Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Alle kinderen van antivaxxers bij elkaar? Dat lijkt me ook een gevaarlijke situatie.
Babsiej schreef:Waarom zou het een dikke vinger zijn? Denk dat dat jouw idee daarbij is.
Behalve de anti-vaxxers, heb je weleens gevraagd wat de werkelijke reden is geweest ?
secricible schreef:Het idee achter indirecte verplichting is natuurlijk ook dat mensen juist door die sociale buitensluiting kiezen wel te enten
Babsiej schreef:secricible schreef:Het idee achter indirecte verplichting is natuurlijk ook dat mensen juist door die sociale buitensluiting kiezen wel te enten
Ja maar precies dat is toch de discussie?? Ik vind dat dus ethisch niet verantwoord. Want dat is gewoon verplichten. Idd het voorbeeld hierboven, je hoeft je bord niet leeg te eten maar als je t niet doet dan....
We hebben ooit gekozen om geen mensen meer buiten te sluiten. Ik ben blij dat het kabinet daar (vooralsnog) ook achter staat.
Nikass dat is het dus net. Wat ik zojuist zei, het gaat verder dan een luxe uitje, het gaat om sociale activiteiten, niet buiten de maatschappij geplaatst worden, en om zelf je keuze te mogen maken zoals ook in de grondwet is vastgelegd.
secricible schreef:Ik ben er sowieso niet echt voor, omdat ik denk dat je mensen er mee in een ongelooflijk knelpunt brengt. Waarbij ik wel van mening ben dat een festival, pretpark of welke organisatie dan ook zijn eigen keuzes mag maken. Maar vanuit de regering opleggen vind ik een stap te ver.
Idem als bijvoorbeeld het weigeren van kinderen op kdv wanneer ze niet gevaccineerd zijn. Ik ben opzich niet tegen dat kdv mogen kiezen om te weigeren, maar er moet wel opvang beschikbaar blijven. Of bijvoorbeeld financiele consequenties stellen.
Ik heb het wel eens vaker genoemd, maar anders wordt het zo’n situatie van vroeger als kind. Een keuze die eigenlijk helemaal geen keuze was maar wel zo werd verkocht “nee, je hoeft je bord niet op te eten, maar als je het niet doet krijg je 5 maanden huisarrest, geen zakgeld en geen schermtijd meer”.
Ben dan gewoon doortastend en verplicht het ook daadwerkelijk.
Babsiej schreef:Waarom zou het een dikke vinger zijn? Denk dat dat jouw idee daarbij is.
Behalve de anti-vaxxers, heb je weleens gevraagd wat de werkelijke reden is geweest ?
kiki1976 schreef:Is het eigenlijk al bekend of NL al meer vaccins gaat krijgen?
De jonge zei eerder 1 miljoen maar dat werden er maar ruim 500.000.
pien_2010 schreef:Pinda_Dipje schreef:Nee wij laten ons niet enten.
Mag ik ook weten waarom niet?
Babsiej schreef:Je hebt geen keuze dus. Dat is gewoon verplichten. En dat doen ze niet en gaan ze naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen.
Eerst maar eens zien hoe het gaat. Ik ben veel meer voorstander van een goede campagne waardoor mensen zelf kunnen besluiten toch wel het vaccin te willen.
bigone schreef:Babsiej schreef:Je hebt geen keuze dus. Dat is gewoon verplichten. En dat doen ze niet en gaan ze naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen.
Eerst maar eens zien hoe het gaat. Ik ben veel meer voorstander van een goede campagne waardoor mensen zelf kunnen besluiten toch wel het vaccin te willen.
Maar jij bent dus nog nooit gevaccineerd ?
En ja, helemaal mee eens dat er eerst een goede voorlichtingscampagne moet komen, echter, de ellende van afgelopen jaar zou voor mensen, die genoeg lezen over vaccins al voldoende kunnen zijn om te vaccineren.
Babsiej schreef:secricible schreef:Het idee achter indirecte verplichting is natuurlijk ook dat mensen juist door die sociale buitensluiting kiezen wel te enten
Ja maar precies dat is toch de discussie?? Ik vind dat dus ethisch niet verantwoord. Want dat is gewoon verplichten. Idd het voorbeeld hierboven, je hoeft je bord niet leeg te eten maar als je t niet doet dan....
We hebben ooit gekozen om geen mensen meer buiten te sluiten. Ik ben blij dat het kabinet daar (vooralsnog) ook achter staat.
Nikass dat is het dus net. Wat ik zojuist zei, het gaat verder dan een luxe uitje, het gaat om sociale activiteiten, niet buiten de maatschappij geplaatst worden, en om zelf je keuze te mogen maken zoals ook in de grondwet is vastgelegd.
Pinda_Dipje schreef:Ja hoor.
Ik reageer hoe dan ook gevoelig op medicatie. In mijn geval is de behandeling vaak nog erger dan de kwaal, en om die reden voel ik een frisse terughoudendheid. Overigens ben ik geen anti-vaxxer, maar ik sta wel kritisch tegenover nieuwe vaccins zolang de lange termijn gevolgen niet/onvoldoende bekend zijn. Om die reden heb ik destijds ook het Mexicaanse griep vaccin geweigerd, en zullen we voor onze dochter ook het HPV vaccin weigeren.
Daarnaast eindigt de studie/fase 3 van het pfizervaccin pas op 27 januari 2023, en heeft het WHO weken geleden al toegezegd dat de maatregelen nog tot minimaal deze periode van kracht blijven omdat eerst duidelijk moet worden hoelang het vaccin precies werkt én omdat gevaccineerden nog steeds anderen kunnen infecteren. Ik zie dan ook geen enkele noodzaak om mezelf op korte termijn als proefkonijn beschikbaar te stellen. Mede op aanraden van enkele medici in mijn netwerk.
Maargoed ik sta hoe dan ook wat nuchter in deze crisis. Bij aanvang ging het om een geschatte mortaliteit van 3,4% en was er relatief weinig over bekend. Ik had via Chinese zakenrelaties al wat voorkennis, en sinds begin januari overvolle voorraadkasten en mondkapjes in huis. Lang voordat het hier in Nederland uberhaupt onderwerp van gesprek werd.
Nadat ik in mei een gesprek had met een intensivist, mijn huisartsen en twee hoogleraren werkte hun visie nogal ontnuchterend. Desalniettemin ben ik altijd voorzichtig gebleven, want hoewel ik kritisch sta tegenover het algehele beleid en de berichtgeving vanuit zowel de overheid als media erg eenzijdig vind, neem ik wel de maatregelen in acht. Misschien zelfs wel meer dan gemiddeld, want daar waar mijn tijdlijn volstroomt met klasgenootjes van mijn kinderen die nog even gingen uitwaaien op curacao of fijn wat uitstapjes maakte naar de bioscoop en Efteling, zit mijn jonge gezin gewoon al sinds februari binnen.
Toen vervolgens in juni de mortaliteitscijfers door het WHO werden bijgesteld naar 0,05% <70 jaar en 0,23% > 70 jaar bleef voor mij slechts het argument ‘zorg ontlasten’ in stand. Ja, er zijn mensen die een lange herstelperiode nodig hebben, maar dat is voor mij geen reden meer om bevreesd te raken door dit virus.
Kortom, van mij part bestempelen ze ons over enkele jaren tot ‘outlaw’ omdat we ons niet laten vaccineren en houden mensen er tig illusies op na van privileges voor wél gevaccineerde, feit blijft dat zoals het er nu naar uit ziet we linksom of rechtsom toch nog enkele jaren in hetzelfde schuitje blijven ronddobberen. Gevaccineerd of niet.
Overigens vind ik het persoonlijk bizar dat onze overheid al sinds maart aanstuurt op een vaccin als enige uitweg, en dan nu bij goedkeuring niet eens op tijd heeft kunnen regelen zodat direct alles gefaciliteerd kan worden. Ondanks dat ik zelf het vaccin niet wil, gun ik het wel z.s.m. aan een ieder die er wél om staat te popelen. Al was het maar om mensen wat minder bevreesd te laten zijn, en hopelijk de polarisatie binnen onze samenleving iets te verminderen.
Babsiej schreef:Ah zo, ik las hem juist andersom, dat het juist de bedoeling was van het sociale isolement
secricible schreef:Je zegt het heel mooi, maar ik kan me ook nog herinneren dat je het in maart over agenda 21/30 had, hoe Bill Gates al had gezegd dat het in 2020 het jaar van de vaccinaties was en hoe het hem goed uit zou komen dat er een virus is dat de ouderen uitwoekert zodat de wereldbevolking inkrimpt.
Is dat ineens geen argument meer?