Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:31

Maar zo'n deal als Germie noemt zou ik ook meenemen :j Is het niet voor mezelf, dan is het wel voor een ander. Want als zou je 2 van die 5 broeken zelf houden en 3 weggeven was het alsnog maar 2 broeken voor 30,- euro. Nog steeds een koopje :o

Kleding is dan ook een van de dingen waarin ik minimalisme lastig vind. Hoewel het qua kopen wel al heel lang beter gaat. Ik koop al jaren alleen maar dingen die ik écht mooi vind. Alleen het probleem is daarin wel dat niet alles wat ik écht nodig heb in mijn kast hangt (of er hangt een exemplaar waar ik op uitgekeken ben). Maar ik wil bijvoorbeeld ook niet twee keer dezelfde kleding aan naar werk. Of ik moet zeker weten dat ik de tweede dag niet dezelfde collega's tref :')

Qua boodschappen neem ik ook zeker aanbiedingen mee. Meeste gebruiken we ook zelf, dus dat is prima. Wij houden ook wel van een voorraad hebben, want soms is er eens een week geen tijd voor boodschappen dus dan kunnen we ook gerust die week overslaan. Boodschappen doen we überhaupt ook maar één keer in de week aan de hand van een lijstje, dus dat is dan wel weer redelijk minimalistisch/verstandig (want voorkomt impulsaankopen).

Maar soms kun je bijvoorbeeld via scoupy of Lidl+ bepaalde dingen gratis of heel goedkoop halen, dat neem ik ook rustig mee ook al gebruiken we het zelf niet. Die producten (mits houdbare producten) breng ik graag naar een buurtkast waar mensen met een krappe beurs producten uit mogen halen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:54

Nee, ik ben echt minimalisme. Ik doe ook enorm veel weg. En geef wel tijdschriften e.d. weg.
Kleding hecht ik wel waarde aan en heb dus best veel. Met de schoenen heeft het helaas een reden, en jij zou ook geen schoenen weg doen waarvan je weet dat je ze over 2 jaar weer aan kunt. En zeker niet als ze nog geen uur gedragen zijn, want dat is namelijk het probleem. Ik weet pas met inlopen of ik op kan lopen, en dat blijkt helaas meestal niet het geval. En als je zo al meer dan 1000 euro hebt uitgegeven aan schoenen, dan ga jij ze ook niet wegdoen. En ik weet dat het in principe tijdelijk is dat ik er niet op kan lopen. Ik kan momenteel weer een korter stukje op Wolky's lopen, dan hebben we het over een meter of 500. Dat is dus een container buiten zetten ofzo. Maar de hele dag er op lopen gaat dus niet. Dat komt absoluut weer.
Ik draag wel alle kleding 2 dagen achter elkaar tenzij het smerig geworden is. Maar met 2 spijkerbroeken red ik het bijvoorbeeld niet. Ik ben alleenstaand en doe dus 1 keer per week de was, soms zelfs nog wat minder vaak. Dan moet je ook kleding hebben voor meer dan een week. Ook dat is minimalisme natuurlijk, want een halve wasmachine draaien is ook niet handig.

Ik heb eigenlijk geen tierelantijntjes in huis. De boeken worden gelezen en verzameld. 2 specifieke soorten boeken, de rest lees ik en gaat weer weg.

Bij elke aanschaf die ik doe vraag ik me af, heb ik het nodig? En kan ik het verantwoorden om het mee te nemen als de aanschaf nog even uitgesteld zou kunnen worden. Dat is dus in mijn ogen absoluut minimalisme.
Groot inslaan doe ik erg weinig, maar ja, met die rijbroeken kwam het zo uit.

Afgelopen week 2 kledingstukken weggedaan, een tshirt met gat en een hemd met gat. Tot de draad versleten, dus echt afgedragen. Pas dan gaat bij mij kleding weg. En omdat ik nog heb liggen mag ik niet direct een vervangend shirt of hemd kopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:09

Verzamelen en minimalisme gaan niet zo heel goed samen over t algemeen. :D

edit: nee sorry, dat is te kort door de bocht nu ik er over nadenk. Als minimalisme is dat je alleen dingen hebt waar je heel blij van wordt en die jou dienen (dus geen ballast vormen), dan kun je natuurlijk prima een verzameling van iets hebben. Als het jou maar blij maakt en dient en geen ballast vormt.

Voor mij is een verzameling al snel ballast. Ik wil gewoon zo min mogelijk spullen hebben. Maar wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken natuurlijk.

germie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:39

Precies, verzamelen past dus wel degelijk bij minimalisme. Maar ik heb het dus wel beperkt. Ik verzamel 2 soorten boeken, over duiken en over paarden, waarbij ik momenteel alleen de duikboeken echt actief af en toe aanvul. Thrillers en andere boeken worden gelezen en gaan weer weg. Dat ik meer dan 1000 boeken in de kast heb staan is geen ballast, dat is voor mij nog steeds minimalisme omdat het gewoon mij gelukkig maakt en het dus een beperkte verzameling is.
Dat een ander niets wil verzamelen, dat kan. Maar ik heb altijd wat met boeken gehad. IK had er vroeger nog veel meer, nu alleen nog 2 soorten en die blijven ook.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:47

Het spijt me. Maar ik vind 1000+ boeken verre van minimalisme :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:07

Ik lees sommige posts gewoon maar niet meer, ook lekker minimalistisch.

Enfin, ik loop inmiddels bijna een week achter met de opruimchallenge, iets met chronisch tijdgebrek en een ziek kind en het wordt ook steeds lastiger (goed teken!). Ik kan wel wat boeken in de minibieb in de wijk zetten bedenk ik me nu, en de kast in de bijkeuken ontrommelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:14

Saul schreef:
Het spijt me. Maar ik vind 1000+ boeken verre van minimalisme :=

Dus je mag alleen minimalistisch zijn als je dus je huis leeg hebt? Want dat is wat eerder gesteld werd dat dat niet waar was. IK ben wel minimalistisch en hou mijn verzameling beperkt tot 2 soorten boeken.
Ik heb van andere dingen heel weinig in huis.
Recyclen ben ik ook voor, een deel van mijn meubels zijn nog krijgertjes.

Ik vind dat minimalisme erg ruim is en dat iedereen die daar in mee wil gaan het ook mag doen en dus minimalisme mag toepassen op zijn of haar manier. Minimalisme is niet zo strak als sommigen denken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:32

De definities van minimalisme :o

*Minimalisme is de kunst van het weglaten. Het is de leefstijl waarbij je bewust omgaat met wat je hebt en aandacht geeft aan wat je gelukkig maakt.

*Minimalisme is de poging om dingen tot hun eenvoudigste vorm, karakter of functie te herleiden.

*Minimalisme is al het overbodige verwijderen

*Minimalisme is dat belangrijk maken wat er voor ons écht belangrijk is en alles verwijderen wat daar niet bij helpt.

Wat valt precies onder “overbodig”, “écht belangrijk” en “wat je gelukkig maakt”? Dat is voor iedereen anders….

En dan over het ontspullen. Welke spullen “ontspullen” minimalisten?
Denk bijvoorbeeld aan:
Dat wat je dubbel hebt, maar waar je er maar 1 van nodig hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke keukenspullen zoals een aardappelstamper of een blender;
Alles wat je in het laatste jaar niet hebt gebruikt;
Dat wat over datum is of niet meer geldig is;
Alle spullen die kapot of beschadigd zijn (en niet meer te herstellen is);
Alle spullen die vies zijn of stinken (en niet meer te herstellen is);
Alles wat niet functioneert. Bijvoorbeeld als je wel eens een product hebt gekocht dat simpelweg gewoon niet werkte en die nog steeds in je kast ligt;
Waar je er meer van hebt dan je ooit nodig hebt. Bijvoorbeeld glazen of tupperware bewaardozen.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 24-01-23 10:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:33

Maarja wat als je bijna alles belangrijk vindt :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:37

Saul schreef:

Dan ben je geen minimalist :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:46

Als ik dat hierboven zo lees ben ik toch echt een minimalist. Ik heb niet veel dingen liggen die ik echt niet gebruik of niet nodig heb. Wat echt kapot is gaat ook weg zoals laatst helaas een glazen vogel waar een hoekje uit was. Jammer, maar niet meer te herstellen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:18

Esther_ schreef:
Saul schreef:

Dan ben je geen minimalist :+

Vind ik ook, ik kan me ook niet vinden in de claim op die manier een minimalist te zijn. Snap ook niet helemaal waarom dat dan perse toch zo moet zijn. Maargoed, mij heb je er niet mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:26

Ik heb niet eens 1 aardappelstamper of blender ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:34

En ik heb geen krultang...

Serieus omdat die stamper en blender als voorbeeld werden genoemd is dat toch niet of je wel of niet minimalistisch bent?

Sorry mij kom je ook niet over als iemand die dat wel is.
Maar wel iemand die naar koopjes opzoek is omdat je andere dure hobby's hebt.
En dat is dus prima.
Waarom zou je iets moeten zijn wat je niet bent?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:36

Het gaat niet alleen om de spullen die je hebt liggen of die je wegdoet, maar ook de keuzes die je maakt bij het aanschaffen van iets nieuws.
Dus als je 1 rijbroek nodig hebt, dan koop je er geen 5. (1 broek voor €30 is trouwens nog steeds heel goedkoop).

En je neemt afscheid van de spullen die je niet kunt gebruiken/gebruikt. En ja dat is soms lastig. Ik ben nu 2 jaar ziek en dus al 2 jaar geen paard kunnen rijden. En natuurlijk hoop ik over een paar jaar weer te kunnen rijden. Maar het is dan de vraag of de broeken nog passen, en het leer van de schoenen nog in goede staat is. Dus ik heb mijn rijbroeken, laarzen etc weg gedaan.

En we zullen nooit allemaal op één lijn komen, want we zijn mensen en hebben allemaal een eigen mening. Maar ik vind het wel belangrijk om soms iemand een spiegel voor te houden. Is bij mezelf ook gebeurd en dan ga je toch soms anders naar dingen kijken. Het is ook een soort van groeiproces.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:43

Simpel gezegd een hoarder ziet ook overal waarde en noodzaak in om te behouden. Maar een hoarder is daarom nog geen minimalist.

Mij maakt het voor de rest ook niet uit welk label iemand op zichzelf wil plakken. Ik gebruik de uitgangspunten om mijn leven simpeler fijner te maken.

Iets wat wel kan helpen tot nadenken: heb je een overvloed mentaliteit of een schaarste mentaliteit?
Mensen met een schaarste mentaliteit zullen eerder meer spullen behouden en daar extra waarde aan hechten dan bij een overvloed mentaliteit.
Ik heb van huis uit een schaarste mentaliteit meegekregen en dat is erg lastig om dat los te kunnen laten. Stiekem steekt het vaak de kop weer op.

https://youtu.be/8h8npznkbR4
In dit stukje komen toevallig als eerste boeken aan de beurt.

Ik had 10 jaar geleden een meter hoge stapel aan dekjes (verzamelt gedurende jaren). Ik gebruikte maar een handvol maar de overige waren nog niet versleten (dus zonde om weg te doen). Nu heb ik 4 dekjes voor 2 paarden onder het zadel. Uiteindelijk toch bijna alles van die stapel weggedaan en dat voelde heerlijk.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 24-01-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:50

Nou, je kon er niet 1 kopen. Het was gewoon 5 voor 30. Dus dan doe je dat ook. Als je iets niet in je maat kunt vinden, dan nog nam je er 5 mee, en verkocht misschien dan weer wat broeken door. Maar nu vond ik er dus meerdere in mijn maat. Het is niet dat ik dus elders nog 1 ga kopen. Dat is wel degelijk minimalisme in mijn ogen.

Als er een kans bestaat dat ik na 2 jaar weer iets zou kunnen doen wat nu niet kan, dan zou ik de spullen juist wel bewaren. Ook in het kader van financieel en milieu. Na 2 jaar is het leer van laarzen of schoenen nog in prima staat. Ik zou niet weten waarom dat ineens weg zou moeten zijn. Als je het goed verzorgd opruimt, dan blijft het goed. En zelfs dan check ik het af en toe of het nog verzorging nodig heeft. Het is niet dat ik spullen weg stop en er echt nooit meer naar kijk.

Bij mijn schoenen is het dus echt anders, ik heb ze gekocht in de hoop dat ik ze zou kunnen dragen. En dat ging niet. Dus ze zijn eigenlijk nieuw, maar niet nieuw genoeg om terug te kunnen brengen. Echter, het zijn ook dure schoenen, minstens 100 euro per paar. Die kan ik rustig nog jaren in de kast zetten, want het leer en rubber blijft wel goed. Maar ik weet ook dat ik ze dus wel weer kan gaan dragen, alleen niet wanneer. En dan hoef ik dan geen nieuwe meer aan te schaffen. Daarom dus ook 2 paar verslijten is 1 paar nieuwe kopen. Dan minder je dus wel langzaam, maar je hebt ook de vrijheid om af en toe nog wat leuks nieuw te kopen. Normaal zou ik ook niet zo veel schoenen gehad hebben. Wat echt nooit meer aangaat heb ik inmiddels weggedaan.

Een hoarder verzamelt dingen die niet nodig zijn, maar waar ook niet echt waarde aan gehecht wordt. Dat is weer wat anders dan iets specifiek verzamelen. Kijk, die boeken die ik heb gebruik ik ook allemaal nog. Deels is het ook vakgebied natuurlijk, dus vakliteratuur.

Ik heb deels een schaarste mentaliteit, en deels een overvloed mentaliteit, ben niet in een hokje te drukken. Een aanbieding van 3=2 kopen mag ik zeker doen en past binnen minimalisme in mijn ogen. Ik zie het namelijk ook als proberen om niet te veel ongebruikt weer weg te doen. Dus wat ik heb verslijt ik tot de draad zeg maar. En bij zadeldekjes is het vaak de tweedehandsmarkt waar ik het scoor. Een kleurtje van een jaar terug, geen probleem.

Mijn jeugdsentiment aan cd's ben ik nu ook aan het opruimen, die heb ik al wel 10 jaar niet meer aangeraakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:58

Ik ben opgegroeid in schaarste.
Werkte fulltime met mijn 16 en betaalde kostgeld want mijn moeder beweerde niet rond te kunnen komen.
Maar ook toen en nog, koopt ze meuk die ze al 10 keer heeft om in huis neer te zetten.
Een nieuwe blouse want hij was nu in de aanbieding. Maar ze heeft al 30 bijna dezelfde...

Ik daarin tegen koop alleen wat ik nodig heb. En dat over denk ik ook nog eens 10 keer. Dus doe geen impuls aankopen.
Met mijn verjaardag sta ik het van mijzelf toe iets te kopen voor de leuk.
Iets wat ik dus niet echt nodig heb maar wel mooi.
Ik koop dus niets omdat het toevallig in de aanbieding is. Want dat is nog altijd duurder dan niet kopen of gewoon niet nodig omdat je het al hebt.
Wel word ik blij als ik dus wel echt opzoek ben naar iets en het is dan ook nog eens in de uitverkoop. Dan vind ik me wel echt een bofkont. :D

Zoals mijn moeder dingen koopt kan ik niet begrijpen. Tenminste niet omdat ze er dan bij klaagt dat ze niet rond kan komen.
Heb daar dan echt aversie tegen.
Ik denk dat ik daardoor dus precies andersom ben.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:56

Ik vind het bijzonder dat er iedere zoveel pagina’s weer een discussie ontstaat over wie minimalist is en wie niet. Iedereen hier krijgt een gouden ster!!

Nee maar even zonder grappen, het slaat toch nergens op dat we van elkaar bepalen wie minimalist is of niet? Het gaat toch om de moeite die je erin stopt?

Ik zie mezelf niet als minimalistisch. Maar net als iedereen hier geef ik er eigen regels en waardes aan. Mijn doel is om bewuster kleding te kopen (ik koop eigenlijk niks meer) en qua boeken gaat alles op de e-reader behalve de MacMillan library collectors reeks en ik vind de barnes en nobles leatherbounds leuk. Voor mij is dat al een hele verbetering.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:40

Waarom slaat dat nergens op? Je kan de principes in je achterhoofd hebben, of ze echt naleven. Als je spullen verzamelt, in de uitverkoop groot inslaat ookal heb je het niet nodig, geen afstand kan doen van een hoop enz dan begrijp ik gewoon niet echt goed hoe dat rijmt met minimalisme. En volgens mij heet dit topic zo. Plus, dat als er iemand verslag doet van een opruiming of weet ik wat, dit steeds weerlegd of becommentarieerd wordt. Ik vind het jammer van het topic, steeds wordt een verhaal onderbroken met ja maar ik...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:43

Ik vind het wel interessant om te lezen wat en hoe iedereen dat doet en de definitie daarbij.

Ik heb me zelf nooit als minimalistisch gezien.
Dit is gewoon hoe ik al jaren leef.
Maar door dit topic denk ik dat ik erg toch wel bij in de buurt kom.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:56

denice schreef:
Waarom slaat dat nergens op? Je kan de principes in je achterhoofd hebben, of ze echt naleven. Als je spullen verzamelt, in de uitverkoop groot inslaat ookal heb je het niet nodig, geen afstand kan doen van een hoop enz dan begrijp ik gewoon niet echt goed hoe dat rijmt met minimalisme. En volgens mij heet dit topic zo. Plus, dat als er iemand verslag doet van een opruiming of weet ik wat, dit steeds weerlegd of becommentarieerd wordt. Ik vind het jammer van het topic, steeds wordt een verhaal onderbroken met ja maar ik...

Maar dat bedoel ik dus, waarom moeten we dan van elkaar zeggen dat je wel of niet minimalistisch bent? Het gaat er toch om dat we er bewuster mee bezig zijn? Of moet perse iedereen in dit topic een keuring krijgen voor het labeltje? Want dat gevoel krijg ik wel. De verslagen zijn leuk om te lezen, vind het alleen jammer dat er dan bij sommige met regelmaat word gezegd dat iemand dat niet minimalistisch vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:58

Precies. Ik denk dat gewoon bewust zijn van en dingen tot de draad verslijten en hergebruiken juist onderdelen zijn van minimalisme. Maar dat iedereen er wel zijn eigen draai aan kan geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:20

Ik kom ook weer even meelezen :D
Afgelopen jaar enorm druk gehad, en veel te veel rommel verzameld..
Nu hebben we een paardenstal leeggehaald om werkruimte van te maken, en gaat hopelijk alle gereedschap enzo dat nog binnen ligt die kant op.
En dan komt de lastige klus om onze 'rommelkamer' weer eens helemaal leeg te halen en opnieuw in te richten, en zo veel mogelijk spul te verkopen of weg te geven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:08

thirteenn schreef:
Maar dat bedoel ik dus, waarom moeten we dan van elkaar zeggen dat je wel of niet minimalistisch bent? Het gaat er toch om dat we er bewuster mee bezig zijn? Of moet perse iedereen in dit topic een keuring krijgen voor het labeltje? Want dat gevoel krijg ik wel. De verslagen zijn leuk om te lezen, vind het alleen jammer dat er dan bij sommige met regelmaat word gezegd dat iemand dat niet minimalistisch vind.

Dat probeerde ik eerder ook aan te geven. Volgens mij is er geen definitie die bepaalt hoeveel spullen je mag hebben volgens 'minimalisme'. Volgens mij is minimalisme meer een denkrichting die je er van bewust maakt dat je vaak onbewust spullen hebt die je niet gebruikt/nodig hebt/als ballast ervaart en dat het bevrijdend kan werken om die dingen de deur uit te doen. Daaruit volgt volgens mij dat je je er ook bewuster bent van alle spullen die erin komen ongemerkt (gratis meekrijgen, verjaardagen, impulsaankopen). Minimalisme is dan meer een mindset dan spullen wegdoen en een leeg huis hebben.

Ik denk dat in dit topic toevallig veel mensen zijn die minimalisme in grote lijnen dezelfde invulling geven. Dat maakt dat het lekker praat met elkaar. Dat anderen (bv Germie) op haar eigen manier invulling geeft kan toch prima? Het praat alleen wat minder lekker want als voor jou (daarmee bedoel ik niet degene die ik quote maar in algemene zin) en mij het begrip minimalisme gelijk staat aan heel weinig spullen/niet verzamelen, tja dan loopt het scheef.

Eerlijk; als ik Germies berichten lees denk ik ook vaak, 'maar das toch geen minimalisme'? Maar wie ben ik om dat te bepalen? Het enige wat ik zou kunnen vinden is dat het geen minimalisme volgens mijn normen is. Voor minimalisme in de algemene zin is volgens mij niet eens een norm. :D