Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:48

Ze mogen van mij ook alles hebben als ik kom te overlijden. Ik help dan graag een ander. Ik ben nu ook bloeddonor en stamceldonor. :)

Ik zit er ook over te denken plasma te gaan geven, zal Sanquin eens even bellen. :) Ik ben toch wel wat flauw na zo'n volbloed donatie, beter kan ik aan plasma gaan beginnen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:49

Ik ben trouwens ook gewoon donor.
Ze mogen alles van me hebben als ik overleden ben.

Bloed heb ik me nu voor aangemeld.
Stamcel zit ik aan te denken maar lijkt me eeg eng en pijnlijk, ALS je ooit tot donatie komt..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:07

Stamcellen doneren kan tegenwoordig ook 'gewoon' via het bloed. :)

https://www.matchis.nl/word-stamceldonor/hoe-werkt-het/ schreef:
Twee manieren van doneren
Als de donatie daadwerkelijk plaats vindt, zijn er zijn twee manieren om stamcellen af te nemen:

1. Voor een beenmergdonatie ga je onder algehele narcose, daar voel je dus niets van. Na afloop heb je een beurs/spierpijnachtig gevoel in je onderrug. Bovendien ben je moe, dat komt omdat we stamcellen van je afnemen. Het beurse gevoel en de vermoeidheid zijn met een paar dagen verdwenen. Binnen een paar weken ben je weer volledig hersteld.

2. Voor een Perifere Bloed Stam Cel donatie (PBSC) donatie gebruik je gedurende vijf dagen voorafgaand aan de donatie een medicijn dat wat botpijn, spierpijn en een griepachtig gevoel kan geven. Ook daar heb je na enkele dagen geen last meer van.

In 70% van de gevallen gebeurt de stamceldonatie op de PBSC-manier. Voor beide methodes word je één dag opgenomen in het ziekenhuis. Afname gebeurt in het LUMC in Leiden of het Radboudumc in Nijmegen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:22

Ik ben stamceldonor (maar of dat nodig is weet je niet) en als ik dood ben mogen ze ook alles gebruiken op mijn ogen na.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:13

Wat kunnen ze eigenlijk precies gebruiken van je ogen? :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:22

Hoornvlies toch?

Orgaandonor ben ik ook, behalve mijn longen en ogen.
Ik las net op FB dat ik wrs geen stamceldonor kan worden ivm mijn allergieën :\

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:41

Mag ik vragen waarom niet van de longen? Vind het zo specifiek, er zal vast iets achter zitten haha.
Van de ogen gebruiken ze inderdaad het hoornvlies.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:11

Longfunctie is nu al niet geweldig door astma.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:15

Ik kom ook even binnenvallen
Ben heel benieuwd hoe het gaat als je je aanmeld voor bloed donor. Hoe ziet een keuring er uit? En hoevaak geven jullie bloed?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:20

Als je je aanmeld als bloeddonor, dan krijg je thuis een oproepkaart voor een keuring. (Als je niet 'snel genoeg' reageert, bellen ze er ook nog achteraan, haha!) Je belt naar het telefoonnummer en maakt dan een afspraak met een afname locatie. Tijdens de eerste keuring nemen ze bloed van je af en doen ze een aantal testen. Bloeddruk, HB gehalte en je krijgt een hele vragenlijst om te beantwoorden (en vooraf in te vullen). Die vragenlijst krijg je elke keer als je bloed komt geven. Bloed geven mag als vrouw maximaal 3 keer in het jaar en tussen de afnamen van bloed moet minimaal 56 dagen zitten.

Zo, dat was het wel een beetje denk ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:06

Ik heb weer oproep! , even kijken of ik kan gaan . Deze maand was het ziek en verkouden etc :+

Als ik ga moet ik lekker vroeg , moet smiddags weer werken bij de koeien

Anders is het weer minimaal 2 maanden wachten op een oproep :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:47

Rebecca schreef:
Ik heb weer oproep! , even kijken of ik kan gaan . Deze maand was het ziek en verkouden etc :+

Als je niet kan, kan je ook naar een vaste afnamelocatie waneer je wel kan in leeuwarden kan je ma tm vrijdag de hele dag terecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:56

AfricanLady schreef:
[naam] schreef:

Als je niet kan, kan je ook naar een vaste afnamelocatie waneer je wel kan in leeuwarden kan je ma tm vrijdag de hele dag terecht

Is wel een idee , zal eens contact met sanquin opnemen :)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:34

Ik ga een betoog voor school houden met het standpunt: "Moet het (orgaan)donorschap automatisch worden ingesteld?''
Hiermee bedoel ik dat je dan moet aangeven dat je GEEN orgaandonor wilt worden, in plaats van dat je moet aangeven dat je WEL orgaandonor wilt worden. Volgens mij worden er nu veel orgaandonors misgelopen, omdat mensen wel donor willen worden, maar zich niet aanmelden.
Wat is jullie mening hierover?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:50

Voor je betoog kun je net zo goed even googlen, staan al onwijs veel standpunten op internet.
Ik denk niet dat wij met een vernieuwende ingeving gaan komen.

Maar ik ben voor

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:15

Ik ben ook voor idd. Kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat er mensen tegen zijn, je hebt immers de keuze nog steeds zelf.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 02:32

Ja ik ben ook voor, omdat ik al heel veel mensen heb horen zeggen dat ze wel donor willen zijn maar het steeds vergeten om zich aan te melden.

On topic: Heb de eerste week van januari weer een keuring gehad, mijn derde en laaste keuring. Ongeveer een jaar geleden was mijn eerste keuring, waar een fout positieve uitslag uit kwam. Na heel lang wachten, nog een keuring en weer lang wachten mocht ik in januari dus eindelijk weer op keuring. Hoop snel een uitslag te krijgen. We duimen en ondertussen blijf ik met jullie meelezen :wave:

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:09

ik geloof dat het in België in theorie al zo is dat iedereen donor is tenzij duidelijk verzoek aangetekend dit niet te zijn. Maar in de praktijk beslist de familie als er niks geregistreerd is en deze zijn logischerwijze te emotioneel net na overlijden, waardoor ze meestal weigeren.
Idd gaan zo veel organen verloren.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:12

Er zijn al een aantal landen waar je de opt-out methode hebt, ipv wat wij hier hebben. Je zou eens moeten kijken wat het verschil is in percentages van organen die beschikbaar zijn etc. Is wel leuk om erin te verwerken denk ik.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:01

Ik mag morgen voor de eerste keer keuren. Wil al langer bloed geven maar was mij lange tijd afgeraden omdat ik op veel veebedrijven kwam. Vind het stiekem best spannend

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:20

Ik heb gisteren voor de laatste keer vol bloed gedoneerd. Vanaf nu ga ik over naar plasma! Ik ben goed te prikken en heb super makkelijke aders. Plus dat het minder belastend voor mijn lijf is daar ik best een intensieve baan heb. Fysiek gezien. En ik kan zo meer mensen helpen. :)

Spannend Speedfiets! Waar ga je heen te keuren?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:55

Ik ben naar den bosch geweest. Ze waren heel blij met mijn hb gehalte namelijk 9,2

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:02

Ik had inderdaad ook bij mijn eerste keuring 9,4. Daarna steeds 8,4. :D Ging het verder ook goed? Het aanprikken enzo ook?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:18

Ik had de eerste keer 8,4, de tweede keer 8,3 en afgelopen week eerst maar 7,1 en na nog een keer prikken 7,9. Net op het randje dus. Enige wat er is veranderd is dat ik nu bijna geen vlees meer eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:21

Ik moet maandag. Ben wel benieuwd.
Is er iets wat goed is om vantevoren te eten?
Ik heb dan alleen nog maar keuring en dus 4 buisjes mAr ben vooral benieuwd voor het " echte prikken"