Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loei

Re: Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:49

Ik ga 19 juni voor een Hypnobirthing cursus. Een dagscursus. Ben super nieuwschierig.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:07

Wat fijn dat er allemaal positieve testen en echo's zijn! Jullie gaan wel snel hoor...

Wij hebben vandaag de termijnecho gehad en zitten nu op 11+4. Zwangerschapscursus etc is voor ons dus nog ver weg.
Vrijdag ga ik waarschijnlijk prikken voor de nipt en dan ook zsm een afspraak maken voor de 13 weken echo.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:07

Mijn buik voelt vandaag echt alsof hij te klein is voor alles wat er in zit :') hij groeit echt hard, heb het idee dat elke dag weer groter is. En dat met 13 weken al.

Wel leuk al die verschillende cursussen en trainingen. Benieuwd hoe iedereen het gaat ervaren!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:47

Ik wil graag een cursusje hypnobirthing volging, al denk ik dat ik op zich die techniek wel al kan vanuit mijn werk als psycholoog/therapeut. Maar dat zelf écht ondergaan is toch nog anders :D.

Vandaag airco voor de baby geïnstalleerd, kind is nu al rotverwend :+

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:36

linoleum schreef:
Mijn buik voelt vandaag echt alsof hij te klein is voor alles wat er in zit :') hij groeit echt hard, heb het idee dat elke dag weer groter is. En dat met 13 weken al.

Wel leuk al die verschillende cursussen en trainingen. Benieuwd hoe iedereen het gaat ervaren!

Omg ik heb dit ook, ook precies 13 weken. Ik ben gaan winkelen voor een nieuwe broek en ben uiteindelijk voor een legging gegaan van de H&M en ineens lijk ik daar echt zwanger in ofzo. Al kan vreemd dik met een enorme buik ook nog wel…

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:24

jasz schreef:
Vraag me wel af hoeveel zin een cursus nog heeft bij de tweede. Niet dat je ooit alles kan weten, maar er zal dan ook veel informatie zijn die ik wel al heb.

Zou liever iets van een cursus hebben voor herstel na de bevalling, je bekkenbodem trainen enz. Daar wordt naar mijn mening vrij weinig aan gedaan.

Hier zijn de cursussen ook gericht op het bevallen zelf en heb dat eerder ook nooit gevolgd. Mis ook ander soort cursus aanbod dus sla ook dit ook maar over. :=

Vandaag nieuwe camera binnen waarop ik beide kinderen tegelijk in de gaten kan houden. Van weekend gaan we bezig onze kamer naar zolder te verplaatsen.
Heb al zoveel inspiratie voor de nieuwe kamer van ons zoontje. Babykamer blijft namelijk zoals het is, misschien muurtje verven maar verder niet haha.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:05

jasz schreef:
Vraag me wel af hoeveel zin een cursus nog heeft bij de tweede. Niet dat je ooit alles kan weten, maar er zal dan ook veel informatie zijn die ik wel al heb.

Zou liever iets van een cursus hebben voor herstel na de bevalling, je bekkenbodem trainen enz. Daar wordt naar mijn mening vrij weinig aan gedaan.

Misschien je verloskundige vragen of ze zo'n soort cursus kennen?
Gisteren in de wachtkamer bij de verloskundige zag ik toevallig een foldertje voor precies zo'n cursus als jij bedoelt, starten vanaf 4 weken na bevalling. Maar als die niet op de tafel had gelegen waar ik aan zat, had ik het ook niet geweten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:28

jasz schreef:

Ik volg een sportprogramma voor zwangerschap die ook een versie heeft voor na de bevalling, dus herstel van je bekkenbodem en je buik en dergelijke. Maar die is wel echt specifiek gericht op weer jezelf voorbereiden op powerliften na zwangerschap, dus weet niet of dat is wat je bedoelt. Is trouwens wel Engels.

En misschien heeft Sterkher ook wel een postnataal programma? Is wat minder op powerlifting maar op fitness in algemeen gericht volgens mij.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:42

Zamora schreef:
jasz schreef:

Hier zijn de cursussen ook gericht op het bevallen zelf en heb dat eerder ook nooit gevolgd. Mis ook ander soort cursus aanbod dus sla ook dit ook maar over. :=

Vandaag nieuwe camera binnen waarop ik beide kinderen tegelijk in de gaten kan houden. Van weekend gaan we bezig onze kamer naar zolder te verplaatsen.
Heb al zoveel inspiratie voor de nieuwe kamer van ons zoontje. Babykamer blijft namelijk zoals het is, misschien muurtje verven maar verder niet haha.

Ja ik vond ook alle informatie van de verloskundige echt voldoende. Die stuurden al zoveel informatie toen. En dan ook nog zelf een bevalling meegemaakt, dus dat stuk geloof ik wel.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:49

linoleum schreef:
jasz schreef:

Ik volg een sportprogramma voor zwangerschap die ook een versie heeft voor na de bevalling, dus herstel van je bekkenbodem en je buik en dergelijke. Maar die is wel echt specifiek gericht op weer jezelf voorbereiden op powerliften na zwangerschap, dus weet niet of dat is wat je bedoelt. Is trouwens wel Engels.

En misschien heeft Sterkher ook wel een postnataal programma? Is wat minder op powerlifting maar op fitness in algemeen gericht volgens mij.

Oh dat is wel interessant! Nee niet helemaal wat ik bedoel, maar lijkt er al meer op.

Ik heb ook heel fanatiek gesport en krachttraining gedaan en vond dat ook wel lastig om in te schatten wanneer dat weer mag. Ik kreeg met de na controle met 8 weken te horen dat ik nog lichte diastase had en dat dat wel tot een half jaar kan duren voor dat weg is. Maar vervolgens checkt niemand natuurlijk meer of en wanneer het ook echt weer bij het oude is.

Ik bedoel meer een cursus voor alles erna. Wanneer en wat te doen met betrekking tot sport idd, maar ook hoe je je bekkenbodem goed kan trainen, om latere ongemakken te voorkomen. Want alleen in de kraamweek geven ze je een paar hele lichte oefeningen, maar dat is het dan. En misschien meer over ook alle mentale veranderingen na de bevalling en dan vooral nadat je de kraamweek en controle hebt gehad en je niet meer gecheckt gaat worden.

Ik heb dat zelf goed doorstaan allemaal en had genoeg hulp gelukkig. Maar dat geld ook niet voor iedereen en er zijn ook vrouwen die zich pas weer veel later zichzelf weer voelen. Soms pas 1,5 jaar later. Een beetje meer het gevoel hebben dat je weet wat je allemaal te wachten staat en wat te doen lijkt me dan wel heel fijn.

Edit: @mirriez. Oh dat is wel een goede! Vindt eigenlijk dat de verloskundige daar actiever in zou moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die vindt dat er daar nogal wat te wensen overblijft.

Mijn verloskundigen hebben in ieder geval nog nooit over het stuk na de kraamweek gesproken, afgezien van de controle afspraak dan.
Laatst bijgewerkt door jasz op 02-06-22 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:51

Dubbelzen heeft net een nieuwe cursus gelanceerd voor nieuwbakken moeders. Maar dat richt zich volgens mij echt op het moederschap met betrekking tot je kindje en niet op je eigen herstel.
Ben nu wel benieuwd of er zoiets bestaat.. *gaat googlen*

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:52

Ik bedenk me net iets. Ik moet zo naar de verloskundige, een controle waarbij ze ook je bloeddruk meten. Ik heb een hele dunne blouse aan, kunnen ze daar overheen meten of moet de blouse uit? Normaal doe ik een tshirt aan, maar nu niet over nagedacht..

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:53

Daar kunnen ze gewoon overheen meten!

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:55

Oh top! Anders natuurlijk gewoon je blouse uit doen, maar als het kan is dit wel zo fijn. Dank je wel voor je reactie

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:00

Ik kon wel een paar cursussen vinden. Zag er 1 met yoga die echt gericht op diastase en bekkenbodem is. Dat is wel ongeveer wat ik bedoel. Denk dat als je alles aan wil pakken je meerdere cursussen moet volgen. Ik zag andere weer meer over sporten gaan en er zullen er ook vast wel over het mentale herstel gaan.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:48

Komen leuke cursussen voorbij, ik ga daar nog even naar kijken
Ik vind t wel lastig, ik heb weinig fut voor gym ofzo en cursus voor de bevalling, tsja ik heb een keizersnee gehad en eerst maar even horen of ik dat weer ga krijgen..
Ik zou iets willen zodat ik in contact kom met andere moeders, heb daar echt behoefte aan merk ik :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:50

Biedt je verloskundige misschien centered pregnancy aan? Of toch iets van zwangerschaps yoga of zwemmen?

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:51

Ik ga ze morgen is bellen om te vragen!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 19:09

Wbt lichamelijk, daar bestaat een (bekken bodem) fysio toch voor? Ik loop al standaard bij een fysio, en ben van plan om na de bevalling wat vaker te gaan en nu wat minder. Ik heb wat oefeningen gekregen die suuuper fijn werken en verder zit ik eigenlijk verschrikkelijk goed in m'n lijf dankzij het werk van mijn fysio de afgelopen 2 jaar _/-\o_
Mijn fysio is trouwens een ruiterfysio, Jannet van Wijk, voor de geïnteresseerden. Hiervoor is ze ook bekken fysio geweest, dubbel winst. Enige nadeel is dat haar behandelingen bij mij maar voor de helft worden vergoed, maar ze heeft bij mij veel meer bereikt dan alle andere fysios die ik heb gehad (en dat na een auto ongeluk, ik had de hoop op een goed lijf al opgegeven), dus dubbel en dwars waard.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:28

Vandaag een goede uitslag van de NIPT gehad! Vorige week vrijdag pas geprikt, dus ik had hem nog niet verwacht en nog geen tijd gehad om over te stressen!

Ik begin ook langzaam een buikje te krijgen, en dat al bij 13 weken. Ik pas geen enkele broek meer, dus ik draag nu een legging van de H&M.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:34

Hier passen mijn broeken ook al een paar weken niet meer, heb afgelopen weekend mijn eerste zwangerschapskleding gekocht. En ook een nieuwe jas, want mijn oude ging niet meer dicht..
Vind dat toch snel gaan, die buik!

Helaas dinsdag wel te horen gekregen dat ik last heb van bekkeninstabiliteit. Heb wat oefeningen gekregen maar heb nog niet de indruk dat het wat doet.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:30

Wat balen van de bekkeninstabiliteit! Hoop dat de oefeningen snel gaan helpen. Heb je er nu veel last van?

@sannens, wat fijn van de goede uitslag!

Ik had de eerste keer ook zo rond 13/14 weken voor het eerst zwangerschapskleding aan.
Deze keer ging m'n buik al behoorlijk groeien met 7/8 weken. Paste toen al m'n broeken al niet meer. Maar bleef gelukkig niet zo hard doorgroeien en nu loop ik een klein beetje voor op de vorige keer.

Ik moet eigenlijk ook nog een jas, maar twijfel of het nog echt nodig is voordat het echt warmer wordt. Draag nu steeds een spijkjasje open. Heb van de eerste keer een jas, maar dat is een winterjas. Was toen half december uitgerekend en nu eind september. Is toch best een groot verschil qua temperatuur

Edit: ja er bestaat een fysio voor, maar dat is meer voor als je al echt klachten hebt lijkt me? Ik wil meer gewoon oefeningen om eventuele klachten te voorkomen. Maar had online een cursus gezien om dat en buikspieren te trainen. Dus denk dat ik die wil volgen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:27

Ik heb er op de dagen dat ik werk veel last van, ik sta dan 8 uur per dag en dat lukt me niet meer. Kan nu gelukkig meer zitten, en dat helpt al een hoop.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:32

Gelukkig dat dat kan. Lijkt me echt heel vervelend.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:25

jasz schreef:
Edit: ja er bestaat een fysio voor, maar dat is meer voor als je al echt klachten hebt lijkt me? Ik wil meer gewoon oefeningen om eventuele klachten te voorkomen. Maar had online een cursus gezien om dat en buikspieren te trainen. Dus denk dat ik die wil volgen.

Nee hoor! Ik heb eigenlijk ook geen problemen meer en ga nog steeds ter preventie elke 6 tot 8 weken, omdat ik soms nog wel eens door m'n enkel wil gaan met een scheef bekken als gevolg. De frequentie bouwen we wel steeds verder af. Ik ben ook van plan om in ieder geval minstens 4x per jaar te blijven gaan in eerste instantie. Inmiddels worden m'n enkels ook steeds sterker en loop ik niet meteen scheef van elke keer dat ik struikel.. :D