Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:54

Oh, dat is naar RedPassion. Heb je mensen met wie je dat diepgaande contact anders wel hebt? Want dan zou je misschien ergens samen kunnen wandelen? Dat geeft beweging en misschien de ruimte om te praten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:36

Ik kan me voorstellen dat het even extra lastig is als je zelfs met afstand niet zo makkelijk af kunt spreken. :(:) (En ook al die risico's wegen natuurlijk ook mee.)

Dus sterkte! En op naar een zonnige zondag!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:33

Heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft...

Ik snap je frustratie helemaal Suze_ als ik mijn voordeur uitstap is het net of er niks aan de hand is: iedereen is gewoon op straat en passeert elkaar op kleine afstand. Als je geen nieuws zou volgen, zou je geen idee hebben van de coronacrisis.

Ik kan gelukkig op mijn werk (waar ik nu nog 1 á 2 dagen per week ben) op een leeg schoolplein zitten, zonder angst voor mensen die te dichtbij komen. Maar er zijn collega’s die nu ook meer gaan komen, dus ik ga mijn ‘contactmomenten’ weer terug schroeven en daardoor raak ik weer gefrustreerd.

Sinds gister maak ik de crisis extra bewust mee: de broer van mijn vriend is gisteravond gewoon naar zijn werk gegaan, alwaar hij een hartinfarct kreeg. We kregen een appje, en konden er niet heen ;(
Dat gaat dan zoooo tegen onze natuur in, mijn zwager is verder alleen, hij heeft alleen ons. Mijn vriend is gisteravond wel even geweest om spullen te brengen, en vandaag weer, maar hij is de enige die erheen mag, een halfuur per dag.
Hij is naar het OLVG west gebracht waar ze hem voor de nacht stabiel hebben gehouden middels medicatie, vandaag heen-en-weer naar het OLVG Oost voor onderzoeken en behandeling en daarna -snel-snel- weer terug naar West.
En waarom? In het OLVG Oost zijn drie hele etages omgedoopt tot Corona afdelingen, waaronder de hart en longafdeling. En dat zet je dan wel aan het denken...
Mijn vriend sprak verpleegkundigen en zij gaven aan dat ze zoiets als dit nog nooit hadden meegemaakt en dat zij het als erg heftig ervoeren.

Wat blijkt achteraf? Drie weken geleden zakte mijn zwager al door zijn benen en had hij heftige pijn op zijn borst, huisarts gebeld die zei: ‘nee, deze klachten lijken niet op Corona, dus je hoeft niet te komen.’ Soort van gemiste kans

Erg lang verhaal geworden, maar ik heb weinig mensen met wie ik het kan delen, ik wilde het toch van me af schrijven.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:20

Hoi Amy,
Wat een heftig verhaal. Heel veel sterkte voor jullie en je zwager gewenst.
Wat erg dat jij hem nu niet kunt bezoeken, gelukkig kan je via je vriend nog een "soort van" met hem praten.
En dat 3 weken geleden de huisarts al had gebeld. Dat moet heel moeilijk zijn om te horen. Hopelijk knapt hij helemaal op. Hij is nu in goede handen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:06

Wat zwaar Amy! Sterkte!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:19

Dank jullie wel!

Wat het extra moeilijk maakt is dat als hij eenmaal wel thuis is, ik ook niet onnodig langs wil gaan. We gaan hem wel ondersteunen in huishouden en koken e.d., maar omdat ik nog 2 dagen per week werk wil ik bijvoorbeeld ook niet te dicht bij hem komen..
Lastig, lastig allemaal..

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:48

Hallo, ik hoop dat ik hier binnen mag komen vallen. Na lang wikken en wegen toch maar besloten een reactie te plaatsen.

Hoe houden de mensen met psychische aandoeningen deze tijd vol? Ik merk dat ik het gewoon niet meer trek. Ik heb PTSS en normaal gesproken probeer ik paniekaanvallen te onderdrukken door gezellige dingen met vrienden te gaan doen en afleiding te zoeken, maar dat gaat nu niet. Therapieën gaan niet door, ik heb het de hele dag stik benauwd door de stress, val flauw door de angst en ik weet niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik heb 2 maanden geleden, vlak door de corona crisis een snowboard ongeluk gehad waar ik een kleine hersenbloeding aan over heb gehouden en heb in Italië in het ziekenhuis gelegen. Ik zou in Nederland nieuwe scans van mijn hoofd moeten laten maken, maar ook dat mag niet door de corona. Dit geeft mij nog meer stress.

Ik heb een hele tijd 'samen' gewoond met mijn beste vriend en vlak voor de crisis is dit stuk gelopen waardoor ik nu eigenlijk continu alleen ben terwijl ik niet goed alleen kan zijn. Ik zie mijn ouders af en toe en voorheen mijn buurjongen ook (op 1,5 meter afstand natuurlijk) maar hij wordt er steeds lakser in en spreekt steeds vaker met anderen af waardoor ik hem eigenlijk liever niet meer wil zien. De supermarkt ga ik zo min mogelijk heen, maar wel vaker dan ik zou willen. Ik heb geen rijbewijs en ga altijd lopend, waardoor ik niet veel boodschappen in 1 x mee kan nemen. Ik laat niemand in mijn huis ga ook niet naar anderen toe.

Het is ontzettend eenzaam en beangstigend en de afgelopen weken waren voor mij een hel. Een vooruitzicht is er niet en ik weet niet hoeveel langer ik dit nog volhou.

Dus hierbij mijn kreet om hulp, ik ben erg bang, ik trek niet meer en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips voor mij heeft.

Tribunals

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:51

Wat een trieste situatie, Tribunals. Ik denk dat jij gewoon snel hulp nodig hebt. Mijn eerste tip:

https://wijzijnmind.nl/corona

Zij zijn er nu voor een luisterend oor, een psycholoog die je kan helpen, de weg kunnen wijzen. Bel, app, doe iets voor jezelf nu! Sterkte!

Edit: helaas alleen beschikbaar tijdens werkdagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:14

Welkom Tribunals, dat is behoorlijk heftig.

Heel veel sterkte allereerst. Om te proberen een beetje rust in de chaos te brengen.

Als het nu (dit weekend, 's avonds, maandag) niet meer goed gaat en je hebt de behoefte om met iemand te praten dan kun je de Luisterlijn proberen. Die doen verder niets, maar luisteren wel: https://www.deluisterlijn.nl

Daarna denk ik dat het goed is om dinsdag je huisarts te spreken. Vraag om een dubbel consult (telefonisch als dat fijner is.)
Daar kun je heel concreet de vraag neerleggen hoe het nou moet met de scans van je hoofd (misschien dat de situatie is dat het niet erg is om later de scans te maken, misschien kan de huisarts besluiten dat het wel nodig is en dat ook met het ziekenhuis overleggen)

Maar ook voor het psychologische vlak kan het helpen. Bv ondersteunende gesprekken met de praktijkondersteuner, iedere week, om gewoon je zorgen bij kwijt te kunnen.

Verder kun je kijken of er mogelijkheden zijn voor de boodschappen. Bezorgen kan een optie zijn (is het niet voor nu dan voor over een tijdje.)

Maarin veel buurten zijn er initiatieven die helpen, ze komen het thuisbrengen, sommige houden ook een beetje zicht op je en maken een praatje met je van afstand. Als je geen zin hebt om alles tot in detail uit te leggen kun je ook beginnen dat je vanwege een hersenschudding niet goed boodschappen kunt doen. Er zijn veel mensen die willen helpen! Veel mensen die thuiszitten en blij zijn dat ze iets voor een ander kunnen doen.

Ik hoop dat je die hulp durft te vragen. Het helpt je met de boodschappen EN het is veel fijner om te merken dat mensen je willen helpen dan alleen te zitten met alle problemen.

Hiervoor kun je kijken op de sites van dingen in de buurt (vrijwilligersorganisaties, gemeentesite, buurtkrant, faceboekgroepen, denk ook aan kerken) en je kunt er het Rode Kruis voor bellen.
Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Dit nummer is van maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur.

Tegelijk: dit zijn ook veel dingen. Je hebt het tot nu toe gered, zelfs al ging het niet ideaal. Ik hoop dat je de huisarts dinsdag durft te bellen, maar je hoeft niet in 1 keer alles te regelen en iedereen te bellen of mailen. Neem de tijd, en heel veel sterkte!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:35

Tribunals schreef:
Hallo, ik hoop dat ik hier binnen mag komen vallen. Na lang wikken en wegen toch maar besloten een reactie te plaatsen.

Hoe houden de mensen met psychische aandoeningen deze tijd vol? Ik merk dat ik het gewoon niet meer trek. Ik heb PTSS en normaal gesproken probeer ik paniekaanvallen te onderdrukken door gezellige dingen met vrienden te gaan doen en afleiding te zoeken, maar dat gaat nu niet. Therapieën gaan niet door, ik heb het de hele dag stik benauwd door de stress, val flauw door de angst en ik weet niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik heb 2 maanden geleden, vlak door de corona crisis een snowboard ongeluk gehad waar ik een kleine hersenbloeding aan over heb gehouden en heb in Italië in het ziekenhuis gelegen. Ik zou in Nederland nieuwe scans van mijn hoofd moeten laten maken, maar ook dat mag niet door de corona. Dit geeft mij nog meer stress.

Ik heb een hele tijd 'samen' gewoond met mijn beste vriend en vlak voor de crisis is dit stuk gelopen waardoor ik nu eigenlijk continu alleen ben terwijl ik niet goed alleen kan zijn. Ik zie mijn ouders af en toe en voorheen mijn buurjongen ook (op 1,5 meter afstand natuurlijk) maar hij wordt er steeds lakser in en spreekt steeds vaker met anderen af waardoor ik hem eigenlijk liever niet meer wil zien. De supermarkt ga ik zo min mogelijk heen, maar wel vaker dan ik zou willen. Ik heb geen rijbewijs en ga altijd lopend, waardoor ik niet veel boodschappen in 1 x mee kan nemen. Ik laat niemand in mijn huis ga ook niet naar anderen toe.

Het is ontzettend eenzaam en beangstigend en de afgelopen weken waren voor mij een hel. Een vooruitzicht is er niet en ik weet niet hoeveel langer ik dit nog volhou.

Dus hierbij mijn kreet om hulp, ik ben erg bang, ik trek niet meer en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips voor mij heeft.

Tribunals

En bel de huisarts nog eens voor je scan. Ze zijn steeds de reguliere zorg aan het oppakken, begreep ik uit de nieuwsberichten.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:03

Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk kan ik morgen die site van wijzijnmind proberen, ik sta nu in de wachtrij voor een chat met de luisterlijn.

Afgelopen vrijdag ben ik naar de huisarts geweest, die heeft mij allergie tabletten en propranolol voorgeschreven. Propranolol heb ik 2 jaar geleden ook gehad voor mijn paniekaanvallen maar ik kreeg daar erg nare bijwerkingen van en ik durf ze nu ook niet te slikken. Normaal gesproken neem ik s avonds graag een wijntje, zodat het stress niveau wat omlaag gaat en ik een hogere kans van slagen heb om in slaap te vallen, maar er mag geen alcohol gebruikt worden in combinatie met de allergie tabletten. Een scan van mijn hoofd leek hem niet nodig.

Het voelt alsof de lucht uit mijn longen wordt gezogen en dit is geen leven meer, dit is tijd uitzitten. :(

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:23

Wat vreselijk heftig Tribunals, ik weet verder geen tips maar ik wil je heel graag een hart onder de riem steken.

Ik hoop dat je straks iemand aan de luisterlijn spreekt zodat je ook daar jouw angsten kunt delen en dat je morgen contact kan leggen met wijzijnmind.

Heel veel sterkte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:06

Ook van mij heel veel sterkte, ik denk aan je, Tribunals.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:50

Sterkte, ik begrijp je wel een beetje. Het vliegt mij af en toe ook aan, maar gelukkig niet zó heftig. Ik hoop dat je hulp krijgt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:37

Tribunals :(:)
Het klinkt alsof je normaal alles kan onderdrukken/wegstoppen, en omdat dat nu niet lukt krijg je alles op je bordje.

Wat wordt er normaal gesproken gedaan aan je paniekaanvallen?

Wat mij helpt(maar ik heb geen PTSS of paniekaanvallen, dus ik weet natuurlijk niet of dit jou ook helpt) is stilstaan bij waar de paniek/stress/angst vandaan komt, en eigenlijk komt het er altijd op neer dat het bij gedachten weg komt. Maar jij bent niet je gedachten, en gedachten zijn niet de waarheid. Dat kan bij mij al voor opluchting/ademruimte zorgen.

Wat ook helpt is op het moment dat je de angst ervaart om daar naar te kijken als je innerlijke kind die die angst ervaart en jij als volwassene je innerlijke kind kan troosten, zoals je met een kind zou doen. Want het grootste gedeelte van de tijd, ondanks corona, ben je gewoon veilig. Dus probeer bij jezelf te doen wat je bij een kind zou doen wat bang zou zijn. Adem in naar je buik, adem uit. Omhels jezelf, geef jezelf een dikke knuffel. Klinkt raar, maar het kan helpen.

Je kan het, echt :(:) Het is allemaal tijdelijk.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:53

Mooi geschreven Air!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:19

Wat een lieve reacties allemaal, dat doet mij goed. Bedankt daarvoor ;(

@ Air ik heb er al jaren therapie opzitten maar ben continu uitbehandeld omdat ze mij niet verder kunnen helpen. Ik sta sinds afgelopen december bij Dimence op de wachtlijst maar die verwijzen mij iedere keer weer naar iets anders (verslaving, angst en stemming, complex trauma en nu dubbele diagnostiek) waardoor ik steeds opnieuw onderaan de wachtlijst kom en dus langer moet wachten. Er is inmiddels al spoed ingeschakeld en ik begrijp dat iedereen recht heeft op de hulp die hij/zij verdiend, maar het duurt langer dan ik had gehoopt.

Bedankt voor de tip, ik ga dat zeker proberen!

De benauwdheidsklachten nemen alleen maar toe en ik merk dat het lange slaaptekort mij ook weinig goeds doet. Afgelopen nacht flink lopen hallucineren, ik denk omdat ik weer zolang wakker ben. Morgen maar weer naar de huisarts en hopen dat die verder onderzoek kunnen doen naar mijn gezondheid of wellicht iets anders voor mij kunnen betekenen.

Hoe gaat het met jullie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:57

Oh, wat waardeloos Tribunals. Het verhaal is helaas bekend, je bent de enige niet die op die manier steeds op de wachtlijst blijft hangen en steeds heen en weer verwezen wordt. (Charlotte Bouwman zat om die reden op de stoep van het ministerie van VWS actie te voeren, voordat de boel werd dichtgegooid.)

Schop maar stennis hoor, of huil maar flink als je bij de huisarts zit ofzo. Als ze dat niet hadden gewild hadden ze maar met een beter plan moeten komen... (Dus laat je geen schuldgevoel aanpraten met 'ja anderen moeten ook.' JIJ mag ook!)

Zijn er ondertussen nog manieren om je wat houvast te geven voor de komende tijd? Kun je bv nog naar je paard? Zijn er contacten waarmee je op afstand toch af en toe bv een stukje kunt wandelen? Zijn er mogelijkheden vanuit de huisarts of de WMO voor iemand die regelmatig even checkt hoe het gaat, kan meedenken met praktische problemen en af en toe mee gaat wandelen misschien? Je geeft aan dat afleiding en sociaal contact je hiervoor wel hielpen, dus misschien helpt het als daar weer wat in gebeurt?

Even los van de spoed natuurlijk, maar dat je ook op de iets langere termijn weer een beetje perspectief hebt.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:04

Het is inderdaad waardeloos, vind het ergens ook wel kwalijk ofzo dat ik continu langer moet wachten omdat zij mij elders verwijzen :(

Ik heb 2 paarden die bij mijn ouders aan huis staan wat erg prettig is, maar ik zit zelf met een nestje kittens van nu 8 dagen oud. Wat natuurlijk super leuk is, maar ik kan daardoor niet even van huis om bijvoorbeeld even lekker mijn paarden te trainen o.i.d. Zit daardoor 'dubbel' aan huis vast gekluisterd. Normaal gesproken mag ik er inderdaad graag uit gaan om lekker te wandelen, maar ik kan niet langer dan een halfuur van huis omdat moederpoes er een handje van heeft om met de kittens te gaan slepen en ze de eerste 3 weken gewoon erg kwetsbaar zijn. Ik heb van de week een paar kleurboeken gehaald en probeer ter afleiding lekker te kleuren en ga 's Middags ook wel eens buiten (op afstand) met mijn buren een kopje thee drinken maar ik merk dat het in de avond gewoon nóg lastiger wordt. Ik ben na afgelopen nacht zo bang geworden dat ik heb gevraagd of een van mijn ouders het ziet zitten om een nachtje bij mij te blijven zodat ik wellicht wat zelfvertrouwen terug kan krijgen, want dat ben ik compleet kwijt.

Nogmaals, ik waardeer het heel erg dat jullie zo meedenken! Ik hoop dat we elkaar kunnen steunen en helpen in deze lastige periode.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:22

Ik vind het heel verstandig dat je wel zoveel zelfkennis hebt dat je een van je ouders gevraagd hebt. Ik hoop dat het je helpt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:26

Ik ook! Het voelt ongetwijfeld niet zo maar je hebt al wel heel veel gedaan voor jezelf!

Vind je het trouwens leuk om wat foto's te maken en te plaatsen van de kittens? Want het zijn nu handenbindertjes, maar ik fleur wel op van schattige foto's. (Onze stal ging de eerste paar weken ook met een camera langs de stallen en weiden van de paarden, en dat vond ik zo fijn, gewoon lekker lieve foto's en filmpjes.)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:32

Nog geen reactie gehad maar ik hoop ook dat dat kan en dat het helpt. Moet zeggen dat ik toch (nu al) ook echt wel steun haal uit dit topic, het voelt zo eenzaam soms.. dan is het fijn om een reminder te krijgen dat je niet de enige bent.

Natuurlijk! Ik ben er apetrots op :D er waren 5 kittens geboren en ze leken allemaal gezond, maar heb er op dag 4 toch eentje moeten laten inslapen door een longontsteking. Waarschijnlijk met de geboorte vruchtwater binnen gekregen, erg verdrietig :( moederpoes heeft maar 4 tepels waar melk uit komt en dat is natuurlijk te weinig voor 5 kittens. Ze waren continu aan het vechten om een eigen tepel en ik moest ze daardoor iedere 2 uur met een flesje voeren. Nu ze allemaal een eigen tepel hebben hoeft dat niet meer en groeien ze als kool, ik probeer er maar iets positiefs van te maken.

Ik zal zo wat foto's en filmpjes uploaden :D

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:08

1 dag oud:
Afbeelding
Afbeelding

Sterretje in de hemel, deze heeft het niet gered. Hier nog lekker veilig en warm met mama :(:)
Afbeelding

Gister:
Afbeelding

En nu net, wegen. De zwaarste van het stel :D
Afbeelding
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:14

Aaaaah wat lief! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:15