Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chanel1985 schreef:Ik heb in een ver verleden overwogen om geen vlees te eten, maar dan zou mijn dieet heel eentonig zijn aangezien ik niet veel lust van groenten of fruit. Al die vleesvervangers lust ik ook niet.
chanel1985 schreef:Ik heb in een ver verleden overwogen om geen vlees te eten, maar dan zou mijn dieet heel eentonig zijn aangezien ik niet veel lust van groenten of fruit. Al die vleesvervangers lust ik ook niet. Eieren lust ik ook niet graag en mag je zowiezo niet veel eten voor je gezondheid.
Als ik dan nog veganist zou worden, dan zou het al helemaal eentonig worden,want dan valt er al een deel van de groenten af omdat ik die alleen eet met witte saus. En soyamelk enzo lust ik ook niet.
ik zou dan wel supplementen moeten bijnemen en dat gaat me dan te ver.
jasz schreef:De mensen die roepen dat vlees eten gezonder is, snuffie, Chanel, hebben jullie daar bronnen van? Ik ken die bronnen in ieder geval niet.
Daarbij lijkt ons gebit en darmstelsel veel meer op dat van een herbivoor dan op dat van een carnivoor. Wij zijn dus omnivoren die heel sterk neigen naar herbivoren.
Dat wil zeggen dat het voor ons het beste is om zoveel mogelijk groenten en fruit te eten. En dus is het niet ongezonder om geen vlees te eten.
Ik denk trouwens dat ik nu wel had gemerkt dat vlees eten gezonder is, ik eet al bijna 14 jaar geen vlees, bijna nooit vleesvervangers, nauwelijks zuivel, nauwelijks eieren. Vooral veel groente en veel fruit. En je kan mij nou niet bepaald ongezond noemen hoor
We kunnen alle nodige vitaminen gelukkig gewoon uit groenten en fruit halen. Iedereen die vlees eet en zegt het nodig te hebben die eten waarschijnlijk gewoon veel te weinig groenten en fruit. (uitzonderingen daar gelaten)
Ik ken ook van die mensen, die lusten geen enkele groente, heel af en toe een banaan gaat nog, maar daar houdt het ook op qua fruit. Ja, dan snap ik dat je wat vlees nodig hebt om niet dood neer te vallen. Dat lijkt me echter geen gezonde levensstijl. De basis zou altijd gewoon heel veel fruit en groenten moeten zijn.
269_life schreef:Dat denk ik ook. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat in de rij staan, een pin door je kop krijgen en misschien zelfs nog wel je soortgenoot aan twee poten zien hangen erg prettig is. Maar ik kan inderdaad niet beslissen voor een ander waar je moeite mee moet hebben
(Maar ik zal nu wel weer naar mijn kop krijgen van bepaalde mensen dat het 'echt niet zo gaat' en dat ik maar eens moet komen kijken in die ene slachterij waar de dieren huppelend naar de slacht gaan)
Vandaar dat ik 'bijna iedereen' had geschreven. Er zijn altijd uitzonderingen.
En dank! Veganisten zijn de kwaadste niet
snuffie123 schreef:Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Je etensstijl moet je ook sowieso helemaal veranderen en dat vind ik niet altijd in positieve zin. Ik vind het er niet gezonder op worden in ieder geval. We zijn niet voor niets omnivoren die al duizenden jaren vlees eten
Ik heb nu even geen tijd om heel hard te gaan zoeken. Kom ik dus later op terug. Maar dit stukje schreef ik eerder al:
Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Je etensstijl moet je ook sowieso helemaal veranderen en dat vind ik niet altijd in positieve zin. Ik vind het er niet gezonder op worden in ieder geval. We zijn niet voor niets omnivoren die al duizenden jaren vlees eten
Bron is dan bijvoorbeeld: http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vegetarisme-veganisme.aspx
Maar ik ben gewoon van mening dat wij dus omnivoren zijn, zo heb ik het altijd geleerd tijdens biologie enz. (En 8nnemiek ik heb idd nog nooit gehoord van frugivoren. Interessant! maar zet er eerlijk gezegd nu nog even mijn vraagtekens bij.)omnivoren zijn gebouwd voor zowel vlees als groente. We hebben b12 nodig dat alleen voorkomt in dierlijke producten. Het is dus niet de bedoeling van de natuur dat we dat met allerlei moeilijk gedoe gaan omgooien om zo geen vlees te hoeven eten. Nee, we zijn er voor gebouwd en het is in mijn ogen dus ook heel onnatuurlijk en dus ongezond om dat niet te eten.
maaikemuis schreef:Maar op het moment dat je kunstmatige stoffen moet gaan slikken in pilvorm dan lukt het je niet meer om mij wijs te maken dat dat gezonder is dan een normaal dieet waarin alle voedingsstoffen vertegenwoordigd zijn vanuit natuurlijke bronnen.
Ik eet naar behoefte en probeer te luisteren naar mijn lijf. Meest bizar voorbeeld van wat mijn lijf aangaf was toen ik aan het lopen en klimmen was in de himalaya. Ik had op een gegeven moment eieren nodig, ik dacht eieren, ik droomde eieren en ik at er 4 per dag op een gegeven moment. Alleen maar om mijn lijf te voeden met datgene wat het nodig had. Bij terugkomst was het mij na 1 blik op de weegschaal en in de spiegel volledig duidelijk waar die behoefte vandaan kwam. De arbeid was zo zwaar geweest dat mijn lijf spierweefsel was gaan verteren. Terug in NL eet ik 2 eieren per maand, zelden behoefte aan.
Zo is het net met vlees. Ik heb er soms behoefte aan, kleine hoeveelheden om mijn lijf te voeden. Afhankelijk van de arbeid dat het heeft moeten verrichten. Op andere momenten niet en kan het zijn dat ik enorme behoefte heb aan koolhydraten. Ik voed mijn lijf met datgene wat het nodig heeft en mijn lijf heeft geen pilletjes nodig.
269_life schreef:snuffie123 schreef:Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Ik heb nu even geen tijd om heel hard te gaan zoeken. Kom ik dus later op terug. Maar dit stukje schreef ik eerder al:
Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Bron is dan bijvoorbeeld: http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vegetarisme-veganisme.aspx
Maar ik ben gewoon van mening dat wij dus omnivoren zijn, zo heb ik het altijd geleerd tijdens biologie enz. (En 8nnemiek ik heb idd nog nooit gehoord van frugivoren. Interessant! maar zet er eerlijk gezegd nu nog even mijn vraagtekens bij.)omnivoren zijn gebouwd voor zowel vlees als groente. We hebben b12 nodig dat alleen voorkomt in dierlijke producten. Het is dus niet de bedoeling van de natuur dat we dat met allerlei moeilijk gedoe gaan omgooien om zo geen vlees te hoeven eten. Nee, we zijn er voor gebouwd en het is in mijn ogen dus ook heel onnatuurlijk en dus ongezond om dat niet te eten.
Maar het is toch geen moeilijk gedoe? Kwestie van een pilletje slikken, waarmee je een heleboel leed voorkomt.
Dat we iets al duizenden jaren zo doen vind ik eigenlijk geen argument, het betekend namelijk niet dat het goed is. Denk aan de slavernij, het idee dat baby's geen pijn kunnen voelen, het ontbreken van vrouwenkiesrecht etc. etc.
chanel1985 schreef:In uw ogen niet, maar wat denk je van iemand die geen pillen kan slikken? Ik kan bijvoorbeeld niets pakken van medicatie die je moet oplossen in water, dat krijg ik letterlijk niet binnen, ik kokhals, geef over (heb dan nog is een fobie voor overgeven) Als ik dat elke dag zou moeten doen is dat best wel ingrijpend voor mij.
Zo ken ik toch wel wat mensen die dat van pillen hebben. Voor hen is een pil inpakken best ingrijpend, en doen ze dat enkel als dat echt nodig is.
8nnemiek schreef:Uiteraard zouden wij geen gekke dingen hoeven doen om B12 binnen te krijgen. Dat hoort gewoon in onze natuurlijke voeding te zitten als we de B12 die we zelf in ons lichaam aanmaken niet kunnen opnemen.
Maar als je ziet dat bijvoorbeeld die mensen uit China, die nooit dierlijke producten eten, toch geen last hebben van B12 tekort.. die mensen verrichten dagelijks zware arbeid, maar die zijn niet vermoeid en hebben geen problemen verder.. de gemiddelde leeftijd ligt daar ondanks de slechte zorg en armoede toch behoorlijk hoog. Als B12 echt alleen uit dierlijke producten kan worden opgenomen, waarom hebben de mensen daar dan geen problemen? Is het niet veel logischer dat ze dan toch uit een andere bron B12 kunnen opnemen?
Ik heb er verder weinig verstand van, maar ik vind het erg interessant om over na te denken. De puzzelstukjes passen gewoon nog niet helemaal in elkaar..
snuffie123 schreef:Maar ik vind een pil slikken om gezond te blijven niet juist. Daarin verschillen we dan weer van mening. Voor mijn gevoel is het niet gezond om gezond te blijven door kunstmatig toedienen van vitamines als het ook op een natuurlijke manier kan.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar zoals ik het opschreef bedoelde ik het niet. Bedoelde meer dat we zijn gemaakt door de natuur om ook vlees te eten. En dat we dat al duizenden jaren doen is inderdaad geen argument.
Riraito schreef:Persoonlijk vind ik het best erg dat wij het normaal vinden om te beslissen waarom iets dood moet. Als het dier ziek is, dan snap ik het. Maar een dier is blijkbaar nog steeds een ding en dus mag het dood. Maar alleen als iemand anders het doet, anders krijgen de tere zieltjes (inclusief ik) er nachtmerries van. Ik zou mijzelf nooit aan kunnen zetten om een voelend wezen te doden.
Dat mensen een pilletje slikken erger vinden dan een dier doden, vind ik best wel schokkend eigenlijk. Makkelijk praten, tot je zelf het mes vast hebt.
269_life schreef:maaikemuis schreef:Maar op het moment dat je kunstmatige stoffen moet gaan slikken in pilvorm dan lukt het je niet meer om mij wijs te maken dat dat gezonder is dan een normaal dieet waarin alle voedingsstoffen vertegenwoordigd zijn vanuit natuurlijke bronnen.
Ik eet naar behoefte en probeer te luisteren naar mijn lijf. Meest bizar voorbeeld van wat mijn lijf aangaf was toen ik aan het lopen en klimmen was in de himalaya. Ik had op een gegeven moment eieren nodig, ik dacht eieren, ik droomde eieren en ik at er 4 per dag op een gegeven moment. Alleen maar om mijn lijf te voeden met datgene wat het nodig had. Bij terugkomst was het mij na 1 blik op de weegschaal en in de spiegel volledig duidelijk waar die behoefte vandaan kwam. De arbeid was zo zwaar geweest dat mijn lijf spierweefsel was gaan verteren. Terug in NL eet ik 2 eieren per maand, zelden behoefte aan.
Zo is het net met vlees. Ik heb er soms behoefte aan, kleine hoeveelheden om mijn lijf te voeden. Afhankelijk van de arbeid dat het heeft moeten verrichten. Op andere momenten niet en kan het zijn dat ik enorme behoefte heb aan koolhydraten. Ik voed mijn lijf met datgene wat het nodig heeft en mijn lijf heeft geen pilletjes nodig.
Eh.. jouw ' natuurlijke' bronnen zijn over het algemeen ook verrijkt met b12, omdat de dieren niet of nauwelijks buiten komen (en laten we niet beginnen over antibiotica). Dus dat argument gaat niet echt op.
Je kan inderdaad echt enorm cravings krijgen naar bepaald voedsel. Maar jezelf wijsmaken dat je lichaam het op dat moment nodig heeft lijkt me vooral wishfull thinking. Je hebt vitaminen en mineralen nodig, waar je die vandaan haalt zal je lichaam verder worst wezen (pun intended).