Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:55

Het zou ook wel in het menstruatieverlof topic passen :D
Maar we hadden het er hier ook over :)
Ik vind dat verlof wel licht oneerlijk hoor. Je hebt recht op 16 weken, mag zoveel weken van tevoren stoppen maar minimaal 12 weken zijn na de bevalling toch? Als je vroeg gaat en die koter blijft lang zitten heb je zo 18 à 20 weken te pakken... Dat kost niet niks. Terwijl je helemaal niet ziek bent. Je hebt er zelf voor gekozen! De vergelijking met zes weken plat liggen na een smak van je paard vind ik dan ook verkeerd, daar heb je namelijk niet om gevraagd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:06

Sizzle schreef:
Om nou niet bevallende mensen verlof te gaan geven vind ik dan weer overdreven.
Het is gewoon een vorm van ziekteverlof.
Als iemand regelmatig thuis is wegens ziekte ga je toch ook niet klagen dat jij dat niet hebt?
Of als je van je paard stuitert en 6 weken plat moet liggen?

Zwangerschapsverlof vond ik echt geen hol aan :n Het was gewoon ziek zijn met extra handicap (weinig slapen en veel herrie).

Mwah zie het als een beloning, of als waardering voor je werk.
Ik zal nooit langdurig afwezig zijn. Er zal voor mij nooit vervanging gezocht hoeven worden, er zal voor mij nooit een nieuw persoon ingewerkt hoeven worden. Want ik ben er altijd. Ik hoef nooit eerder naar huis om kinderen op te halen. Ik hoef nooit een aangepast rooster zodat ik kinderen naar school kan brengen. Ik hoef nooit zorgverlof omdat mijn kind met zijn snottebel niet naar de opvang mag. Ik zal nooit op mijn werk rondlopen met mijn kind omdat ik geen oppas kon regelen. Ik ben er altijd. Ik ben hoogstens een keer ziek.
Ik vind dat daar best wat waardering tegenover mag staan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:11

Goof schreef:
Sizzle schreef:
Als iemand regelmatig thuis is wegens ziekte ga je toch ook niet klagen dat jij dat niet hebt?

Zwangerschapsverlof vond ik echt geen hol aan :n Het was gewoon ziek zijn met extra handicap (weinig slapen en veel herrie).

Mwah zie het als een beloning, of als waardering voor je werk.
Ik zal nooit langdurig afwezig zijn. Er zal voor mij nooit vervanging gezocht hoeven worden, er zal voor mij nooit een nieuw persoon ingewerkt hoeven worden. Want ik ben er altijd. Ik hoef nooit eerder naar huis om kinderen op te halen. Ik hoef nooit een aangepast rooster zodat ik kinderen naar school kan brengen. Ik hoef nooit zorgverlof omdat mijn kind met zijn snottebel niet naar de opvang mag. Ik zal nooit op mijn werk rondlopen met mijn kind omdat ik geen oppas kon regelen. Ik ben er altijd. Ik ben hoogstens een keer ziek.
Ik vind dat daar best wat waardering tegenover mag staan.

En als ik geen ondernemer was had ik nu 'amen' gezegd :+

Maar, de reden dat vrouwen zwanger kunnen raken en ook na hun zwangerschap zich regelmatig af kunnen melden vanwege een ziek kind, maakt dat ik als ondernemer gewoon geen vrouwen aanneem. :)

Ik verveel mezelf ook niet met een eigen kind, dus zie ik niet in waarom een ander mij dan wel moet vervelen met die van haar. :+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:12

In ziekteverzuim cijfers wordt zwangerschapsverlof niet mee geteld. Het is dus geen ziekteverlof, ik denk bijzonder verlof oid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:16

Het is een op zichzelf staand verlof.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:17

Morris schreef:
In ziekteverzuim cijfers wordt zwangerschapsverlof niet mee geteld. Het is dus geen ziekteverlof, ik denk bijzonder verlof oid.

Dat zal best. Maar het neemt niet de nare ondertoon weg bij vrouwen die geen kinderen willen/kunnen krijgen. En mannen ook trouwens! Die hebben nooit een dag extra vrij dan vastgelegd terwijl zij juist het werk overnemen van de collega die met zwangerschapsverlof gaat. Laten we eerlijk zijn: niet ieder bedrijf zoekt vervanging voor die paar maanden. Zat bedrijven die het werk van de afwezige collega op de schouders leggen van de rest. :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:22

Eens , Palmera. En ik begrijp heel goed dat ondernemers bepaalde keuzes maken in het aannemen van personeel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:24

Ik snap ook heel goed dat werkgevers huiverig zijn voor het aannemen van vrouwen juist om die reden :o. Ik vind het wél zonde dat ik, als bewust kindvrije, daar ook de gevolgen van voel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:28

Morris schreef:
Sizzle schreef:

Verkeerde topic?

Eh nee?

Ik reageer op de opmerking dat kindervrije mensen ook wel verlof willen.
Maar dat vind ik beetje apart. Is ook nooit in mij opgekomen toen ik zelf nog dacht nooit een kind te hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-04-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:28

Palmera schreef:
Zat bedrijven die het werk van de afwezige collega op de schouders leggen van de rest. :)

In mijn geval kan dat niet eens. Ik werk in het onderwijs en mijn lessen moeten gewoon gegeven worden. Collega's kunnen dat niet opvangen. Dus dan komt er iemand van buitenaf die dus wegwijs en ingewerkt moet worden (=extra belasting voor collega's).

Ik snap heel goed dat jij geen vrouwen aanneemt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:31

Daarom zou ik ook zo graag zien dat het vaderschapsverlof uit wordt gebreid. Het hoeft geen jaar (zoals in Finland geloof ik) maar waarom niet 4 maanden verlof geven die de ouders naar eigen inzicht kunnen indelen tussen elkaar? Dan zijn kindvrije vrouwen daar ook niet de dupe van

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:31

_San87_ schreef:
Ik snap ook heel goed dat werkgevers huiverig zijn voor het aannemen van vrouwen juist om die reden :o. Ik vind het wél zonde dat ik, als bewust kindvrije, daar ook de gevolgen van voel.

Snap ik. :(:) In nederland ben ik ooit benaderd. Dat bedrijf had een team met alleen maar mannen en al oudere dames. De eigenaar wilde ook een jongere vrouw, maar geen gedonder met kinderen. Via-via kwam hij bij mij, bood een goed salaris en ik heb er bijna 9 jaar gewerkt uiteindelijk. :)

Zo kan het dus ook lopen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:33

Goof, ik ben in 3 jaar welteverstaan 3 dagen this geweest wegens een ziek kind en heb toen gewoon van huis gewerkt.
Ben zelf nooit ziek. Ik werk 40 uur plus overuren.
Krijg ik nu ook een veer in mijn reet :+

Mijn kindervrije collega is maar 50% aanwezig ivm oogklachten.
Wat oneerlijk niet?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-04-17 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:35

Magrathea schreef:
Daarom zou ik ook zo graag zien dat het vaderschapsverlof uit wordt gebreid. Het hoeft geen jaar (zoals in Finland geloof ik) maar waarom niet 4 maanden verlof geven die de ouders naar eigen inzicht kunnen indelen tussen elkaar? Dan zijn kindvrije vrouwen daar ook niet de dupe van

Maar dan is iedere kinderloze man/vrouw toch nog steeds de dupe? Die krijgen dan toch nog steeds niets? :)
Maar nog wel die extra belasting in het bedrijf voor de collega's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:35

Palmera schreef:
_San87_ schreef:

Snap ik. :(:) In nederland ben ik ooit benaderd. Dat bedrijf had een team met alleen maar mannen en al oudere dames. De eigenaar wilde ook een jongere vrouw, maar geen gedonder met kinderen. Via-via kwam hij bij mij, bood een goed salaris en ik heb er bijna 9 jaar gewerkt uiteindelijk. :)

Zo kan het dus ook lopen. :)

Ja, dat weet ik. Ik heb nu ook een leuke baan. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat er bij een sollicitatie gevraagd wordt naar eventuele kinderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:36

Sizzle schreef:
Goof, ik ben in 3 jaar welteverstaan 3 dagen this geweest wegens een ziek kind en heb toen gewoon van huis gewerkt.

Wat oneerlijk niet?

Hmmm, dat vind ik een vervelende vergelijking. Ik denk dat de kindervrije collega alles zou geven om van de oogklachten af te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:41

San, je moet het ook niet willen vergelijken.
Ik vond zwangerschaps verlof echt de HORROR, dat wens ik echt niemand toe :o

Wat us de concrete voorstelling om afwezendheid op te lossen? Behalve zelf lekker 16 weken in de zon willen zitten?
Gewoon mensen met kinderwens niet laten werken tot de menopauze of zo?

Ik ben zelf tot 35 jaar bewust kinderloos gebleven en dacht ze nooit te hebben maar zulke vingerwijzende gedachten heb ik niet gehad.
Ik snap wel dat een beginnende zelfstandige wellicht geen 25 jarige net getrouwde vrouw kiest. Maar anderzijds had mijn vader de grootste ellende met iemand (eerste werknemer) die door pure ijver en ambitie een burn-out kreeg en er 1,5 (!!) jaar uit was.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:42

Voor de samenleving als geheel is het profijtelijk dat er kinderen zijn. Dat de sexe die ze baart en die daardoor fysiek uit de running is voor een bepaalde periode, daarvoor betaald verlof krijg, vind ik prima.
Alhoewel ik mijn twijfels heb of hun larven later mij bejaardenzorg gaan geven, misschien de robotten programmeren die dat doen :)

Er zijn inderdaad moeders (maar ook wel vaders) die denken dat hun kinderschaar hun rechten geeft om zich te drukken voor werk. Maar dat zijn ze echt niet allemaal. En ik denk dat het grootste deel van de werkontwijkers als ze geen kind als excuus zouden hebben, wel een ander excuus zouden vinden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:43

Sizzle schreef:

Wat oneerlijk niet?

Het lijkt hier wel een medewerker van het jaar-verkiezing! :')

Zonder dollen. Ziek worden, een ongeluk krijgen of gewoon doodgaan kan iedereen. Nederland heeft prachtige wetten en regels die ervoor zorgen dat iedereen die ziek is medische hulp krijgt, doorbetaling van salaris en niet gelijk op straat staat.

Maar dan is er de doelgroep zwangere vrouw. En het is gewoon storend als je ziet wat die er allemaal voor krijgen. Terwijl een ander even hard werkt.

Het zou véél eerlijker zijn als iedereen die geen kind heeft recht heeft op bv 2 X 1 maand extra vakantie. Nog steeds minder, maar wel een geweldig gebaar! :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:48

Ik ken toch meer moeders die het geen horror vonden dan wel dat verlof.
Die gewoon een prima zwangerschap hadden, prima bevalling en daarna ook een makkelijk kind.
Voor hun was het echt niet horror maar en lange tijd vrij.

Als ze wel ziek worden door wat ook in de zwangerschap kunnen ze ook gewoon naar huis, net als elk ander die ziek is.
Waarom dan zo'n lang verlof? Kinderen krijgen wordt hier zo'n gedoe van gemaakt terwijl ze in de halve wereld gewoon door moeten hoor.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:05

bruintje123 schreef:
Kinderen krijgen wordt hier zo'n gedoe van gemaakt terwijl ze in de halve wereld gewoon door moeten hoor.

Echt hè :') Die Afrikaanse vrouwtjes staan de dag na de bevalling met verse baby in de draagzak op de rug weer op het land :')
Ik had een collega die 8 weken zwanger was en ging lopen janken dat ze niet meer mocht tillen. Een doosje met deobussen verdikkeme _O-
Die heeft volledig terecht geen verlenging gekregen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:15

Het is nogal simpel: als er een vaste tijd voor staat kun je daar op inspelen en plannen.
Als je uit moet gaan van ziekteverzuim dan weet je domgenoeg niet of je wel of niet wat moet regelen.
Babies zijn nou eenmaal de eerste 12 maanden onberekenbaar en de lichamelijke belasting weet je ook niet vsn te voren.
Je beste betrouwbaarste werknemer die van plan was om na 3 weken terug te komen kan enorme complicaties krijgen.
Die 16 weken zijn dus juist handig omdat je precies weet wat je te wachten staat en dat ook ook gemiddeld zo'n 6 maanden van te voren ook al kan gaan regelen.
Die 'luxe' heb je niet als iemand morgen van de skihelling stort en maanden afwezend is.
Ik ken overigens weinig mensen die van hun kraamtijd genoten hebben al wordt je dat wel een soort van verplicht door de maatschappij met eindeloze kaartjes die zeggen: geniet er van.

Een maand vrij als beloning dat je nooit bevallingsverlif hebt gehad vind ik gewoon krom.
Beloon dan ook mensen die niet in de auto stappen en geen enge hobbies hebben, geen overgewicht hebben en niet roken die hebben ook minder kans om de werkgever ooit tot last te zijn.

Mijn contract werd overigens niet verlengt zodra ik aangaf zwanger te zijn. 1 maand ervoor lag ik eruit. Maar vervolgens wel mails schrijven of ik de data nog even kan uitwerken, wellicht nog een paar proefjes wil komen doen (vrijwillig onbetaald dus) en het manuscript kan schrijven en nog het toppunt: een collega iets wil komen uitleggen en voordoen omdat ze iets niet snapt :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-04-17 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:38

Ik heb vandaag een huilend kind opgetild. *D Het was wat sneu als ik haar liet liggen met een zeer knietje. Mijn vriend zegt, het viel mij mee dat je haar optilde. :') Ze is nu moe en blèrt om de kleinste dingen. Niks voor mij dit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:08

Tja, ik zou een gewonde hond ook oppakken terwijl ik honden stomme vieze stinkende dieren vind.

Bij ons op het werk zijn overigens net kort na elkaar 2 mannen van midden 50, zwaar onsportief met overgewicht en rokend met een hartaanval afgevoerd (gelukkig beide met goede afloop).
Moet je zulke mensen ook vakantie strafkorting geven voor die 8-12 weken dat ze weg zijn omdat ze konden weten dat ze bewust risico liepen met hun gezondheid?
Zulke mensen ook beter niet aannemen?

Ik heb absoluut volle respect voor kindervrije mensen en zou nooit iemand gaan zitten overtuigen aangezien kindloos gewoon enorm veel voordelen biedt :j

Maar ik vind sommige uitingen ook wat neigen naar calimero gedrag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:10

Palmera schreef:
Magrathea schreef:

Maar dan is iedere kinderloze man/vrouw toch nog steeds de dupe? Die krijgen dan toch nog steeds niets? :)
Maar nog wel die extra belasting in het bedrijf voor de collega's.

Natuurlijk helpt dat wel, werkgevers moeten toch iemand aannemen als ze iemand nodig hebben. Als mannen net zo goed een risico geven op "zwangerschapsverlof" dan heeft het geen voordeel meer om vrouwen te discrimineren en krijg je gewoon een eerlijkere kans op de arbeidsmarkt. Ouderen krijgen daarmee wellicht een licht voordeel op jongeren maar die hebben nu best een achterstand dus dat is wellicht ook helemaal niet verkeerd.

Ik kan me voorstellen dat werkgevers er niet heel erg om staan te springen, maar ze werken het imo ook vaak wel heel erg zelf in de hand omdat ze gewoon massaal heel bewust en actief discrimineren op medewerkers met een mogelijk functionerende baarmoeder.

Ik hoef trouwens ook niet extra met vakantie omdat andere een paar weken vrij krijgen om een kind uit te poepen. Het feit dat ik mijn onderstel waarschijnlijk nooit hoef laten hechten en niet zo'n blerende etter heb geeft is opzich toch al beloning genoeg lijkt me :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 09-04-17 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt