acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:43

Shadow perfect verwoord!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:56

Junia schreef:
Een argument dat vaak tegen mensen met overgewicht wordt gebruikt, is "Ja maar IK kan dit koekje wel laten staan, dan kun jij dat toch ook?" Dat is nonsens, niet iedereen is hetzelfde. Als ik tegen mijn beste vriendin van 1.60 meter zeg dat zij ook bij de bovenste plank moet kunnen, omdat ik dat nu eenmaal kan, is dat ook je reinste onzin. Aleen is lengte toevallig iets zichtbaars/meetbaars.

Die drang naar een koekje heeft meer te maken met de verslaving aan suiker. Zelfde met de vette hap etc etc etc: Je mist ergens in je voeding wat mineralen/vitamines.
(Nu moet ik wel toegeven dat ik een tijdje geleden wel wat opmerkelijks naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Ik liep zelf in mijn sportkleding door de supermarkt en zat even de etiketten te vergelijken van snelle jelle minder suiker en de gewone snelle jelle. (Beiden vol suiker ;) ). Loopt een vrouw achter mij langs waar ik zelf 2 a 3 keer inpas... 'Ik heb toch wel zo'n hekel aan types zoals jij!' Dat ik wel suikers eet, maar wel in de gaten hou hoeveel suiker ik binnenkrijg, houd niet in dat zulke zaken door iemand die er - schijnbaar - niet op let naar mijn hoofd geslingerd moeten worden :+ )

Ik vind dat je A) Zélf moet weten wat je naar binnen werkt. Wanneer je A) doet je ook B) niet over je gewicht moet zeuren wanneer je alleen zooi naar binnen werkt en C) Als je iets aan je gewicht WIL doen je er ook voor moet knokken.

Verder: gezond he, een banaantje.... ;) (even met een grote knipoog, iedereen schreeuwt al heel snel dat iets niet gezond of juist erg gezond is. Eten moet je afstemmen op jouw behoeftes, maar het groepje 'ongezond' doe je met mate.)
Afbeelding

Ennnn http://voedzo.nl/gezond-eten/een-banaan ... ge-dingen/

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:02

Dan accepteer je me toch niet met overgewicht? Voor mij zijn zoveel dingen op dit moment zo veel belangrijker dan denken aan mijn overgewicht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:24

Dit is altijd een lastige discussie. Ik ken dus wel de mensen die gewoon geen zin hebben om gezond te koken en dus veel slecht eten. En dat er standaard 's avonds nog eens van alles op tafel wordt gezet en elke avond aan de alcohol zitten. Deze mensen kampen ook met overgewicht en dan denk ik ook: "Waar ben je in vredesnaam mee bezig?"
Sommigen kunnen amper de kliko om het huis zetten voor de volgende dag zonder vreselijk buiten adem te zijn. Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.

Mensen die ik niet ken probeer ik niet te veroordelen. Maar ik heb in een restaurant in een ziekenhuis gewerkt en daar kwamen dus mensen met zwaar overgewicht en die bestelden dan een portie friet, met 2 snacks en 3 x mayonaise en een dubbele portie satésaus, namen een halve liter cola daarbij en kwamen naderhand ook nog een grote bak ijs halen (8!!! bollen).
En dan maakt het me niet uit of je dik bent door eten, psychische problemen of een ziekte. Voor niemand, maar dan ook niemand, is dit gezond en kan ik dit accepteren. :o

Van mij mag iedereen, overgewicht of niet, prima eens ongezond eten. Maar tot op zekere hoogte.

Verder vind ik het ook jammer dat sommige mensen met overgewicht heel naar en vervelend kunnen doen over slanke mensen. Als ik dan eens een taartje afsla oid op een verjaardag dan kun je ze soms horen smoezen dat er wel iets mis met je moet zijn en er heus wat meer spek mag op de botten. Of dat je een gratenpakhuis of skelet bent. Reageer dan vaak maar niet, want als ik dat wel doe dan word ik dus wel kwetsend. :o
Vind het jammer dat dikke mensen dus wel kritiek op dunne mensen mogen geven maar dat het andersom ineens kwetsend is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:29

Ik denk dat het al heelveel scheelt als ieder zich met z'n eigen bemoeid. Zo krijg je als dun persoon geen kritiek op dat taartje dat je afslaat omdat je bijvoorbeeld al gezondigd hebt. Maar ook als dik persoon geen kritiek omdat je wel dat taartje neemt omdat je viert dat je 10 kg kwijt bent.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:31

En kaitlin ik vind dat het beide niet hoort. Laat die man in het ziekenhuis. Is dat jou probleem? Nee
Is het die mensen hun probleem dat jij een taartje overslaat? Nee

Je maakt je eigen keus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:38

Kaitlyn schreef:
Vind het jammer dat dikke mensen dus wel kritiek op dunne mensen mogen geven maar dat het andersom ineens kwetsend is.

Het is wat mij betreft in beide richtingen niet juist - het is inderdaad kwetsend (of kan dat zijn) en lost voor niemand iets op. Gewoon niet doen dus, dat is ook zeker wat ik zeg als mensen een flauwe opmerking maken over te dun zijn en taartjes. Niet jouw zaak. Iedereen mag om welke reden dan ook net zo goed besluiten om geen taart te eten als om wel taart te eten.

(Het beschuldigen van een eetstoornis is daarnaast nogal heftig - en kan alleen maar verkeerd werken. Zelfs als iemand werkelijk een eetstoornis heeft, doet het niets om iemand te helpen als een willekeurige vage kennis zich daarmee gaat bemoeien en opmerkingen over heeft. Ook dan is de beste vorm van steun die je kunt geven: geen stress op leggen, het geen beladen onderwerp maken, iemand de ruimte geven om zelf z'n weg te vinden.

Alleen als je echt heel nauw bij iemand betrokken bent (je partner, je kind), ligt dat anders.)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:39

Maar je mag het toch zeker wel eens of oneens zijn met de keuzes die iemand maakt? Dat je dat niet op enige of elke manier mag uiten snap ik, maar wie gaat jou of mij verbieden ergens iets van te vinden? En waarom is het zo'n issue dat mensen een mening vormen nav de manier waarop je handelt? Waarom is dat zo belangrijk voor je?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:42

Doubtless schreef:
Maar je mag het toch zeker wel eens of oneens zijn met de keuzes die iemand maakt? Dat je dat niet op enige of elke manier mag uiten snap ik, maar wie gaat jou of mij verbieden ergens iets van te vinden? En waarom is het zo'n issue dat mensen een mening vormen nav de manier waarop je handelt? Waarom is dat zo belangrijk voor je?

Waarom zou ik tegen jou moeten zeggen.. Neem dat taartje nou je kan het hebben? Wat schiet ik ermee op behalve dat jij denkt waar bemoei je je mee?

En wat schiet jij ermee op als ik een taartje wil nemen en jij zegt zou je dat wel doen? Ook niks.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:43

Lees mijn post nog eens...

"Dat je dat niet op enige of elke manier mag uiten snap ik, maar wie gaat jou of mij verbieden ergens iets van te vinden? "

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:44

Het gaat mij om het uiten ervan. Want daar gaat het mis.
Als jij dat taartje niet wil dan wil je dat niet. Dat ik misschien denk van ja maar dat kan je hebben. Dat is toch prima daar heb je geen last van.

En Visa versa natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:45

quera schreef:
Doubtless schreef:

Waarom zou ik tegen jou moeten zeggen.. Neem dat taartje nou je kan het hebben? Wat schiet ik ermee op behalve dat jij denkt waar bemoei je je mee?

En wat schiet jij ermee op als ik een taartje wil nemen en jij zegt zou je dat wel doen? Ook niks.

Als je echt een goede band hebt met iemand kan je iemand wel zeggen van misschien moet je het niet doen. Ze kunnen boos worden ja, maar ze snappen vanzelf dat je het goed bedoeld.

En ik maak de gevolgen van overgewicht van dichtbij mee hoor, dat doet heel veel pijn om er naar te kijken. En niet omdat het vies is etc, maar omdat je ziet hoe het diegenen beperkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:45

Doubtless schreef:
Maar je mag het toch zeker wel eens of oneens zijn met de keuzes die iemand maakt?

Het is niet wettelijk verboden nee. Maar het zou gezonder zijn als we bedenken dat het meestal niet jouw zaak is welke keuzes iemand anders maakt. Het be-/veroordelen wordt nu zo'n gewoonte: meteen een stickertje erop of iets goed of fout is. En niet zelden is dat ook een soort afleiding: door in anderen maar het 'foute' gedrag te veroordelen ben je zelf vast wel goed bezig.

Maar je kunt het ook omdraaien: vooral jezelf vaak kritisch onder de loep nemen (waarom doe ik iets, waarom doe ik het echt, welke gevolgen heeft het voor mij en voor anderen, is het de beste keuze op dit moment) en anderen de ruimte geven om dat over hun leven te doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:47

Kaitlyn schreef:
Verder vind ik het ook jammer dat sommige mensen met overgewicht heel naar en vervelend kunnen doen over slanke mensen. Als ik dan eens een taartje afsla oid op een verjaardag dan kun je ze soms horen smoezen dat er wel iets mis met je moet zijn en er heus wat meer spek mag op de botten. Of dat je een gratenpakhuis of skelet bent. Reageer dan vaak maar niet, want als ik dat wel doe dan word ik dus wel kwetsend. :o

Natuurlijk mag dat niet, dat is net zo grof als andersom.

Ik lees hier trouwens veel vooroordelen zeg. Overgewicht wordt echt niet altijd veroorzaakt door echt ongezond eten zoals snoep en snacks. Ook bij een relatief gezond dieet, maar met dagelijks net iets teveel calorieën kom je aan.

Doubtless schreef:
Lees mijn post nog eens...

"Dat je dat niet op enige of elke manier mag uiten snap ik, maar wie gaat jou of mij verbieden ergens iets van te vinden? "

Niemand, dat snap je zelf ook wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:48

MarlindeRooz schreef:
quera schreef:

Als je echt een goede band hebt met iemand kan je iemand wel zeggen van misschien moet je het niet doen. Ze kunnen boos worden ja, maar ze snappen vanzelf dat je het goed bedoeld.

En ik maak de gevolgen van overgewicht van dichtbij mee hoor, dat doet heel veel pijn om er naar te kijken. En niet omdat het vies is etc, maar omdat je ziet hoe het diegenen beperkt.

Waarom zou dat alleen kunnen als diegene het niet moet doen?

Daarbij ookal zegt mijn moeder dat dan denk ik nog joh waar bemoei je je mee.

Leven en laten leven ik bemoei me ook niet met jouw leven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:49

Ik ben opgegroeid in een gezin waar men vraagt om een 2e of 3e stuk taart en een toetje met 8 bollen ijs besteld wordt. Mij zal je dus nooit "zou je dat wel doen?" horen zeggen.

Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar m'n zus jarenlang gruwelijk gepest werd om haar gewicht. Waar we minimaal 1x per week met een halve liter B&J per persoon voor de tv zaten. Een gezin waarin mijn vader, met ruim 20 kg overgewicht, 3x een hartaanval heeft gehad. En meerdere keren bewusteloos is gevallen zonder zich in te spannen omdat hij niet geen adem kreeg. Een gezin waar diabetes een grote rol speelt en tegelijk volledig genegeerd wordt. Waar de sausbakjes van het dessert worden uitgelikt. Daar vind ik een heleboel van. En ik word er echt heel erg moe van dat iedereen hier roept dat je niet mag veroordelen en je mening voor je moet houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:56

Doubtless schreef:
En ik word er echt heel erg moe van dat iedereen hier roept dat je niet mag veroordelen en je mening voor je moet houden.

Denk je dat meer veroordeling de situatie in jouw familie gezonder had gemaakt? Ik durf bijna zeker te zeggen van niet.
Een sfeer van steun en openheid, dat zou misschien veel positiever zijn geweest. Niet nog meer negatieve emoties, maar juist ruimte en veiligheid (want mensen veranderen over het algemeen pas als ze die ruimte en veiligheid voelen.)

Iets op een open, niet veroordelende manier ter sprake brengen is iets heel anders dan andere mensen veroordelen in de hoop dat ze hun gedrag veranderen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:59

ok, doubtless, stel, je krijgt vrijgeleide om te oordelen en het ook uit te spreken.
Mag dit dan in het omgekeerde geval ook? Als ik een dun iemand zie, mag ik daar ook mijn oordeel en mening over geven?
Want nog in een reactie van iemand juist voor u, zou dat niet mogen, dus tegen een dun persoon mag je niets zeggen, maar een dikker persoon dan wel?

Het zou allemaal veel simpeler zijn als men mekander in zijn waarde laat, dik, dun, kort, lang,.....Zijn er al niet genoeg vooroordelen en oordelen??

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:00

Een sfeer van steun en openheid? In ons gezin werd zo omgegaan met eten vanuit welvaart, niet vanuit depressies en ellende. Ik had gewild dat iemand de ballen had gehad om mijn ouders aan te spreken op de situatie :j Dan was mijn zus misschien geen 30 kg te zwaar geweest en had ik misschien niet dagelijks bang hoeven te zijn dat mijn vader in het ziekenhuis beland. Jij spreekt over 'nog meer negatieve emoties', maar daar was helemaal geen sprake van. De enige die er met emoties voor heeft moeten betalen is mijn zus: die niet aangekomen is omdat ze werd gepest, maar werd gepest omdat ze aangekomen is.

Chanel: Ik heb jarenlang meerdere keren per week de vraag gekregen of ik een anorexia patiënt was en of ik een broodje lustte. Nog steeds krijg ik flauwe opmerkingen naar m'n hoofd als ik een taartje af sla of een salade kies als we uit eten gaan ipv een te groot stuk vlees met friet. En ja, dat vind ik prima. Het gaat er toch om wat IK van mij vind? Je kunt het nooit voor iedereen goed doen, waarom zou ik dat dan ambiëren en waarde hechten aan dat soort opmerkingen?

Ik heb eerder aangegeven, ik herhaal het nog maar een keer, dat ik snap dat je commentaar niet op enige of elke wijze hoeft te uiten. Maar ik vind het dom en naïef om van mening te zijn dat mensen hun mening niet horen te vormen nav obesitas of ondervoeding.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:03

En jij vond dat prettig dat mensen je zo noemde? Sorry maar kan het me eigenlijk niet voorstellen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:06

Zolang het niet onbeschoft wordt kan ik daar geen waarde aan hechten. Als iemand zou roepen 'meeeeh wat een anorexia patiënt loopt daar zeg, gadverdamme!', zou dat natuurlijk hard binnen komen. Maar dat heb ik nooit ervaren. Net als dat ik niet zou roepen 'meeeeh wat een dikzak loopt daar, gadverdamme'. Dat is respectloos en kwetsend. Maar imo iets heel anders dan 'zou je dat wel doen'.

dromertje2

Het is niet omdat jij daar tegen kun( wat ik betwijfel), dat het daarom ok is. Er is nog iets als normen en waarden, al heb ik mijn twijfels de laatste tijd of die er nog zijn.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-02-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

chanel1985 schreef:
ok, doubtless, stel, je krijgt vrijgeleide om te oordelen en het ook uit te spreken.
Mag dit dan in het omgekeerde geval ook? Als ik een dun iemand zie, mag ik daar ook mijn oordeel en mening over geven?
Want nog in een reactie van iemand juist voor u, zou dat niet mogen, dus tegen een dun persoon mag je niets zeggen, maar een dikker persoon dan wel?

Het zou allemaal veel simpeler zijn als men mekander in zijn waarde laat, dik, dun, kort, lang,.....Zijn er al niet genoeg vooroordelen en oordelen??

Dat was ik. Ik vind het beide kanten niet netjes op, maar van mij mag iedereen denken wat hij of zij wil, je hoeft alleen niet altijd alles te zeggen.

Mensen mogen van mij best denken "Oh dat gratenpakhuis hoeft geen taart, ze zal vast anorexia hebben etc. etc." Terwijl ik veel soorten taart gewoon niet lekker vind en daarom afsla, of gewoonweg een keer geen zin heb in taart.
Maar je hoeft het niet te zeggen.

Wat ik zei over die dikke man in het ziekenhuis; ik denk dan wel "zou je dat nou wel doen?" maar ik hielp die beste man net zo goed als ieder ander, zei er niks over en ging ook niet stiekem minder mayonaise of saté saus geven dan hij gevraagd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:07

En het is niet omdat sommigen daar niet tegen kunnen dat het niet oké is...
Ik mag toch hopen dat je een beetje levenservaring opgedaan hebt en dingen hebt mee gemaakt waar je sterker van geworden bent. Waarom dan zo sip worden als iemand zich afvraagt of het wel verstandig is om zoveel suiker in je mond te proppen? Waarom dan niet gewoon zelf even nadenken of je dat idd wel moet doen en aan de hand van jou weloverwogen opties je eigen keuze maken? En het daarna los laten.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 23-02-15 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:09

Ik heb wel eens personen horen zeggen( gelukkig niet tegen mij). Zou je niet wat anders nemen want je bent al zo dik/dun.

Nou sorry dan denk ik waarom bemoei je je ermee. Zeker als je de persoon niet goed kent. Het kan erg kwetsend zijn voor diegene. Ongeacht of het een dik of dun persoon betreft