Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:46

Vit D3 in olie opgelost. Ik heb dit gecombineerd met vitamine k2

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:17

Bedankt en qua sterkte? Met de calculator kwam ik uit om 3300 IE kan ik dan het beste beginnen met 3000 IE uit de winkel en hoeveel K2?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:29

Zerena schreef:
Dames hebben jullie goeie tips voor vitamine d supplementen, die wel goed opnemen?

Vitamine D3 wordt beter opgenomen als je het inneemt samen met vet. Dit omdat D een vetoplosbare vitamine is.
En D wordt ook beter opgenomen door en magnesium bij in te nemen ( 2 maal 200 mg verspreid over de dag ). Plus K2 erbij om de vrijgekomen calcium ( door de extra D) naar de goede plaatsen in je lichaam te wijzen ( oa botten en tanden ).

Bommetje, in de facebook groep adviseren ze 5000 ie D3 en 200 mcg K2

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:40

Maris schreef:
Zerena schreef:
Dames hebben jullie goeie tips voor vitamine d supplementen, die wel goed opnemen?

Vitamine D3 wordt beter opgenomen als je het inneemt samen met vet. Dit omdat D een vetoplosbare vitamine is.
En D wordt ook beter opgenomen door en magnesium bij in te nemen ( 2 maal 200 mg verspreid over de dag ). Plus K2 erbij om de vrijgekomen calcium ( door de extra D) naar de goede plaatsen in je lichaam te wijzen ( oa botten en tanden ).

Bedankt voor de tips die dosis kom ik nergens tegen in de winkels in Nederland. Ik ben wel bang om teveel te slikken. Lastig zeg!

Bommetje, in de facebook groep adviseren ze 5000 ie D3 en 200 mcg K2

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:43

Bommetje, in Nederland wordt idd maximaal 3000 ie D3 in een capsule verkocht. In Duitsland b.v. kan je capsules kopen met 20.000 D3. Zo verschillend is dat per land. Maar als je je niet fijn voelt bij 5000 ie D3 ( ik ben ook langzaamaan begonnen hoor) , dan neem je toch gewoon die 3000 ie een tijdje in. En dan laat je je weer testen op de D3 waarde in je bloed.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:46

Maris schreef:
Bommetje, in Nederland wordt idd maximaal 3000 ie D3 in een capsule verkocht. In Duitsland b.v. kan je capsules kopen met 20.000 D3. Zo verschillend is dat per land. Maar als je je niet fijn voelt bij 5000 ie D3 ( ik ben ook langzaamaan begonnen hoor) , dan neem je toch gewoon die 3000 ie een tijdje in. En dan laat je je weer testen op de D3 waarde in je bloed.

Dankje voor de tip! Dat is een goed idee ik begin gewoon met 3000 en hoeveel vitamine K zou ik daarbij moeten nemen? Ik slik al wel 100 mg magnesium per dag. Ik ben een beetje bang voor overdosering van o.a magnesium.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 12:03

Bommeltje_ schreef:
Maris schreef:

Dankje voor de tip! Dat is een goed idee ik begin gewoon met 3000 en hoeveel vitamine K zou ik daarbij moeten nemen? Ik slik al wel 100 mg magnesium per dag. Ik ben een beetje bang voor overdosering van o.a magnesium.

Te veel magnesium merk je wel in de vorm van sputterpoep :P
Maar ook dat valt wel mee hoe snel dat gebeurt.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:10

Haha okee duidelijk :D dan ga ik eens wat meer slikken! Heel fijn die tips bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:13

Bommeltje_ schreef:
Haha okee duidelijk :D dan ga ik eens wat meer slikken! Heel fijn die tips bedankt!

Wel een 'goede' vorm nemen he? Goedevormen zijn magnesiumbisglycinaat, -tauraat en -citraat
Oxide is hetzelfde als het poeder dat je bij gym op je handen smeert en doet niks volgens mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:18

Geen vitamine K op eigen houtje gaan slikken, bespreek dit met je huisarts of je moet een combi nemen. Geen losse K.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:22

bigone schreef:
Geen vitamine K op eigen houtje gaan slikken, bespreek dit met je huisarts of je moet een combi nemen. Geen losse K.

We hebben het over vitamine K2, niet over K1 ! Dat is dus een heel ander verhaal.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:31

bigone schreef:

Oh niet? Ja de huisarts ziet de waarde van vitamine K niet echt in. Maar dan kan ik toch ook niet 3000 IE vitamine D slikken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:23

Bommeltje_ schreef:
bigone schreef:

Oh niet? Ja de huisarts ziet de waarde van vitamine K niet echt in. Maar dan kan ik toch ook niet 3000 IE vitamine D slikken?

Veel huisartsen weten nog niet veel over vitamine K2. Alleen over K1.
Als je vitamine D gaat innemen, komt er meer calcium vrij in je lichaam. Hoe meer D3, hoe meer calcium. Dit vrijgekomen calcium wil je dan wel graag naar de juiste plekken hebben. Dus naar je botten en tanden en niet naar je aderen. Dit is wat vitamine K2 doet, de calcium de weg wijzen naar de juiste plekken. Dus heel belangrijk.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:41

h kijk dit is een fijne uitleg! Ik ga beginnen met 3000 IE omdat dit uit die calculator kwam. Ik kan dan altijd nog ophogen als dat moet. Hoeveel K2 zou ik dan moeten slikken ongeveer?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:35

Weet iemand ook hoelang het kan duren voordat je iets merkt van het bijslikken van vitamine D K2 magnesium en B12?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:06

Zal mij hier ook maar melden met een vitamine D op 13. Mede doordat mijn B12 te laag is heb ik al jaren dat ik misselijk word van in de zon zitten. Maar brengt eigenlijk hele jaar rond wel de nodige uren buiten door (uitzondering met kou) wegens moestuin.

Heb tabletten van de huisarts B12 & D. De D worden vergoed.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:43

Mijn vitamine d is 49.
Volgens de assistenten dus gewoon goed. Maar ik slik al dagelijks vitamine d pilletje. Zelf heel erg moe en Flauwvalneigingen maarja hoeft niet perse vitamine d te zijn. Ergens hoop ik van wel, dat ik dan extra krijg en dat ik me daarna beter voel... Want dit is niet te doen. Ik moest laatst met de rolstoel naar Comic Con

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:48

dalena schreef:
Mijn vitamine d is 49.
Volgens de assistenten dus gewoon goed. Maar ik slik al dagelijks vitamine d pilletje. Zelf heel erg moe en Flauwvalneigingen maarja hoeft niet perse vitamine d te zijn. Ergens hoop ik van wel, dat ik dan extra krijg en dat ik me daarna beter voel... Want dit is niet te doen. Ik moest laatst met de rolstoel naar Comic Con

Jeetje wat heftig zeg! Ik hoop het ook voor je maar 49 is wel redelijk aan de lage kant toch? Hoeveel slik je erbij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:55

Moet je dus nagaan dat de mijne maar 13 is. Heb af en toe het gevoel te trippen zonder wat te gebruiken. :')

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:01

Marcella schreef:
Moet je dus nagaan dat de mijne maar 13 is. Heb af en toe het gevoel te trippen zonder wat te gebruiken. :')

Wat voor klachten heb jij dan?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:08

Ik slik ook al geruime tijd vit D, vit K en magnesium. Deze haal ik bij de etos omdat die 1 vd weinige zijn die vit K voor volwassenen verkopen. Echter ben ik steeds veel geld eraan kwijt en zoek ik een goedkoper alternatief. Weet iemand waar je dit goedkoper kan krijgen? Ben nu steeds ruim 100 euro eraan kwijt...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:13

Wil je de complete lijst weten, want zo niet weten wat allemaal is betreffende D.

Klein lijstje :
* Duizelig
* moe
* rugpijn
* oorsuizen
* misselijk

Voor de rest moet ik even nadenken.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:23

fjordjes schreef:
Ik slik ook al geruime tijd vit D, vit K en magnesium. Deze haal ik bij de etos omdat die 1 vd weinige zijn die vit K voor volwassenen verkopen. Echter ben ik steeds veel geld eraan kwijt en zoek ik een goedkoper alternatief. Weet iemand waar je dit goedkoper kan krijgen? Ben nu steeds ruim 100 euro eraan kwijt...

Ik heb dit bij Holland en barret gehaald was 1+1 gratis. Ik was voor 6 potjes 53 euro kwijt.

Marcella schreef:
Wil je de complete lijst weten, want zo niet weten wat allemaal is betreffende D.

Klein lijstje :
* Duizelig
* moe
* rugpijn
* oorsuizen
* misselijk

Voor de rest moet ik even nadenken.

Jeetje dat is niet niks.

Ik herken het wel ik heb dat ook alleen niet misselijk maar veel drinken en plassen en heel veel spierpijn en gewrichtspijn.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:26

Bommeltje_ schreef:
dalena schreef:
Mijn vitamine d is 49.

Jeetje wat heftig zeg! Ik hoop het ook voor je maar 49 is wel redelijk aan de lage kant toch? Hoeveel slik je erbij?

Huisarts heeft ondergrens van 50. Maar lees ook veel van 75. Dus ik vind het raar dat ik geen medicatie krijg. Maargoed, woensdag naar huisarts en dan ga ik het wel even vragen!

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:28

Marcella schreef:

Jeetje, dat is wel heel laag!