Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:11

horseyfries schreef:
StalNollie schreef:
dat is dus echt onzin, dat gaat met hormonen of voor de eerste keer moeder worden en niet weten wat te verwachten. dat heeft totaal niks met de band van VK te maken hoor.

Wat onzin is is dat je het hebt over voor de eerste keer moeder worden en niet weten wat te verwachten, het gaat hier over iemand die niet voor de eerste keer moeder wordt en maar al te goed weet wat ze kan verwachten...

Als jij VK bent dan hoop ik dat je je kraamvrouwen anders behandeld, want gelijk roepen dat iets onzin is is zo'n beetje het summum van slecht communiceren met je klant.

Daar ben ik het mee eens.
TS heeft het allemaal al meegemaakt, in het geval van een 1e zou ik zeggen je hebt gelijk SN, maar nu niet.
En net zoals pijn is ook een trauma, in dit geval van TS, subjectief. Wat voor de een een drama eerste klas is, een niet te overziene bron van ellende, is voor de ander iets van ach het viel wel mee, tja leuk was het niet maar het moet dus doen we.
Je kan en mag nooit oordelene over de gradatie van gevoelens en ervaringen van een ander.

Maar wat ik ook vind is dat de BV mensen allen argumemten hier in het topic neerzetten om het wel te proberen en wel door te zetten. En dat de FV mensen daar fel tegenin gaan, en dat proberen te ontzenuwe.
Maar andersom gebeurd dus hetzelfde, elk argument of reden van de FV wordt zonder meer van tafel geveegd door de BV mensen.
Onderling is er weinig respct dus.

En wat mij opvalt is dat, in dit geval, de BV daar zeer verbolgen over zijn en vervolgen daar dan even over gaan ventileren in een ander topic. Ze snappen het niet, ze weten het niet, ze lezen selectief.
Om vervolgens dan weer met het argument en links naar onderzoeken aan te komen waarom ze dan toch echie waar gelijk hebben, en dat het niet om TS ging maar om de algehele situatie.

Ik heb al pagina's geleden gezegd dat deze discussie echt al heel lang loopt, en dat om de ca. 10 jaar de boel weer op de schop gaat omdat nieuwe onderzoeken hebben uitgewezen dat het beter is...... etc.
BV is heel erg goed, gemakkelijk om mee te nemen, etc. maar BV is niet zaligmakend. De laatste onderzoeken tonen echt wel aan dat de BV van tegenwoordig vol zit met een heleboel niet gewenste stoffen.
Moeders die BV drinken doen er goed aan om geen kraanwater te drinken. Ikzelf heb een zuiveringssysteem tussen waterleiding dn kraan zitten, de filters zijn net schoongemaakt en in 1 van de filters zat zelfs nog iets levens, en ze waren allemaal pikzwart.

Ben ik tegen BV? Oh nee absoluut niet. Ik vind het fanastisch dat het vrouwen lukt om dit te doen maar FV is niks meer of minder.
In mijn gezin hebben de BV kinderen meer allergien etc dan de FV kinderen, maar ook daar zullen verschillen in zijn. De een doet z'n hele leven alles wat God verboden heeft en wordt 95 en de ander doet z'n best om zo gezond mogelijk te leven dn wordt maar 35.

Dames, er wordt voorbijgegaan aan de vraag TS, nl. Hoe kan ik het beste ervoor zorgen dat ik een leuke kraamperiode krijg met FV, zonder eventuele opmerkingen op BV.
Gaan jullie je daar dan nu eens op concentreren en niet op de eeuwige discussie wel of geen BV/FV. Dat is een discussie die op den duur alleen maar verliezers oplevert, net zoals de discussie over geloof en politiek.

MargreetW

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:12

Edit, typo. Typt lastig op de foon, en kan ook niets wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:18

Ik heb het topic (nog) niet doorgelezen, maar JOU lijf, JOU leven!

Jij beslist en niet iemand anders. Ik heb bv geprobeerd maar had geen melk (HELLP icm een ks)
Ziekenhuis bleef aandringen, kraamhulp heeft me geholpen met afbouwen.
Was zo'n fijne en begripvolle vrouw!

Kun je bij het kraamzorgbureau niet aangeven dat je geen bv wilt/gaat geven en dat je een kraamverzorgster wil die daar begrip voor heeft?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:47

wat de verlosk als aantekening maakt dat zien wij niet onder ogen, dus wij weten niet wat daar verder besproken is.

Delphi natuurlijk vraag ik er niet door of haal ik ze over. dat staat juist ook nergens ik roep al heel de tijd ik zal ten alle tijde alle keuzes respecteren.

Enige wat ts zou kunnen doen om het direct bij kraamverz neer te leggen om dit aan de planning door te geven of bij de intake te vermelden dat dit gelijk als de kraamverz word gebeld door planning om ingezet te worden dat dit word doorgegeven.

nogmaals worden woorden enorm verdraaid, ik heb al enkele keer tips gegeven en heb nergens gezegd dat ik niet achter de keuze van ts sta.

maar ik stop hiermee want dit zijn geen discussies meer als men woorden/zinnen verdraaid of er van maakt wat men denkt dat er staat

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:25

Citaat:
De tekst die jij dik drukt en vergroot stond toch ook gewoon netjes in het bericht van dammie1? Ze zegt toch ook niet dat BV ongezond is, ze zegt enkel dat het niet 100% uit gezonde stoffen bestaat. Maar dat de voordelen van de BV opwegen tegen de nadelen. Er wordt veel gepraat over nadelen van FV, dan mag dit toch ook gewoon aan bod komen?

Delphi, jij snapt wat ik bedoelde :j
Rinske, op jouw lijst met de stoffen die in moedermelk voorkomen, ontbreekt dioxine en de andere gifstoffen die in moedermelk voor kunnen komen.
Ja, dit is een flauwe opmerking, maar het stuit mij echt tegen de borst (no pun intended) dat jonge moeders als randdebielen behandeld worden en niet als volwassen mensen die recht hebben op volledige informatie over moedermelk om zelf een gefundeerde beslissing te kunnen bepalen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:32

Wat ik me nou afvraag hè, is of er nou werkelijk zóveel verloskundigen, kraamverzorgenden, gynaecologen, verpleegsters enz. zijn die heel erg uitgesproken pro borstvoeding zijn?

Er wordt hier van alles gespeculeerd, geadviseerd en geroepen wat te doen tegen zo iemand, maar als je naar de feiten kijkt is A) TS nog niet eens zwanger, B) haar ervaring bij vorige bevalling geweest met de hulpverleners van toen (me dunkt dat ze die in ieder geval niet weer aan haar zijde wil hebben) en C) niet iedere hulpverlener dus zo onprofessioneel om zijn of haar mening te geven wanneer daar niet om wordt gevraagd.

Wat ik dus eigenlijk bedoel, is dit niet een beetje een probleem creëren voordat het bestaat? Want zoals ik en nog anderen met mij al (tussen een overload aan de welles-nietes posts door) hebben geopperd is om wanneer je zwanger raakt gewoon je hulpverleners zorgvuldig uit te kiezen, en mij lijkt dat je daarmee het hele probleem verhelpt?

Ik heb uiteraard maar ervaring met 1 huisarts, 1 verloskundigenpraktijk, 1 gynaecoloog, 1 ziekenhuis met bijbehorend personeel en toevallig 2 kraamverzorgenden. Maar onder die mensen was er slechts 1 waarvan ik het idee kreeg dat ze heul erg pro borstvoeding was, maar ook die heeft nooit haar mening aan mij opgedrongen.

Ik vraag mij dus af aan wat voor percentage ik moet denken als men het hier heeft over die, eigenlijk onprofessionele, hulpverleners die in staat zijn iemand te pushen (en het is om het even welke kant op)? Hoe groot is de kans nou werkelijk dat TS weer zo iemand treft, zeker nadat ze van tevoren haar ideeën kenbaar maakt?

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:47

Ik heb het hele topic gelezen en vind het jammer dat er (voor de zoveelste keer) een discussie ontstaat over wel of geen bv/fv.

Ik ben het helemaal eens met MargreetW dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat TS haar keuze al gemaakt heeft, maar alleen de vraag heeft "hoe voorkom ik dat ik telkens weer aan moet geven dat ik geen bv wil geven". Dat is volgens mij de enige vraag die ze stelt.

Ik zou zeggen: laat dit heel duidelijk opnemen in je dossier, zowel bij de vk als bij de kraamverzorging (als het goed is komen die ook voordat je bevallen bent op intake). Dan hoeft daar geen twijfel meer over te bestaan en kun jij gewoon genieten van je kraambed zoals jij dat wil!

En nee, ik heb (nog) geen ervaring, ik ben (nog) niet zwanger en weet ook absoluut niet of ik, als ik wel zwanger zou zijn, voor fv of bv zou gaan. Maar als ik uiteindelijk een keuze gemaakt heb, zou ik ook willen dat men mijn keuze respecteert en er dus niets gepusht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:58

Je zou er nog van kunnen schrikken hoe vaak het voorkomt hoor. Soms geven patiënten aan dat ze ergens over twijfelen en dan heb je een verpleegkundige die doordramt "omdat het zo moet, wij weten wat best is voor u". De ARTS denkt te weten wat het beste is voor u, WIJ voeren die zorg alleen maar uit maar we moeten in principe ten alle tijde ook luisteren naar wat de patiënt erover denkt. Heeft die twijfel, ga dan in gesprek erover of kaart aan dat ze daarvoor bij de arts terecht kunnen. Vaak zijn er gewoon alternatieven, het is maar net of het bij die persoon past of niet.
Je kan het aankaarten als je denkt dat je patiënt ervoor openstaat en dan de dialoog aangaan. Maar de beslissingen laat je over aan de patiënt zelf en aan de arts die de behandeling doet.

Zo hoort het ook in de kraamzorg. Je past je aan aan de wensen van de moeder (binnen de grenzen van het mogelijke en verantwoorde natuurlijk). Dat je je gaat bemoeien op cruciale momenten is dan wél normaal, maar dan bedoel ik als de gezondheid van moeder en kind in gevaar komt. Moeder heeft postnatale depressie en heeft de fut niet om bv te geven? Start dan met fv.
Moeder houdt er bijzondere ideetjes op na waarvan je ziet dat het kindje er schade van ondervindt? Tussenkomen en eventueel een arts op de hoogte brengen.
Moeder rookt als een ketter, drinkt dagelijks 5 glazen wijn, sterke drank of alcohol, eet ongezond en wil toch bv geven? Daar zou ik ook ingrijpen en de confrontatie aangaan.
Moeder is heel erg onzeker over zichzelf en haar kwaliteiten als moeder en bang voor de eerste ervaring met bv. Dan ga je ondersteunen en kijken of ze bv aangenaam vind en fv als alternatief klaarhouden op de achtergrond.

In dit geval is de moeder in spé geen van bovenstaande gevallen. Ze heeft bv al kunnen proberen, dat is slecht bevallen tot zelfs traumatisch. Ze kent de voor- en nadelen van beide types voeding. Ik zie geen reden om haar dan nog te proberen overtuigen om wel bv te geven, dit is immers een gezonde, weloverwogen keuze die steunt op goede argumentatie. Een vk die daar geen respect voor heeft heeft daar in mijn ogen dan ook niks te zoeken, en het is haar volste recht om deze dame de deur te wijzen indien zij zich daar niet bij kan neerleggen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:02

Maar er is dus al meerdere malen aangegeven wat te doen hè :) .

Keuze duidelijk maken, op laten nemen in je dossier, man het voor je op laten nemen.

Eens met Effy trouwens :) .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:07

Effy, met de percentages ben ik niet bekend en al helemaal niet op kraamzorggebied. Maar in de normale hulpverlening ben ik een dergelijke houding al geregeld tegengekomen. Het is dus helaas beslist niet zeldzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:07

Als ze voor het eerst je kamer/huis binnenkomt alvast starten met de opening:

"Aangenaam, ik ben X. Voor we van start gaan, even dit ter verduidelijking. Door een traumatische ervaring bij mijn vorige kraamweek heb ik beslist om ditmaal vanaf de start fv te geven. Ik ben me bewust van de voor- en nadelen van bv, ik ben me bewust van mijn keuze voor fv en wens dat mijn keuze op geen enkele manier in twijfel wordt gebracht, noch informatie om alsnog bv te proberen. Dit is mijn keuze en daar blijf ik bij. Indien u het daar niet mee akkoord bent, dan mag u terugkeren waar u vandaan komt. Ik wil gerust praten over wat gebeurd is, maar terugkomen op mijn beslissing doe ik niet."

Klaar en duidelijk vanaf het begin, en dan weet je kraamzorg ook meteen wat ze in de kuip heeft.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:32

Margeetw, je slaat de spijker op z'n kop met je woorden over het verloop van dit topic.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:55

Killyenn schreef:
Wetenschap is echt geen goochelen hoor, dat wordt dubbelblind gedaan en daarnaast door zowel supervising als peer review gecontroleerd.

Wat moet ik me voorstellen bij dubbelblind onderzoek naar borstvoeding en flesvoeding? En daarbij, niet alle wetenschappelijke studies zijn zuiver experimenteel, zoals jij beschrijft. Er zijn juist erg veel onderzoeken die dat níet zijn. Wat niet betekent dat we wetenschap dan maar terzijde moeten schuiven en het heeft verder even niets met deze discussie te maken. Maar je moet toch even uitleggen hoe jij dubbelblind voor je ziet met bv en fv!

Inhoudelijk lijkt me de disucssie toch al lang uitgekauwd, of ligt het aan mij :o?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:23

Hier net de intake gehad van de kraamzorg.. Heb bij de vraag bv of fv gelijk duidelijk aangegeven dat ik me goed ingelezen heb en duidelijk ben voorgelicht door de vk en dat mijn keuze vast staat en daar geen discussie over wens.. Waarop ik toch een positieve reactie kreeg in de vorm dan dat het mijn keuze was en mijn lijf dus mijn beslissing. En dat het goed was om daarin voor je zelf op te komen.
En daarmee was het klaar. Gewoon gelijk heel stellig in zijn en dan komt het vast helemaal goed!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:58

Citaat:
Maar je moet toch even uitleggen hoe jij dubbelblind voor je ziet met bv en fv!

Sssstttt! Niet aan de baby vertellen of het FV of BV is! :=

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:28

Imitador schreef:
Killyenn schreef:
Wetenschap is echt geen goochelen hoor, dat wordt dubbelblind gedaan en daarnaast door zowel supervising als peer review gecontroleerd.

Wat moet ik me voorstellen bij dubbelblind onderzoek naar borstvoeding en flesvoeding? En daarbij, niet alle wetenschappelijke studies zijn zuiver experimenteel, zoals jij beschrijft. Er zijn juist erg veel onderzoeken die dat níet zijn. Wat niet betekent dat we wetenschap dan maar terzijde moeten schuiven en het heeft verder even niets met deze discussie te maken. Maar je moet toch even uitleggen hoe jij dubbelblind voor je ziet met bv en fv!

Inhoudelijk lijkt me de disucssie toch al lang uitgekauwd, of ligt het aan mij :o?

Ik had het niet specifiek over een onderzoek naar bv vs. fv, maar reageerde op de bewering dat wetenschap niet meegenomen moet worden in een beslissing omdat het toch niets zegt. Een verdere discussie over wetenschap leek en lijkt me echter weinig relevant voor het topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:36

randalinpony schreef:
Citaat:
Maar je moet toch even uitleggen hoe jij dubbelblind voor je ziet met bv en fv!

Sssstttt! Niet aan de baby vertellen of het FV of BV is! :=

Maar voor echt dubbelblind moet je aan de moeder natuurlijk ook niet vertellen of het echt haar baby is of stiekem een placebo :)*

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:38

Ik ben voor borstvoeding en zie flesvoeding als een alternatief als het borstvoeden niet lukt.

Ik ben zelf bevallen met het HELLP-syndroom en een dysmatuur kind die meteen bijvoeding moest van de kinderarts. Hierdoor is alles anders gelopen dan gehoopt en ben ik na enkele dagen gestopt met borstvoeding omdat ik niet meer kon.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:54

Heb het topic niet helemaal door gelezen,

maar je moet doen waar je je zelf goed bij voelt!!! Wetenschappelijk onderzoek of niet!
Bv is niet zaligmakend, je moet er zelf achter staan want anders gaat het ook niet werken. Wat je tegens ook zijn ik vind dat ze gewoon gerespecteerd moeten worden :o Persoonlijk vind ik wel dat ze je voorlichting moeten geven, maar als de (aankomende) moeder dan aangeeft geen bv te willen geven moet er geen preek komen!

Zelf heb ik overigens zonder problemen 3 maanden bv gegeven... Maar na 3 maanden was ik het compleet zat... Kreeg nog wel een flink aantal keren te horen ja maar je kunt ook kolven en dan weer uit een flesje geven etc etc. Mijn antwoord was toen dat ik geen melkkoe was en ik ook weer wilde "leven" :o

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:34

Shadow0 schreef:
Effy, met de percentages ben ik niet bekend en al helemaal niet op kraamzorggebied. Maar in de normale hulpverlening ben ik een dergelijke houding al geregeld tegengekomen. Het is dus helaas beslist niet zeldzaam.

Hier in het topic alleen al hebben al moeders gereageerd wiens kind zowat op intensieve moest komen te liggen alvorens me toch maar eens ging overwegen voor een flesje..

En TS heeft het dus al 2x meegemaakt dat mensen haar willen dwingen. Eenmaal toen ze pas bevallen was en koste wat het kost melk moest blijven geven, en eenmaal toen ze dus in gesprek ging met een verpleegkundige en die haar weeral aanviel. Gezien zij borstvoeding met een traumatische ervaring associeert vind ik het ook helemaal niet gek dat ze zich nu al zorgen maakt om in haar kraamweek weer eenzelfde type bij haar te hebben en dat ze helemaal geen zin heeft om nog eens afgebrand te worden als ze haar keuze kenbaar maakt.

StalNollie schreef:
maar ik stop hiermee want dit zijn geen discussies meer als men woorden/zinnen verdraaid of er van maakt wat men denkt dat er staat

En dat is nu net waar het in de echte hulpverlening/begeleiding ook vaak misloopt :)* .

Jij kan van jezelf vinden dat je iets nog zo neutraal en vriendelijk hebt gebracht, een cliënt/patiënt kan hier evengoed een hele eigen interpretatie aan geven. Zeker als ze in het verleden al jouw goedbedoelde adviezen in preekvorm heeft gekregen en ze gewoon niet meer wilt horen. Voor iemand zonder achtergrond kan bv "ik heb mijn tweede na een slechte ervaring bij de eerste toch aan de borst gedaan en wat was ik daar blij over" overkomen als een gewone eerlijke ervaring. Maar iemand die net klaar en duidelijk heeft gezegd dat ze fv wil en de borstvoeding vreselijk vond, kan dit aanvoelen als een "dus jij wilt mij toch ook weer door de strot rammen dat ik het maar eens moet proberen terwijl ik niet wil?"
Daarnaast is een eerste slechte indruk vaak heel moeilijk om terug te doorbreken. Je kan je daarna nog zo begripvol tonen, als je bij de eerste zinnen die je zegt iemand al de interpretatie geeft(ongeacht je dat nu bedoelde of niet) dat je haar niet serieus neemt of beledigd, dan is het vaak moeilijk om dat uit te wissen. In de ogen van de patiënt heb jij immers al je eigen mening duidelijk gemaakt. Vergelijk het met een sollicitatiegesprek. Ik heb ooit eens gelezen dat je gemiddeld voor als je binnenkomt met een slechte indruk, je zeven positieve dingen moet doen om die indruk terug ongedaan te krijgen.
Een hulpverlener hoort dan de schuld niet bij de vrouw te zoeken ("dan moet je maar beter luisteren!), maar bij zichzelf (hoe kan ik in dialoog gaan en respecteer ik de grenzen en keuzevrijheid van mijn patiënt?). Niet altijd gemakkelijk, en zelfs hulpverleners durven hun eigen visie en mening wel eens mee te nemen in het gesprek. Zoals in het geval van TS dus bv de verpleegkundige.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:40

Goed verwoord!

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:00

Ik heb het topic gelezen tot blz 19 en toen was ik het zat. Wat een boel miscommunicatie hier zeg! En ondanks dat er veel adviezen gegeven zijn over hoe de ts om kan gaan met drammerige mensen, heb ik nog niet gezien wat ze van deze adviezen vindt. Of heb ik daar overheen gelezen of heeft ze dat ergens gedaan ná blz 19?? Ik zie alleen maar dat ze reacties geeft op dingen die haar niet aan staan. Heb ik dit goed gezien?
Ts: ik hoop voor je dat je zelf volledig achter je besluit staat, zodat je niet het gevoel hebt je keuze te moeten verdedigen. Dat maakt het allemaal zoveel simpeler.

Ik wil je heel graag mijn ervaring meegeven. Die ergens veel lijkt op jouw ervaring, maar ook juist weer precies het tegenovergestelde is.
Mijn dochter werd geboren en bleek dysmatuur te zijn. Ik zal je de details besparen, heb geen pijn geleden, maar de bv liep werkelijk voor geen meter. De begeleiding was slecht, ik moest iedere 2 uur kolven en baby iedere 3 uur aanleggen. Dag en nacht. Zie je het voor je? Hoe ik dat logistiek moest doen en ook nog moest uitrusten van een zware bevalling?? Geen idee hoe ze dat bedacht hadden. Oh ik vergeet even te vermelden dat ik de baby ook og de gekolfte melk en kv via een spuitje moest geven. Ik heb het 4 weken volgehouden en toen ingestort en met véél pijn in mijn hart gestopt. Wat me zo tegenviel aan die periode was ten eerste de slechte begeleiding door de zogenaamde experts. En wat me ook erg tegenviel, was dat bijna iedereen in mijn omgeving zei: hou nou op met die onzin, ga lekker kv geven. Terwijl ze wisten dat ik dit niet wilde! Ik had zoveel liever gehad dat ze me hielpen, ondersteunden, me naar de juiste hulpverleners hadden gestuurd, IETS! Maar het werd me iedere dag weer duidelijk gemaakt dat ik moest stoppen met deze onzin.

Bij mijn 2de heb ik me ingelezen, erover gepraat met vriendinnen en me heel erg goed voorbereid op het geven van bv. Deze keer zou het me lukken en niemand die me ervan af zou praten! Het is me gelukt, maar niet zonder slag of stoot. De bv ging prima hoor, maar mijn dochter groeide niet snel genoeg. Dus vk op visite voor 'een gesprek', pakje kv al in haar tas. Ik heb geweigerd, uitgelegd waarom, en ze ging weer. Met de kv nog lekker in haar tas. Baby is het prima gaan doen. Toen ging baby slecht slapen. Advies gevraagd op het cb. 3 keer raden: geef een fles kv, dan slaapt ze lekker lang want dan zit haar buik goed vol. Opnieuw geweigerd, zelf maar weer uitgezocht, en kwam terecht bij een osteopaat: probleem werd opgelost. Baby ging clusteren 's avonds. Ook niet goed volgens het cb, want 'dat is vervelend voor mij en mijn tepels'. Dat is nergens last van had en het feit dat dit normaal gedrag is van kleine baby's was blijkbaar niet belangrijk. Je wil niet weten hoe vaak ik gehoord heb dat ik over moest gaan op kv!
Misschien zie je dat dit ergens lijkt op jouw situatie: ik wil bv geven en wil bv-vriendelijke adviezn. Klaar! Jij wilt kv geven en kv-vriendelijke adviezen.
Wat mij geholpen heeft, is dat ik absoluut ervan overtuigd was hoe ik het wilde gaan doen. Wanneer jij diezelfde overtuiging hebt, komt het heus allemaal gewoon goed. Ik weet als geen ander hoe het is als mensen je steeds van iets willen overtuigen, ook al wil jij het anders. Misschien helpt het je dat je met een 2de kind al zoveel sterker in je schoenen staat. Je weet precies hoe je het NIET wilt, dus je kunt veel beter voorbereiden.

Succes, en ehm.. Nu nog zwanger worden! ;) :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:42

JackenJill en TS, kunnen jullie niet de telefoonnummers van jullie 'deskundigen' uitwisselen?

Na een ruil moet dit helemaal goedkomen. :D

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:53

Hahaha!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 05:57

Hallo allemaal, hier ben ik weer. Het topic heeft 25 paginas lang zijn loop gehad, en er zijn veel mensen die zo vriendelijk geweest zijn om hun visie te geven. Hierbij de conclusies die ik voor mezelf getrokken heb:

1. Ik besefte niet hoe slecht mijn begeleiding wel geweest is de eerste keer. Er zijn BV-moeders zo vriendelijk geweest om mij ellenlange PB`s te sturen over hoe je BV-problemen moet aanpakken, en ik zie nu in dat ze bij mij punt voor punt ALLES verkeerd gedaan hebben. Baby in een andere kamer, tot bloedens toe doorgaan met iets dat niet werkt, pas tepelhoedjes toen alles al helemaal kapot was, geen lactatiekundige erbij,... Het is moeilijk te zeggen of er nu echt een onoverkomelijk probleem was, of dat mijn begeleiding dat gecreeerd heeft. In dat licht bekeken wordt de vraag of het volgende keer weer zo zal misgaan wel relevant.

2. Er moeten volgende keer veel duidelijker grenzen aangegeven worden. Ongeacht of het nou borst of fles wordt. De ervaring leert dat ik daar in de kraamtijd niet toe in staat ben. Ik heb het hier met mijn man over gehad en dat wordt zijn taak.

3. We gaan veel selectiever zijn in de keuze van zorgverleners. De mensen van vorige keer komen er in ieder geval niet meer in. Ik ga ook nog een (weliswaar heel late) brief naar het kraamzorgbureau schrijven om hen te laten weten dat hun borstvoedingsbegeleiding ondermaats is.

4. Er zijn jammer genoeg toch een paar mensen die in hun ijver om BV te promoten vergeten dat er ook nog een persoon aan die borsten vast zit, en dat die het recht heeft om zelf te beslissen wat ze met haar lichaam doet. Die mentaliteit was de directe aanleiding voor dit topic. Ik ben heel bang om volgende keer opnieuw zo iemand te treffen die helemaal over mijn grenzen gaat, maar ik sta nu wel een stuk sterker dan toen.