Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:02

Inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:04

chanel1985 schreef:
Ik heb in een ver verleden overwogen om geen vlees te eten, maar dan zou mijn dieet heel eentonig zijn aangezien ik niet veel lust van groenten of fruit. Al die vleesvervangers lust ik ook niet.

Hoe krijg je dan momenteel je vitamines en mineralen binnen? Ik bedoel, in vlees zitten misschien eiwitten en B12, maar veel van je andere belangrijke stoffen haal je toch ook echt grotendeels uit groenten en fruit?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:06

Nu ben je niet serieus toch chanel? Waarom is een pilletje slikken ingrijpender dan een leven beeindigen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:07

chanel1985 schreef:
Ik heb in een ver verleden overwogen om geen vlees te eten, maar dan zou mijn dieet heel eentonig zijn aangezien ik niet veel lust van groenten of fruit. Al die vleesvervangers lust ik ook niet. Eieren lust ik ook niet graag en mag je zowiezo niet veel eten voor je gezondheid.

Als ik dan nog veganist zou worden, dan zou het al helemaal eentonig worden,want dan valt er al een deel van de groenten af omdat ik die alleen eet met witte saus. En soyamelk enzo lust ik ook niet.

ik zou dan wel supplementen moeten bijnemen en dat gaat me dan te ver.

Dat klinkt wel heel bekend hoor! Ik lustte vroeger echt helemaal niks :o Radijsjes, dat wel.. en watermeloen, dat schijnt ook een groente te zijn :Y) Geen tomatensaus, dus ook geen pizza, spaghetti, macaronie.. Wel fruit, maar verder leefde ik vooral van witbrood, soep, aardappeltjes met evt een vleesvervanger en snoep/chocola :=
Tegenwoordig eet ik bijna alles. Ik hou nog steeds niet van sla, paprika en spruitjes, maar zelfs die kan ik nu prima in het avondeten verwerken zonder dat ik ze proef :D Dat is mijn truc. Veel verschillende recepten proberen, veel kruiden en sausjes gebruiken, veel nieuwe dingen proeven.. Veel groenten moet je echt leren eten, ze gaat elke keer iets beter smaken. En als je spruitjes bv gewoon prakt door de aardappelpurree met wat kruiden proef je er bv niks meer van :D

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:12

jasz schreef:
De mensen die roepen dat vlees eten gezonder is, snuffie, Chanel, hebben jullie daar bronnen van? Ik ken die bronnen in ieder geval niet.
Daarbij lijkt ons gebit en darmstelsel veel meer op dat van een herbivoor dan op dat van een carnivoor. Wij zijn dus omnivoren die heel sterk neigen naar herbivoren.
Dat wil zeggen dat het voor ons het beste is om zoveel mogelijk groenten en fruit te eten. En dus is het niet ongezonder om geen vlees te eten.

Ik denk trouwens dat ik nu wel had gemerkt dat vlees eten gezonder is, ik eet al bijna 14 jaar geen vlees, bijna nooit vleesvervangers, nauwelijks zuivel, nauwelijks eieren. Vooral veel groente en veel fruit. En je kan mij nou niet bepaald ongezond noemen hoor ;)

We kunnen alle nodige vitaminen gelukkig gewoon uit groenten en fruit halen. Iedereen die vlees eet en zegt het nodig te hebben die eten waarschijnlijk gewoon veel te weinig groenten en fruit. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik ken ook van die mensen, die lusten geen enkele groente, heel af en toe een banaan gaat nog, maar daar houdt het ook op qua fruit. Ja, dan snap ik dat je wat vlees nodig hebt om niet dood neer te vallen. Dat lijkt me echter geen gezonde levensstijl. De basis zou altijd gewoon heel veel fruit en groenten moeten zijn.

Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Je etensstijl moet je ook sowieso helemaal veranderen en dat vind ik niet altijd in positieve zin. Ik vind het er niet gezonder op worden in ieder geval. We zijn niet voor niets omnivoren die al duizenden jaren vlees eten

Ik heb nu even geen tijd om heel hard te gaan zoeken. Kom ik dus later op terug. Maar dit stukje schreef ik eerder al:

Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Je etensstijl moet je ook sowieso helemaal veranderen en dat vind ik niet altijd in positieve zin. Ik vind het er niet gezonder op worden in ieder geval. We zijn niet voor niets omnivoren die al duizenden jaren vlees eten

Bron is dan bijvoorbeeld: http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vegetarisme-veganisme.aspx

Maar ik ben gewoon van mening dat wij dus omnivoren zijn, zo heb ik het altijd geleerd tijdens biologie enz. (En 8nnemiek ik heb idd nog nooit gehoord van frugivoren. Interessant! maar zet er eerlijk gezegd nu nog even mijn vraagtekens bij.)omnivoren zijn gebouwd voor zowel vlees als groente. We hebben b12 nodig dat alleen voorkomt in dierlijke producten. Het is dus niet de bedoeling van de natuur dat we dat met allerlei moeilijk gedoe gaan omgooien om zo geen vlees te hoeven eten. Nee, we zijn er voor gebouwd en het is in mijn ogen dus ook heel onnatuurlijk en dus ongezond om dat niet te eten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:15

Ik eet wel groenten, heb niet gezegd dat ik geen groenten eet, maar niet genoeg om de vitaminen en mineralen uit vlees te compenseren.
Fruit eet ik alleen in de zomer soms.

Zo gezond is mijn eetpatroon op het moment waarschijnlijk ook niet, maar zonder vlees zou dat nog ongezonder zijn.

8nnemiek : Aardappelen ben ik ook geen fan van := , ik eet wel groenten hoor maar geen variatie, spaghettie eet ik dan wel weer wel zonder vlees als ik ze zelf maak.

Ik moet ook bekennen dat ik koken haat en ik geen geduld heb en niet goed kan koken. Ik kook meestal gewoon simpel aardappel/groenten en een stuk vlees. Waar ik dan alleen de groente en een stukje vlees van eet. Lust daar in tegen wel heel graag sla en tomaten maar om dat nu elke dag te eten is ook maar saai en niet goed voor mijn darmpjes :=

Maar we gaan een beetje off topic geloof ik.

Ik kan hier een beetje doordraven maar zoveel meningen, zoveel verschillende dan ook die soms lijn recht tegenover staan. Dus als ik op iemands tenen heb gestapt, mijn excuses.

Iedereen heeft recht op een mening en overtuiging.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:16

269_life schreef:
Dat denk ik ook. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat in de rij staan, een pin door je kop krijgen en misschien zelfs nog wel je soortgenoot aan twee poten zien hangen erg prettig is. Maar ik kan inderdaad niet beslissen voor een ander waar je moeite mee moet hebben :)

(Maar ik zal nu wel weer naar mijn kop krijgen van bepaalde mensen dat het 'echt niet zo gaat' en dat ik maar eens moet komen kijken in die ene slachterij waar de dieren huppelend naar de slacht gaan)

Vandaar dat ik 'bijna iedereen' had geschreven ;-). Er zijn altijd uitzonderingen.

En dank! Veganisten zijn de kwaadste niet ;)

Nee dat lijkt me ook niet fijn, maar ik bedoelde met een beter dierenwelzijn ook de manier van slachten. Dat moet ook beter kunnen als het zo gebeurd als je hier schetst. Dierenwelzijn vind ik echt het welzijn van het dier vanaf geboorte tot de dood.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:17

snuffie123 schreef:

Ik heb nu even geen tijd om heel hard te gaan zoeken. Kom ik dus later op terug. Maar dit stukje schreef ik eerder al:

Bron is dan bijvoorbeeld: http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vegetarisme-veganisme.aspx

Maar ik ben gewoon van mening dat wij dus omnivoren zijn, zo heb ik het altijd geleerd tijdens biologie enz. (En 8nnemiek ik heb idd nog nooit gehoord van frugivoren. Interessant! maar zet er eerlijk gezegd nu nog even mijn vraagtekens bij.)omnivoren zijn gebouwd voor zowel vlees als groente. We hebben b12 nodig dat alleen voorkomt in dierlijke producten. Het is dus niet de bedoeling van de natuur dat we dat met allerlei moeilijk gedoe gaan omgooien om zo geen vlees te hoeven eten. Nee, we zijn er voor gebouwd en het is in mijn ogen dus ook heel onnatuurlijk en dus ongezond om dat niet te eten.

Maar het is toch geen moeilijk gedoe? Kwestie van een pilletje slikken, waarmee je een heleboel leed voorkomt.

Dat we iets al duizenden jaren zo doen vind ik eigenlijk geen argument, het betekend namelijk niet dat het goed is. Denk aan de slavernij, het idee dat baby's geen pijn kunnen voelen, het ontbreken van vrouwenkiesrecht etc. etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:20

k ben iemand die zo weinig mogelijk pillen wil slikken, dus dat is voor mij wel een reden.
Dat is iets wat iedereen voor zich moet uitmaken.

Jij hebt daar geen probleem mee, iemand anders kan daar wel een probleem mee hebben, net zoals jij een probleem heb met dieren op te eten en ik daar geen probleem mee heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:21

chanel1985 schreef:
Ik eet wel groenten, heb niet gezegd dat ik geen groenten eet, maar niet genoeg om de vitaminen en mineralen uit vlees te compenseren.

Weet je dan wel welke vitaminen/mineralen je vlees levert en wat voor / hoeveel groente je nodig zou hebben om dat te compenseren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:21

Uiteraard zouden wij geen gekke dingen hoeven doen om B12 binnen te krijgen. Dat hoort gewoon in onze natuurlijke voeding te zitten als we de B12 die we zelf in ons lichaam aanmaken niet kunnen opnemen.
Maar als je ziet dat bijvoorbeeld die mensen uit China, die nooit dierlijke producten eten, toch geen last hebben van B12 tekort.. die mensen verrichten dagelijks zware arbeid, maar die zijn niet vermoeid en hebben geen problemen verder.. de gemiddelde leeftijd ligt daar ondanks de slechte zorg en armoede toch behoorlijk hoog. Als B12 echt alleen uit dierlijke producten kan worden opgenomen, waarom hebben de mensen daar dan geen problemen? Is het niet veel logischer dat ze dan toch uit een andere bron B12 kunnen opnemen?
Ik heb er verder weinig verstand van, maar ik vind het erg interessant om over na te denken. De puzzelstukjes passen gewoon nog niet helemaal in elkaar..

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:23

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen of en hoeveel pillen ze willen slikken. Maar ga me niet vertellen dat je écht denkt dat het ingrijpender is om een pilletje te slikken dan een dier te slachten. Volgens mij ben je dan een beetje aan het jokken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:26

Maar op het moment dat je kunstmatige stoffen moet gaan slikken in pilvorm dan lukt het je niet meer om mij wijs te maken dat dat gezonder is dan een normaal dieet waarin alle voedingsstoffen vertegenwoordigd zijn vanuit natuurlijke bronnen.

Ik eet naar behoefte en probeer te luisteren naar mijn lijf. Meest bizar voorbeeld van wat mijn lijf aangaf was toen ik aan het lopen en klimmen was in de himalaya. Ik had op een gegeven moment eieren nodig, ik dacht eieren, ik droomde eieren en ik at er 4 per dag op een gegeven moment. Alleen maar om mijn lijf te voeden met datgene wat het nodig had. Bij terugkomst was het mij na 1 blik op de weegschaal en in de spiegel volledig duidelijk waar die behoefte vandaan kwam. De arbeid was zo zwaar geweest dat mijn lijf spierweefsel was gaan verteren. Terug in NL eet ik 2 eieren per maand, zelden behoefte aan.

Zo is het net met vlees. Ik heb er soms behoefte aan, kleine hoeveelheden om mijn lijf te voeden. Afhankelijk van de arbeid dat het heeft moeten verrichten. Op andere momenten niet en kan het zijn dat ik enorme behoefte heb aan koolhydraten. Ik voed mijn lijf met datgene wat het nodig heeft en mijn lijf heeft geen pilletjes nodig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:27

In uw ogen niet, maar wat denk je van iemand die geen pillen kan slikken? Ik kan bijvoorbeeld niets pakken van medicatie die je moet oplossen in water, dat krijg ik letterlijk niet binnen, ik kokhals, geef over (heb dan nog is een fobie voor overgeven) Als ik dat elke dag zou moeten doen is dat best wel ingrijpend voor mij.

Zo ken ik toch wel wat mensen die dat van pillen hebben. Voor hen is een pil inpakken best ingrijpend, en doen ze dat enkel als dat echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:32

Aan veevoeder wordt bijv. kobalt toegevoegd omdat dit voor de dieren als bron van vitamine B12 dient. Telt zo'n verreiking wel als 'natuurlijke bron'?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:33

maaikemuis schreef:
Maar op het moment dat je kunstmatige stoffen moet gaan slikken in pilvorm dan lukt het je niet meer om mij wijs te maken dat dat gezonder is dan een normaal dieet waarin alle voedingsstoffen vertegenwoordigd zijn vanuit natuurlijke bronnen.

Ik eet naar behoefte en probeer te luisteren naar mijn lijf. Meest bizar voorbeeld van wat mijn lijf aangaf was toen ik aan het lopen en klimmen was in de himalaya. Ik had op een gegeven moment eieren nodig, ik dacht eieren, ik droomde eieren en ik at er 4 per dag op een gegeven moment. Alleen maar om mijn lijf te voeden met datgene wat het nodig had. Bij terugkomst was het mij na 1 blik op de weegschaal en in de spiegel volledig duidelijk waar die behoefte vandaan kwam. De arbeid was zo zwaar geweest dat mijn lijf spierweefsel was gaan verteren. Terug in NL eet ik 2 eieren per maand, zelden behoefte aan.

Zo is het net met vlees. Ik heb er soms behoefte aan, kleine hoeveelheden om mijn lijf te voeden. Afhankelijk van de arbeid dat het heeft moeten verrichten. Op andere momenten niet en kan het zijn dat ik enorme behoefte heb aan koolhydraten. Ik voed mijn lijf met datgene wat het nodig heeft en mijn lijf heeft geen pilletjes nodig.

Eh.. jouw ' natuurlijke' bronnen zijn over het algemeen ook verrijkt met b12, omdat de dieren niet of nauwelijks buiten komen (en laten we niet beginnen over antibiotica). Dus dat argument gaat niet echt op.

Je kan inderdaad echt enorm cravings krijgen naar bepaald voedsel. Maar jezelf wijsmaken dat je lichaam het op dat moment nodig heeft lijkt me vooral wishfull thinking. Je hebt vitaminen en mineralen nodig, waar je die vandaan haalt zal je lichaam verder worst wezen (pun intended :D ).

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:34

269_life schreef:
snuffie123 schreef:

Maar het is toch geen moeilijk gedoe? Kwestie van een pilletje slikken, waarmee je een heleboel leed voorkomt.

Dat we iets al duizenden jaren zo doen vind ik eigenlijk geen argument, het betekend namelijk niet dat het goed is. Denk aan de slavernij, het idee dat baby's geen pijn kunnen voelen, het ontbreken van vrouwenkiesrecht etc. etc.

Maar ik vind een pil slikken om gezond te blijven niet juist. Daarin verschillen we dan weer van mening. Voor mijn gevoel is het niet gezond om gezond te blijven door kunstmatig toedienen van vitamines als het ook op een natuurlijke manier kan.

Dat laatste ben ik met je eens. Maar zoals ik het opschreef bedoelde ik het niet. Bedoelde meer dat we zijn gemaakt door de natuur om ook vlees te eten. En dat we dat al duizenden jaren doen is inderdaad geen argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:34

chanel1985 schreef:
In uw ogen niet, maar wat denk je van iemand die geen pillen kan slikken? Ik kan bijvoorbeeld niets pakken van medicatie die je moet oplossen in water, dat krijg ik letterlijk niet binnen, ik kokhals, geef over (heb dan nog is een fobie voor overgeven) Als ik dat elke dag zou moeten doen is dat best wel ingrijpend voor mij.

Zo ken ik toch wel wat mensen die dat van pillen hebben. Voor hen is een pil inpakken best ingrijpend, en doen ze dat enkel als dat echt nodig is.

Er zijn gelukkig ook kauwvitamines en praktisch smakeloze druppels, sprays, en veel andere oplossingen, want er zijn inderdaad meer mensen die een probleem hebben met pillen hebben.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:37

Persoonlijk vind ik het best erg dat wij het normaal vinden om te beslissen waarom iets dood moet. Als het dier ziek is, dan snap ik het. Maar een dier is blijkbaar nog steeds een ding en dus mag het dood. Maar alleen als iemand anders het doet, anders krijgen de tere zieltjes (inclusief ik) er nachtmerries van. Ik zou mijzelf nooit aan kunnen zetten om een voelend wezen te doden.

Ik heb een paar maanden geen vlees gegeten, maar helaas vond mijn lichaam dat niet zo'n goed idee. Het is dus wel waar dat bepaalde mensen niet zo goed kunnen leven zonder vlees. Nu eet ik 1-2 keer in de week een klein beetje vlees of vis en gaat het beter. Ik vind dit erg moeilijk, maar anders zou ik niet meer normaal kunnen leven.

Dat mensen een pilletje slikken erger vinden dan een dier doden, vind ik best wel schokkend eigenlijk. Makkelijk praten, tot je zelf het mes vast hebt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:39

8nnemiek schreef:
Uiteraard zouden wij geen gekke dingen hoeven doen om B12 binnen te krijgen. Dat hoort gewoon in onze natuurlijke voeding te zitten als we de B12 die we zelf in ons lichaam aanmaken niet kunnen opnemen.
Maar als je ziet dat bijvoorbeeld die mensen uit China, die nooit dierlijke producten eten, toch geen last hebben van B12 tekort.. die mensen verrichten dagelijks zware arbeid, maar die zijn niet vermoeid en hebben geen problemen verder.. de gemiddelde leeftijd ligt daar ondanks de slechte zorg en armoede toch behoorlijk hoog. Als B12 echt alleen uit dierlijke producten kan worden opgenomen, waarom hebben de mensen daar dan geen problemen? Is het niet veel logischer dat ze dan toch uit een andere bron B12 kunnen opnemen?
Ik heb er verder weinig verstand van, maar ik vind het erg interessant om over na te denken. De puzzelstukjes passen gewoon nog niet helemaal in elkaar..

Een deel van de verklaring ligt denk ik in dat groepen mensen verschillend zijn geevolueerd. Die evolutie is het gevolg geweest van de trek die mensen in de prehistorie hebben gemaakt, de route die verschillende groepen hebben afgelegd en de plek waar ze terecht zijn gekomen. Voor de ene groep pakte dit beter uit dan voor de andere, onder andere door de assen van de verschillende continenten. Vooral graansoorten bleken belangrijk bij de successen die mensen hadden. Daarnaast het aantal te domesticeren dieren. Heel in het kort:

- Eurazie had de beste opzet. Gematigde temperaturen, mensen konden op 1 as vrij ver reizen. Vooral wat nu Irak en Iran is, was zeer vruchtbaar. Mensen hoefden niet meer de jagen, maar konden boeren. Vooral in graansoorten was er veel diversiteit en er was een grote diversiteit aan dieren. Reis je die lijn helemaal af naar het oosten dan kom je terecht in Japan. Weinig te domesticeren dieren, en deze groep begon zich aan te passen aan vis. Kom je bij Papua uit, dan was er geen graan en geen dieren, deze mensen begonnen mensen te eten.

- De Aboriginals hadden de slechtste uitgangspositie. Zij hadden weinig middelen en dieren en moesten blijven jagen en verzamelen.

Waar groepen mensen zich vestigden, moesten zij het stellen met wat de omgeving aanbood. Soms veel, soms weinig. Bepaalde bevolkingsgroepen hebben zich geevolueerd tot een aanpassing aan een bepaald dieet.

Een mooie uitleg van het antwoord op de vraag 'waarom is alles in de wereld zo verdeeld zoals hij verdeeld is' wordt gegeven in het boek 'Guns, Germs and Steel'. Geen boek over voeding, maar een boek over de mens en het waarom hij zo is en de maatschappijen die hij gecreeerd heeft. Leuk detail, het had weinig gescheeld om het was niet het westen geweest dat de wereld had geregeerd, maar het waren de Chinezen geweest!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:40

snuffie123 schreef:
Maar ik vind een pil slikken om gezond te blijven niet juist. Daarin verschillen we dan weer van mening. Voor mijn gevoel is het niet gezond om gezond te blijven door kunstmatig toedienen van vitamines als het ook op een natuurlijke manier kan.

Dat laatste ben ik met je eens. Maar zoals ik het opschreef bedoelde ik het niet. Bedoelde meer dat we zijn gemaakt door de natuur om ook vlees te eten. En dat we dat al duizenden jaren doen is inderdaad geen argument.

Zie mijn antwoord op maaikemuis wat betreft kunstmatige toediening :).

Ik geloof ook absoluut dat we omnivoor zijn. We hebben echter geen vlees nodig om gezond te leven. Het verschil is dan denk ik dat jij dierenleed minder 'belangrijk' vindt?

shiroihebi

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:43

Over dat 'kunstmatige'. Is alles tegenwoordig niet kunstmatig? Denk je dat er fruit in je fruitwater zit? Alles is 'nep' en 'onnatuurlijk'. Maar dat betekend niet dat het slecht is. Ik hou ook niet van pillen slikken, maar zit ook niet te wachten op een baby dus neem ik de pil. Super onnatuurlijk én onnodig.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:46

Riraito schreef:
Persoonlijk vind ik het best erg dat wij het normaal vinden om te beslissen waarom iets dood moet. Als het dier ziek is, dan snap ik het. Maar een dier is blijkbaar nog steeds een ding en dus mag het dood. Maar alleen als iemand anders het doet, anders krijgen de tere zieltjes (inclusief ik) er nachtmerries van. Ik zou mijzelf nooit aan kunnen zetten om een voelend wezen te doden.

Dat mensen een pilletje slikken erger vinden dan een dier doden, vind ik best wel schokkend eigenlijk. Makkelijk praten, tot je zelf het mes vast hebt.

Dat snap ik. Ik vind dat zelf ook wel hoor. Ik vind de mens eigenlijk het verschrikkelijkste dier op aarde. Alle oorlogen, verwoesten van aarde enz. Gatsie... van mij (maar dan wordt je altijd heeel gek en boos aangekeken) mogen we lekker uitsterven. Maargoed haha ik dwaal een beetje af. :+

Maar even over je tweede deel: ik had dat ook altijd. Zou het zelf écht niet kunnen. Ik wil later eigenlijk echt een huisje kopen met behoorlijk wat grond en zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden. Dan zou ik daar ook een aantal dieren willen houden en zelf (laten) slachten. Ja dat kan ik dan denk ik inderdaad niet zelf, maar als het diertje een fijn leventje heeft gehad en ik in mijn achterhoofd houd dat het wel de natuur is dan kan ik het wel rechtvaardigen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:48

269_life schreef:
maaikemuis schreef:

Eh.. jouw ' natuurlijke' bronnen zijn over het algemeen ook verrijkt met b12, omdat de dieren niet of nauwelijks buiten komen (en laten we niet beginnen over antibiotica). Dus dat argument gaat niet echt op.

Je kan inderdaad echt enorm cravings krijgen naar bepaald voedsel. Maar jezelf wijsmaken dat je lichaam het op dat moment nodig heeft lijkt me vooral wishfull thinking. Je hebt vitaminen en mineralen nodig, waar je die vandaan haalt zal je lichaam verder worst wezen (pun intended :D ).

Punt is dat ik deze middelen niet uit kunstmatige voedingsstoffen wil halen. Ik wil geen poeders en pillen gebruiken om mijn lijf te onderhouden. Ik kan kunstmatige eiwitten in een shake proppen en die nemen na het sporten, maar dat wil ik niet omdat dat niet mijn idee is van gezond leven. Ik wil een bakje yoghurt nemen met wat noten. En zolang ik weet waar mijn stukje vlees vandaan komt, weet dat dat stukje vlees in de wei heeft gestaan en weet dat dat stukje vlees voor het een stukje vlees werd een dier is geweest wat het goed heeft gehad dan heb ik daar geen problemen mee.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:50

Daarin verschillen we dan van mening (en dat is niet erg). Maar je hebt er geen problemen mee dat je stukje vlees ook kunstmatig vitaminen toegevoegd heeft gekregen? En zit het je dan niet dwars dat jouw keuze om vlees te eten invloed heeft op het leven van zoveel dieren?
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 29-05-16 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt