Een niet-verbale manier zou een optie kunnen zijn, maar het gaat me niet zo zeer over de manier - eerder de personen aan wie ik het moet aangeven. Sowieso wil ik eigenlijk niet meer met medicatie beginnen, dat werd ook afgeraden vanuit Gent. In Grimbergen heb ik een paar keer Temesta gekregen maar de crisissen toen waren wel malen erger dan dat ze nu zijn.. Dit is een meer prikkelarme omgeving dus werkt minder heftig op me in qua stress etc. Momenteel ligt de bron voornamelijk bij mijn piekeren; ik heb té veel tijd om na te denken. En me met te veel zaken bezig houden om mijn gedachten te verzetten werkt dus ook niet fijn want dan krijg ik 's avonds mijn weerslag..
Gisteren viel al bij al wel mee. In de stad een paar leuke aankopen kunnen doen, waaronder een rokje voor de helft van de prijs voor het warmer weer binnenkort die gelukkig ook al mijn littekens bedekt. Dan nog even langs de boekenwinkel geweest en nog een teken op nummer boek gekocht, want dat is iets wat ik wel nog leuk vind om te doen als mindless bezigheidstherapie, zeker op dode momenten tijdens mijn opname. Ik plan mijn laptop de eerste periode niet mee te nemen - ik moet eerst een vertrouwensband scheppen met mijn kamergenoot om te kijken of ik zulk duur spul wel veilig kan opbergen daar. Ik weet ook niet of we daar een slot op de kamer hebben, dat was in Grimbergen wel zo, in Asse niet en daar nam ik dus ook nooit mijn laptop mee. Ik wil sowieso me ook weer even meer focussen op de belangrijke zaken en tegenwoordig kan ik toch alles doen op mijn smartphone. Naast het tekenboek heb ik ook een boek over biologie gekocht om mijn dorst naar kennis en studie momenteel wat te lessen (ik zou moeten verder doen aan mijn rijbewijs maar dat is bijlange niet zo interessant
). Veel herhaling wel voor mij van de lessen microbiologie en genetica tot nu toe, maar is ook wel fijn als opfrisbeurt. Achter de kassa zag ik plots ook het boek van Charlie Mackesy. Sommigen onder jullie zullen hem misschien wel kennen. Hij maakt hele mooie tekeningen van een jongetje, een mol, een vos en een paard. Vaak zijn er ook prachtige teksten bij geschreven. Ik kon hem niet laten liggen en er was slechts één exemplaar over in de winkel dus die maar ook meegenomen.
Even een (wel toepasselijk..) voorbeeldje:
Toen ik het boek gisteren aan mijn oudere broer toonde, wees hij me plots op de littekens op mijn arm. Hij zei iets in die trant van: "Wow". En ik weet niet of het op mijn oude wonden bedoeld was of op de nieuwe die ik helaas een paar dagen terug gemaakt heb.. Ineens werd het gesprek enorm oncomfortabel voor me. Ik zei half lachend (dat is mijn copingmechanisme) dat het niets is en dat ik er niet over wou praten. Hij is er verder niet meer op ingegaan.. Maar ik voel me wel beschaamd en ik heb me door die reactie ook prijsgegeven. Verder ben ik gisterenavond nog gaan rijden, mijn vader was mee met de honden en mijn jongere broer is later ook nog meegekomen. Tinky was lief, wel goed voorwaarts en ze had kennelijk de lente in haar bol. Ik heb wel heerlijk zitten uitrazen met haar, gaspedaal in en de heuvel op. Dàt is mijn uitlaatklep. Maar helaas moet ik daar binnenkort weer deels afscheid van nemen. Hieronder een foto van gisteren. De boomtoppen zaten vol kraaien, die zie je helaas niet op de foto. Maar wat ik zelf heel mooi vond is de volle maan die zichtbaar was overdag in de felblauwe hemel.
Er is ook nog een pakketje binnengekomen uit Amerika voor me. Ik wou meedoen aan een giveaway op Instagram om een paar prachtige, handgemaakte oorbellen te winnen met de kop van een kerkuil erop. De vrouw die ze maakt is slechts een paar jaar ouder dan mij en is ontzettend getalenteerd. Haar account noemt Meadowandfawn en kan ik zeker aanraden als je - net zoals ik - fan bent van inheemse fauna en flora. Ze vroeg voor de giveaway waarom jij precies deze oorbellen wou. Ik heb toen het verhaal verteld over hoe de kerkuil een belangrijke rol heeft gespeeld in het maken van de beslissing om verder hulp te zoeken. Dit zal wellicht heel banaal klinken voor een buitenstaander, maar afgelopen nazomer ging ik elke avond wandelen met de honden omdat we toen te horen kregen dat Ophélia (één van de twee) hypertrofische osteopathie had samen met elleboogdysplasie. Uiteindelijk bleek de HO vrij onschuldig, of althans hebben we geen directe oorzaak gevonden en hadden we ook het idee dat ze er geen last van had, maar dat is terzijde. Het was altijd hetzelfde, korte wandelingetje maar op die avonden ben ik verscheidene keren zeer dicht in contact gekomen met de kerkuil die bij ons op straat in de kapel woont. Maanden later zat ik een paar dagen voor ik de beslissing nam om in opname te gaan, door mijn dakraam naar buiten te staren toen ik plots oog in oog stond met diezelfde kerkuil. Ze zat gewoon op een paar meter voor me in onze walnotenboom. En dat moment was voor mij zo bijzonder. Een witte schim in de complete duisternis. Ik begon op te zoeken wat het symbool van de kerkuil betekende, dit is wat ik o.a. tegenkwam:
"The Barn owl is a prophecy, Be strong. There’s something ahead that you cannot see. Or that isn’t allowed your access until it is time. Hold on a little while longer, you are getting prepared to rise out of whatever adversity standing in your way. Things will immediately shift and you will feel much lighter and blissful. You’ve got to get through this, it is your birthright. It is written in your birth chart, and this shall pass! You will not go under the things you are facing at this time. Although you are experiencing an upheaval of emotions, don’t give up. It will be something that you will feel much more grateful for in the future, having to hang in there. The storm is nearly over. Don’t give up or in before you reach your shoreline. Something exciting is forthcoming."
En hoe cliché het ook klonk, ik geloofde dat het een teken was. Zeker omdat ik meermaals in contact was gekomen en ik echt het gevoel kreeg dat die kerkuil mijn beschermengel is. Alexis, de eigenaresse van Meadowandfawn vond mijn verhaal zo mooi dat ze contact met me opnam en me sowieso een paar oorbellen cadeau wou doen.
Dat heeft me uiteraard erg ontroerd en ik heb haar werkelijk duizend keer bedankt. We hebben ook nog een paar fijne gesprekken gehad samen. Dus deze oorbellen gaan sowieso met me mee, zodat ik mijn beschermengel altijd bij me heb op moeilijke momenten. De uilen zijn hier de laatste dagen ook weer behoorlijk actief. Ik hoor elke avond/nacht hun melancholisch gezang. En dat geluid ga ik echt wel weer missen ook.
Zoveel mooie, goede dingen ook in mijn leven en toch intern in zo'n conflicten zitten. Het voelt alsof mijn dankbaarheid nep is terwijl ik écht wel dankbaar ben. Maar ik voel het niet? Heel gek, ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het kan beschrijven.
Ik heb vanochtend nog naar Gent gebeld en ik sta officieel 11de op de wachtlijst. Ik ben dus niet veel opgeschoven de afgelopen 2 weken. Maar de vrouw aan de telefoon vertelde me wel dat ze onlangs contact hebben opgenomen met een paar mensen op de lijst, maar die nog niets hebben laten weten. Na een aantal dagen gaan die dan automatisch van de lijst. Indien er dus geen rekening gehouden wordt met die mensen, sta ik op de 7de plaats. Wat concreet betekent dat de kans vrij groot is dat bij de volgende keer dat ze mensen opbellen, ik erbij ben. Als ik opgebeld wordt, betekent dat ik binnen 2 dagen opgenomen wordt. Ik dien dan nog 48u voor opname getest te worden op Corona. Ze doen de tests niet meer in het ziekenhuis zelf, wat op zich wel fijn is want dan hoef ik geen dag op mijn kamer opgesloten te worden. Ik vind het wel spannend. Twee dagen is uiteraard niet zo lang om je voor te bereiden. Maar langs de andere kant is het wel goed dat het niet te lang is want dat zou meer stress voor me zijn. Het einde is dus in zicht. Alez, het begin van het einde hopelijk.
Knuffel terug Pien
Bedankt dat je aan me denkt.