Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:20

Ik zit ook bij zilveren kruis, krijg 3 operaties die vergoed worden, maar mijn beugel wordt niet vergoed. Naja.. Zo'n 200 euro wordt er vergoed.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:26

Ik zit bij CZ, de operatie krijg ik vergoed, de beugel deels, omdat dit in de voorwaarden van mijn polis staat.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:44

Stitatio, ik zou het wel leuk vinden om er wat meer over te horen :) Ik ga binnenkort naar de orthodontist om afdrukken te laten nemen, en dan gaan we samen bekijken wat voor beugel geschikt zou zijn voor mij :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:30

Ben wel benieuwd naar foto s!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:17

Ik ben vorig jaar voor een beugel gegaan, omdat het een vrij eenvoudig probleem was heeft mijn tandarts het zelf opgepakt (tanden moesten gekanteld worden, niet verplaatst). kreeg vandaag de rekening (was de tandarts vergeten vorig jaar) en... 130 euro.

Volgens mij is dat hartstikke goedkoop of niet? Was incl controles, beugel zelf (zo'n losse beugel) en gipsafdruk.

Helaas kan er geen spalkje achter mijn tanden, dus ben veroordeeld tot elke nacht die losse beugel nog te dragen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:14

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:54

Ik heb grijze slotjes, omdat je de beugel toch wel ziet. Mijn ervaring met de witte slotjes is dat je in eerste instantie denkt: bah wat een vieze tanden, oh nee het is een beugel! Daarnaast zijn de draden die je krijgt ook grijs/zilver.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:24

Ik ben enorm blij dat ik voor doorzichtige/witte slotjes ben gegaan! Het kost maar een klein beetje meer en vooral met daten voel ik mij er veel prettiger bij. :D Heb er nog nooit rare opmerkingen over gehad dat het er raar uit ziet. Veel mensen valt het ook niet direct op. :)

En waarom vieze tanden Ceetje? De brackets zijn wit/doorzichtig. De kleur van je tanden. Ze verkleuren niet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:35

Omdat vaak de kleur van de brackets net iets anders is dan de kleur van de tanden. Daardoor lijkt het net alsof er een dikke plaque laag op zit. :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:21

Ik ben vanmorgen weer langs de ortho geweest voor alle afdrukken/foto's/onderzoeken, dus het lijkt erop dat ik er ook echt aan ga geloven :D Volgende maand krijg ik mijn definitieve behandelplan!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:03

Spannend! Ik ben mijn beugel zat: heb boven en onder in totaal vier lussen waar mijn lippen achter blijven hangen :( op zich staan mijn tanden netjes nu, maar we moeten nog gaten dichtgetrokken worden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:06

Lussen? Wat zijn dat. Ik ben echt een leek in beugel wereld.

Ik heb ondertussen al meer dan een half jaar een beugel. En ben vandaag weer heel slim bezig geweest. Kopstoot van paard tegen mijn beugel. Nu zijn er 2 slotjes los...
dus sowieso dit weekend er mee lopen. En hopen dat ik nog zo kort dag vrij kan krijgen om naar de otho te gaan.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:50

Hallo, ik meld mij hier ook even.
Ik heb vroeger nooit een beugel gehad en was gezegend met een recht gebit. Helaas is de afgelopen jaar een tand verschoven. Deze staat wat maar achteren, valt niet heel erg op, maar je ziet het wel.
Vandaag naar de tandarts geweest voor controle en die vertelde dat ik best een beugel mag nemen (zal dan wss slotjes worden), maar zoals het nu staat hoeft het niet.
Hij kan niet beloven dat het niet erger wordt.

Nu zit ik dus ook te twijfelen. Ik zie het niet zo zitten om eem beugel te nemen, maar ik vrees dat als het erger wordt ik daar spijt van ga krijgen...

Ik lees hier dus voorlopig mee en denk nog na over wat ik ga doen!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:09

xRaisin waarom zie je er dan tegenop om een beugel te nemen? Vanwege de kosten of het ongemak of alletwee?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:25

Als het erger wordt dan zit je nog langer aan je beugel vast dan als je er nu een zou nemen. Gewoon doen! Ik zag er ook enorm tegenop, vooral om wat andere mensen zouden vinden, maar ik ben enorm blij dat ik de stap heb gezet (en voor doorzichtige slotjes ben gegaan). :j

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:12

Allebei! Ik heb sowieso al een hekel aan de tandarts, dus de ervaring van een orthodontist die ijzerdraad aan je tanden bevestigd lijkt me nog onplezieriger. Plus al het extra onderhoud dat erbij komt kijken.
Daarnaast ook een beetje met hoe het er uit zal zien. Slotjes bij volwassenen is nou niet echt gebruikelijk.

Daar heb je wel een heel goed punt LoesVDB! Dat is ook eem beetje mijn angst dat het erger wordt!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:32

Ondertussen alweer ruim anderhalfjaar dat ik dit topic heb geopend, en eindelijk is het einde in zicht. 18 december gaat ie eruit!! En ik kan gewoon echt niet wachten :D

Ik vind het super leuk dat dit topic nog steeds loopt, al praat ik zelf niet zoveel meer mee. Leuk om alle ontwikkelingen en resultaten te zien!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:28

Gaaf Moos99, dat zal vast een opluchting zijn :)

Bij mij moet het traject nog beginnen, alle afdrukken zijn gemaakt en 30 november wordt ik op de hoogte gebracht van mijn behandelplan :)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:53

XRaisin ik heb er geen dag spijt van gehad, als je langzaam het resultaat ziet ben je zo blij! Ik ben nu over de helft en ja het is wel eens afzien, maar als ik in de spiegel kijk denk ik wow wat ga ik een mooi recht gebit krijgen.

Moos99 ik ben benieuwd naar het resultaat!! Ik snap wel dat je niet kan wachten, tof hoor!

Spannend Eline91! Wat voor beugel ging jij ook al weer voor?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:26

Ik ben ook zo blij dat ik het toch gedaan heb (maar geen slotjes hier, wel invisalign). Mijn boventanden zijn half weg en het is al zoveel mooier!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:57

Wat leuk om een topic met lotgenoten te vinden! Sinds begin oktober dit jaar heb ik een beugel. Na er tijden tegen aan te hikken is het heel snel gegaan, tussen de intake en het plaatsen zat nog geen 1,5 Week. Denk ook dat dit goed was, niet teveel tijd om na te denken.

Ik ben overigens 23 en heb nooit eerder een beugel gehad. Toen ik een jaar of 17/18 een nare val van het paard gehad waarmee ik met mijn gezicht en dus mond tussen de benen van het paard terecht kwam. Twee tanden hingen aan een draadje, maar zijn terug gezet en vast gezet dmv een spalkje. Helaas is 1 tand nu dood en waren we bezig met voorbereiding van kroon, toen toch maar besloten om eerst afspraak te maken met ortho. De eerste week heb ik echt spijt gehad maar nu zie ik al zoveel verschil dat ik er wel blij van word. Voel mij wel eens onzeker met op stap gaan etc Maarja over uiterlijk 1,5 jaar een mooi gebit. Ik ben verzekerd bij VGZ, hier kreeg ik 500€ vergoed. Nu was mijn idee om over te stappen op een andere verzekeraar met een vergelijkbare bijdrage, maar dit zal wel niet zo werken denk ik?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:31

poes schreef:
Ik ben ook zo blij dat ik het toch gedaan heb (maar geen slotjes hier, wel invisalign). Mijn boventanden zijn half weg en het is al zoveel mooier!

Ik zit ook te denken over invisalign. Dus het werkt echt? Houd je steeds hetzelfde bitje of krijg je geregeld een andere? Moet je dan ook steeds "happen"?
Hoe lang heeft het geduurd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:12

Hoi ik heb voorlopig maar 1 keer moeten happen hoor! Dat hoeft pas opnieuw mocht het niet goed gaan.
Ik doe elke twee weken nieuwe bitjes in. Om de 4-6 weken ga ik op controle. Het werkt zeker!!! Ben afgelopen week getrouwd, is ook de reden dat ik er eindelijk mee gestart ben, en op de foto's is het duidelijk te zien.
Zelfs met gesloten mond is mijn gezicht veranderd!
Tussen eerste consult en starten zat bij mij 2 weken, erg snel dus!
Ik zal in totaal voor mijn ondertanden bijna 2,5 jaar beugelen en voor boven anderhalf. Qua lengte is het normaal gelijklopend met een gewone beugel.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:01

Ik heb een air aligner beugel google maar eens, eigenlijk hetzelfde als invisalign. Ja het werkt echt! Bij mij in het begin 1 x happen en dat was het. Om de twee weken nieuwe bitjes. Je kunt in 3D zien hoe het eindresultaat is als je hem goed draagt, dus minimaal 22 uur per dag. Bij mij duurt boven en onder een krap jaar, maar bij mij is dit sneller dan slotjes. Bij slotjes had dit minstens een half jaar langer geduurd. Na het krappe jaartje moet ik nog een half jaar tot een jaar een eindbitje dragen die de boel op zijn plek houdt zodat alles na de verschuivingen kan settelen. Daarna krijg ik zo'n draadje/spalkje achter mijn tanden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:09

yza1987 schreef:
Ik heb een air aligner beugel google maar eens, eigenlijk hetzelfde als invisalign. Ja het werkt echt! Bij mij in het begin 1 x happen en dat was het. Om de twee weken nieuwe bitjes. Je kunt in 3D zien hoe het eindresultaat is als je hem goed draagt, dus minimaal 22 uur per dag. Bij mij duurt boven en onder een krap jaar, maar bij mij is dit sneller dan slotjes. Bij slotjes had dit minstens een half jaar langer geduurd. Na het krappe jaartje moet ik nog een half jaar tot een jaar een eindbitje dragen die de boel op zijn plek houdt zodat alles na de verschuivingen kan settelen. Daarna krijg ik zo'n draadje/spalkje achter mijn tanden.

Ziet er ook goed uit, maar de dichtstbijzijnde tandarts/ortho waar ik dat kan laten doen zit op minimaal een uur reistijd in de auto. Invisalign kan ik 10 km verderop laten doen.