel, iedereen mag er een hebben, maar het is niet de bedoeling om hem telkens bij anderen in het gezicht te zwaaien :Y). Daar gaat het bij jou volgens mij fout.

Maar ook dit is beide kanten op.

Even jouw geloof voorbeeld. Ik geloof niet, maar er zijn ook zat gelovigen die die discussie aan willen gaan met je. Dat hoeft ook niet, je hoeft anderen niet te overtuigen en zulke discussies moet je voeren met mensen die daar voor openstaan. Als ik aangeef niet te geloven, kan dat ook gewoon aangenomen worden en is geen reden om iemand te overtuigen.
Als iemand dus zegt er rekening mee te houden en die persoon aan te spreken zoals diegene wil, dan is het toch klaar. Als er gevraagd wordt hoe iemand erover denkt mag diegene dat ook aangeven. Maar die vraag is niet nodig in het gemiddelde gesprek.

Dat je iets respecteert betekent niet dat je het ermee eens moet zijn. En nee, dat hoef je niet ongevraagd uit te spreken, net als dat de ander niet verder hoeft te gaan als ik word graag zo aangesproken.

Ik weet niet of ts haar mening opdringt in het echt. Het kan best zijn dat ze dat juist niet ongevraagd doet en in dit topic haar mening juist wel geeft. Of misschien geeft ze hem wel ongevraagd en is het inderdaad beter om hem gewoon voor zich te houden. Dan kan zij de ander aanspreken zoals diegene wenst en krijg je geen discussie.

Er zijn wel meer zaken die mensen kn het echte leven niet zouden uitspreken, maar online op een discussie forum wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:57

Gini schreef:
pmarena schreef:

Citaat:
En als Bo wel een heel verhaal op gaat hangen over zijn/haar gender en aangeeft non-binair te zijn dan ga ik echt geen "sorry, dat zag ik niet..." zeggen.

En het gaat ook niet alleen over het excuseren, ik heb het ook over aanpassen. En daar zijn in dit topic toch genoeg impliciete voorbeelden van te vinden van mensen die liever willen blijven vasthouden aan hij en zij met daarbijhorende uiterlijke kenmerken.

Aha dat bericht had ik inderdaad niet gezien. Even teruggezocht in welke context het staat en ik vermoed dat die soep niet zo heel heet gegeten wordt. Kan me voorstellen dat je niet meer zo'n zin hebt om die eenvoudige / beleefde / automatische sorry te zeggen nadat zo'n Bo een heel verhaal tegen je op gaat hangen, en dat de genoemde reactie ook helemaal zo slecht niet is toch :)

Citaat:
Misschien wil Bo niet met "u" worden aangesproken? Je moet het maar weten.
Ik denk idd dat Bo het beste "bedankt" kan zeggen, en zich verder niet gekwetst hoeft te voelen en een gesprek over zijn/haar gender aan te gaan. Want dat is totaal niet relevant.
Dan zeg ik: "prima, maar vergeet je tas niet".

En....het is toch niet zo heel gek dat er mensen zijn die liever vast blijven houden aan lekker simpel "hij en zij"....? Mensen houden nu eenmaal van eenvoud, moeten wennen aan dit soort "nieuwe fratsen". Daar kan ik wel begrip voor opbrengen. De meeste mensen zullen heus wel hun best doen om er iets van te maken en niet al te lüllig te doen, en zullen heus wel stappen gaan maken als ze meer met dit verschijnsel te maken krijgen en het minder nieuw en vreemd wordt :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:04

Gini schreef:
Mars schreef:

Voor mij is dat voldoende. De personen die zich dus wel op een nette manier aanpassen, hoeven zich door mijn bericht niet aangesproken te voelen.

Oa de TS werd hierop aangevallen. Vind ik ook niet nodig, je kunt prima de gevraagde voornaamwoorden gebruiken en in je hoofd een eigen mening houden. Ik geloof er ook niet in dat je van geslacht kunt veranderen maar dat wil niet zeggen dat ik anderen erop aanspreek of het openlijk benoem. Dat moet ook kunnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:21

Mars schreef:
Gini schreef:

Oa de TS werd hierop aangevallen. Vind ik ook niet nodig, je kunt prima de gevraagde voornaamwoorden gebruiken en in je hoofd een eigen mening houden. Ik geloof er ook niet in dat je van geslacht kunt veranderen maar dat wil niet zeggen dat ik anderen erop aanspreek of het openlijk benoem. Dat moet ook kunnen.

Toch wel.
Hier namelijk.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:23

Ik wou me eigenlijk terugtrekken uit dit topic maar ik dacht net aan een situatie dat misschien zou uitleggen waarom erkenning vanuit de omgeving nodig of fijn zou zijn.

Stel: jij hebt een paard maar ik geloof niet in paarden. Iedere keer dat jij zegt dat je naar je paard gaat lach ik luidop en zeg ik dat dat helemaal niet kan want paarden bestaan niet eens. Als mensen aan mij vragen wat voor dier jij hebt zeg ik dat je een kat hebt maar dat is helemaal geen waar, jij hebt geen kat maar een paard. Maar heel jouw omgeving gelooft dus niet in paarden en geeft jouw iedere dag opnieuw het gevoel dat paarden helemaal niet bestaan en dat jij zot bent om te denken van wel.

Wat ga je dan doen? Je gaat twijfelen aan jezelf ookal wéét jij dat paarden bestaan en heb je er zelf 1. Je gaat stoppen met je paard te benoemen en gaat erin mee wanneer mensen vragen hoe het met je kat gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:27

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 19-05-23 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:40

Mars schreef:

Dat klopt niet. Er waren mensen die vonden dat als iemand niet de juiste vnw wil gebruiken, dat gerespecteerd moet worden, dat vonden anderen geen acceptatie inderdaad. Daarna ging de discussie over dat mensen de juiste vnw niet kunnen gebruiken omdat het verwarrend/veel/moeilijk is. Dat vonden anderen ook geen vorm van acceptatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:46

Femke_Tweety schreef:
Toch wel.
Hier namelijk.

Nogal wiedus he, t is hier ontopic.
Volgens mij snap jij best wat ik bedoel

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:47

Urbanus schreef:
Nee, ik heb geen begrip voor iemand als hij nog in een 'proces' zit en daarom moeite heeft met accepteren en zich daarover uit.

Nee, daar ga ik met gestrekt been vol in. Die knijp ik verbaal volledig uit. Die gaat mentaal bloedend naar huis.

Bijzondere reactie, is dit serieus, grappig bedoeld of misschien sarcastisch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:49

CharleyT schreef:
Urbanus schreef:
Nee, ik heb geen begrip voor iemand als hij nog in een 'proces' zit en daarom moeite heeft met accepteren en zich daarover uit.

Nee, daar ga ik met gestrekt been vol in. Die knijp ik verbaal volledig uit. Die gaat mentaal bloedend naar huis.

Deze mag idd wel uitleg...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:49

Shadow, hoewel ik het in deze eens ben met jou, begon je zelf enkele berichten terug over Florida. Just saying... Misschien moet je dan zelf zulke dingen er ook niet bijsleuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:05

Je ziet niet een nuanceverschil tussen het aannemen van meerdere schadelijke, discriminerende wetten in een ander land, of losse incidentele voorbeelden uit een ander land die gebracht worden alsof ze ook hier spelen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:10

CharleyT schreef:
Urbanus schreef:

Wat is er sarcastisch aan? Als ik op een feestje ben en iemand gedraagt zich racistisch of homofoob dan spreek ik me daarover uit.

Je mag denken wat je wil, maar je uitspreken op een ongepaste manier vind ik next level.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-05-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:13

Shadow...zucht... Ik zie dat je schrijft "uit de VS!" terwijl je er zelf over begon. Ook al ben je het er niet mee eens, je kan moeilijk iemand verwijten zaken van elders aan te halen als je dat zelf deed. En heb je het eerste deel van mijn zin gezien?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:33

Het lijkt mij voor transgenders/non-binairen vervelend dat de discussie/het gesprek/het onbegrip over gender steeds gecombineerd/verward wordt met sexualiteit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:40

Doubtless schreef:
Het lijkt mij voor transgenders/non-binairen vervelend dat de discussie/het gesprek/het onbegrip over gender steeds gecombineerd/verward wordt met sexualiteit.

Maar het gaat toch om gender en seksualiteit? In de OP staat: seksuele voorkeuren.