Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:09

Hahahah Melody _O- nee das nie zo heel handig :') :=

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:13

Toch wel herkenbaar, niet precies zo maar wel dat ik een opmerking maakte die niet hoort :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:24

Tja, het eerlijk zijn iets te letterlijk nemen en je hebt mij xD
Ik heb nog wel ergere dingen gezegd volgens mij, en het gebeurd nogsteeds weleens hoor, en het duurt vaak ook nog wel even voor ik begrijp dat het echt niet kon :') maar gelukkig heb ik heel lieve vriendinnen die er prima mee om kunnen gaan :+ maar dat te eerlijke is soms ook wel handig, als iemand hier problemen heeft ofzo komen ze áltijd naar mij omdat ik gewoon zeg wat ik ervan denk :')

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:31

Als er ruzie was tussen klasgenoten was het altijd, we vragen Nynke, die is altijd eerlijk.
Meestal keken ze me er vreemd om aan, maar dan maakten ze er hartelijk gebruik van.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:40

Of misbruik.. op school kennen ze me zo helemal niet, uit voorzorg praat ik daar gewoon vrijwel niet :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:42

Waaaaaaa ik heb nu een te letterlijke actie _O-

Dr Oetker heeft een reclamebanner hier, waar op staat Wolkentoetje: Spaar mee voor een 2e Uitje gratis! met daarnaast een plaatje met iemand die aan het pracutespringen en in de achtbaan zit.

ik had alleen de plaatjes nog niet gezien (lees: concetratie op de tekst := )

Dus ik dacht: 2e uitje? wat moet ik met een 2e Ui gratis? en dat bij een wolkentoetje _O-

Toen zag ik de plaatjes pas _O- en toen dacht ik Ooooooooooooooooooooooow :)* Faal ^)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:25

Kon mij ook gebeuren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:00

Maar spelling is toch lastig. Ik weet dat ik op de basisschool echt een hele tijd verwonderd heb gekeken naar bommelding. Ik las het als bommel-ding en vroeg me serieus af of ik dan aan een oud treintje ofzo moest denken. Het was uiteraard een bom-melding.

Nu hebben we verderop maisvelden met het bord demoveld. Wat een demo-veld is, maar ik heb het zelfs op zijn Engels geprobeerd, dumoevult, wat is dat nou toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:10

:j ....

Zo kon ik het woord betovergrootmoeder nooit echt bevatten... Maar dat is dus bet-overgrootmoeder en niet betover-grootmoeder :+ .

Mja, denk dat het bij autisten meer is dat ze woorden(homoniemen) een andere betekenis geven omdat ze (vaak) blind zijn voor de context... En niet zo zeer om de volgorde van de lettergrepen, al kan ik me voorstellen dat autisten daar ook wel gevoelig(er) voor zijn :j ....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:51

weetje trouwens waar ik wel écht moeite heb... mensen die nep boos lopen te doen.. m'n 'vriendin' op school doet dat altijd en ik word er helemaal gek van, ook omdat ik nep & echt niet meer uit elkaar kan houden... ze zit me ook vaak helemaal af te snauwen zonder dat ik ook maar iets verkeerd heb gedaan (in mijn ogen) daarom ook 'vriendin' ik weet niet wat ik eraan heb zegmaar... ze is sowieso heel dubbel, misschien ook wel schijnheilig te noemen.. tegen mij loopt ze de hele tijd te zeuren over andere, en als we dan met heel dat groepje samen zijn is het ineens weer allemaal aardig doen enz. via whatsapp zit ze in zo'n groepsgesprek áltijd met nog 2 andere ruzie te maken, en dan de volgende dag weer 'ohh, ik heb nog nóoit zo'n leuke vriendinnen gehad!!' (niet sarcastisch...) De laatste tijd begint ik hier echt helemaal op vast te lopen hoor.. kap gewoon met dat dubbele gedoe en doe normaal :') zou voor mij ook een van de voordelen zijn als ik blijf zitten, dat ik van dat groepje af ben! dan maar er alleen voor staan, dit is het gewoon niet voor mij..

ik dénk wel dat dit gedeeltelijk aan mezelf ligt dat ik er zoveel moeite mee heb omdat ik het niet begrijp, maar toch :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:15

Ik kan soms echt het woord niet vinden als ware :') zoals de voorbeelden hierboven :P , ik heb geen vrienden geen idee hoe ik er mee om moet gaan of relaties bij elkaar moet houden enzo, vanaf mijn 10de al dus ik weet niet beter dan alleen te zijn..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:16

Ik ben zover dat mijn vrienden gewoon achter een grap aan zeggen dat het een grapje is omdat ik het anders niet meer kan volgen. Ze zien me dan al moeilijk kijken blijkbaar :P

Relaties vind ik ook echt heel moeilijk. Lijk nu eindelijk een vriend te hebben die met mijn gekke dingen om weet te gaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:19

Ik las ook Betover-Grootmoeder Menimo, net toen jij dat zei := tis maar goed dat jij er bet-overgrootmoeder bij gezet had :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:59

O ja, ik las ook altijd betover-grootmoeder. Vond ik ook lekker sprookjesachtig klinken :D

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:06

Mag ik hier even binnen komen vallen? Ik heb niet alle berichten hier gelezen, dus sorry als ik niet op de hoogte ben van de gesprekken hier.

Ik denk (weet) zelf dat ik autisme heb, maar ik heb het nooit laten testen. Herken een hele hoop dingen hier (en ook als ik dingen op internet erover lees). En ook zeggen mijn moeder en mijn vriend het tegen me.

Ik weet alleen niet wat ik ermee moet doen. Wat denken jullie? Moet ik me laten testen hierop, of heeft dat helemaal geen nut? Ik weet toch al dat ik het heb, dus zouden ze mij daar nog extra mee kunnen helpen of niet? Ik ben student dus heb geen geld om heel veel uit te geven aan onderzoeken, therapie of iets dergelijks. Vandaar mijn vraag.

Las trouwens ook in een van de eerste reacties over iets met je darmen. Ik heb PDS (zeggen ze), en kan helemaal niet tegen melk terwijl ik geen lactose-intolerantie heb. Dus zou dit dan gewoon te maken hebben met mijn autisme ipv dat er iets mis is met mijn darmen (wat ik zelf altijd heb gedacht)?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:05

Een onderzoek naar autisme is in principe eerstelijns psychologie en word daardoor vergoed door de basis verzekering. Je moet natuurlijk alleen wel je eigen risico betalen. Verder ligt het eraan of jij hulp wilt ontvangen voor waar je tegenaan loopt. In dat geval zullen ze altijd eerst een diagnose willen doen.

Let wel, als jij met je studie vertraging (van een jaar) hebt opgelopen, kun je met een diagnose wel een jaar extra studiefinanciering en dus ook een extra jaar OV jaarkaart krijgen.

Ik heb ook wel eens gelezen/gehoord over correlaties tussen autisme en darmproblemen, maar het fijne weet ik er niet van. (net als dat bij adhd behoorlijk wat kan worden opgelost door de juiste voeding)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:38

zilverkenny schreef:
Mag ik hier even binnen komen vallen? Ik heb niet alle berichten hier gelezen, dus sorry als ik niet op de hoogte ben van de gesprekken hier.

Ik denk (weet) zelf dat ik autisme heb, maar ik heb het nooit laten testen. Herken een hele hoop dingen hier (en ook als ik dingen op internet erover lees). En ook zeggen mijn moeder en mijn vriend het tegen me.

Ik weet alleen niet wat ik ermee moet doen. Wat denken jullie? Moet ik me laten testen hierop, of heeft dat helemaal geen nut? Ik weet toch al dat ik het heb, dus zouden ze mij daar nog extra mee kunnen helpen of niet? Ik ben student dus heb geen geld om heel veel uit te geven aan onderzoeken, therapie of iets dergelijks. Vandaar mijn vraag.

Las trouwens ook in een van de eerste reacties over iets met je darmen. Ik heb PDS (zeggen ze), en kan helemaal niet tegen melk terwijl ik geen lactose-intolerantie heb. Dus zou dit dan gewoon te maken hebben met mijn autisme ipv dat er iets mis is met mijn darmen (wat ik zelf altijd heb gedacht)?

Melk bevat meer als lactose, lactose is alleen melksuiker.
Gewoon laten staan als je er niet tegen kan.
Gluten gaat vaak mee trouwens bij melk, stress is killing voor darmen. En mensen met autisme hebben veel stress over het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:53

Ik heb ook geen officiele diagnose. Vind het soms lastig, want ik kan dus ook nooit echt goed aan mensen uitleggen wat m'n issues precies zijn, zonder in hele wollige termen als 'overprikkeling' ed. te vallen en dat spreekt voor de meeste mensen een stuk minder tot de verbeelding dan 'autisme' (al is het miss ook niet echt goed dat mensen wat dat betreft ook alleen maar in bepaalde cliché's denken :+ )

Verder komt er ook een hoop ellende bij kijken, medische keuring voor je rijbewijs enzo... En je eigen bijdrage is geloof ik 15 a 20 euro per keer, dus als student zijnde vind ik dat aardig wat (aka, kan ik niet betalen :+ ) ....

Het zou fijn zijn voor de bevestiging, maar ik weet voor mezelf dat ik het mezelf niet heb wijsgemaakt omdat ik het graag zou willen geloven (sterker nog, ik vond het best wel een domper omdat ik moest accepteren dat het levenslang is... Maar inmiddels zit ik op het punt dat ik het eigenlijk niet echt meer kan ontkennen) En wellicht, de mogelijkheid bestaat, scoor ik voor het officiele net te laag om een stempel te krijgen, omdat het in mijn hoofd allemaal erger is dan in de werkelijkheid. Dan nog is het een feit dat ik heel hoog zal scoren op autistiform gedrag (wat de oorzaak moge zijn), dus in dat opzicht maakt het allemaal niet zoveel uit :+ ...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:55

Urielle schreef:
Maar spelling is toch lastig. Ik weet dat ik op de basisschool echt een hele tijd verwonderd heb gekeken naar bommelding. Ik las het als bommel-ding en vroeg me serieus af of ik dan aan een oud treintje ofzo moest denken. Het was uiteraard een bom-melding.

Nu hebben we verderop maisvelden met het bord demoveld. Wat een demo-veld is, maar ik heb het zelfs op zijn Engels geprobeerd, dumoevult, wat is dat nou toch?!

Bommelding, enorm herkenbaar, heb zo wel meer dingen, kan alleen even niets bedenken.
Hadden we het vandaag over 'merg uit het leven zuigen.' Vroeg de leraar: denk eens wat je daarmee later wil gaan doen.
Ik echt zo van: Wat? Iemand doden? Huh?
Tot er iemand aan het woord kwam en bleek dat het dus ging over het beste uit het leven halen. Echum :=

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:20

zilverkenny schreef:

Haha ik dacht ook dat het voor mij geen nut zou hebben om een diagnose te krijgen, want wat zou dat nou voor meerwaarde hebben? En hulp hoef ik niet.
Ik zeg het je, er viel een hele last van mijn schouders af toen ik de diagnose kreeg. :')
Dat had ik echt nooit verwacht maar er kwam zoveel ruimte en rust, er viel echt 10 kilo van mijn schouder af ofzo.
Ik heb van de week nog tegen een autistische vriend toe moeten geven dat het mij inderdaad veel geholpen had, want ik zei een half jaar geleden nog dat ik het wat onzinnig vond om het officieel te laten verklaren zegmaar. :o

Edit: ik heb een waarschijnlijkheidsdiagnose omdat mijn ouders niet meewerkte, en dat vind ik helemaal top!
Dan heb ik toch geen 'officiele' stempel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:23

zilverkenny schreef:

Voor mij was de diagnose vooral handig voor school, omdat ik met een papiertje waarop staat wat ik heb door docenten nou eenmaal beter begrepen en geholpen kan worden.
Als jij weet wat je hebt, en je er goed mee kan leven, heeft een diagnose (op dit moment) denk ik geen meerwaarde.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:24

Bedankt voor alle reacties!
Allereerst even: voor school maakt het mij helemaal niks uit! Vertraging zal ik niet oplopen, want ik haal altijd goede punten. Het enige waar ik (relatief) slecht voor scoor zijn presentaties en PG (professioneel gedrag, leren omgaan met je klanten/collega's later). Maar dat zijn juist weer dingen die ik moet leren! Als ik klaar ben met mijn studie kan ik ook niet overal 'zielig' gaan lopen doen dat ik iets niet kan omdat ik autisme heb. Dus word liever gewoon beoordeeld zonder dat iemand iets weet over mij, als ik dan een keer een goede beoordeling heb, kan ik extra trots zijn :D.

En ik heb mijn rijbewijs al gehaald (alleen dan wel zonder aan te geven dat ik autisme heb, want toen ontkende ik het nog..).

Ik krijg verschillende reacties (logisch natuurlijk, iedereen beleeft zoiets anders), maar ik denk dan toch dat ik er maar even mee ga wachten. Zou wel fijn zijn om hulp te krijgen, maar ik heb er echt het geld niet voor en eigen risico is tegenwoordig zoveel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:11

Ik wist het pas op mijn 17de , had achteraf niet veel uitgemaakt want ik was echt super rebelse tiener ongelovelijk druk en alles doen om op te vallen.. Meer dat vrienden gedeelde dan vonden ze me wel aardig en cool...

Lastig Kenny , kan soms wel dingen verklaren en makkelijker maken dan het is :P...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:20

Uhm moet je dat melden bij het halen van je rijbewijs dan?
uuuh. Nouja ik rijd toch geen auto meer ivm medicijnen.
Merg uit het leven halen... ik snapte hem ook niet, ik was dan echt letterlijk dichtgeslagen.
Bij mij is het ook paas gediagnosticeerd toen ik 17 was, heb er alleen wel heel veel aan gehad. Ik voelde me veel minder vaak stom als ik iets niet begreep en de rest me echt aan keek van jij bent gek. Voelde me ineens veel minder belachelijk.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 19:22

Ik durf nie autorijden :')