De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:09

In de OP (en op pagina 16) staat inderdaad een modopmerking met o.a. dit verzoek:
Moderatoropmerking:
- Als je linkjes deelt, leg duidelijk uit met welk doel je het deelt en vat kort samen wat erin te lezen/zien is

Niet iedereen kan of wil steeds filmpjes bekijken, met een korte samenvatting blijft de discussie voor iedereen toegankelijk. Als een filmpje de moeite waard is en je 't zelf al bekeken hebt is het een kleine moeite kort toe te lichten wat erin te zien is, toch? :) Andere gebruikers kunnen dan beslissen of ze dat filmpje ook geheel willen bekijken of dat ze de samenvatting al genoeg vinden.

Loretta

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:28

er komen maar weinig beelden uit Wuhan naar buiten. Maar af en toe komen er schokkende beelden naar buiten.

Te zien is een zeer smerig ziekenhuis met 4 zo te zien gevulde lijkzakken. 2 voor een bed in een ziekenzaal en twee op de banken in de wachtkamer.

https://twitter.com/badiucao/status/1224645501477195776

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 13:31

Tja, maar er is wel een verschil tussen een korte samenvatting of haast een volledig uitgewerkt transcript eisen, zoals sommigen hier lijken te doen.

geerke schreef:
Wat ik niet begrijp...het mers virus heeft jaren geleden 660 doden veroorzaakt.
Een normale griep vergt wereldwijd jaarlijks tussen de 250.000 tot 500.000 doden.Waar hebben we het nu over?

De zorgen om dit (en elk nieuw virus) zijn zo groot omdat niet bekend is wat een dergelijk virus aan kan richting. Omdat het van dier -> dier naar dier -> mens naar mens -> mens is geëvolueerd hebben mensen er geen antilichamen tegen. Een nieuw virus kan daardoor heel snel voor heel veel doden zorgen. De 'gewone' griep is inderdaad zeker niet iets om te onderschatten, maar daarvan zijn de gevolgen wél beter in te schatten. Daarnaast bestaat daar 'de griepprik' voor, waardoor mensen met een lage weerstand of hoog risico om flink ziek te worden beter beschermd kunnen worden. Die prik is er niet voor nieuwe virussen, waardoor deze mogelijk voor heel veel zieken en doden kunnen zorgen. Met alle maatschappij ontwrichtende gevolgen van dien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:40

Ook mede om dat schokkende filmpje dat ik net plaatste wat meer in context te zetten.

Hier een verslag uit een blog van iemand die in 2015 in China zorg nodig had. Ik had dat blog een tijd geleden gelezen maar heb hem nu gelukkig weer terug gevonden.

Vooral het bloedprikken was zorgwekkend. En de algehele kwaliteit van zorg doet mijn maag toch wel draaien.

https://goyvon.com/chinees-ziekenhuis-privacy/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:54

Berdien schreef:
Tja, maar er is wel een verschil tussen een korte samenvatting of haast een volledig uitgewerkt transcript eisen, zoals sommigen hier lijken te doen.

Precies.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:42

Loretta schreef:
Ook mede om dat schokkende filmpje dat ik net plaatste wat meer in context te zetten.

Hier een verslag uit een blog van iemand die in 2015 in China zorg nodig had. Ik had dat blog een tijd geleden gelezen maar heb hem nu gelukkig weer terug gevonden.

Vooral het bloedprikken was zorgwekkend. En de algehele kwaliteit van zorg doet mijn maag toch wel draaien.

https://goyvon.com/chinees-ziekenhuis-privacy/

Dat klopt. De VPRO heeft een hele serie gehad waarin een Nederlandse journalist (arts) die overigens vloeiend Chinees spreekt (dat maakt die documentaires zo vreselijk authentiek en waardevol)langs de rivier de Yangtze reisde en over alles wat hij tegen kwam kleine reportages maakte.
Hij kwam zo ook bij een ziekenhuis en dat was ook hartverscheurend want de artsen konden het werk totaal niet aan. Een vrouw die vermoedde dat ze borstkanker had, probeerde al zolang hulp te krijgen. Ze was er slecht aan toe. Op voorspraak van de journalist, die binnen dus artsen bezocht en interviewde, werd ze toch nog opgenomen. Helaas veel te laat, want binnen enkele dagen stierf ze (gelukkig wel met pijnmedicatie).
Dus een preventief bevolkingsonderzoek dat kenden ze in die regio helemaal niet (ook lastig natuurlijk met het platteland, maar toch).
Op alle afdelingen was het hartverscheurend en duidelijk was dat China in ieder geval in dat ziekenhuis gewoon nog op het niveau van een ontwikkelingsland opereert. De chaos, de drommen mensen, de ziekenhuisbedden die overal stonden tot en met de gangen toe, de familie die daar rond liep met eten voor hun patiënt→ voor het westen ongekende beelden :(:) .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:16

Op zich 'lijkt' het wel mee te vallen met de dodelijkheid van het virus tot nu toe.
Mààr het verspreid wel heel makkelijk en snel en coronavirussen staan er om bekend om de haverklap te muteren.
Waarschijnlijk ook daarom dat men er zo rigoureus mee omgaat.
Nu goed, bij elk nieuw virus breekt halve paniek uit, vooral als het snel van oost naar west en weer terug blijkt te gaan.
Als het braafjes in Afrika blijft maakt men zich veel minder druk, ook als de uitbraken daar veel dodelijker zijn (sic).

Net idd bevestigd dat er in België ook een geval bevestigd is. Meegekomen op een repatrieringsvlucht voor oa Frankrijk. Geen symptomen bij inchecken, nu nog steeds geen symptomen eigenlijk maar wel positief.
Dat maakt het wel zorgelijker en maakt idd dat hele temperatuur meten op luchthavens vrij nutteloos.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:18

Ik ben op vakantie geweest in China, het is voor ons sowieso niet te bedenken hoe dat land werkt.

Als je ziet wat voor sloppenwijken er gewoon in Peking zijn, en daar wonen dan gewoon normale mensen in he, met een normale baan.

En de rijke Nederlander die ik daar tegenkwam woonde met 6 anderen en een gezamenlijke woonkamer in een appartement.

Als ik denk hoe dat in Peking was, hoe op elkaar gepropt mensen wonen. Niet gek dat het zo snel verspreid in dat land.

Als ze het op het nieuws hebben ovet ' wat als het overslaat naar een ander land wat minder ontwikkeld is' , denk ik daar het mijne van.

Het enige voordeel van China is de dictatuur, het gewend zijn de overheid te volgen en je op te offeren voor het grotere plaatje. Maar verder...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:23

Wat ik me ook afvraag in Belgie is dus iemand besmet, hij is met het vliegtuig naar hier gekomen. Hoe groot is dan de kans dat de mensen die bij hem in het vliegtuig zaten ook besmet zijn?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:39

ruitje schreef:
Het enige voordeel van China is de dictatuur, het gewend zijn de overheid te volgen en je op te offeren voor het grotere plaatje. Maar verder...

Het nadeel daarvan is dan weer dat het daardoor ook zo lang heeft geduurd dat China het onder de pet gehouden heeft. Pas toen de ramp niet meer te overzien was heeft China maatregelen genomen.

China is een bijzonder land. Aan de ene kant is het een ontwikkelingsland aan de andere kant is het 1 van de 3 grote wereldmachten van dit moment. Er wordt veel gereisd van en naar China en ook binnen China. een unieke situatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:53

Ik lees net dat het RIVM Nederlandse terugkeerders niet test op Corona. Ik snap het niet.

Edit:

Citaat:
Het RIVM herhaalt nog maar eens op @:BNR in Ask Me Anything: de Nederlanders die zijn teruggekomen uit Wuhan zijn *niet getest* op #Coronavirus. Na gesprekken met de mensen was daar ‘geen aanleiding voor’.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:01

Misschien omdat ze toch in quarantaine moeten, dan kom je er vanzelf achter?

Loretta, dat laatste klopt. Dat eerste had een oorzaak. De locale overheid die niet adequaat kon reageren zonder toestemming van de landelijke overheid. En dan vervalt in een oude fout. Terwijl Peking lang liet wachten op een reactie -> bureaucratie.
Het 'onder de pet houden' is juist iets wat men landelijk--naar de rest van de wereld zeer probeerde te vermijden na Sars.

Toe het allemaal duidelijk was zijn ze er gelijk drastisch bovenop gesprongen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:03

Kelly_ann schreef:

Loretta, dat laatste klopt. Dat eerste had een oorzaak. De locale overheid die niet adequaat kon reageren zonder toestemming van de landelijke overheid. En dan vervalt in een oude fout. Terwijl Peking lang liet wachten op een reactie -> bureaucratie.
Het 'onder de pet houden' is juist iets wat men landelijk--naar de rest van de wereld zeer probeerde te vermijden na Sars.

Die quarantaine is ook wel een wassen neus, imo :o.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:09

Als je in quarantaine moet en dan doodleuk de deur uit gaat en/of onder de mensen komt. Dan ben je wel heel erg dom en onverstandig. Ik denk dat een beetje verstand wel aan deze mensen toegerekend moet worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:12

Kelly_ann schreef:
Als je in quarantaine moet en dan doodleuk de deur uit gaat en/of onder de mensen komt. Dan ben je wel heel erg dom en onverstandig. Ik denk dat een beetje verstand wel aan deze mensen toegerekend moet worden.

Ik heb niet zo'n hoge dunk van mensen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:16

Ja, ik snap je wel. Maar het gaat in dit geval om 15(?) mensen. Die denk ik redelijk onder een vergrootglas liggen. En ik denk dat ze hele goede afspraken hebben moeten maken met de gezondheidsdiensten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:23

_San87_ schreef:
Kelly_ann schreef:

Alle andere landen hebben een heel wat striktere quarantaine dan Nederland. Probleem is dat er maar eentje hoeft te zijn die het allemaal net even wat minder strikt neemt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:23

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Alle andere landen hebben een heel wat striktere quarantaine dan Nederland. Probleem is dat er maar eentje hoeft te zijn die het allemaal net even wat minder strikt neemt.

Juist.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:29

Wordt er überhaupt gecontroleerd? Of vertrouwen ze er maar op dat je je huis niet uit gaat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:48

_San87_ schreef:
Kelly_ann schreef:

Dat kun je toch controleren, desnoods met een enkelband, of zeg ik nu iets heel raars?

Ik zou dat wel vertrouwen, want zelf zou ik er echt wel voor zorgen om niemand tegen te komen cq de quarantaine stipt uit te voeren. Ik zou wel kijken wat ik wel en niet mag, want ik ben van mening dat ik waar ik hier woon niet binnen zou hoeven te blijven.

MAAR, gisteren met mijn man hier ook over gesproken. Wij wonen echt wel afgelegen in een piepklein gehucht. Als ik hier de mensen sms en laat weten dat ik in quarantaine moet vanwege het corona virus, dan zullen zij voor mij de boodschappen doen en hier voor de deur zetten. Tevens wonen wij echt afgelegen en hier is het dun bevolkt, dat ik gerust mijn paarden kan doen 200 meter verder. Ik zou zelfs hierachter kunnen paardrijden, erg uitgestrekt en afgelegen zonder dat ik ooit iemand tegen kom, zolang ik de gehuchten maar vermijd.

Ik kom zelden of nooit iemand tegen en als ik iemand tegen kom zijn het de mensen van het gehucht die langsrijden en eventjes stoppen. Dus die weten van de hoed tot de rand en rijden dan door. Maar mijn paarden doen of meer, dat zal waarschijnlijk niet mogen, terwijl iemand die in Nederland in quarantaine gaat en in een huis woont met aan beide kanten buren (die van ons wonen 60 meter verderop want we wonen vrijstaand met een flinke tuin), daar lopen die buren meer risico, als mijn buren als ik mijn paarden zou gaan voeren.
Waarschijnlijk zouden wij niet buiten de deur mogen, terwijl en dat vinden wij heel raar, er zelfs gesproken wordt over mensen die in één huis wonen en diegene die in quarantaine gaan 2 weken op een kamertje moeten gaan zitten. Dan denk ik/ wij, dat werkt toch niet. HOe doe je dat dan met eten en drinken, wc gaan, koken etc. Vind ik best wel riskant.

Dus ja ik vertrouw mensen wel, want de belangen zijn groot en ik vertrouw mezelf ook want ik zal 100% zorgen dat ik niemand tegen kom, maar het is wel ene leuk iets om over te filosoferen hoe dat er dan uit moet zien. Want de ene situatie is niet de andere.

Zo zou mijn broer op de dijk ergens in Nederland die in een vrijstaand huis woont, ook gerust thuis en in zijn tuin kunnen zijn (zeer grote tuin). Hij kan ook zijn buren die 20 meter verderop wonen waarschuwen. Dus ik probeer dat wel voor me te zien.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-02-20 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:49

Kelly_ann schreef:

Maar dat er artsen worden opgepakt vind ik nogal kwalijk, dat heeft toch niets meer met bureaucratie te maken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:14

Ik vertrouw mensen 0%, eigen belang gaat altijd voor.

Dit jaar nog iemand gehad op stal die het er niet mee eens was dat haar droes paard in quarantaine moest. We zijn uitgescholden voor alles wat los en vast zat, ze hield zich niet aan de regels en als klap op de vuurpijl:

Vertrokken zonder dat wij het wisten.

Persoonlijk denk ik dat geen enkele stal je aanneemt met droes, dus ik denk dat die ergens lekker bij is gegooid zonder dat men het wist.

Mensen, zijn egoïstisch...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:57

Loretta, lees even goed! De locale overheid is in een oude fout vervallen. De betreffende arts heeft (later...) excuses gekregen en er zijn mensen 'dismissed' onder invloed van Peking. Wat dat betekent ben ik niet tegen gekomen trouwens....

Ik noem bureaucratie in een andere zin. Je moet even goed onderscheid maken tussen de locale overheid, de communicatie tussen de overheden en de landelijke overheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:00

Kelly_ann schreef:
Loretta, lees even goed! De locale overheid is in een oude fout vervallen. De betreffende arts heeft (later...) excuses gekregen en er zijn mensen 'dismissed' onder invloed van Peking. Wat dat betekent ben ik niet tegen gekomen trouwens....

Ik noem bureaucratie in een andere zin. Je moet even goed onderscheid maken tussen de locale overheid, de communicatie tussen de overheden en de landelijke overheid.

Dismissed is ontslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:13

mag schreef:
Wat ik me ook afvraag in Belgie is dus iemand besmet, hij is met het vliegtuig naar hier gekomen. Hoe groot is dan de kans dat de mensen die bij hem in het vliegtuig zaten ook besmet zijn?

Ze hebben op basis van de gevallen die nu bekend zijn dat een geïnfecteerde patiënt tussen de 2 en de 3 andere mensen besmet. Als je een poos in eenzelfde ruimte bevinden vrijwel altijd zou leiden tot besmetting, was dat getal waarschijnlijk veel hoger geweest en waren er nu wereldwijd veel meer mensen besmet.
(Bron: https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(20)30260-9/fulltext en nee, sorry Pien, bronvermeldingen ga ik echt niet samenvatten :D )
En in het vliegtuig hebben ze ook nog een heel scala aan preventieve maatregelen genomen om verspreiding onder passagiers tegen te gaan. Hier lees je hoe dat ging. https://nos.nl/artikel/2321524-corona-e ... epark.html
Ik verwacht op basis daarvan niet dat ze nu massaal besmet zijn.