Booster vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:04

wat fijn voor iedereen die de booster krijgt,
hier ook de 17e aan de beurt *\o/*

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:41

bigone schreef:
xxxmh schreef:
Ik hoop dat ik volgend jaar op tijd mijn booster krijg, kom uit 1995 en ga 9 maart naar Frankrijk en als ik hem niet heb dan geldt ik als ongevaccineerd..

Wanneer heb jij je vorige prik gehad dan?

Begin augustus

BigOne

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:50

Even over het nut van boosters, uitkomst van een groot onderzoek van Pfizer :
Afbeelding
En het aantal besmettingen onder de personen die een booster kregen liep ook fiks terug, in alle leeftijdsgroepen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:03

Helaas.... mijn werkgever is het nog niet gelukt om voor ons ook een afspraak te krijgen. Was dus niet zo gemakkelijk...

Dan maar brutaal zijn en zelf de ggd bellen want nu laten ze lekker mensen lopen die bijna 12 maanden geleden gevaccineerd zijn echt bizar -O-

Gelukkig gaan de cliënten waarmee ik werk eindelijk volgende week al heen dat vindt ik al wel een hele geruststelling.

Maar nog wat een traag gedoe in Nederland vindt het te bizar voor woorden... en ik snap dat ze er bij de ggd ook niks aan kunnen doen hoor!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:14

In Frankrijk zijn 21,3 % van 12 ++ inmiddels geboosterd (gegevens vannacht 1 uur). Wouw. Ik ken ook heel veel mensen die of geboosterd zijn of afspraak hebben.
Nu duimen dat Nederland ook vlot gaat.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:20

Zebrastreep schreef:
Helaas.... mijn werkgever is het nog niet gelukt om voor ons ook een afspraak te krijgen. Was dus niet zo gemakkelijk...

Dan maar brutaal zijn en zelf de ggd bellen want nu laten ze lekker mensen lopen die bijna 12 maanden geleden gevaccineerd zijn echt bizar -O-

Gelukkig gaan de cliënten waarmee ik werk eindelijk volgende week al heen dat vindt ik al wel een hele geruststelling.

Maar nog wat een traag gedoe in Nederland vindt het te bizar voor woorden... en ik snap dat ze er bij de ggd ook niks aan kunnen doen hoor!

De GGD kan er inderdaad niks aan doen dus de GGD bellen voor een afspraak heeft weinig zin ben ik bang. Je afspraak zal eruit gehaald worden als je niet in aanmerking komt voor de booster. Dus niet de juiste leeftijd en geen brief van je werkgever.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:44

xxxmh schreef:
Ik hoop dat ik volgend jaar op tijd mijn booster krijg, kom uit 1995 en ga 9 maart naar Frankrijk en als ik hem niet heb dan geldt ik als ongevaccineerd..

Je kan die booster vanaf nu al in Duitsland of Frankrijk halen. Soms zelfs zonder afspraak :D

Citaat:
Wie echt niet wil wachten op een boosterprik, kan die gaan halen in Duitsland of Frankrijk. Boostertoerisme is perfect mogelijk. In grensgemeenten als Valenciennes, Rijsel of Aken prikken ze iedereen, een afspraak is er soms niet eens nodig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:47

Nare is denk ik om hem dan op je Nederlandse qr code te krijgen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:49

NOS schreef:
Nederlanders moeten hun prik in Nederland halen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Gezondheid van Noordrijn-Westfalen. Alleen Nederlanders die verzekerd zijn bij een Duitse zorgverzekeraar en/of in Duitsland werken, mogen in deze deelstaat een vaccin laten zetten. Het ministerie heeft geen cijfers over het aantal Nederlanders dat er een prik haalde.

Een woordvoerder van de regio Aken zegt dat daar al "veel Nederlanders" een boosterprik hebben gehaald bij de ongeveer twintig vaccinatielocaties. Het beleid van Aken is dat iedereen die regelmatig de grens oversteekt voor familie, werk of andere afspraken, er een prik kan krijgen. "Dit helpt om de mensen in de grensregio te beschermen."

Het Institut Pasteur de Lille zegt dat er sinds september maar enkele Nederlanders langskwamen voor een boosterprik. Het instituut zet alleen prikken bij mensen die wonen en/of werken in Frankrijk, laat een woordvoerder weten.

Citaat:
In Europees verband is volgens het ministerie afgesproken dat de lidstaat die de laatste vaccinatie heeft gezet, ook verantwoordelijk is voor de registratie van de vaccinatie.

Gaat niet zo héél makkelijk volgens de NOS. Dan zou Aken nou je beste kans zijn, moet je wel goed kunnen liegen dat je familie in de buurt hebt wonen...

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:36

Op mijn werk zijn ze er mee bezig en zodra ze meer weten horen we het.
Ik wil gewoon zo snel mogelijk die booster. Als ze er nu nog mee bezig zijn zie ik het niet dit jaar meer gebeuren. Maar wie weet. Vorig jaar waren ze zelfs eerder met de uitnodiging versturen dan gepland maar nu is het wachten? en ik haat wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:50

Pandora2 schreef:
xxxmh schreef:

Je kan die booster vanaf nu al in Duitsland of Frankrijk halen. Soms zelfs zonder afspraak :D

Citaat:
Wie echt niet wil wachten op een boosterprik, kan die gaan halen in Duitsland of Frankrijk. Boostertoerisme is perfect mogelijk. In grensgemeenten als Valenciennes, Rijsel of Aken prikken ze iedereen, een afspraak is er soms niet eens nodig.

Als het goed is kan dat niet, want als de laatste vaccinatie begin augustus was zijn de 6 maanden nog lang niet om.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:51

Mijn vader van 77 heeft gisteren zijn booster gehad. Hij kon dinsdag een afspraak maken en was binnen 2 dagen al aan de beurt. Niet bij de dichtstbijzijnde plek overigens, dan kon hij pas volgende week terecht.
Maar de vorige keren moest hij ook naar Emmen dus nu daar ook weer voor gekozen.

Zelf begin ik steeds meer te balen dat ik een paar weken geleden in Zuid Afrika niet heb gekozen voor een booster. Kon daar zo binnenlopen na het testen voor de terugreis.
Toen niet gedaan omdat ik verwacht dat het registreren in NL dan lastig gaat zijn.
Maar ik ben mijn QR code straks toch kwijt als het in dit tempo doorgaat.
Wegens hoog risico groep (ivm spierziekte) was ik dit voorjaar al vroeg gevaccineerd en de 2e is nu dus al meer dan 6 maanden geleden.
Als ik moet wachten tot mijn leeftijdsgroep aan de beurt is, gaat dat dus echt niet lukken om op tijd de booster te krijgen voor de QR code maar wat nog veel erger is, is dat de bescherming dus ook steeds minder wordt.
Fijn, dat wordt dus weer eenzame opsluiting net als heel 2020...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:55

Volgens mij geld je alleen als ongevaccineerd als je laatste basisvaccinatie langer dan 9 maanden geleden is geweest. Heb jij je tweede pas in augustus gehad, ben je dus tot mei 'goed'.

Maar ook hier is de informatie weer beroerd. Er wordt bij alle voorlichting (en wetten/afspraken) van uit gegaan dat je ergens uiterlijk in juni je 2 basisentingen hebt gehad. En dat is natuurlijk bullshit.

Nergens staat er iets over mensen die pas in het najaar zijn gaan vaccineren, of die nou wel of niet met twee prima basisentingen die in ieder geval niet binnen een paar maanden 'verlopen' nog een QR hebben na februari. En dat zou wel moeten, want boosteren binnen 6 maanden kan niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:56

Ik heb mn tweede vaccinatie in juli gehad, vorige week heb ik Corona opgelopen. Vanaf 11-12 gaat mijn herstelbewijs in, moet ik dan alsnog de booster halen?
Of is dat dan niet meer nodig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:57

Booster mag dan pas 6 maanden na herstel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:59

Helder, dankjewel!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:52

51 en 52 kunnen online vanaf 11 uur plannen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:56

Mijn man komt net terug van de priklokatie. In Almere prikken ze Moderna voor degene die dat interessant vinden (en niet willen). Hij zag het pas op zijn papieren toen hij weer thuis was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:59

Mantelzorg/partner boosterprik kan momenteel alleen maar als die persoon ouder dan 60 jaar is.
Ook al is de twee prik langer dan 6 maanden gegeven.
De leeftijdsgrens is op dit moment nog leidend.

Wachttijd voor 75+ is momenteel erg kort voor een afspraak voor de booster.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:01

ik ben al ver over de 60, maar mijn 2e prik is van 30 juni, dus nog geen half jaar geleden, de belofte van de Jonge dat ALLE 60 plussers voor het eind van jaar geboosterd zijn, kan dus (weer es) niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:07

Morrie schreef:
ik ben al ver over de 60, maar mijn 2e prik is van 30 juni, dus nog geen half jaar geleden, de belofte van de Jonge dat ALLE 60 plussers voor het eind van jaar geboosterd zijn, kan dus (weer es) niet

Dan mag jij pas op zijn vroegst 30 december geroosterd worden volgens de GGD.

Mijn zwager 46 jaar, is ruim binnen 6 maanden geboosterd.
Vriendin 56 jaar wordt op 5 maanden geboosterd, zij kreeg het advies minimaal 4 maanden, maximaal 6 maanden na de 2e prik de booster te halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:07

Boosteren binnen 6 maanden na de laatste basisprik voegt ook niet veel toe.
De Jonge heeft niets verkeerds gezegd, hij is alleen niet volledig geweest. Als-ie had gezegd dat iedereen die 60+ is én minimaal 6 maanden geleden beide basisvaccinaties heeft gehad nog in december aan de beurt is, was-ie wel volledig geweest.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:29

tienus63 schreef:
Dan mag jij pas op zijn vroegst 30 december geroosterd worden volgens de GGD.

Ik hoop niet dat ze me gaan roosteren :=
Als ik de 30ste geboosterd word, ga ik in ieder geval horizontaal 2022 in, want ik word behoorlijk beroerd van al die prikken %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:34

Ibbel schreef:
Boosteren binnen 6 maanden na de laatste basisprik voegt ook niet veel toe.
De Jonge heeft niets verkeerds gezegd, hij is alleen niet volledig geweest. Als-ie had gezegd dat iedereen die 60+ is én minimaal 6 maanden geleden beide basisvaccinaties heeft gehad nog in december aan de beurt is, was-ie wel volledig geweest.

Daar wordt in Frankrijk anders over gedacht Ibbel. Iedereen (die hier langer als 5 maanden laatste prik gehad heeft mag zich opgeven voor de booster, want , duurt 2 weken voordat je prik weer maximaal werkt.
Voor mij is dat 14 december, en 24 december is de 2de prik een half jaar geleden. Wel is het zo, wordt hier ook gezegd, dat na 6 maanden je prik echt niet op 0 staat maar het wel omlaag gaat de beveiliging en bij de een gaat dat sneller als bij de ander (of minder snel).
Dus hopelijk heb ik niet voor niets geboosterd en voegt het wel degelijk wat toe :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:53

In principe neutraliseren je nog circulerende antilichamen ook het vaccin (of liever, de eiwitten die door het vaccin gemaakt worden). Als je dus nog heel veel antilichamen hebt, zóu het theoretisch zou kunnen zijn dat de eiwitten zo snel worden afgebroken dat de response om nieuwe antilichamen aan te maken niet optimaal is. Maar je eindigt uiteindelijk wel met meer antilichamen dan je begon. Alleen zou het zo kunnen zijn dat bij later boosteren je op een hogere antilichaamtiter uitkomt dan bij vroeger boosteren. Aan de andere kant heb je bij vroeger boosteren een mindere afname in je titer.

Bottom line: eigenlijk weet niemand nog goed wat het juiste moment is. En dat zou ook nog wel eens individueel bepaald kunnen zijn, of op z'n minst leeftijdsafhankelijk.