Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Mindim als je twijfelt aan een diagnose, moet je op zoek naar expertise op dat gebied. Die is er in Nederland zeker wel ook volgens mij voor de combi ADHD/HB.
Menino ik kan je punt in je laatste alinea prima volgen.Ik vind ook dat we ons op glad ijs begeven met medicatie, zeker nu dat aan steeds grotere groepen kinderen gegeven wordt... en ik geloof dus ook niet dat dat alleen maar aan betere 'diagnosticering' te wijten is, precies om wat je hierboven stelt.
(In de VS heeft 1 op 10 jongetjes een diagnose ADHD... hebben we al die jochies altijd over het hoofd gezien, of is er daar iets anders aan de hand??)
Zelfde geldt overigens voor autisme, die cijfers van voorkomen in de populatie blijven maar groeien. Is dat terecht, of diagnosticeren we een beetje te overijverig en geven we onterecht een heleboel kinderen die een beetje 'anders' zijn, een beroerd toekomstperspectief?
Overigens zijn niet alle hoogbegaafde kinderen 'schoolkinderen', waardoor soms vmbo of havo inderdaad beter passen. Vooral bij kinderen die buiten school allerlei uitdagingen opzoeken.Maar doorgaans zal een probleemloze HB-er toch gewoon zonder te veel moeite het VWO moeten kunnen doorlopen hoor.
Wat betreft performaal en verbaal, laat je vooral niets wijsmaken Lifaya. Uit groot wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kloof niet wijst op problemen.
SuusenalvinCitaat:Onze zoon scoort performaal 129 en verbaal 115.. Doordat daar aardig verschil ligt, werkt hem dat vreselijk tegen.
Hij wil zo graag meer werk doen. Hij kwam de eerste weken bijna huilend van school (groep 1), omdat hij wéér niet had gerekend, geschreven en gelezen.
Gaat dit om een kleuter? Dan zegt dat verschil performaal/verbaal ook nog eens helemaal niets, omdat bij jonge kinderen alles nog zo in ontwikkeling is, dat zelfs het totaal IQ van de ene test op de andere nog zomaar tien of meer punten kan verschillen. (overigens is dat bij volwassenen ook nog zo, reden om erg voorzichtig met al die termen als HB te zijn...)
Kinderen kunnen door van alles gefrustreerd raken, dat is heel normaal en bij sommige karakters uit zich dat heftiger dan bij andere... Maar bij jouw zoon is zowel het performale als het verbale flink bovengemiddeld. De kans dat hij daardoor echt problemen van zou ondervinden, lijkt mij dus vrij klein...
Citaat:Waarom zou een autist zichzelf als patiënt zien? Dat is die ook niet, hij/zij heeft een beperking/handicap dat is heel wat anders.
randalinpony schreef:Wat denk je dat het betekent om jezelf als 'patient' te zien en zo behandeld te worden tijdens je jeugd?
NatasjavE schreef:Lante schreef:Als ik dit zo hoor zou de werkelijke diagnose ook nog wel eens dichter bij Asperger kunnen liggen met hyperactiviteit.Veel mensen met Asperger en hyperactiviteit overgroeien het laatste in de puberteit.
Maar goed; ik ben geen psych natuurlijk, maar heb toch wel een aantal kinderen met Asperger in de begeleiding gehad en ook in mijn familie komt het een aantal keer voor. 'Het klinkt als' zeg maar.
We hebben zeer nadrukkelijk ook laten onderzoeken naar ASS/PDD-NOS/Asperger en daar was volgens de psychologen en psychiathers absoluut geen spraken van.
(onder andere doordat hij zowel verbaal als performaal zeer hoog scoort, brede interesses heeft, hij wedekerigheid vertoont, creatief is, sociaal is en nog een aantal zaken die niet bij autisme passen)
Volgens het centrum voor hoogbegaafde was hij een typisch hoogbegaafd kind met ADHD.
Waarom denk jij aan Asperger?
Ceriadwen schreef:maar, als jullie zelf al twijfelen aan diagnoses. Hoe kan je dan van mij verwachten dat ik dat niet doe?
Ceriadwen schreef:maar, als jullie zelf al twijfelen aan diagnoses. Hoe kan je dan van mij verwachten dat ik dat niet doe?
Citaat:Met name bij Asperger komt hoogbegaafdheid heel vaak voor, en ook daar kan een grote mate van hyperactiviteit bij voorkomen. Maar zo zie je maar weer; elk geval is anders, dat maakt echt lastig; met name voor mensen die er omheen staan, maar er niet heel nauw bij betrokken zijn.
Ceriadwen schreef:Nee Lante, daar heb ik het zeker niet over. Ik heb het over de twijfels van de vorige pagina waar jij de diagnose van Natasja in twijfel trekt.
randalinpony schreef:Zo is PDD-NOS een autismespectrumstoornis. De stoornis zelf betekent eigenlijk: 'wij weten het ook niet.'
Lante schreef:Ceriadwen schreef:Nee Lante, daar heb ik het zeker niet over. Ik heb het over de twijfels van de vorige pagina waar jij de diagnose van Natasja in twijfel trekt.
Ik trek niet de diagnose van Natasja in twijfel, tenminste; dat is niet mijn bedoeling. Ik ben namelijk geen psychiater, dus daartoe niet bevoegd. Ik merk wel op dat een bijzonder hoge intelligentie ook op asperger kan wijzen met hyperactiviteit. In een latere post leg ik uit dat ik het mee heb gemaakt dat diagnose's later aangepast werden naar asperger,vandaar. Het is niet mijn bedoeling om gestelde diagnoses in twijfel te trekken, al zie ik nu dat het wel zo over kan komen.
Janneke2 schreef:Sabbel schreef:Interessant.. Er zijn hier moeders die een kind hebben met adhd en er voor kiezen om het kind geen methylfenidaat te geven? Ik zou wel willen weten wat de beweegreden daarvoor zijn?
Bijv. dat andere therapieen de symptomen laten verdwijnen...?
Lijkt me een uitstekende reden.