Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:42

Fijne vrienden.

Hoe verdrietig ook, je ben van hem en zijn vrienden af.
Neem de tijd om het te verwerken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:12

You dodged a bullet there.........

Veel sterkte met verwerken, want naar is het, maar je bent echt aan een hoop ellende ontkomen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:39

_San87_ schreef:
Euh, dat zegt heel veel over hem, meer dan over zijn vrienden. Hij kiest zijn vrienden en hij kiest ervoor zich te laten manipuleren.

Eehh ik constateer hierbij vanuit mijn perspectief dat de persoon met borderline het bij jou nooit goed kan doen. Anders zou je niet de behoefte voelen om mij te verbeteren, te corrigeren maar er voor kiezen om mijn mening ook waardevol te laten zijn.

Tevens ga ik opvolgen wat mijn werkbegeleider heeft geadviseerd... niet verder met deze discussie verder te gaan omdat jullie vanuit jullie perspectief en ervaring een behoorlijk verwrongen beeld van mensen met bps hebben waar ik niet veel beter van wordt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:41

Ja eigenlijk is het ergens wel een extra motivatie hoor dat je de juiste beslissing maakt. En dat echt nog helemaal los van borderline of welke andere stoornis. Hij kiest zijn vrienden ook. Als diens waarden en normen haaks tegenover de zijne zouden staan zou hij niet contact houden met de groep. Ik geloof dat je in elke vriendengroep wel een ‘idioot’ kunt hebben die getolereerd wordt, maar ik geloof niet in mensen die zeggen dat ze zelf brave engeltjes zijn die alleen maar zoet praten terwijl de hele vriendengroep waarmee ze optrekken een stel ongemanierde holbewoners zijn.

Ik wens je als je eenmaal wat over de breuk heen bent een mooie nieuwe relatie toe waar je hopelijk ten volle van kunt genieten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:47

ElviraKelan schreef:
_San87_ schreef:
Euh, dat zegt heel veel over hem, meer dan over zijn vrienden. Hij kiest zijn vrienden en hij kiest ervoor zich te laten manipuleren.

Eehh ik constateer hierbij vanuit mijn perspectief dat de persoon met borderline het bij jou nooit goed kan doen. Anders zou je niet de behoefte voelen om mij te verbeteren, te corrigeren maar er voor kiezen om mijn mening ook waardevol te laten zijn.

Tevens ga ik opvolgen wat mijn werkbegeleider heeft geadviseerd... niet verder met deze discussie verder te gaan omdat jullie vanuit jullie perspectief en ervaring een behoorlijk verwrongen beeld van mensen met bps hebben waar ik niet veel beter van wordt.

Verkeerde constatering. Ik ben het slechts niet eens met jouw opmerking en ik vertel waarom.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:49

ElviraKelan schreef:
_San87_ schreef:

Je trekt gewoon weer de aandacht naar je toe in de laatste alinea, op een zielepotige manier.
Trek je lekker terug uit dit topic dit is echt rot en rotvervelend aan het worden.
Het is een persoonlijkheidsstoornis, hij ís de borderline, het maakt hem tot wie hij ís.
Je persoonlijkheid is wie je bent, face it.
Kan je nog 50.0000 triljoen keer zeggen dat het niks over hem zegt, maar dat zegt het wél.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:56

Persoonlijk begin ik de mening te vormen dat er borderliners zijn en dat er mensen met borderline zijn.
De borderliners zijn de mensen zonder zelfinzicht, die weigeren aan zichzelf te werken. Zoals in de voorbeelden van mensen een aantal moeders als ik me niet vergis.
En mensen met borderline zoals ElviraKelan(en nog iemand in dit topic dacht ik) die inzien dat ze een 'aandoening' (bij gebrek aan beter woord) hebben en daar aan werken om dat zo leefbaar mogelijk te maken, voor zichzelf en voor de omgeving

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:21

Je kiest voor je vrienden.
En over het algemeen hebben die zo’n beetje dezelfde normen en waarden als jijzelf.

Ik vind ook dat borderline iemand maakt zoals hij/zij is.
Het is een persoonlijkheidsstoornis. Het maakt je wie je ben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:25

Wat is er mis met dat je persoonlijkheid gevormd is door de borderline en dat accepteren?
Dat die k*topmerkingen etc. plat gezegd tijdens de pannetje 5 situaties onderdeel zijn van je persoonlijkheid, maar je er wel wat aan doet?
Waarom moet dat met fluwelen handschoentjes zijn dat hij niet zo is maar dat dat de borderline is, wat een PERSOONLIJKheidsstoornis is?
Hij ís de persoon, de borderline maakt hem tot wie hij is.
Kunnen we mooi gaan verpakken, en nee daarmee vind ik borderliners geen slechte mensen.
Ik kijk nu tegen het vreselijk onhandige maar oh zo lieve kado aan van mijn ‘borderliner’.
Een huge knuffelpaard, die gaat nooit meer weg hoe zwaar we het samen ook gehad hebben.
Maar ja, zijn buien, zijn ook zijn persoonlijkheid.
Moeilijk om te zeggen over iemand van wie je zoveel hield maar ik zeg net tegen Elvira face it, nou voor mij is dat ook face it.

Hij is zo.....
Mijn ook zo charmante en vreselijk lieve ex, is ook een manipulatief en kleinerend monster als het er op aan komt...
En dat doet vreselijk pijn, die tweestrijd in die situatie, en nog is dat besef pijnlijk.
Want hij kon zo zo zo zoooo lief zijn, ik heb moeten zeuren om zelf de autodeur open en dicht te mogen doen.
Hij vond dat dat fatsoen was dat hij hem voor me open deed bijvoorbeeld, hetzelfde ‘monster’..
Dat besef doet pijn, deels voor mij want ik had oud met hem willen worden, maar hij heeft levenslang en dat doet enorm veel pijn.

(Schreef ze met heel veel pijn in haar hart.)

Ts, sterkte en laat je niet gek maken!
En mijn advies zoek op tijd hulp met dit verwerken, ik heb veel aan emdr gehad.
Toen ik mijn nieuwe vriend kreeg kreeg ik vol klachten die ik niet zag aankomen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:11

ElviraKelan schreef:
_San87_ schreef:

Nog één keer.

Jij hebt in de loop van het topic op erg regelmatige basis mensen hun posts afgedaan als "dat is jouw mening" en vervolgens hun inhoud overboord gegooid.

En ja, de persoon verantwoordelijk voor het gedrag van de ex-vriend is...de ex-vriend. De vrienden kunnen invloed hebben gehad, maar het is de vriend die bepaalt wat hij ermee doet. Niemand anders. Hij kiest zijn vrienden. Niemand anders.

Ik constateer hierbij vanuit mijn perspectief dat de persoon met borderline bij jou nooit verantwoordelijkheid hoeft te nemen als het gaat om het kwetsen van mensen. Er is een vrijbrief en wat uitleg en kadering hier en daar is genoeg. En verder: deal er maar mee. Dat is mijn constatatie.

En nu ga je allicht weer zeggen dat ik het op jou gemunt heeft, maar je doet, vanuit mijn perspectief, ook behoorlijk kwalijke uitlatingen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:14

[quote="moonfish13"]Wat is er mis met dat je persoonlijkheid gevormd is door de borderline en dat accepteren?
Dat die k*topmerkingen etc. plat gezegd tijdens de pannetje 5 situaties onderdeel zijn van je persoonlijkheid, maar je er wel wat aan doet?

Mijn quote doet het niet goed, maar even geen zin om dat aan te passen.
En wat doe jij er aan???
Overigens is er op je getemd gezien persoonlijke en onrespectvolle aanvallen nog steeds niet zijn toegestaan op bokt en het een keer klaar is voor mij.

Verder ga ik nu definitief ontstippen (stelt grens).

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:20

ElviraKelan, ik vind dat je in het topic nog wel nuttige bijdrages gedaan hebt. Maar nu ben je wel erg hypocriet. Tegen hoeveel slachtoffer/mensen die ervaring hebben met BPD heb jij gezegd "En wat is jouw bijdrage daarin"? Of "wat zegt dat over jou"? Als het erom ging dat zij bij hun manipulatieve partner bleven. Maar nu iemand met BPD bij zijn slechte vrienden blijft, is hij plots wel het zielepootje? Welke bijdrage heeft HIJ daarin? Hij kiest namelijk zelf voor zijn vrienden. En kiest er dus ook voor om dat patroon niet te doorbreken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:21

Bespeur ik hier een slachtofferrol?

Zoals eerder geschreven is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag.
Stoornis hebben ontslaat je niet van die verantwoordelijkheid.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:34

Nu ze toch ontstipt kan ik het rustig hardop zeggen: dit is borderline. Het gaat van leuk en acceptabel bliksemsnel naar het omgekeerde. Met slachtoffer rol inderdaad. Want het ligt altijd aan een ander.

En dan kun je nog zo mooi zeggen dat je het onder controle hebt, dit bewijst voor mij maar weer dat er over het algemeen gesproken een behoorlijk gebrek aan zelfinzicht bij hangt.

Zo wispelturig als het hier in het topic gaat, dat is de werkelijkheid. En ook op een forum is dat niet te verbergen.

Daarom spreek ik ook over een borderliner: het is er altijd en overal.

Van hot naar her, op en neer, maar altijd de schuld van een ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:42

Dit vind ik dan weer niet chic. Nu iemand weg is gaan analyseren. Doe dat dan gewoon wanneer ze nog mee post of gewoon niet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:53

Dat heb ik al eerder benoemd hoor. Maar zoals anderen zeggen hypocriet, slachtofferrol, nee, dit is borderline. Dit is waar de omgeving tegenaan loopt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:55

Én dat de omgeving zijn gedrag er aan aanpast was ook al hier te zien. Niet iedereen, maar zeker enkele mensen waren veel voorzichtiger met reageren om Elvira niet tegen de borst te stoten en dat is op zich al niet helemaal juist.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:56

Snadrem schreef:
bigone schreef:
Ze zegt dat agressie vaker voor komt bij mannen, niet dat bps vaker voorkomt.

Klopt. Maar dat was mijn aanname ook niet :) bij mannen dus vaker agressie, maar ik was in de veronderstelling dat bps vaker voorkomt bij vrouwen en wilde weten of dat klopt. Dus los van de agressie.

Bij vrouwen wordt vaker BPS vastgesteld dan bij mannen, bij mannen wordt -mogelijk vanweg de agressie maar dat weet ik niet zeker- vaker anti-sociale persoonlijkheidsstoornis vastgesteld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:56

zorro schreef:
Dat heb ik al eerder benoemd hoor. Maar zoals anderen zeggen hypocriet, slachtofferrol, nee, dit is borderline. Dit is waar de omgeving tegenaan loopt.

Klopt. Maar dan specifiek aangeven dat je t wel kan zeggen nu ze weg is... Dat vind ik niet netjes.

Verder is dit topic wel heel duidelijk inderdaad :).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:57

Klopt, ik heb me ook een tijdje stil gehouden omdat mijn mening en ervaringen toch weer een discussie of aanvaring zouden uitlokken. Ik zag dat bij anderen gebeuren, en dan merk ik dat ik toch (haast automatisch) denk: ik reageer maar niet. Of een heel verhaal getypt en vervolgens toch maar niet gepost.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:00

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk begin ik de mening te vormen dat er borderliners zijn en dat er mensen met borderline zijn.
De borderliners zijn de mensen zonder zelfinzicht, die weigeren aan zichzelf te werken. Zoals in de voorbeelden van mensen een aantal moeders als ik me niet vergis.
En mensen met borderline zoals ElviraKelan(en nog iemand in dit topic dacht ik) die inzien dat ze een 'aandoening' (bij gebrek aan beter woord) hebben en daar aan werken om dat zo leefbaar mogelijk te maken, voor zichzelf en voor de omgeving

Dat is mooi omschreven, maar dat onderscheid is er niet. Je hebt mensen met een persoonlijkheidsstoornis die begeleiding accepteren, en mensen die geen begeleiding accepteren.
Voor alle mensen met een persoonlijkheidsstoornis uit het cluster B geldt dat ze weinig tot geen zelfinzicht hebben. En van daaruit ook de moeite met oprechte empathie.
Dat maakt het omgaan met- en behandelen van een dergelijke stoornis dus ook zo ingewikkeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:02

_San87_ schreef:
zorro schreef:

Klopt. Maar dan specifiek aangeven dat je t wel kan zeggen nu ze weg is... Dat vind ik niet netjes.

Verder is dit topic wel heel duidelijk inderdaad :).

Dit vind ik ook, heel jammer.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:12

Moderatoropmerking:
Er is eerder gevraagd of jullie de discussie niet op één persoon wilden richten. Het topic krijgt nu een nare sfeer, dat is jammer van een topic wat heel fijn verliep met mooie, inhoudelijke reacties. Daarom het verzoek om nu te stoppen met deze persoonlijke discussie en de reacties weer algemener te houden of gericht op de berichten van TS.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:38

Ik ken mensen met borderline.. Ffff is geen makkie.. Kunne direct aanvallend zyn, 2min nadien lief zyn.. En dan weer agressief... Hoe ouder ze worden hoe slechter!!! Voor de mensen die met die persoon samen leeft.. Dikke pluim. _O- ik heb vandaag zo'n 7u bij geweest. En moet zeggen.. Dikke ademzucht. |o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:39

Als je ontstipt kun je gewoon meelezen en terugkomen. Dat iemand zich niet vrij heeft gevoeld om iets te zeggen, zegt op zich eigenlijk best wel veel.

Een stip zorgt alleen dat het in je eigen berichten lijst staat, meer niet.
Dat er mee "gedreigd" wordt is al belachelijk. "Ik ga ontstippen, hoor" of "waarom ontstip je niet gewoon" of "jij moet maar ontstippen" is echt te idioot voor woorden en hoort niet thuis in een discussie.
Maar ook een "nu er ontstipt is kan ik dit zeggen" want je kunt het altijd zeggen. We hebben nooit reacties in de hand.

In een disussie hoef je niet aan te kondigen dat je er bent of dat je weggaat of wat je vandaag hebt uitgespookt of gaat doen. Je geeft een mening of info over het onderwerp en reageert op meningen over het onderwerp. Een zijstraat in slaan ontstaat wel eens (zoals nu) , maar dan nog kun je daar een lijn in houden.
Meningen over het gedrag van anderen ín de discussie kunnen besproken om iemand te confronteren met het ontwrichten van een topic bv of dat je iets niet netjes vindt ten opzichte van een anders, zoals hierboven en is niet hetzelfde als een persoonlijke aanval, al kan dat wel zo gevoeld worden.

Betreffende zogenaamd verwrongen beeld dat we krijgen, we krijgen door de bijdrages van mensen met bps in dit topic (ja, meervoud) en de mensen die ervaring er mee hebben, als partner of behandelaar, juist een heel compleet beeld! En dat is ook het mooie van dit topic, het is ongecensureerd en rauw. Behoorljk echt juist.

Het is in elk geval duidelijk dat er soms prima met iemand te leven valt die een stoornis heeft, als die maar weet dat er wat aan de hand is waar aan gewerkt moet worden, maar je moet erg op rode vlaggen letten, reden waarom mensen vooraf gewaarschuwd worden en er vaak ook niet eens aan willen beginnen. Niet omdat we de persoon met de stoornis niet aardig vinden of niet het beste gunnen, maar omdat we ook onze eigen geestelijke gezondheid bewaken of gewoon geen zin hebben in een een gecompliceerde relatie because YOLO. Dat wil niet zeggen dat de persoon afgewezen wordt, maar de dynamiek van zo´n relatie.