Citaat:
@ Sidera ik had het ook, ik moest er ook om huilen dat die bokker uit het leven was gestapt. Vooral omdat ik veel problemen herkende en zelf ook heb.
Even voor mijn duidelijkheid: ik weet dat het zowel naar lichaam als geest niet goed ging met bokker LS_foto's. Twee dagen voordat ze stierf lag ze nog op de IC.
Maar of ze zelf is uitgestapt, dat weet ik niet.
Gucci_ schreef:Ik ben nu ook echt hulp aan het zoeken, alleen moet de oude huisarts het dossier doorsturen en dat hadden ze nog niet gedaan. Vandaag ging het niet zo goed, veel impuls aankopen en doordat mijn moeder iets zei (ik zou ze ergens heenbrengen met de auto, maar was op de fiets thuis gekomen)werd ik vanuit het niets woedend. Ik word gek van mijn extreme stemmingswisselingen.
Ik snap het als de driftkop die ik ben dat het vervelend is voor jezelf en je omgeving als je opeens uit je plaat gaat, maar ik ben ook geneigd om te denken dat dit niet uit het niets kwam.
Je werd getriggerd - en reageert dat af door woedend te zijn en te shoppen.
Uiteraard kan 'de mate waarin' een probleem zijn, maar qua patroon klinkt het mij niet zorgelijk ik in oren.
Citaat:
Later ook tegen mijn ouders gezegd dat ik er niets aan kan doen, alleen begrijpt mijn moeder het niet altijd. Mijn opa (vader van vader) heeft zelfmoord gepleegd, dus gelukkig snapt mijn vader wel waar ik last van heb.
Als je eenmaal goede hulp hebt, kun je. de psycholoog vragen om een voorlichtingsgesprek ("psychoeducatie") voor je ouders. Een soort ehbo bij triggers en wat verder maar nuttig is. Zodat jij thuis steun krijgt.
Citaat:
Verder is het altijd druk in mijn hoofd en heb ik veel angsten en ik heb vroeger iets naars meegemaakt en ook nog dwangmatig dingen doen, het is zoveel tegelijk...
Graag een goede psycholoog die netjes onderzoek kan doen en niet meteen etiketten plakt.
Dwang is vaak een manier om iets anders weg te houden.
Gecombineerd met 'ik heb vaak angsten omdat ik iets naars heb meegemaakt' kan het zinnig zijn om traumatherapie te doen. Uiteraard is dat nuttig voor iedereen die nare dingen heeft meegemaakt, maar het is denkbaar dat het ook je heftige reacties op triggers kan verklaren, je behoefte om te shoppen en de drukte in je hoofd. En dat de dwang er is om de angst behapbaar te houden.
Citaat:
Vaak ontkend dat ik nergens last van had en ben altijd maar door gegaan met studeren (had een hoog leertempo en wel veel zelfdiscipline, toch lukte het niet meer op een gegeven moment. Omdat ik nu niet meer in een zware depressie zit, wil ik het weer proberen in februari, maar ben bang dat ik weer een slechte periode krijg en daardoor weer stop. Maar ik wil het zo graag, gewoon studeren en werken zonder problemen...
....dat je dit graag wil is alleen maar goed!
Maar de uitvoering graag met moed, beleid en trouw!
Ontkennen dat er problemen zijn is een vorm van overleven, of zo je wilt een soort dwang om bijvoorbeeld angst binnen de perken te houden - dus die noodzaak moet ("beleid") de nek omgedraaid worden!
En al die zelfdiscipline en dat doorgaan is de manier om hetzij depressief te worden hetzij een burn out te krijgen: uitputting. Dus dat is de trouw aan je reëele grenzen, die je hier nodig hebt. Je bent depressief, pak de oorzaken aan. Laat de uitputting zich herstellen, dat kost tijd en graag gerichte ondersteuning. (En ik ben zelf iemand die reageert op de seizoenen: ik het donkere seizoen graag rust!)