Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:55

Twee of drie jaar terug was mazelen uitgebroken in de Franse skigebieden. Daar werd ik ook niet om mijn vaccinatiepas gevraagd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:59

Loretta schreef:
Alle kinderen van antivaxxers bij elkaar? Dat lijkt me ook een gevaarlijke situatie.

Mij ook als provaxxer, maar dat is wel wat gaat gebeuren en m.i. ook de keuze die je dan als ouder maakt.
Maar als kdv dadelijk keuzes mogen gaan maken (want dat wetsartikel ligt klaar) dan zullen de meeste provaxxers kiezen om hun kinderen naar kdv te brengen met vaccinatieverplichting en zal het dus niet lang duren voor er kdv komen met een hele lage vaccinatiegraad.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:01

Is het eigenlijk al bekend of NL al meer vaccins gaat krijgen?
De jonge zei eerder 1 miljoen maar dat werden er maar ruim 500.000. En in het eerste kwartaal (nogal een ruim begrip) komen er nog eens 1.7 miljoen dosissen.
Pfizer kan de leveringen nu op voorhand al niet aan. Gaven aan 100 miljoen wereldwijd maar blijken er nu maar 50 miljoen te zijn.
50 Miljoen lijken er heel wat, maar wereldwijd is dat een druppel op een gloeiende plaat.

Want ze moeten op voorhand al wel incalculeren dat de geënte binnen de gestelde periode de 2e enting krijgen.

In dat geval kunnen ze het ook in mijn ogen absoluut niet maken om degene die wel geënt zijn voorrang te geven (denk aan vrijheden, privileges).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:01

Babsiej schreef:
Waarom zou het een dikke vinger zijn? Denk dat dat jouw idee daarbij is.

Behalve de anti-vaxxers, heb je weleens gevraagd wat de werkelijke reden is geweest ?

Jij wel? Ik ken er inderdaad enkelen die het gewoon vertikken, zijn niet bang of zo maar geven als redenatie dat ze “ jong” en gezond zijn en zo’n virusje wel kunnen hebben. Denken alleen maar aan zichzelf. Maar wel graag drie keer per jaar op vakantie, feestjes, festival enz.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:06

Ik heb ze het niet gevraagd. Ik heb dan ook niet het gevoel dat mensen een dikke vinger doen, uitzonderingen daar gelaten, want er zitten altijd rotte appels tussen die alleen niet willen om te dwarsbomen.

Ik ben zelf een voorbeeld. Ben niet gaan enten voor HPV, krijg elk jaar oproep voor griepvaccin waar ik mij ook voor afmeld, en ik ent ook al mijn dieren niet.

Toen ik naar Kenia was afgereisd, jaar of 5 terug, óók niet geënt, dus ik wil die vaccinatie niet. Ik behoor zelfs tot de risicogroep, herhaaldelijk trombose, en dit virus schijnt dat te verergeren.

Ik kom overigens niet op festivals en drukke plekken omdat ik dat qua drukte en prikkels niet aan kan dus voor mij maakt t persoonlijk niets uit. Maar mensen die wel een vriendengroep hebben, en niet willen enten, om welke reden dan ook, worden wel sociaal buiten gesloten.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:08

Het idee achter indirecte verplichting is natuurlijk ook dat mensen juist door die sociale buitensluiting kiezen wel te enten :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:09

Babsiej Maar je wordt dan niet gedwongen, maar maakt zelf een keuze. En elke keuze heeft consequenties. Daarbij vind ik niet naar een festival of pretpark kunnen een luxe probleem, niet te vergelijken met het feit dat risico groepen nagenoeg de deur niet uit kunnen of durven zolang de vaccinatie graad te laag is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:11

secricible schreef:
Het idee achter indirecte verplichting is natuurlijk ook dat mensen juist door die sociale buitensluiting kiezen wel te enten :)

Ja maar precies dat is toch de discussie?? Ik vind dat dus ethisch niet verantwoord. Want dat is gewoon verplichten. Idd het voorbeeld hierboven, je hoeft je bord niet leeg te eten maar als je t niet doet dan....

We hebben ooit gekozen om geen mensen meer buiten te sluiten. Ik ben blij dat het kabinet daar (vooralsnog) ook achter staat.

Nikass dat is het dus net. Wat ik zojuist zei, het gaat verder dan een luxe uitje, het gaat om sociale activiteiten, niet buiten de maatschappij geplaatst worden, en om zelf je keuze te mogen maken zoals ook in de grondwet is vastgelegd.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 18-12-20 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:13

Het is wel interresant om het over een eventuele vaccinatieplicht op veel plaatsen te hebben. Maar eerst zijn er niet eens genoeg vaccinaties beschikbaar voor als je graag een vaccin wilt hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:14

Babsiej schreef:
secricible schreef:

Ja maar precies dat is toch de discussie?? Ik vind dat dus ethisch niet verantwoord. Want dat is gewoon verplichten. Idd het voorbeeld hierboven, je hoeft je bord niet leeg te eten maar als je t niet doet dan....

We hebben ooit gekozen om geen mensen meer buiten te sluiten. Ik ben blij dat het kabinet daar (vooralsnog) ook achter staat.

Nikass dat is het dus net. Wat ik zojuist zei, het gaat verder dan een luxe uitje, het gaat om sociale activiteiten, niet buiten de maatschappij geplaatst worden, en om zelf je keuze te mogen maken zoals ook in de grondwet is vastgelegd.

Vind ik niet dwingen. En je wordt niet buiten de maatschappij geplaatst als je voor de volksgezondheid niet in groepen mensen kan lopen zonder vaccinatie.
Je hebt gewoon een keuze, alleen zoals aan elke keuze zitten ook aan deze keuze consequenties vast. Je maakt altijd een keuze op basis van bepaalde consequenties.

Maar goed, voorlopig is het nog niet eens zover, en het is nog niet duidelijk of ze het wel of niet zo gaan doen en of het nodig is, en er zijn nog lag niet genoeg vaccinaties om iedereen te vaccineren.

En het is trouwens vaccineren, niet enten. Enten doe je met cactussen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:18

Je hebt geen keuze dus. Dat is gewoon verplichten. En dat doen ze niet en gaan ze naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen.

Eerst maar eens zien hoe het gaat. Ik ben veel meer voorstander van een goede campagne waardoor mensen zelf kunnen besluiten toch wel het vaccin te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:30

secricible schreef:
Ik ben er sowieso niet echt voor, omdat ik denk dat je mensen er mee in een ongelooflijk knelpunt brengt. Waarbij ik wel van mening ben dat een festival, pretpark of welke organisatie dan ook zijn eigen keuzes mag maken. Maar vanuit de regering opleggen vind ik een stap te ver.

Idem als bijvoorbeeld het weigeren van kinderen op kdv wanneer ze niet gevaccineerd zijn. Ik ben opzich niet tegen dat kdv mogen kiezen om te weigeren, maar er moet wel opvang beschikbaar blijven. Of bijvoorbeeld financiele consequenties stellen.
Ik heb het wel eens vaker genoemd, maar anders wordt het zo’n situatie van vroeger als kind. Een keuze die eigenlijk helemaal geen keuze was maar wel zo werd verkocht “nee, je hoeft je bord niet op te eten, maar als je het niet doet krijg je 5 maanden huisarrest, geen zakgeld en geen schermtijd meer”.
Ben dan gewoon doortastend en verplicht het ook daadwerkelijk.

In Duitsland per volgend jaar verplicht mazelen anders mogen de kinderen niet naar school. Mijn zusje wacht uiteraard tot het laatste moment met mijn neefje enten..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:37

Babsiej schreef:
Waarom zou het een dikke vinger zijn? Denk dat dat jouw idee daarbij is.

Behalve de anti-vaxxers, heb je weleens gevraagd wat de werkelijke reden is geweest ?

Ik lees hier wel eens wat in het topic en het is 9/10 keer gebaseerd op lang en breed ontkrachte misinformatie of op zijn minst creatieve omgang met de waarheid.

kiki1976 schreef:
Is het eigenlijk al bekend of NL al meer vaccins gaat krijgen?
De jonge zei eerder 1 miljoen maar dat werden er maar ruim 500.000.

Is dit niet omdat je er 2 moet? Dus als je 1 miljoen krijgt kun je 500 000 personen enten?
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 18-12-20 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:38

Verplichting voor school mag in NL niet ivm de leerplicht. Dat zou dus een vaccinatieverplichting zijn en dat wil NL niet. Verplichting voor kdv is nu geen duidelijk beleid, wetsvoorstel ligt bij de eerste kamer nu en verwachting is dat het wordt aangenomen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:41

pien_2010 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Nee wij laten ons niet enten.

Mag ik ook weten waarom niet?

Ja hoor.

Ik reageer hoe dan ook gevoelig op medicatie. In mijn geval is de behandeling vaak nog erger dan de kwaal, en om die reden voel ik een frisse terughoudendheid. Overigens ben ik geen anti-vaxxer, maar ik sta wel kritisch tegenover nieuwe vaccins zolang de lange termijn gevolgen niet/onvoldoende bekend zijn. Om die reden heb ik destijds ook het Mexicaanse griep vaccin geweigerd, en zullen we voor onze dochter ook het HPV vaccin weigeren.
Daarnaast eindigt de studie/fase 3 van het pfizervaccin pas op 27 januari 2023, en heeft het WHO weken geleden al toegezegd dat de maatregelen nog tot minimaal deze periode van kracht blijven omdat eerst duidelijk moet worden hoelang het vaccin precies werkt én omdat gevaccineerden nog steeds anderen kunnen infecteren. Ik zie dan ook geen enkele noodzaak om mezelf op korte termijn als proefkonijn beschikbaar te stellen. Mede op aanraden van enkele medici in mijn netwerk.

Maargoed ik sta hoe dan ook wat nuchter in deze crisis. Bij aanvang ging het om een geschatte mortaliteit van 3,4% en was er relatief weinig over bekend. Ik had via Chinese zakenrelaties al wat voorkennis, en sinds begin januari overvolle voorraadkasten en mondkapjes in huis. Lang voordat het hier in Nederland uberhaupt onderwerp van gesprek werd.
Nadat ik in mei een gesprek had met een intensivist, mijn huisartsen en twee hoogleraren werkte hun visie nogal ontnuchterend. Desalniettemin ben ik altijd voorzichtig gebleven, want hoewel ik kritisch sta tegenover het algehele beleid en de berichtgeving vanuit zowel de overheid als media erg eenzijdig vind, neem ik wel de maatregelen in acht. Misschien zelfs wel meer dan gemiddeld, want daar waar mijn tijdlijn volstroomt met klasgenootjes van mijn kinderen die nog even gingen uitwaaien op curacao of fijn wat uitstapjes maakte naar de bioscoop en Efteling, zit mijn jonge gezin gewoon al sinds februari binnen.
Toen vervolgens in juni de mortaliteitscijfers door het WHO werden bijgesteld naar 0,05% <70 jaar en 0,23% > 70 jaar bleef voor mij slechts het argument ‘zorg ontlasten’ in stand. Ja, er zijn mensen die een lange herstelperiode nodig hebben, maar dat is voor mij geen reden meer om bevreesd te raken door dit virus.
Kortom, van mij part bestempelen ze ons over enkele jaren tot ‘outlaw’ omdat we ons niet laten vaccineren en houden mensen er tig illusies op na van privileges voor wél gevaccineerde, feit blijft dat zoals het er nu naar uit ziet we linksom of rechtsom toch nog enkele jaren in hetzelfde schuitje blijven ronddobberen. Gevaccineerd of niet.

Overigens vind ik het persoonlijk bizar dat onze overheid al sinds maart aanstuurt op een vaccin als enige uitweg, en dan nu bij goedkeuring niet eens op tijd heeft kunnen regelen zodat direct alles gefaciliteerd kan worden. Ondanks dat ik zelf het vaccin niet wil, gun ik het wel z.s.m. aan een ieder die er wél om staat te popelen. Al was het maar om mensen wat minder bevreesd te laten zijn, en hopelijk de polarisatie binnen onze samenleving iets te verminderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:42

Babsiej schreef:
Je hebt geen keuze dus. Dat is gewoon verplichten. En dat doen ze niet en gaan ze naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen.

Eerst maar eens zien hoe het gaat. Ik ben veel meer voorstander van een goede campagne waardoor mensen zelf kunnen besluiten toch wel het vaccin te willen.

Maar jij bent dus nog nooit gevaccineerd ?
En ja, helemaal mee eens dat er eerst een goede voorlichtingscampagne moet komen, echter, de ellende van afgelopen jaar zou voor mensen, die genoeg lezen over vaccins al voldoende kunnen zijn om te vaccineren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:46

Pinda_Dipje : Dank je wel, ongeveer ook wat ik bedoel ook.. _/-\o_

Overigens, ik zit inderdaad ook sinds begin maart binnen. En neem ook alle maatregelen in acht. En iedereen die m wil hebben gun ik die vaccinatie zo snel mogelijk. Mijn vriend wil zich ook laten vaccineren , dikke prima.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:47

Wat is dan jouw reden om geen vaccins te nemen ?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:48

bigone schreef:
Babsiej schreef:

Maar jij bent dus nog nooit gevaccineerd ?
En ja, helemaal mee eens dat er eerst een goede voorlichtingscampagne moet komen, echter, de ellende van afgelopen jaar zou voor mensen, die genoeg lezen over vaccins al voldoende kunnen zijn om te vaccineren.

Jawel als kind wel, want toen had ik ook geen keuze ;)

Na mijn Negende niet meer. Volgens mij was er toen ook nog een ronde voor meningokokken C, heb ik
Niet gedaan, hpv niet, entingen voor Afrika niet, griepvaccin niet. Dus nee verder ent ik ook nooit.

Ik ben zelf geen voorstander van enten omdat ik niet wil dat een lichaamsvreemde stof/ziekte wordt gespoten. Zeker met zulke lage sterftecijfers.

Ik zeg bewust geen voorstander omdat ik ook geen tegenstander ben. Mocht het werkelijk blijken dat het 3-4-5% wordt met welk virus of welke ziekte dan ook, ga ik weer opnieuw overwegen om te vaccineren.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 18-12-20 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:48

Babsiej schreef:
secricible schreef:

Ja, ik ben het dus met jou eens. Indirecte verplichting is ook gewoon verplichting.
En hoewel ik sterk pro-vaccinatie ben, ben ik anti-verplichting. Zeker in het huidige stadium waar we zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:51

Pinda_Dipje schreef:
Ja hoor.

Ik reageer hoe dan ook gevoelig op medicatie. In mijn geval is de behandeling vaak nog erger dan de kwaal, en om die reden voel ik een frisse terughoudendheid. Overigens ben ik geen anti-vaxxer, maar ik sta wel kritisch tegenover nieuwe vaccins zolang de lange termijn gevolgen niet/onvoldoende bekend zijn. Om die reden heb ik destijds ook het Mexicaanse griep vaccin geweigerd, en zullen we voor onze dochter ook het HPV vaccin weigeren.
Daarnaast eindigt de studie/fase 3 van het pfizervaccin pas op 27 januari 2023, en heeft het WHO weken geleden al toegezegd dat de maatregelen nog tot minimaal deze periode van kracht blijven omdat eerst duidelijk moet worden hoelang het vaccin precies werkt én omdat gevaccineerden nog steeds anderen kunnen infecteren. Ik zie dan ook geen enkele noodzaak om mezelf op korte termijn als proefkonijn beschikbaar te stellen. Mede op aanraden van enkele medici in mijn netwerk.

Maargoed ik sta hoe dan ook wat nuchter in deze crisis. Bij aanvang ging het om een geschatte mortaliteit van 3,4% en was er relatief weinig over bekend. Ik had via Chinese zakenrelaties al wat voorkennis, en sinds begin januari overvolle voorraadkasten en mondkapjes in huis. Lang voordat het hier in Nederland uberhaupt onderwerp van gesprek werd.
Nadat ik in mei een gesprek had met een intensivist, mijn huisartsen en twee hoogleraren werkte hun visie nogal ontnuchterend. Desalniettemin ben ik altijd voorzichtig gebleven, want hoewel ik kritisch sta tegenover het algehele beleid en de berichtgeving vanuit zowel de overheid als media erg eenzijdig vind, neem ik wel de maatregelen in acht. Misschien zelfs wel meer dan gemiddeld, want daar waar mijn tijdlijn volstroomt met klasgenootjes van mijn kinderen die nog even gingen uitwaaien op curacao of fijn wat uitstapjes maakte naar de bioscoop en Efteling, zit mijn jonge gezin gewoon al sinds februari binnen.
Toen vervolgens in juni de mortaliteitscijfers door het WHO werden bijgesteld naar 0,05% <70 jaar en 0,23% > 70 jaar bleef voor mij slechts het argument ‘zorg ontlasten’ in stand. Ja, er zijn mensen die een lange herstelperiode nodig hebben, maar dat is voor mij geen reden meer om bevreesd te raken door dit virus.
Kortom, van mij part bestempelen ze ons over enkele jaren tot ‘outlaw’ omdat we ons niet laten vaccineren en houden mensen er tig illusies op na van privileges voor wél gevaccineerde, feit blijft dat zoals het er nu naar uit ziet we linksom of rechtsom toch nog enkele jaren in hetzelfde schuitje blijven ronddobberen. Gevaccineerd of niet.

Overigens vind ik het persoonlijk bizar dat onze overheid al sinds maart aanstuurt op een vaccin als enige uitweg, en dan nu bij goedkeuring niet eens op tijd heeft kunnen regelen zodat direct alles gefaciliteerd kan worden. Ondanks dat ik zelf het vaccin niet wil, gun ik het wel z.s.m. aan een ieder die er wél om staat te popelen. Al was het maar om mensen wat minder bevreesd te laten zijn, en hopelijk de polarisatie binnen onze samenleving iets te verminderen.

Je zegt het heel mooi, maar ik kan me ook nog herinneren dat je het in maart over agenda 21/30 had, hoe Bill Gates al had gezegd dat het in 2020 het jaar van de vaccinaties was en hoe het hem goed uit zou komen dat er een virus is dat de ouderen uitwoekert zodat de wereldbevolking inkrimpt.
Is dat ineens geen argument meer?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:52

Ah zo, ik las hem juist andersom, dat het juist de bedoeling was van het sociale isolement :')

Die verhalen van Bill Gates, anti-vaxxers etc, complottheorieën daar geloof ik zeker niet in. Ik neem het virus serieus, neem alle maatregelen zeer streng in acht. Blijf thuis, afstand met boodschappen die ik bewust om 7:30 al doe, heb m’n moeder en vrienden sinds maart niet gezien, kom nergens meer. Maar vaccinatie ben ik nog niet van overtuigd.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 18-12-20 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:54

Babsiej schreef:
Ah zo, ik las hem juist andersom, dat het juist de bedoeling was van het sociale isolement :')

Nee, ik bedoelde meer dat de gedachte er achter ook is om een stimulans te creeeren dat mensen gaan enten. Dus dat zeggen “ja, maar het is geen sociale isolatie” m.i. Onjuist is. Dat is juist de impuls die er achter zit.
Daar kun je voor of tegen zijn, maar het is er wel gewoon. Je wordt deels buiten de groep geplaatst, kan niet meer meelopen met de rest van je groep en mag bepaalde activiteiten niet bijwonen. Dat is gewoon een stuk sociaal isolement.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:07

secricible schreef:
Je zegt het heel mooi, maar ik kan me ook nog herinneren dat je het in maart over agenda 21/30 had, hoe Bill Gates al had gezegd dat het in 2020 het jaar van de vaccinaties was en hoe het hem goed uit zou komen dat er een virus is dat de ouderen uitwoekert zodat de wereldbevolking inkrimpt.
Is dat ineens geen argument meer?

'Je kunt je nog herinneren' wel, om eerlijk te zijn kan ik me niet indenken dat mijn posts een dusdanig verpletterende indruk op mijn medemens achter laten, dat zij zich 9 maanden na dato nog kunnen herinneren wat ik destijds gezegd heb. ;)

Er wordt hier gevraagd naar mijn motivatie om geen vaccin te nemen, dat onderbouw ik. Mijn visie op agenda 2030 en de gaande belangenverstrengeling is overigens onveranderd. Sterker nog, feit is zelfs dat overheden, banken, fondsen, multinationals en fondsen covid-19 inmiddels daadwerkelijk aangrijpen om de sustainability goals in stroomversnelling te brengen. Daar is een speciaal 'herstelplan' voor opgericht, maar dat is weer een hele andere conversatie die mij hier niet passend lijkt. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:11

Tja het is maar wat je als sociale uitsluiting ziet. Ik heb in de corona topics meerdere malen voorbij zien komen dat het een goede optie was om de maatregelen te versoepelen of helemaal af te schaffen, en mensen die dan een groter risico lopen moesten maar binnen blijven. Ook hoor ik zeggen dat het toch maar een relatief percentage is, en met name ouderen, dat aan corona overlijdt, en dat de maatregelen wellicht niet in verhouding zijn. Dat noem ik pas sociale uitsluiting.